Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 150
Offentligt
2129735_0001.png
Tale til samråd om ansættelse af
kommunikations- og strategichef i KEFM
Center
Center for Styring og
Implementering
Team
HR
Dato
12. december 2019
J nr.
2019-4471
/ MADWI
Indledning
Tak for invitationen til samrådet og muligheden for at slå
fast, at ansættelsen af en kommunikations- og strategichef i
mit ministerium er sket efter bogen.
Jeg er blevet stillet tre spørgsmål, som handler om nogle
generelle betragtninger om forskellen mellem særlige
rådgivere og embedsmænd og om forholdet mellem
embedsmænd og politikere.
Lad mig starte med at understrege, at de generelle
spørgsmål om ansættelser af embedsmænd i staten og
generelle personalemæssige spørgsmål kan jeg som klima-
energi- og forsyningsminister ikke forholde mig til. De skal
rettes til skatteministeren.
Det har spørgeren jo så også allerede gjort og fået svar ved
skatteministerens samråd i sidste uge, så vidt jeg forstår.
Jeg kan heller ikke udtale mig om andre ministeriers
ansættelse af presse- og kommunikationschefer, men kun
forholde mig til ansættelsen af en kommunikationschef i mit
eget ministerium.
Jeg har selvfølgelig bemærket den noget ophedede,
offentlige debat, der har været om bl.a. ansættelsen af
kommunikations- og strategichefen i Klima-, Energi og
Forsyningsministeriet.
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Talepapir fra det åbne samråd den 19/12-19 om om ansættelse af kommunikations– og strategichef i Klima-, Energi- og Forsy-ningsministeriet (samrådsspm. N-P)
2129735_0002.png
En debat, som jeg synes er ude af proportion. Og som ikke
har sammenhæng med, hvad der rent faktisk er sket med
ansættelsen af en kommunikations- og strategichef i mit
ministerium.
Nu er jeg så mødt op her i dag for at svare på jeres
spørgsmål.
Men jeg vil gerne slå fast, at jeg selvsagt ikke kan gå
længere ind i enkelte ansættelser og konkrete
medarbejderes personaleforhold.
Først og fremmest fordi der er hensyn at tage til de
pågældende medarbejdere.
Men også fordi det ville skabe en helt usædvanlig
præcedens for forholdet mellem regering og Folketing, hvis
konkrete medarbejderes ansættelsesforhold skulle blive
genstand for en politisk diskussion i Folketinget.
Jeg har noteret mig, at Folketingets formand i starten af det
nye år vil indkalde til en konference eller en eksperthøring
om emnet og sætte gang i en mere principiel drøftelse om
ansættelser i ministerierne.
Forholdet mellem embedsværket og politikere har gennem
tiden været drøftet adskillige gange. Det kan være en hel
reel debat at tage, men det er ikke en debat, der skal
handle om enkeltpersoner og konkrete ansættelser.
Baggrund for ansættelse af ny strategi- og
kommunikationschef
spm. N
Jeg bliver i samrådsspørgsmål N spurgt, om jeg er enig i, at
embedsmænd skal ansættes på baggrund af deres faglige
kompetencer.
Det kan jeg erklære mig helt enig med spørgeren i.
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Talepapir fra det åbne samråd den 19/12-19 om om ansættelse af kommunikations– og strategichef i Klima-, Energi- og Forsy-ningsministeriet (samrådsspm. N-P)
2129735_0003.png
Og det er også tilfældet i den konkrete ansættelse af
kommunikations- og strategichefen i mit ministerium.
Departementschefen i Klima, Energi og
Forsyningsministeriet vurderede efter regeringsskiftet, at
der var behov for både faglig og organisatorisk nytænkning
for at kunne levere på de nye, høje politiske ambitioner på
klimaområdet.
Det har departementschefen i øvrigt også givet interview
om til både Altinget og Information.
Der var bl.a. behov for at omlægge presse- og
kommunikationsarbejdet til et nyt center, der i højere grad
sammentænker strategi og kommunikation.
