Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 200
Offentligt
2148051_0001.png
Lathorst Consulting – Executive Advisor – Oil, Gas and Renewable Energy
TIL:
FOKETINGET KLIMA-, ENERGI- OG FORSYNINGSUDVALG
KOMMENTAR TIL HØRING OM POWER-TO-X 30-01.2020
Konklusion:
Power-to-X er en løsning for den del af transportsektoren, der ikke kan elektrificeres,
særligt til flytransport. Men Power-to-X kan ikke basers på overskuds strøm fra
vindmøller.
Tak til udvalget for den åbne høring i Folketingets Klima-, energi- og
Forsyningsudvalget om Power-to-X den 30.01.2020.
Det var ærgerligt, at oliebranchen kun var repræsenteret med marketingfolk og ikke
repræsentanter fra procesindustrien. Dette kunne have givet medlemmerne et bedre
og mere nuanceret indblik i de udfordringer, der også er med Power-to-X.
På høringen var der en vis konsensus om et behov for at kunne balancere el-
produktionen fra vindmøller ”som vinden blæser”. Flere fremhævde Power-to-X som
en oplagt mulighed. Det blev også nævnt, at Power-to-X er nøglen til omstilling fra
fossile brændstoffer til klimaneutrale eller rettere CO2 neutrale brændstoffer til den
tungetransport, fly og skibe. Man bør her også inkludere brændstof til landbrug og
entreprenørmaskiner.
Jeg er helt enig i, at Power-to-X er en oplagt mulighed som energibærer til formål
som de facto ikke kan batteri-elektrificeres, hvilket i særlig grad gælder flytransport
og international skibsfragt. Med hensyn til tung landtransport bør et af
alternativerne være at flytte så meget transittransport til trailers på jernbane og
lade den mere lokale distribution udgøres af elektrificeret transportmidler i det
omfang det er muligt. Dette fordi energitabene fra vindmølle til udført
transportarbejde på landevej er særligt højt når transportmidlets powertrain er en
forbrændingsmotor.
Beregninger baseret på Energistyrelsens Energiscenarie rapport fra 2012 viser et
behov for væske baseret brændstoffer i 2050 (brint scenariet) på omkring 115 PJ/år
(indenlandsk forbrug) herunder knapt halvdelen til flybrændstof.
Hvis alle 115 PJ/år skal forsynes som Power-to-X vil det kræve omkring 200 PJ/år el
til elektrolyse, CO2-fangst og syntese af brændstoffer, svarende til 56 TWh eller 1,6
gange Danmarks nuværende forbrug af el. Dette forudsat al Power-to-X er baseret
på ”reverse WaterGas Shift reaction”, rWGS, hvor råvare er CO2 og elektrolyse brint.
Skal alene behovet for flybrændstof tanket i danske lufthavne forsynes med Power-
to-X (efter rWGS metoden) skal man producere omkring 1,3 mia. liter per år
flybrændstof (44 PJ/år), hvilket vil kræve en elforsyning på 77,5 PJ/år eller 22
TWh/år, heraf ca. 19 TWh el til elektrolyse svarende til et effektbehov på 2,2 GW.
1
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Henvendelse af 9/2-20 fra Lars Thorstholm, København V, om overskudsstrøm ifm. Power-to-X-løsningen
Lathorst Consulting – Executive Advisor – Oil, Gas and Renewable Energy
Dette behov til elektrolyse svarer til ca. 6 gange den forventede produktion på
Kriegers Flak, med en udnyttelse på 60% af installeret kapacitet.
Procesanlæggene (fabrikkerne) som skal producere Power-to-X syntese brændstof
fra elektrolyse brint og en karbon kilde (CO2 fangst, biometan eller lign.) skal af
hensyn til sikkerhed for mennesker, miljø og installationer køre med så høj
regularitet som muligt i så stabil drift som muligt. Op- og nedkøring af denne type
anlæg, som operer ved høj temperatur og tryk skaber farlige driftssituationer. Sikker
nedlukning af et procesanlæg kan tage flere dage og ligeledes vil genopstart tage
flere dage før produkterne ud af anlægget har en kvalitet som salgbare produkter.
