Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 161
Offentligt
2134307_0001.png
Den 11. jan. 2020
Kære Ida Auken
Jeg beklager meget, men vi er nødt til at bede dig som formand for Klima- Energi- og
Forsyningsudvalget at forholde dig til de lovovertrædelser og manglende overholdelse af EU-
direktiver der er sket ifm den nye biobrændstof-lov.
Vi tænker her på:
- De usandheder Ministeren har fremført fra Folketingets talerstol vedr. mængder, priser og
omkostninger for Avancerede biobrændstoffer
- Manglende overholdelse af EUs ILUC-direktiv samt
- Ministerens manglende hjemmel til at nedsætte krav om Avanceret fra 0,9 % til 0,15%
I notat dateret 2019.12.11
https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L51/spm/26/svar/1617909/2123124.pdf
står der bla.
følgende:
<image.png>
Som set i den vedhæftede fil dateret 2019.12.06 havde Ministeren fem dage før han fremførte
ovenstående fuldt indblik I at priserne IKKE er for høje. Tværtimod. Og mængder er vi alle enige
om er til rådighed (0,2 + 0,3 + 0,73 = 1,23 %).
Af svar dateret 2019.12.11. skrives der at futures bruges i spekulationsøjemed. Det kan man gøre,
men vi kender ingen der gør dette og vi har aldrig og vil aldrig gøre dette! Vi kan omvendt komme
med masser af eksempler på hvordan futures-markedet bruges til at reducere og eliminere risiko!
Hvis du køber en flybillet i dag der skal bruges om tre måneder, tror du så at flyselskabet påtager
sig pris-risiko vedr. brændstoffet eller tror du at de køber ind flere måneder i forvejen mhp at styre
og eliminere deres risiko? Og når Staten bygger motorveje til en fast pris der skal være færdig om
f.eks. 3 år. Så låser entreprenøren også hans diesel-leverancer fast i pris og mængde for at styre og
eliminere hans risiko. Ministeren forholder sig heller ikke til at at vi har fremlagt dokumentation for
historiske priser 5 år bagud i tid og 1 år fremad i tid. De 5/6 år svarer således til 83% af tiden.
Se:
https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L51/spm/25/svar/1617908/2123122.pdf
Endelig må vi igen påpege at lov vedr. høring IKKE er overholdt, da vi stadig IKKE har fået
tilsendt de tal der ligger til grund for MInisterens tomme og usandfærdige påstand om høje priser
(som påpeget igen og igen.Se. f.eks. slide 8 i vedhæftede).
At branchen ikke har forberedt sig i tide er ingen undskyldning. De har haft 8 år til at forberede sig.
De vil i løbet af meget kort tid kunne blive klar, da de tanke der i dag indeholder ethanol
fremadrettet kan indeholde en blanding af ethanol og methanol (f.eks. 3/4 ethanol og 1/4 methanol).
Denne blanding blandes så i benzin hvorved den endelige blanding opnås. Det er meget, meget
simpelt og i det store billede stort set gratis.
Jeg vil gerne påpege at jeg er industri-observatør i det Internationale Energi-Agentur og derfor kan
påstå at jeg ved hvad jeg snakker om rent teknisk. På den økonomiske front var jeg, da jeg var ansat
hos Circle K ansvarlig for de store BTB-kunder herunder DSB, DLA (30% af al landbrug), DSB,
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Henvendelse af 11/1-20 fra Nordic Green ApS om biobrændstofloven
2134307_0002.png
Dansk Taxaråd mfl. Mere end 1/10 af al brændstof til vejtransport i Danmark var forbi mit bord
ligesom jeg repræsenterede Circle K i arbejdsgruppen "Biobrændstoffer" i brancheforeningen
(DrivkraftDanmark). Jeg kender derfor alle argumenter og kan blot sige at I (KEF-udvalget og
Ministeren) er blevet taget ved næsen af industrien.
Vi ser frem til at høre fra dig.
--
Venlig hilsen / Kind regards
Per Sune Koustrup
Co-founder, Broker & Trader
M: +45 21476297
Nordic Green ApS
Marselis Boulevard 80
8000 Aarhus C
Denmark
www.nordicgreen.eu
<2019.12.06 +400 mio. kr over 6
år.pdf>