Lathorst Consulting – Executive Advisor – Oil, Gas and Renewable Energy
TIL:
FOKETINGET KLIMA-, ENERGI- OG FORSYNINGSUDVALG
KOMMENTAR TIL HØRING OM POWER-TO-X 30-01.2020
Konklusion:
Power-to-X er en løsning for den del af transportsektoren, der ikke kan elektrificeres,
særligt til flytransport. Men Power-to-X kan ikke basers på overskuds strøm fra
vindmøller.
Tak til udvalget for den åbne høring i Folketingets Klima-, energi- og
Forsyningsudvalget om Power-to-X den 30.01.2020.
Det var ærgerligt, at oliebranchen kun var repræsenteret med marketingfolk og ikke
repræsentanter fra procesindustrien. Dette kunne have givet medlemmerne et bedre
og mere nuanceret indblik i de udfordringer, der også er med Power-to-X.
På høringen var der en vis konsensus om et behov for at kunne balancere el-
produktionen fra vindmøller ”som vinden blæser”. Flere fremhævde Power-to-X som
en oplagt mulighed. Det blev også nævnt, at Power-to-X er nøglen til omstilling fra
fossile brændstoffer til klimaneutrale eller rettere CO2 neutrale brændstoffer til den
tungetransport, fly og skibe. Man bør her også inkludere brændstof til landbrug og
entreprenørmaskiner.
Jeg er helt enig i, at Power-to-X er en oplagt mulighed som energibærer til formål
som de facto ikke kan batteri-elektrificeres, hvilket i særlig grad gælder flytransport
og international skibsfragt. Med hensyn til tung landtransport bør et af
alternativerne være at flytte så meget transittransport til trailers på jernbane og
lade den mere lokale distribution udgøres af elektrificeret transportmidler i det
omfang det er muligt. Dette fordi energitabene fra vindmølle til udført
transportarbejde på landevej er særligt højt når transportmidlets powertrain er en
forbrændingsmotor.
Beregninger baseret på Energistyrelsens Energiscenarie rapport fra 2012 viser et
behov for væske baseret brændstoffer i 2050 (brint scenariet) på omkring 115 PJ/år
(indenlandsk forbrug) herunder knapt halvdelen til flybrændstof.
Hvis alle 115 PJ/år skal forsynes som Power-to-X vil det kræve omkring 200 PJ/år el
til elektrolyse, CO2-fangst og syntese af brændstoffer, svarende til 56 TWh eller 1,6
gange Danmarks nuværende forbrug af el. Dette forudsat al Power-to-X er baseret
på ”reverse WaterGas Shift reaction”, rWGS, hvor råvare er CO2 og elektrolyse brint.
Skal alene behovet for flybrændstof tanket i danske lufthavne forsynes med Power-
to-X (efter rWGS metoden) skal man producere omkring 1,3 mia. liter per år
flybrændstof (44 PJ/år), hvilket vil kræve en elforsyning på 77,5 PJ/år eller 22
TWh/år, heraf ca. 19 TWh el til elektrolyse svarende til et effektbehov på 2,2 GW.
1