Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 139
Offentligt
2127743_0001.png
HØRINGSNOTAT
Kontor i styrelse
Forvaltningssamarbejder
Dato
21. august 2019
J nr.
7031-0030
/ simho/ carsa
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af
ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret
Udkast til bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gen-
nem Ledningsejerregistret blev sendt i ekstern høring den 11. marts 2019 med frist for afgivelse af
høringssvar den 17. april 2019.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering har modtaget 19 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 16 høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til bekendtgørelse:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Antennesammenslutningen af 2012
Dansk Byggeri
Dansk Energi
Dansk Fjernvarme
DI Digital
Dansk Ledningsejerforum
Danske Maskinstationer og Entreprenører
Danske Regioner
DANVA
Datatilsynet
GeoForum
KL
Powel Denmark A/S
Praktiserende Landinspektørers Forening
Roskilde Kommune
Teleindustrien
Følgende 3 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
-
-
-
Danske kloakmestre
DSB
DTU Space
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive gennemgået efterfulgt af mini-
steriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede op-
lysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringspor-
talen.
Ud over de kommentarer, som er sammenfattet i dette høringsnotat, indeholder
høringssvarene en række mere tekniske og redaktionelle kommentarer til
Side 1/20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret udstedt den 17/12-19
2127743_0002.png
bekendtgørelsen. Disse kommentarer er blevet indarbejdet i bekendtgørelsen, hvor det er vurderet
relevant. Der er endvidere blevet indarbejdet en række ændringer af lovteknisk karakter i forslaget til
bekendtgørelsen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Indhold
HØRINGSNOTAT............................................................................................ 1
1.
Den vertikal koordinat (Z-koordinaten), bekendtgørelsen § 29
(høringsudkastets § 32) ................................................................................ 4
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Andre krav til ledningsoplysninger i bekendtgørelsens kapitel 5
4
Registrering og opmåling af eksisterende og nye ledninger .... 5
Udlevering af ledningsoplysninger og rykning for ledningssvar6
Svarfrister ved systemnedbrud .................................................... 7
Udlevering af ledningsoplysninger uden for graveområdet ...... 7
Ledningsejers ansvar for de udleverede ledningsoplysninger . 8
Uopsættelige reparationsarbejder ............................................... 8
Indberetning af graveskader ......................................................... 9
Samføring af ledninger, bekendtgørelsens § 41 (høringsudkastets § 44)
10
11.
Undtagelsesbestemmelser for ikkealmene vandforsyninger og mindre
brugerdrevne antenneanlæg ...................................................................... 11
12.
Undtagelse for forespørgselspligten i § 11 (høringsudkastets § 14)
(have- og markarealer) ................................................................................ 13
13.
Begrænsning af hvor store arealer, der kan forespørges om
ledningsoplysninger i ................................................................................. 14
14.
15.
16.
17.
Skæringsdato for oplysninger .................................................... 15
Interesseområder ......................................................................... 15
Ajourføring af oplysninger om ledningsejere ........................... 16
Bilag og tilladte formater ............................................................. 16
18.
Regler for ledningsoplysninger på gravestedet og overdragelse til
tredjepart ...................................................................................................... 17
19.
20.
Personoplysninger i Ledningsejerregistret ............................... 18
Ledningsejerregistrets arkiv ....................................................... 18
Side 2/20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret udstedt den 17/12-19
2127743_0003.png
21.
22.
23.
Gebyrer.......................................................................................... 19
LAR-anlæg .................................................................................... 20
Workshops og informationsmøder ............................................ 20
Side 3/20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret udstedt den 17/12-19
2127743_0004.png
1.
Den vertikale koordinat (Z-koordinaten), bekendtgørelsen § 29 (høringsudkastets § 32)
Dansk Energi og Teleindustrien
anfører, at z-koordinaten ikke bør udleveres for bløde ledninger, fordi
udgifterne til opmåling ikke står mål med, at ledningerne ofte bliver flyttet, når der er gravearbejder.
Dansk Energi foreslår, at bløde ledninger kan defineres som ledninger, der leveres oprullet på tromler.
DI Digital
er bekymret for kravet om z-koordinaten for bløde ledninger, men foreslår, at der i stedet
fastsættes et krav om standard læggedybde for disse ledninger.
Dansk Fjernvarme, DANVA, GeoForum og Praktiserende Landinspektørers Forening
er tilfredse
med, at z-koordinaten skal udleveres for alle ledninger.
KL
foreslår, at z-koordinaten ikke skal være et krav for eksisterende ledninger.