Typisk vil et anlæg kun kunne opereres inden for nogle forholdsvis smalle
intervaller omkring design kapaciteten, dvs. lavest kapacitetsudnyttelse vil ligge på
omkring 60-70% af designkapaciteten.
Skal selv en brøkdel af behovet for brændstof til tungtransport, fly og skibstransport
dækkes af Power-to-X brændstof (rWGS) vil det kræve betydelig sikker og stabil
elforsynings kapacitet og vil ikke egne sig som balanceaftager af el fra vindmøller
som vinden blæser.
Vælger man bGTL-vejen (bioGas/biomethan-to-liquid) til produktion af
brændstof/hydrocarbons på væskeform behøver man ingen eller kun en begrænset
mængde elektrolyse brint. Optimerer man processerne ved en kombination af de to
proceskoncepter (kendes som ”dry methane reforming”, DMR) vil man bedre kunne
udnytte CO2 i biogas som råvare og få et mere fleksibelt system, der bedre kan
balancere med elproduktion fra vindmøller. Det er også den kombination, som jeg
forstår professor Henrik Wenzel, SDU, anbefaler.
På trods af mine ovenstående forbehold fastholder jeg, at Power-to-X kan og må
spille en rolle som surrogat for fossile hydrocarbons. Skal de spille en rolle, der får
nogen væsentlig betydning i omstilling fra fossile brændsler til CO2 neutrale
brændsler kan det ikke ske som balancering af overskudsstrøm fra vindmøller, men
vil kræve dedikeret vindmølleparker til formålet. Alternativt skal man skaffe
tilstrækkeligt med biomethan til ”erstatning” for elektrolyse brint. Om man kan
dette i et scenarie, hvor landbruget/husdyrholdet også har sine klimaudfordringer
er et spørgsmål.
Med venlig hilsen
Lars Thorstholm
Executive Advisor – MSc. Chem. Eng.
Bohrsgade 2, 13. 4
1799 København V
Tlf. 40114728
2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Henvendelse af 9/2-20 fra Lars Thorstholm, København V, om overskudsstrøm ifm. Power-to-X-løsningen
2148051_0003.png
Lathorst Consulting – Executive Advisor – Oil, Gas and Renewable Energy
BILAG
LATHORST CONSULTING – LARS THORSTHOLM
Lars Thorstholm is currently serving as an independent consultant for his own firm
Lathorst Consulting since January 2016.
Recent work among others includes:
Consultancy to a number of investors in the downstream oil Industry.
Work with Power-To-X business cases and project development plans.
Demand/supply forecast for refined products in the domestic Danish market 2020-
2050.
He worked at Statoil for over 30 years (1986-2016) most recently as the Manager
Asset Optimisation and Asset Owner Representative from January 2013-January
2016. In this role, he was responsible for business and asset development of Statoil's
crude oil refinery portfolio. He was the Asset Owner Representative for a major
modification project at the Mongstad Refinery and was a Member of the Board of
Directors at Statoil Refining Denmark A/S until Jan 2016. He was the Manager
Business Development Nordic at Statoil (2012-2014) and Strategy Manager from
2010-2012. In these roles, he developed company's business in the Nordic region
and was responsible for strategy and business development of Statoil's downstream
oil & gas business. He was also the Chairman of the board of directors at Danish
Petroleum Employers Association from 2001-2010. Member of the board of
directors Foreningen Danske Olieberedskabslagre, FDO.
Throughout his career with Statoil, he also held various positions including Fuel and
Logistic Director, Chief Financial Officer, General Manager Refining Malaysia to list a
few.
Mr. Thorstholm has over 25 years of management/leadership experience within
Mid-/Downstream oil industry from all part of the wet value chain from supply of
refineries, refining, trading products, retail, logistic and operations of network of gas
stations.
3