Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 173
Offentligt
2139214_0001.png
Bilag 1: Retningslinjer for lukket spørgetime i udvalgene
Forsøgsordning med lukket spørgetime i udvalgene
I folketingsåret 2018-19, 1. samling, blev der i Kulturudvalget, Skatteudvalget
og Udlændinge- og Integrationsudvalget gennemført en forsøgsordning med
spørgetimer med ministrene. Forsøgsordningen var en opfølgning på be-
tænkning og indstilling nr. B 147 om ændring af Folketingets arbejdsformer
(folketingsåret 2017-18)
1
.
Efter en evaluering af forsøgsordningen besluttede Udvalget for Forretnings-
ordenen den 30. september 2019, at forsøgsordningen med spørgetime i ud-
valgene videreføres i folketingsåret 2019-20, således at der kan indsamles
flere erfaringer, før det besluttes, om spørgetimer i udvalgene skal gøres til
en permanent ordning. Evalueringen er omdelt på UFO alm. del
bilag 17
(folketingsåret 2018-19, 2. samling).
Formål
Formålet med forsøgsordningen er at afprøve og indsamle erfaringer med en
ny form for dialog mellem ministre og udvalg om aktuelle politiske emner,
som ikke er »store nok« eller på anden måde ikke egner sig til et samråd. Det
er dermed intentionen, at spørgetimen skal give rum for en uformel politisk
drøftelse, hvor der f.eks. kan udveksles information om politiske prioriteter,
snarlig politisk handling og af mere generel karakter. Samtidig er formålet
med forsøget at undersøge, om spørgetimen kan bidrage til, at samrådene
forbeholdes større politiske sager, der har flere medlemmers interesse.
Det er målet, at forsøgsordningen skal gennemføres over et helt folketingsår i
3-4 udvalg, så de valgte forsøgsudvalg hver i sær har mulighed for at gen-
nemføre 3-4 spørgetimer.
Retningslinjerne er koordineret med Statsministeriet.
1
22. januar 2020
J.nr.: 18-000608-9
Udvalgssekretariatet
KV og MF
Se uddrag af betænkning og indstilling af 23. maj 2018 om ændring af Folketingets forretnings-
orden (Ændring af forskellige arbejdsformer og forretningsgange), B 147, afsnit 2.4.4. Uddraget
er vedlagt som bilag 1.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 173: Meddelelse om forsøgsordning med lukkede spørgetimer i udvalgene
2139214_0002.png
Retningslinjer for afvikling af spørgetime i udvalgene
Der er som udgangspunkt mulighed for, at alle medlemmer af udvalget kan
stille spørgsmål til ministeren under spørgetimen. Udvalget kan beslutte, at
adgangen til at stille spørgsmål til ministeren under spørgetimen forbeholdes
medlemmer af bestemte folketingsgrupper. F.eks. kan det overvejes, om der
kun skal være mulighed for at stille spørgsmål for medlemmer af folketings-
grupper, der ikke er fra regeringsbærende partier.
Medlemmer, der på forhånd ved, at de ønsker at stille spørgsmål under spør-
getimen, kan meddele dette til udvalgets sekretariat kl. 12.00 dagen før.
Disse medlemmer vil have fortrinsret på talelisten.
I lighed med formatet for spørgetimen med statsministeren i Folketingssalen
vil ministeren kunne indlede spørgetimen med at orientere udvalget om,
hvilke aktuelle sager der »ligger på ministerens bord«. Hvis ministeren øn-
sker at give udvalget en sådan orientering, skal ministeren give besked
herom til udvalgets sekretariat senest kl. 12.00 dagen før.
Ministeren har mulighed for at medbringe embedsmænd under spørgetimen.
Spørgsmålenes karakter
Under spørgetimen er der i udgangspunktet mulighed for at spørge ind til alle
emner, der hører under ministerens ressort inden for rammerne af en politisk
drøftelse af aktuelle emner.
