Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 18
Offentligt
2090425_0001.png
Teknisk gennemgang af FFL20 for §29.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalget
Torsdag d. 10. oktober 2019
- Til udlevering
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
15. oktober 2019
Side 1
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Teknisk gennemgang af FFL20 for § 29 - Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2090425_0002.png
Udviklingen på § 29
På de følgende slides gennemgås udviklingen på rammerne under § 29
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet samt indtægtsbudgettet
Driftsrammen og lønsumsrammen
Budgetteringsrammen
Anlægsrammen
Overførselsrammen
Indtægtsbudgettet
15. oktober 2019
Side 2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Teknisk gennemgang af FFL20 for § 29 - Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2090425_0003.png
Driftsrammen
Driftsrammen FFL20, mio. kr.
Departementet
Energistyrelsen
Forsyningstilsynet
Klimarådet
DMI
GEUS
Geodatastyrelsen
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Reserver og budgetreguleringer
Driftsrammen FFL20, i alt
2019
145,3
403,5
9,8
9,3
155,3
128,6
52,4
259,5
-1,2
1162,5
2020
146,3
377,8
3,4
9,1
163,4
141,2
49,7
244,0
-19,0
1115,9
2021
138,6
345,1
0,0
8,9
161,0
151,7
47,9
220,0
-15,5
1057,7
2022
132,8
332,3
0,0
8,8
154,6
140,1
38,4
217,5
-19,8
1004,7
2023
122,8
320,7
0,0
8,6
152,4
117,4
37,4
180,2
-9,4
930,1
15. oktober 2019
Side 3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Teknisk gennemgang af FFL20 for § 29 - Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2090425_0004.png
Driftsrammen (fortsat)
Den samlede driftsramme for § 29 udgør 1.115,9 mio. kr. i 2020, og rammen er således faldet med 46,6
mio. kr. i forhold til 2019. Dette følger af flere ændringer:
Energistyrelsen (ENS):
Den administrative reserve til administration af Energiaftalen blev udmøntet for 2019, men er ikke
udmøntet på FFL20 (-19,6 mio. kr.), forskningsreserven er ikke udmøntet på FFL20, og derved er
bevilling til udgifter for administration af Tilskud til energiforskning heller ikke udmøntet (-3,8 mio. kr.)
• ENS’ bevilling reduceres på grund af bortfald af administration af bredbåndspuljen (-3,0
mio. kr.),
udløb af bevilling til implementering af forsyningsstrategi (-3,0 mio. kr.), udløb af bevilling til
administration af ordningen Rådgivning til decentrale naturgasfyrede kraftvarmeværker (-2,9 mio. kr.),
overdragelse af ressortansvar for markedsovervågning af Ecodesign, Energimærkning, RED og EMC
overdrages til § 8.22.41. Sikkerhedsstyrelsen jf. kongelig resolution af juni 2018 (-4,3 mio. kr.), intern
organisationsændring (-2,7 mio. kr.)
ENS tilføjes midler til administrative omkostninger vedr. Indsats over for forhøjede varmepriser (2,4
mio. kr.), Pulje til håndtering af strandede omkostninger (3,2 mio. kr.) og til etablering og drift af en
aftaleordning for overskudsvarme (7,2 mio. kr.)
DMI:
Driftsrammen for DMI øges ved konvertering af midler fra budgetteringsrammen til moderniseringen
af it- og observationsinfrastrukturen (5,1 mio. kr.),
stigende bevillingsprofil til frisættelse af DMI’s data
om vejr- klima- og hav i Aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst februar 2018 (4,4 mio. kr.)
15. oktober 2019
Side 4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Teknisk gennemgang af FFL20 for § 29 - Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2090425_0005.png
Driftsrammen (fortsat)
GEUS:
GEUS tilføres midler til videre fjeldskredsundersøgelser i 2020 mhp. risikoafdækning for potentielle
fjeldskred ved kritiske lokaliteter i Grønland (5,1 mio. kr.), stigende bevillingsprofil for undersøgelser
af dyb geologi vedrørende Danmarks radioaktive affald (8,2 mio. kr.)
Geodatastyrelsen (GST):
Fald i bevillingsprofil for fællesoffentlig grunddataprogram fra 2019 til 2020 (-1,4 mio. kr.)
Forsyningstilsynet (FSTS):
Faldende bevillingsprofil vedrørende Forsyningstilsynets flytning til Frederiksværk (-6,4 mio. kr.)
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE):
SDFE tilføres midler til håndtering af strukturelt underskud på Datafordeleren (3,7 mio. kr.)
