Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 167
Offentligt
2136722_0001.png
Uden borgerinddragelse
ingen løsning af klimakrisen
Jørgen Steen Nielsen
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
Hvorfor borgerting og borgerinddragelse?
Demokratiet oplever tillidskrise
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
2136722_0003.png
Hvorfor borgerting og borgerinddragelse?
Demokratiet oplever tillidskrise
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
2136722_0004.png
Hvorfor borgerting og borgerinddragelse?
Demokratiet oplever tillidskrise
Partiernes samlede medlemstal er styrtdykket fra 600.000 i 1960 til 140.000 i 2017
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
Hvorfor borgerting og borgerinddragelse?
Klimasagen kan polarisere og møde modstand
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
2136722_0006.png
Klimakrisen er en udfordring
uden fortilfælde for demokratiet
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
2136722_0007.png
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
2136722_0008.png
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
2136722_0009.png
Hvorfor borgerting og borgerinddragelse?
Klimasagen kan polarisere og møde modstand
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
2136722_0010.png
Hvorfor borgerting og borgerinddragelse?
Klimasagen kan polarisere og møde modstand
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
Hvad kan borgerting og borgerinddragelse?
Ansvarliggøre borgerne og sikre medejerskab
Skabe legitimitet til vanskelige beslutninger
Bygge bro mellem modsatrettede interesser
Forbedre kvalitet af løsningsforslag og lovgivning
Øge tilliden til de politiske institutioner
Efter Anders Blok: Klima, borgerting og demokrati: Hvad siger forskningen?
Klima- og Omstillingsrådet, januar 2020
https://www.klimaogomstillingsraadet.dk/analyser/
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
OECD om borgerting og borgerinddragelse
”I ti es of
complex change, current democratic and
governance institutions are failing to deliver.
Deliberative processes are one part of a bigger picture of the
systemic change that is needed.
When conducted effectively, they can enable policy makers to
take hard decisions about the most challenging public policy
problems and enhance trust between citizens and government.”
OECD: International report on deliberative processes and institutions (forthcoming)
http://www.oecd.org/gov/innovative-citizen-participation.htm
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
Indsatsen bør have to parallelle og samtidige spor
Et atio alt orgerti g
ed ’dagsorde sætte de’
a dat
Lokale borgerråd med rådgivende funktion i alle kommuner
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
Et nationalt borgerting med
’dagsordensættende’ karakter
’Konsulterende’:
Ingen reel indflydelse, beslægtet med
fokusgrupper og spørgeskemaundersøgelser
’Dagsordensættende’:
Ka påvirke lovgiv i gspro es, f.eks. ved
at forslagene skal bringes til afstemning i Folketinget
’Medlovgivende’:
Et andetkammer, der deler beslutningsmagt
med Folketinget
’Lovgivende’:
Overtager beslutningsmagten på det pågældende
område fra Folketinget
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
Et nationalt borgerting med
’dagsordensættende’ karakter
’Konsulterende’:
Ingen reel indflydelse, beslægtet med
fokusgrupper og spørgeskemaundersøgelser
’Dagsordensættende’:
Kan påvirke lovgivningsproces, f.eks. ved
at forslagene skal bringes til afstemning i Folketinget
’Medlovgivende’:
Et andetkammer, der deler beslutningsmagt
med Folketinget
’Lovgivende’:
Overtager beslutningsmagten på det pågældende
område fra Folketinget
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
Et nationalt borgerting med
’dagsordensættende’ karakter
Det er afgørende for troværdigheden og kvaliteten af resultatet, at
borgertingets deltagere føler sig forpligtede og ved, at de tages
alvorligt af Folketinget.
Kun et borgerting med reel indflydelse kan sikre opmærksomhed i
offentlighed og medier og tilskynde andre borgere til engagement.
Hvis ikke borgertinget får reel beslutningsindflydelse, vil det blive
oplevet som en skueproces, et alibi-trick. Det vil hurtigt afsløre sig og
give bagslag.
I har kun én chance.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
2136722_0017.png
Føler den klimaengagerede del af befolkningen sig
snydt, risikerer vi ’grønne veste’
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
Et nationalt borgerting med
’dagsordensættende’ karakter
Lad Folketi get defi ere opgave , so
orgerti get skal løse. Ikke ’lav
e kli aha dli gspla ’, e
ere spe ifikke ele e ter til pla e
Hent inspiration i den irske model omkring udvælgelse af deltagere,
deltagerudpegning af eksperter, tidsforløb og arbejdsform,
overlevering til parlamentet
Hent inspiration i den franske model hvad angår sikring af stor offentlig
bevågenhed omkring projektet
Definer borgertinget som et treårigt eksperiment med den
udtrykkelige hensigt at gøre det permanent efterfølgende
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
2136722_0019.png
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
2136722_0020.png
Macrons borgerting er i gang
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
Lokale borgerråd i alle kommuner
Et nationalt borgerting med f.eks. 100 deltagere er ikke i sig selv nok til at
sikre bred borgerinddragelse i den store grønne omstilling
Det er lokalt i kommunerne, at den konkrete grønne omstilling skal realiseres
og mange beslutninger tages
Det er også i kommunerne, at modstand og konflikter opstår, hvis ikke der
skabes dialog med borgerne og borgerne imellem
Der er masser af ressourcer at hente i civilsamfundet. Men der er også brug
for at give den almindelige borger mere indsigt i klimaudfordringen.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
Lokale borgerråd i alle kommuner
Afsæt en pulje af statslige midler til en national flerårig
klimakampagne med etablering af lokale borgerråd og relaterede
hørings-, debat- og oplysningsaktiviteter
Giv kommunerne et vist spillerum til at indrette lokale borgerråd
og kampagneaktiviteter samt definere de særlige lokale
omstillingsudfordringer
Bistå kommunerne og de lokale borgerråd med et nationalt
klimaoplysningssekretariat, der sikrer informations- og
debatmateriale samt en platform for national vidensdeling
mellem de lokale aktører
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
2136722_0023.png
En platform for vidensdeling
samarbejde mellem Information og DR
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
Vi har gjort det før
1974:
Energioplysningskampagnen
(statslig)
1978:
Oprør fra Midten
(enkelpersoners initiativ)
1979:
Folkepjece-kampagnen
(græsrodsbevægelse)
1992:
Agenda 21-projektet
(stat, kommuner, borgere)
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Præsentationer fra møde om Borgerting den 16/1-20
2136722_0025.png
Udfordringen er formidabel
Der bliver hårdt brug for dialog, kreativitet
og samarbejde mellem alle samfundets aktører