Miljøbevægelsen NOAH, Nørrebrogade 39, 1 tv. 2200 København N; [email protected]; https://noah.dk
23. januar 2020
Forslag til klimalov – det der står – og det der ikke står
af Palle Bendsen, Miljøbevægelsen NOAH
Denne analyse er publiceret på Altinget 23. januar 2020
Det nyligt
offentliggjorte forslag til en klimalov
er ikke det, som tusinder sidste år skolestrejkede for,
marcherede for og demonstrerede for.
Forslaget til en ny klimalov er meget kortfattet – kun fem sider – og bortset fra målsætningen om
70 procents reduktion af drivhusgasudledningerne i 2030 i forhold til 1990-niveauet, så er det
stort set kun en lov om et Klimaråd, akkurat som den eksisterende klimalov fra 2014.
Ét vigtigt fremskridt er der dog: den nuværende og fremtidige regeringer forpligtes til at handle.
Det modsatte regeringen Thorning-Schmidt og centraladministrationen sig i 2014.
Når der er grund til at kritisere forslaget, er det ikke så meget på grund af det, der står som på
grund af alt det, der mangler.
Lovforslaget – det der står
Forslaget har en formålsparagraf med de 70 procent, og fire principper. Først en erkendelse af at
problemet er globalt. Det vendes straks til at handle om Danmark, der skal være foregangsland,
inspirere og påvirke resten af verden. Her er ingen falsk beskedenhed, heller ikke i fortsættelsen:
at Danmark også har et historisk og moralsk ansvar om at gå forrest.
Det bliver ikke forklaret nærmere, hvor det ansvar kommer fra, eller hvad det vil sige at gå
forrest.
De næste tre principper handler mest om at komme ned på jorden igen: omkostningseffektivitet,
erhvervsudvikling og konkurrencekraft, offentlige finanser og beskæftigelse, sammenhængskraft
og social balance. Og så må der ikke ske ’lækage’ dvs. at ”danske tiltag ikke blot flytter hele
drivhusgasudledningen uden for Danmarks grænser”. Det kan alt sammen være udmærket, men
det er formuleringer, der advarer mod at komme med radikale krav – selv om klimakrisen i den
grad kalder på radikale løsninger.
I bemærkningerne står, at Klimarådet skal 'forholde sig til' disse principper. Det er svært at læse
som andet, end at Klimarådet akkurat ikke skal anbefale 'radikale' løsninger.
Resten af forslaget fortæller, at ministeren skal hvert 5. år lave en klimamålsætning og en
klimahandlingsplan. Klimarådet skal bistå og anbefale, lave status og kommentere og lave et
katalog over virkemidler. Ministeren skal hvert år udarbejde et klimaprogram med status og
planlagte tiltag og redegørelse for Klimarådets anbefalinger, og hvad ministeren så tænker om
det. Og mere status.
Side 1 af 5