Fald i bevillingsfinansierede projekter fra 2019 til 2020, herunder færre udgifter til tilvejebringelse af
visuelle standsindikatorer til det nye ejendomsvurderingssystem (-19,8 Mio. kr.)
15. oktober 2019
Side 5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Teknisk gennemgang af FFL20 for § 29 - Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2090425_0006.png
Driftsrammen (fortsat)
KEFM Departement (DEP):
DEP tilføres midler til opnormering af DEP, som følge af oprettelse af sekretariat for regeringens
udvalg for grøn omstilling (GU), analyser indenfor klimaområdet, samt midler til forsyningsregulering
mm. (5,0 mio. kr.), intern organisationsændring (2,7 mio. kr.)
Udløb af midlertidige bevillinger, herunder forsyningsstrategi, LULUCF-analyse (-6,1 mio. kr.)
Reserve og budgetregulering:
Der er indarbejdet en budgetregulering vedrørende Energiaftalen (-9,6 mio. kr.), der er indlagt en
øget budgetregulering vedr. finansieringen af udskydelsen af indfasningen af registreringsafgift på
eldrevne køretøjer (-5,9 mio. kr.), der er ikke indlagt en budgetregulering vedr. tilbageløb fra lukkede
tilskudsordninger (13,6 mio. kr.), der var i 2019 indlagt en budgetregulering til finansiering af
administrationen af Energiaftalen (-15,5).
Herudover påvirkes bevillingen af prisreguleringer, det faste omprioriteringsbidrag og en række andre
mindre bevægelser, hvilket også kan være tilfældet for de øvrige rammer, som gennemgås
15. oktober 2019
Side 6
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Teknisk gennemgang af FFL20 for § 29 - Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2090425_0007.png
Lønsumsrammen
Lønsumsrammen FFL20, mio. kr.
2019
2020
2021
2022
2023
Departementet
Energistyrelsen
Klimarådet
DMI
Lønsumsrammen FFL20, i alt
94,6
263,5
6,3
117,7
482,1
98,6
248,4
6,3
121,0
474,3
93,8
234,3
6,2
119,2
453,5
89,6
217,3
6,1
113,8
426,8
85,3
210,1
6,0
112,4
413,8
15. oktober 2019
Side 7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Teknisk gennemgang af FFL20 for § 29 - Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2090425_0008.png
Lønsumsrammen (fortsat)
FFL-bidragets samlede lønsumsramme udgør 474,3 mio. kr. i 2020. Lønsumsrammen er faldet med 7,8
mio. kr. i forhold til 2019.
Faldet skyldes:
Energistyrelsen (ENS):
Den administrative reserve til administration af Energiaftalen blev udmøntet for 2019, men er ikke
udmøntet på FFL20 (-13,5 mio. kr.)
• ENS’
lønsumsramme reduceres på grund af bortfald af administration af bredbåndspuljen (-2,0 mio.
kr.), udløb af bevilling til implementering af forsyningsstrategi (-2,4 mio. kr.), udløb af bevilling til
administration af ordningen Rådgivning til decentrale naturgasfyrede kraftvarmeværker (-2,6 mio. kr.),
overdragelse af ressortansvar for markedsovervågning af Ecodesign, Energimærkning, RED og EMC
overdrages til § 8.22.41. Sikkerhedsstyrelsen jf. kongelig resolution af juni 2018 (-0,5 mio. kr.), intern
organisationsændring (-2,5 mio. kr.)
ENS tilføjes lønsumsramme til administration vedr. Indsats over for forhøjede varmepriser (1,8 mio.
kr.), Pulje til håndtering af strandede omkostninger (1,8 mio. kr.), etablering og drift af en
aftaleordning for overskudsvarme (5,1 mio. kr.) og konvertering af midler fra øvrig drift til lønsum i
ENS under regulatoriske frizoner (1,5 mio. kr.)
15. oktober 2019
Side 8
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Teknisk gennemgang af FFL20 for § 29 - Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2090425_0009.png
Lønsumsrammen (fortsat)
DMI:
• DMI’s lønsumsramme øges ved konvertering af midler til
moderniseringen af it- og
observationsinfrastrukturen i DMI (1,0 mio. kr.)
DEP:
• DEP’s
lønsumsramme reduceres pga. udløb af midlertidige bevillinger, herunder forsyningsstrategi,
LULUCF-analyse (-3,3 mio. kr.),
• DEP’s
lønsumsramme øges med til opnormering af DEP, som følge af oprettelse af sekretariat for
regeringens udvalg for grøn omstilling (GU), analyser indenfor klimaområdet, samt midler til
forsyningsregulering mm. (4,2 mio. kr.), intern organisationsændring (2,5 mio. kr.)