Styrelsens bemærkninger:
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering anerkender, at der kan være udgifter til at ledningsejere
af el samt tele- og dataledninger skal oplyse en vertikal koordinat (z-koordinat), og at der er større usik-
kerhed ved oplysninger om dybde for denne type ledninger, fordi ledningerne på grund af deres materi-
ale og størrelse samt beliggenhed i jorden ofte flyttes ved øvrige gravearbejder.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering har på grund af høringssvarene været i dialog med Dansk
Energi, Teleindustrien og Energinet.dk for at finde en løsning, så der kan udleveres en dybdeangivelse
for de såkaldte bløde ledninger (el samt tele- og dataledninger). Som resultat af dialogen har SDFE
besluttet, at det for ejere af el samt tele- og dataledninger vil være tilladt at angive en vejledende læg-
gedybde, i stedet for en indmålt vertikal koordinat. Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering vurde-
rer, at muligheden for at oplyse om en vejledende læggedybde for en ledning er et passende kompro-
mis, mellem de forskellige holdninger, der er fremkommet i høringssvarene. Dybdeangivelsen vil give
værdi for graveaktørerne, fordi den vejledende læggedybde kan sige noget om, hvor graveaktøren må
forvente at finde ledningen i jorden, selv efter en længere periode.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering vurderer, at det bør kaldes en vejledende dybde i forhold
til terræn ved etablering, frem for en standard læggedybde, fordi læggedybden kan være forskellig fra
ledningsejer til ledningsejer, og afhængig af geografi En standard læggedybde vil kunne give et forkert
indtryk af, at der er fastsat en læggedybde fra styrelsens side eller fra ledningsejernes side.
For så vidt angår ledninger, der er nedlagt før den 1. juli 2023, skal den vertikale koordinat kun oplyses,
hvis ledningsejer har oplysningen. Der er således ikke et krav om, at ledningsejer skal genopmåle en
ledning, hvis ledningsejer ikke har oplysningen. En ledningsejer kan derfor skrive, at den vertikale ko-
ordinat er ukendt, hvis ledningsejer ikke har oplysninger om den.
Høringssvarene har givet anledning til følgende ændringer i forslaget:
Der indsættes i § 29, stk. 4, mulighed for at oplyse vejledende dybde i forhold til terræn ved etablering
for el samt tele- og dataledninger, både for eksisterende og nye ledninger. Det bliver derfor muligt for el
samt tele- og dataledninger at oplyse, at den vertikale koordinat er ukendt, og at der i stedet oplyses en
vejledende dybde i forhold til terræn ved etablering af ledningen.
2.
Andre krav til ledningsoplysninger i bekendtgørelsens kapitel 5
Dansk Energi og DANVA
foreslår, at etableringstidspunktet implementeres som en valgmulighed, der
angiver, om en ledning er etableret før eller efter den 1. juli 2023.
Side 4/20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret udstedt den 17/12-19
2127743_0005.png
DANVA
foreslår endvidere, at § 35, stk. 5 om meget farlige ledninger bør udvides til også at omfatte
damp i termiske ledninger.
Dansk Fjernvarme
foreslår, at damp over 150 grader C og 10 bars tryk
betragtes som meget farligt.
Styrelsens bemærkninger:
Etableringstidspunkt:
DANVA og Dansk Energi foreslår, at etableringstidspunktet implementeres som en oplysning, om led-
ningen er nedgravet før eller efter den 1. juli 2023. Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering er ikke
enig i dette forslag, da der er en værdi i at vide, hvornår en ledning er nedgravet i jorden, hvis lednings-
ejer kan oplyse dette. Dette gælder både for eksisterende og nye ledninger. Når der er gået en længere
periode efter den 1. juli 2023, vil der være en værdi i at vide, at ledningen er nedgravet f.eks. i oktober
2023 og ikke i oktober 2033, fordi graveaktøren må påregne, at der kan være sket flere ændringer i
graveområdet, end f.eks. hvis ledningen næsten lige er gravet ned.
Farlige ledninger:
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering er enige med DANVA og Dansk Fjernvarme i, at meget
farlige ledninger skal udvides, så bestemmelsen også omfatter damp i termiske ledninger.
Høringssvarene har givet anledning til følgende ændringer i forslaget:
Bekendtgørelsens § 32, stk. 5, (høringsudkastets § 35, stk. 5), ændres, så den også omfatter damp i
termiske ledninger, når dampen er over 130 grader C og har et tryk på 10 bar eller mere.
Brugerne vil blive inddraget under det videre arbejde med at videreudvikle Ledningsejerregistret, så det
kan sikres, at Ledningsejerregistret gør opmærksom på, at der er meget farlige ledninger i graveområ-
det. Dette kan f.eks. ske ved hjælp af et pop-up vindue med oplysninger eller ved advarsler.
3.