Spørgsmål til ministeren skal omhandle aktuelle sager. Spørgsmålene skal
som udgangspunkt være af generel og holdningsmæssig karakter og bør
lægge op til en politisk drøftelse med ministeren, således at medlemmerne så
vidt muligt undgår tekniske og rent faktuelle spørgsmål, som ministeren har
ringe muligheder for at svare på uden forberedelse.
Erfaringer fra den gennemførte forsøgsordning i folketingsåret 2018-19, 1.
samling, viser dog, at de spørgetimer, som har været mest vellykkede, har
været spørgetimer, hvor der på forhånd har været oversendt spørgsmål eller
emner til ministeren, og hvor både medlemmer og ministeren har haft mulig-
hed for at forberede sig, således at drøftelserne er blevet mere informative og
fokuserede.
De enkelte udvalg kan derfor drøfte, om der
efter aftale med den pågæl-
dende minister
skal være mulighed for at oversende spørgsmål eller emner
på forhånd, således at ministeren har mulighed for at forberede sig på for-
hånd. Eventuelle spørgsmål og emner bør endvidere sendes rundt til udval-
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 173: Meddelelse om forsøgsordning med lukkede spørgetimer i udvalgene
2139214_0003.png
get, således at hele udvalget har mulighed for at forberede sig. En sådan mu-
lighed udelukker ikke, at der under den konkrete spørgetime kan blive spurgt
ind til andre emner.
Udvalgsformanden har til opgave at bidrage til, at de stillede spørgsmål ligger
inden for de aftalte rammer for spørgetimen.
Det er ikke et krav, at ministeren skal besvare spørgsmål under spørgetimen,
og ministeren kan henvise til at ville besvare et spørgsmål skriftligt.
Eksempler på spørgsmål
Spørgetimerne i den seneste forsøgsperiode er
udover spørgsmål til aktu-
elle politiske emner
f.eks. blevet brugt til at få information om kommende
forhandlingsforløb, stille opfølgende spørgsmål til svar givet skriftligt eller un-
der samråd, drøfte samarbejdet mellem ministeren og udvalget m.v.
Afviklingen af spørgetimen
Spørgetimen er i forsøgsperioden lukket for offentligheden og varer, som
navnet antyder, maksimalt 1 time.
Ministeren har som nævnt mulighed for at indlede spørgetimen med at orien-
tere udvalget om, hvilke aktuelle sager der »ligger på ministerens bord«. I så
fald har ministeren ca. 5 minutter til sin indledende orientering.
Umiddelbart herefter giver udvalgsformanden ordet til første spørger, som
herefter kan spørge nærmere ind til de sager, som ministeren har nævnt, el-
ler andre aktuelle sager.
Det enkelte medlem vil have mulighed for 1-2 opfølgende spørgsmål efter
medlemmets indledende spørgsmål (dvs. 3 korte spørgsmål pr. medlem).
Der opfordres til, at spørgsmål og svar holdes så korte og præcise som mu-
ligt, så der er plads til så mange spørgere som muligt.
Det er udvalgsformandens opgave at fordele taletiden mellem de medlem-
mer, der ønsker ordet.
Hvis det findes gavnligt, kan udvalget efter aftale med ministeren vælge at in-
formere offentligheden om drøftelserne efter spørgetimen.
Evaluering
Efter forsøgsperioden vil ordningen blive evalueret i samarbejde mellem Fol-
ketinget og regeringen. Der vil bl.a. blive lagt vægt på udvalgsmedlemmernes
og ministrenes vurdering af, hvorvidt spørgetimen lever op til intentionen om
at skabe rum for en mere uformel politisk drøftelse af aktuelle, politiske em-
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 173: Meddelelse om forsøgsordning med lukkede spørgetimer i udvalgene
2139214_0004.png
ner. Endvidere vil der blive lagt vægt på en vurdering af, hvordan forsøgsord-
ningen har påvirket antallet af samråd med de deltagende ministre samt an-
tallet af spørgsmål til skriftlig besvarelse, der stilles som opfølgning på spør-
getimen.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 173: Meddelelse om forsøgsordning med lukkede spørgetimer i udvalgene
2139214_0005.png
Bilag 1: Uddrag af betænkning og indstilling nr. B 147 af 23. maj 2018
om ændring af Folketingets forretningsorden (Ændring af forskellige ar-
bejdsformer og forretningsgange).