Herudover påvirkes bevillingen af prisreguleringer, det faste omprioriteringsbidrag og en række andre
mindre bevægelser
15. oktober 2019
Side 9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Teknisk gennemgang af FFL20 for § 29 - Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2090425_0010.png
Budgetteringsrammen
Budgetteringsrammen FFL20, mio. kr.
Monitorering og rapportering af optaget CO2 i jorde og skove
Reserve til grønne klimatiltag
Klimastøtte til Arktis mv.
Tilskud til energiforskning (EUDP mv.)
Puljer til eksportfremme
Udnyttelse af vedvarende energi og andre energiøkonomiske
projekter
Pulje til skrotningspræmie for oliefyr
Energieffektiviseringsindsats
Biogas (til transport og proces)
Pulje til fremme af avancerede biobrændstoffer
Moms på tilskud til vedvarende energi inden for delloft for
driftsudgifter
Tilskud til energibesparelser
Håndtering af grundbeløbets ophør
Tilskudsordninger vedrørende biogasanlæg
Pulje till målrettet lempelse af PSO for el-intensive
virksomheder
Screening og forundersøgelser til udbud af havvind
Bredbåndsdækning og digital infrastruktur
Radiobaseret maritim nød- og sikkerhedstjeneste i Grønland
Tilskud til internationale organisationer
Danmarks Metrologiske institut, indtægter
Budgetteringsrammen FFL20, i alt
2019
6,0
26,7
17,1
435,2
7,1
3,5
-
15,3
61,6
20,2
-
-
17,2
2,5
179,2
10,1
98,5
34,4
86,5
- 6,4
2020
6,1
-
17,3
188,6
11,2
2,5
-
15,3
63,8
20,4
0,2
-
74,4
2,5
88,0
17,4
-
34,8
76,3
- 6,5
2021
6,1
-
17,3
186,0
11,2
2,5
20,5
25,5
81,9
20,4
0,7
510,5
88,6
-
-
16,4
-
34,8
70,3
- 6,5
2022
-
-
17,3
185,9
11,2
2,5
20,5
25,5
79,3
20,4
0,7
510,5
14,3
-
-
5,2
-
34,8
65,3
- 6,5
2023
-
-
17,3
200,9
11,2
2,5
20,5
25,5
75,4
20,4
0,7
510,5
14,3
-
-
17,4
-
34,8
65,3
- 6,5
1.014,7
612,3
1.086,2
986,9
1.010,2
15. oktober 2019
Side 10
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Teknisk gennemgang af FFL20 for § 29 - Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2090425_0011.png
Budgetteringsrammen (fortsat)
Budgetteringsrammen udgør 612,3 mio. kr. i 2020, hvilket er 402,4 mio. kr. lavere end i
2019.
Den samlede reduktion dækker over både stigninger og fald. De primære bevægelser er
angivet neden for:
Udmøntning af forskningsreserven for 2020 udestår, hvorfor Tilskud til energiforskning
falder i 2020 (-246,6 mio. kr.)
Udløb af reserve til grønne klimatiltag (-26,7 mio. kr.)
Indfasning af bevillingsprofil vedr. håndtering af grundbeløbets ophør, som blev besluttet
i Energiaftalen juni 2018. (57,2 mio. kr.)
Pulje til målrettet lempelse af PSO for el-intensive virksomheder falder på grund af profil
for ordningens udfasning, jf. Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften november 2016 (-91,2
mio. kr.)
Indfasning af bevillingsprofil vedr. screening og forundersøgelser til udbud af havvind,
som blev besluttet i Energiaftalen juni 2018 (7,3 mio. kr.)
Udløb af bredbåndspuljen (-98,5 mio. kr.)
Tilskud til internationale institutioner falder fra 2019 til 2020 pga. faldende
udgiftsbevillingsprofil og omprioritering af 5,1 mio. kr. årligt til DMI’s driftsbevilling (-10,2
mio. kr.)
15. oktober 2019
Side 11
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Teknisk gennemgang af FFL20 for § 29 - Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2090425_0012.png
Anlægsrammen
Anlægsramme FFL20, mio. kr.