Der blev derfor etableret et nyt Center for Vision og
Strategi, som indeholder presse, kommunikation, strategi
og et nyt sekretariat, der skal løfte opgaven med det nye
udvalg for grøn omstilling, hvor jeg er formand, og
økonomiudvalget, hvor jeg har fast plads.
Til at lede centeret var der behov for 2 nye kontorchefer.
Den ene af cheferne er fundet internt. Den anden, som er
den nye kommunikations- og strategichef, er rekrutteret
eksternt.
Ansættelsen er sket efter bogen
Der blev igangsat en rekrutteringsproces, som er foregået
helt efter bogen
nemlig på følgende måde:
Det fremgår af opslagsbekendtgørelsen, at en ledig stilling i
staten skal slås offentligt op i minimum 14 dage.
Det er også sket med denne her stilling. Som jeg har fået
oplyst det, har den været slået op fra d. 23. august med en
ansøgningsfrist d. 6. september.
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Talepapir fra det åbne samråd den 19/12-19 om om ansættelse af kommunikations– og strategichef i Klima-, Energi- og Forsy-ningsministeriet (samrådsspm. N-P)
2129735_0004.png
Jeg er også blevet oplyst om, at stillingen blev opslået på
jobnet.dk, altinget.dk, kommunikationsforum.dk og på
ministeriets hjemmeside og LinkedIn-profil.
Der blev derefter nedsat et ansættelsesudvalg bestående
af departementschefen, en afdelingschef og HR-chefen.
Og der blev holdt ansættelsessamtaler med egnede
ansøgere.
Et enigt ansættelsesudvalg traf beslutning om at ansætte
den bedst kvalificerede ansøger.
Beslutningen om, hvilken kandidat, der skulle ansættes,
blev truffet af ansættelsesudvalget uden indblanding fra
mig.
Tillid til embedsværk og politikere
spm. O og P
Jeg bliver i samrådsspørgsmål O og P spurgt til, om
ansættelsen af en kommunikationschef i mit ministerium
risikerer at underminere tilliden til embedsværkets
neutralitet og til politikerne generelt.
Det ser jeg absolut ingen grund til, at det skulle gøre.
Som jeg har redegjort for, så er kommunikations- og
strategichefen ansat på baggrund af sine faglige
kvalifikationer og uden nogen skelen til, hvorvidt
vedkommende måtte være medlem af et politisk parti eller
har arbejdet for mig tidligere.
Og når det så er sagt, så skal vi jo nok også passe på med
ikke at ende et sted, hvor det, at man på et tidspunkt i sit liv
har været politisk aktiv, arbejdet for en politiker i Folketinget
eller Europa-Parlamentet, været engageret i en
interesseorganisation eller andet, udelukker en fra at få en
stilling i centraladministrationen.
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Talepapir fra det åbne samråd den 19/12-19 om om ansættelse af kommunikations– og strategichef i Klima-, Energi- og Forsy-ningsministeriet (samrådsspm. N-P)
2129735_0005.png
Embedsmænd er samfundsborgere ligesom alle andre og
kan godt være politisk aktive og samtidig agere som
neutrale embedsmænd. Det har aldrig været forbudt, og det
bør det efter min mening heller ikke være.
Og skal det virkelig være sådan, at man er diskvalificeret til
at arbejde i et ministerium, hvis man på et tidligere
tidspunkt i sin karriere har arbejdet for en minister, da
vedkommende havde en anden kapacitet?
Det kan da ikke være i nogens interesse.
Jeg har tillid til, at embedsmændene i mit ministerium
agerer efter de centrale embedsmandspligter, som er
beskrevet i Kodeks 7, og som handler om lovlighed,
sandhed, faglighed, udvikling og samarbejde, ansvar og
ledelse, åbenhed om fejl og partipolitisk neutralitet.
Afslutning
For mig at se er der ikke noget at komme efter i denne her
sag:
Departementschefen traf en beslutning om at
omstrukturere departementet.
Der blev igangsat en rekrutteringsproces, som er kørt efter
bogen.
Ansættelsesudvalget traf en beslutning om at ansætte den
bedst kvalificerede ansøger.
Tak for ordet.
Side 5/5