Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 163
Offentligt
2136265_0001.png
16. januar 2020
Skatteministeren
c.c. Klimaminister Dan Jørgensen, Folketingets Skatteudvalg og Folketingets Klimaudvalg
Kære Morten Bødskov
Virksomhedernes rammevilkår i forhold til deres grønne omstilling og ligningslovens § 8B
TV-avisen på DR1 kl. 21.00 bragte i forgårs et indslag om, at de 42 danske virksomheder, der er undta-
get dansk CO2-afgift, har øget CO2-udledningen med 25 procent på fem år, og at de nu står for over
halvdelen af CO2-udledningerne i den danske industri.
Der tales derfor om at indføre en C02-afgift, der skal dække de virksomheder, som er fritaget for dansk
C02-afgift.
Den eksisterende fritagelse for dansk C02-afgift skyldes, at de 42 virksomheder får tildelt gratis CO2-
kvoter fra EU til at dække deres udslip af drivhusgasser fra kul, gas og olie. Baggrunden for fritagelsen
er, at de energitunge virksomheder, der oplever hård konkurrence fra udlandet, ikke skal presses af
afgifter til at flytte produktion ud af EU.
Branchedirektør Troels Ranis fra DI udtaler i den forbindelse, at en CO2-afgift kan få virksomheder til
at flytte produktion ud af Danmark, og at man skal løse opgaven med den grønne omstilling for de
virksomheder, vi har i Danmark, og peger samtidig på, at der vil komme gode forslag fra den række af
klimapartnerskaber, som regeringen har nedsat.
Klimaministeren Dan Jørgensen udtaler samtidig, at den tunge industri skal til at levere mere, så der
må bruges andre virkemidler, og første skridt er klimapartnerskaber, hvor man i samarbejde med in-
dustrien vil finde løsninger.
Klimaordfører Ida Auken fra de Radikale taler også om, hvordan man kan hjælpe virksomhederne til at
blive mere grønne ved at hjælpe virksomhederne med at udvikle ny teknologi.
De omtalte klimapartnerskaber blev præsenteret i en pressemeddelelse fra Statsministeren den 6. no-
vember 2019, hvor Statsminister Mette Frederiksen udtaler, at:
”Da ark skal gå forrest i ka pe for kli aet. Regeri ge har sat et historisk a bitiøst ål
om ned-
bringelse af Danmarks udledning af drivhusgasser. Det når vi kun, hvis alle bidrager. Jeg er glad for, at
dansk erhvervsliv har taget så konstruktivt imod regeringens klimapartnerskaber. Med samarbejdet
inviterer vi erhvervslivet med helt ind til bordet. Hver sektor skal formulere køreplaner for, hvordan de
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Henvendelse af 16/1-20 fra KPMG Acor Tax vedr. virksomhedernes rammevilkår i forhold til deres grønne omstilling og ligningslovens § 8B
2136265_0002.png
16 januar 2020
kan reducere deres klimaaftryk og foretage konkrete reduktioner. Men samarbejdet er gensidigt. Re-
geringen vil også se på de barrierer, virksomhederne møder på vejen mod den grønne omstilling. Jeg
tror,
at vi på de e åde ka fi de de bedste og est effektive løs i ger”
Siden er der blev etableret 13 klimapartnerskaber, som skal præsentere deres resultater allerede til
februar.
Jeg finder på denne aktuelle baggrund anledning til at bringe min ubesvarede henvendelse af 9. de-
cember 2019 i erindring (
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/SAU/bilag/89/2120762.pdf
), hvor jeg
efterlyser dit svar på, om ligningslovens § 8B i lighed med udvikling af nye produkter og tjenesteydel-
ser, bestemt for salg, også kan finde anvendelse på udvikling af nye egne produktionsprocesser, der
tager sigte på at nedbringe virksomhedens udledning af CO2, når kriterierne for forsknings- og forsøgs-
virksomhed i øvrigt er opfyldte? Dvs., at ligningslovens § 8B efter sit indhold og formål ikke på forhånd
udelukker, at bestemmelsen kan anvendes på virksomhedens forsknings- og forsøgsvirksomhed, her-
under for lønudgifter, der tager sigte på nyudvikling af virksomhedens produktionsprocesser.
Som anført i min henvendelse af 9. december 2019 er spørgsmålet ikke kun et anliggende for den
enkelte virksomhed, men tillige et spørgsmål med stor samfundsmæssig og politisk betydning.
Det handler således om at kende virksomhedernes rammevilkår, herunder deres konkurrencevilkår i
forhold til deres grønne omstilling og Regeringens ambitiøse klimalov, der skal sikre, at Danmark når i
mål med at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030.
Det ekstrafradrag (110 % ved fuld indfasning i år 2026), som blev indført af den tidligere regering i
ligningslovens § 8B, var netop for at give danske virksomheder det bedste grundlag for at være inter-
nationalt konkurrencedygtige og til at udvikle og udnytte nye, innovative løsninger.
Det er derfor et helt aktuelt og centralt spørgsmål, om virksomhederne i forhold til deres grønne om-
stilling kan anvende ligningslovens § 8B på egen forsknings- og forsøgsvirksomhed, der tager sigte på
udvikling af egne nye produktionsprocesser med det formål at nedbringe virksomhedens udledning af
CO2? Dvs., at ligningslovens § 8B ikke kun er forbeholdt
udvikling af nye produkter og tjenesteydelser
bestemt for salg men også kan anvendes på udvikling af nye produktionsprocesser i virksomheden.
Skatteministeren anmodes derfor på ny, med Statsministerens løfter i mente herunder et gensidigt
samarbejde, om at bidrage til at fjerne den usikkerhed som spørgsmålet giver anledning til, og som så
længe spørgsmålet henstår ubesvaret udgør en usikkerhed
i virksomhedernes vej mod den grønne
omstilling.
Skatteministeren udtaler i øvrigt i et svar af 29. august 2019 til Folketingets Skatteudvalg (SAU
Alm.del
- endeligt svar på spørgsmål 24),
at:
"Innovation
og teknologisk udvikling er en forudsætning for at fastholde et konkurrencedygtigt dansk
erhvervsliv. Vi skal derfor styrke virksomhedernes incitament til at investere i forskning og udvikling for
2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Henvendelse af 16/1-20 fra KPMG Acor Tax vedr. virksomhedernes rammevilkår i forhold til deres grønne omstilling og ligningslovens § 8B
2136265_0003.png
16 januar 2020
derigennem at fastholde fremtidens arbejdspladser og eksport indenfor bl.a. miljø, energi og klimatek-
nologi. Det indgik derfor senest i Socialdemokratiets 2025-pla
”Gør gode tider bedre – for alle”, at
virksomhedernes fradrag for udgifter til forskning og udvikling skal forhøjes til 130 pct. Regeringen er
som bekendt en mindretalsregering, hvorfor regeringen vil afdække mulighederne for et flertal bag
forslaget.
Er Skatteministeren enig i, at styrkelsen af virksomhedernes incitament til at investere i forskning og
udvikling også skal gælde virksomhedens investeringer i forskning og udvikling i egne produktionspro-
cesser som led i virksomhedens grønne omstilling?
Virkemidler med ovenstående formål gør det også vigtigt at få klargjort, om ligningslovens § 8B alle-
rede i sin nuværende form omfatter investeringer i forskning og udvikling i virksomhedens egne pro-
duktionsprocesser.
Med venlig hilsen
Peter Rose Bjare
Partner
3