Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 20
Offentligt
2091075_0001.png
Civilingeniør, cand.jur. Flemming Hybholt HD
Rådyrvænget 2
3450 Allerød
Tlf. + 45 22 10 66 51
Mail
[email protected]
Den 10. oktober 2019
Olieudvinding i nordsøen kontra olieudvinding i Grønland
Ved at fortsætte udbygningen af nordsø oliefelterne og bruge provenuet herfra til at
betale Grønland for ikke at etablere off shore olieudvinding kan der opnås en
væsentlig større reduktion i olieudvindingen i rigsfællesskabet end ved at stoppe
udbygningen i nordsøen. De nærmere forhold fremgår af nedenstående.
Nordsøen: (Danmark)
Der synes at være en bevægelse i retning af at udelukke yderligere udbygning af olieudvindingen i
norsøen, med henblik på at begrænse det globale udbud af olie og naturgas. Der er en betydelig
økonomi involveret i en beslutning af denne art, selvom der er meget betydelige variationer i
vurderingen heraf.
Det er imidlertid således at den danske stat er i stand til at gennemføre sådanne foranstaltninger
indenfor de økonomiske rammer, der er til rådighed. Selvfølgelig vil der være tale om en
økonomisk belastning, men ikke en uoverskuelig belastning.
Grønland:
For grønlands vedkommende synes der ikke umiddelbart at være en bæredygtig mulighed for en
økonomisk udvikling i retning af selsvstændighed, som ikke involverer en udbygning af
olieudvindingen i landet, specielt offshore.
Alternativ:
Med henblik på på sigt at reducere den samlede olieudviklingskapacitet (inden for det nuværende
rigsfællesskab) må det alt andet lige være uden betydning om en begrænsning finder sted i
Nordsøen eller i Grønland. Det vil således være uden betydning om midlerne til en reduktion
anvendes her eller hisset.
Umiddelbart synes det mere hensigtsmæssigt at olieudvindingen sættes i stå i Grønland fremfor i
Nordsøen. Dette baserer sig dels på at olieudvinding i arktis dels er ganske omkostningskrævende ,
men også mere usikkert og risikofyldt end gas- og olieudvinding i Nordsøen, hvor der nu er mere
end 50 års opbygget erfaring. Dermed ikke sagt , at der ikke er miljømæssige og sikkerhedsmæssige
udfordringer i Nordsøen, men kun at disse er mere kendte, og dermed mere medgørlige, en den
tilsvarende udfodring i farvandene omkring Grønland.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 20: Henvendelse af 10/10-19 fra Flemming Hybholt, Allerød om olieudvinding i Nordsøen kontra olieudvinding i Grønland
Forslag:
Det skal foreslås, at en begrænsning i udvindingen af olie (og naturgas) ses i en sammenhæng
omfattende Nordsøens olieudvinding og Grønlands offshore olieudvinding. Dette indebærer
naturligvis en samlet vurdering af de økonomiske forhold og relationerne i forbindelse hermed
mellem Grønland og Danmark.
Konkret:
Der indgås en økonomisk aftale mellem Grønlands selvstyre og den danske regering som indebærer
en økonomisk kompensation til Grønland over en 35 årig periode, hvor Grønland afstår fra at
udvinde olie offshore mod at der opnås en økonomisk kompensation herfor. Der er således alene
tale om et moratorium, som stiller parterne frit efter de 35 år.
Selvfølgelig er det ikke helt nemt at fastlægge en sådan kompensation, idet der dels skal tages
hensyn til den økonomiske værdi for Grønland i en udbygget olieudvinding, og dels henset til
økonomien i ikke at begrænse olieudvindingen i Nordsøen.
Eksempelvis kunne kompensationen fastsættes i størrelsesordenen 8 mia. kr. på årsbasis svarende til
en nettovirkning under 3 mia. kr. En sådan kompensation vil formentlig være attraktiv for Grønland
og tilsvarende ret neutral i forhold til de udbytter som den danske stat vil kunne imødese ved en
fortsat udbygning af olieforekomsterne i Nordsøen i en 35 årig periode.
Danmarks situation:
Danmark fraskriver sig dermed det økonomiske udbytte af den fortsatte udvinding af olie i
Nordsøen til fordel for at der ikke sker en udbygning offshore i Grønland. Dette skal naturligvis
også ses i relation til at bloktilskuddet til Grønland vil bortfalde i.h.t. selvstyreaftalen, ligesom der
bliver basis for at Grønland kan hjemtage de områder af forvaltningen (specielt retsområdet) som
idag varetages af Danmark og som er anledning til løbende konflikter.
Grønlands situation:
For grønlands vedkommende vil en aftale af denne karakter umiddelbart medføre at der opnås
økonomisk selvstændighed, idet man vil være i stand til dels at varetage alle samfundets forhold,
samtidig med at der kan opbygges en økonomisk reserve i oliefonden, som vil være af væsentlig
betydning på det lange sigt efter aftalens udløb efter 35 år.