2.4.4. Forsøgsordning med lukket spørgetime i udvalgene
2.4.4.1. Samrådsarbejdsgruppens forslag
Samrådsarbejdsgruppen har foreslået, at der iværksættes en forsøgsordning
med regelmæssige lukkede og åbne (dvs. tv-transmitterede) spørgetimer i
udvalgene, hvor aktuelle sager på ministerens og udvalgets område drøftes,
men hvor spørgsmålene ikke er formuleret på forhånd som ved et samråd.
Formålet med forsøgsordningen skal være at afprøve og indsamle erfaringer
med en ny form for dialog mellem ministre og udvalg om aktuelle politiske
emner, som ikke er »store nok« eller på anden måde ikke egner sig til et
samråd.
Samrådsarbejdsgruppen har foreslået, at to til fire udvalg kan iværksætte for-
søg med lukkede og åbne spørgetimer, og at forsøgsperioden f.eks. kan
strække sig over 6 måneder, således at alle de udvalg, der deltager i forsø-
get, realistisk kan nå at afholde 2-3 spørgetimer.
2.4.4.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og
Indstilling
Udvalget for Forretningsordenen vurderer, at der kan være en gevinst i at af-
prøve andre debatformer i udvalgene end samråd, og indstiller derfor, at den
foreslåede forsøgsordning iværksættes, dog alene som en model med luk-
kede spørgetimer. Udviklingen af andre debatformer kan muligvis bidrage til,
at samrådene forbeholdes større politiske sager, der har flere medlemmers
interesse. Ideelt vil en spørgetime i et udvalg kunne komme til at fungere som
et forum, hvor udvalg og minister regelmæssigt kan føre en politisk drøftelse,
men også udveksle informationer om politiske prioriteringer, snarlig politisk
handling og generelle interessefelter.
Udvalget for Forretningsordenen vil på den baggrund afsøge, hvilke udvalg
og ministre der ønsker at deltage i en sådan forsøgsordning over en periode
på ca. 6 måneder. I udvælgelsen af udvalg til deltagelse i forsøget vil der
blive henset til, om udvalgenes sagsområde egner sig til formatet.
Udvalget for Forretningsordenen anser det for afgørende, at der på forhånd
fastsættes klare rammer for, hvordan en spørgetime i et udvalg bør afvikles.
Udvalget henstiller derfor til Folketingssekretariatet i samarbejde med rege-
ringens embedsmænd at formulere et udkast til overordnede retningslinjer
herfor, inden forsøgsordningen sættes i gang, herunder for at sikre, at spør-
getimen skal lægge op til en politisk drøftelse med ministeren, og at medlem-
merne så vidt muligt undgår tekniske og rent faktuelle spørgsmål, som mini-
steren har ringe muligheder for at svare på uden forberedelse.
Med hensyn til formen for spørgetimen i udvalgene forestiller Udvalget for
Forretningsordenen sig på det foreliggende grundlag, at der afsættes 1 time
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 173: Meddelelse om forsøgsordning med lukkede spørgetimer i udvalgene
2139214_0006.png
til spørgetime i hvert af de udvalg, som deltager i forsøget, omtrent hver an-
den måned. I lighed med formatet for spørgetimen med statsministeren i Fol-
ketingssalen vil ministeren kunne indlede spørgetimen med at orientere ud-
valget om, hvilke aktuelle sager der »ligger på ministerens bord«, hvorefter
udvalgets medlemmer kan gives adgang til at spørge nærmere ind til de sa-
ger, som ministeren har nævnt, eller andre aktuelle sager.
Udvalget for Forretningsordenen henstiller, at formen for spørgetimen i udval-
gene beskrives nærmere i de retningslinjer, som Folketingssekretariatet for-
mulerer sammen med regeringens embedsmænd.