National ordning for geotermi
Pulje til håndtering af strandede
omkostninger
Udgifter til el-PSO
Tilskud til vedvarende energi
Moms på tilskud til vedvarende
energi uden for udgiftsloft
Biogas og andre grønne gasser
(opgradering, transport og proces)
Anlægsrammen FFL20, i alt
2019
12,6
11,1
3.035,2
340,5
914,7
-
4.314,1
2020
13,0
93,9
4.353,5
388,1
1.666,9
-
6.515,4
2021
0,4
95,4
4.896,6
416,9
1.698,2
-
7.107,5
2022
0,4
44,7
4.789,0
446,7
1.771,2
59,6
7.111,6
2023
0,4
44,7
4.073,0
484,5
1.576,1
60,3
6.239,0
15. oktober 2019
Side 12
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Teknisk gennemgang af FFL20 for § 29 - Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2090425_0013.png
Anlægsrammen (fortsat)
Anlægsrammen udgør 6.515,4 mio. kr. i 2020, hvilket er en stigning på 2.201,3 mio. kr. i
forhold til FL19.
Dette skyldes:
Udgifter til el-PSO stiger som følge af indfasning af bevillingsprofilen for PSO-udgifterne
på finansloven, som blev besluttet i Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften november
2016 (1.318,3 mio. kr.)
Opdateret skøn for udgifter til moms i forbindelse med udbetaling af pristillæg mv. til
fremme af vedvarende energi betyder, at de forventede årlige udgifter øges (752,2 mio.
kr.)
Opdateret skøn for udgifter til tilskudsordningerne under Tilskud til vedvarende energi
hvilket primært skyldes øgede forventede udgifter til særordning for forsøgsmøller og
husstandsmøller (47,6 mio. kr.)
Udgifter til håndtering af strandede omkostninger stiger som følge af, at
bevillingsprofilen for delvis kompensation for ubetalte anlægslån i lukkede decentrale
kraftvarmeværker, som har modtaget grundbeløb, indfases på finansloven som besluttet
i Energiaftalen juni 2018 (82,8 mio. kr.)
15. oktober 2019
Side 13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Teknisk gennemgang af FFL20 for § 29 - Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2090425_0014.png
Overførselsrammen
FFL-bidragets samlede overførselsramme udgør 1.475,5 mio. kr. i 2020.
Overførselsrammen er steget med 297,1 mio. kr. i forhold til FL19 som følge af, at skønnet
for anvendelsen af biogas til opgradering eller rensning er forhøjet (296,6 mio. kr.)
Overførselsramme FFL20, mio. kr.
Tilskud til opgradering eller rensning af
biogas
DUT-reserve vedrørende affaldsområdet
Overførselsrammen FFL20, i alt
2019
2020
2021
2022
2023
1.139,8
38,6
1.178,4
1.436,4
39,1
1.475,5
1.775,2
39,1
1.814,3
2.134,2
39,1
2.173,3
2.078,8
39,1
2.117,9
15. oktober 2019
Side 14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Teknisk gennemgang af FFL20 for § 29 - Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2090425_0015.png
Indtægtsbudgettet
Indtægtsbudgettet FFL20, mio. kr.
Salg af CO2-kvoter
Gebyrindtægter i forbindelse med
udbudsrunder
Koncessionsafgift fra Akzo Nobel Salt A/S
Frekvensauktioner
Frekvens- og nummerafgifter
Udstykningsafgift
Indtægter FFL20, i alt
2019
914,2
0,7
6,7
176,5
161,0
35,0
1.294,1
2020
1.425,2
0,1
6,7
225,0
161,0
35,0
1.853,0
2021
1.604,7
0,5
6,7
151,1
161,0
35,0
1.959,0
2022
1.715,5
0,5
6,7
323,8
161,0
35,0
2.242,5
2023
1.823,4
0,5
6,7
32,8
161,0
35,0
2.350,4
15. oktober 2019
Side 15
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Teknisk gennemgang af FFL20 for § 29 - Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2090425_0016.png
Indtægtsbudgettet (fortsat)
KEFM’s
samlede bidrag til indtægtsbudgettet udgør 1.853,2 mio. kr. i 2020.
Indtægterne forventes at stige med 558,9 mio. kr. i forhold til FL19. Dette skyldes primært:
Beregningsmetoden for prisfastsættelsen af CO2-kvoterne er ændret mellem FL19 og
FFL20, således at metoden tager udgangspunkt i den aktuelle markedspris, dette
medfører, at prisen pr. kvote øges fra 120,55 kr. til 214,73 kr. pr. kvote (511,0 mio. kr.)
Indtægter fra auktion over tilladelser i 700 MHz-, 900 MHz- og 2300 MHz-
frekvensbåndene optages på finansloven (48,5 mio. kr.)
Indtægtsskønnet opdateres igen i slutningen af november og indarbejdes på
ændringsforslagene (fast procedure).
15. oktober 2019
Side 16
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Teknisk gennemgang af FFL20 for § 29 - Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2090425_0017.png
Teknisk gennemgang af FFL20 for § 29.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
15. oktober 2019
Side 17