Registrering og opmåling af eksisterende og nye ledninger
KL
anfører, at det vil kræve en del ressourcer for opmåling og registrering af eksisterende ledninger
hvis de nye krav til ledningsoplysninger skal gælde for eksisterende ledninger. Kravene bør derfor kun
gælde for nye ledninger.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektiviserings kommentarer:
Det er kun meningen, at ledningsejer skal digitalisere de ledningsoplysninger, som ledningsejer
allerede har. Der er derfor ikke et krav om, at ledningsejer skal genopmåle eller genopgrave sit
eksisterende ledningsnet for at kunne udlevere ledningsoplysninger.
For at sikre, at ledningsejerne ikke skal grave deres eksisterende ledninger op for at kunne opfylde
kravene til nødvendige ledningsoplysninger, har klima-, energi- og forsyningsministeren i § 8, stk. 6,
som affattet ved lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere § 1, nr. 17, fået en beføjelse til
at fastsætte regler om, at ledninger nedgravet i jorden eller nedgravet i eller anbragt på havbunden
inden for det danske søterritorium inden en bestemt dato alene skal opfylde kravene til nødvendige
ledningsoplysninger, hvis ledningsejer har oplysningerne. Denne dato er fastsat til 1. juli 2023 i
bekendtgørelsen, som er 3 �½ år efter, at systemet forventes at blive sat i drift.
Hvis ledningsoplysninger for eksisterende ledninger ligger som pdf´er eller håndtegnede kort, skal disse
digitaliseres og standardiseres, så de fremover i Ledningsejerregistret kan sammenstilles med andre
Side 5/20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret udstedt den 17/12-19
2127743_0006.png
ledningsejeres oplysninger. Har ledningsejer ikke oplysninger om etableringstidspunkt, dimension eller
andet for en eksisterende ledning, kan det oplyses, at ledningen er etableret før 2023, at dimensionen
er ukendt osv.
Bekendtgørelsen fastsætter en række krav til de ledningsoplysninger, der udleveres. Ledninger der
bliver nedlagt efter 1. juli 2023 skal overholde alle de fastsatte krav, mens der stilles mere begrænsede
krav til omfanget af de ledningsoplysninger der skal udleveres, hvis ledningerne er nedlagt i jorden før
1. juli 2023, for at sikre at ledningsejerne ikke skal udlevere ledningsoplysninger, de ikke har. Styrelsen
for Dataforsyning og Effektivisering anerkender, at bekendtgørelsens krav vil medføre
omstillingsomkostninger for ledningsejerne, men samtidige vil det bidrage til bedre og hurtigere
planlægning af gravearbejde, og færre graveskader.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i forslaget.
4.
Udlevering af ledningsoplysninger og rykning for ledningssvar
Dansk Byggeri og Danske Maskinstationer og Entreprenører
ønsker ansvarsfraskrivelse for grave-
aktøren ved manglende ledningsoplysninger efter 24 timer og
DANVA
supplerer, at der mangler kon-
sekvenser for ledningsejere, der ikke svarer.
Dansk Fjernvarme
efterspørger, hvad fristen for påvisning er.
GeoForum og Praktiserende Landinspektørers Forening
anfører, at manuel behandling bør være
en undtagelse til hovedreglen om, at der skal svares inden for 2 timer på hverdage inden for almindelig
arbejdstid.
DANVA
efterspørger en uddybning af, hvordan man skal udlevere ledningsoplysninger ved manuel
behandling.
Styrelsens bemærkninger:
Efter gældende ret har graveaktøren pligt til at sikre, at alle ledningsoplysninger er indhentet, inden
gravearbejdet påbegyndes, så der kan tages hensyn til ledningernes placering. Styrelsen for Datafor-
syning og Effektivisering kan udstede påbud og bødeforlæg til aktører, der ikke efterlever lovens regler
og gentagne gange enten ikke udleverer ledningsoplysninger eller afleverer efter svarfristens udløb.
Lovens hovedregel er, at ledningsoplysninger skal udleveres senest 2 timer efter, at forespørgslen er
modtaget på hverdage inden for almindelig arbejdstid. Dette betyder, at undtagelserne i lovens § 8, stk.
2 og 3, om manuel behandling og systemnedbrud, skal behandles som undtagelser. Det bør derfor
aldrig være hovedreglen, at en ledningsejer udtager alle forespørgsler om ledningsoplysninger til ma-
nuel behandling.
Når en graveforespørgsel er udtaget til manuel behandling, f.eks. hvis graveforespørgslen er stor, eller
ledningsejer ønsker at påvise ledningen, skal de ledningsoplysninger, der eventuel udleveres i denne
forbindelse, udleveres gennem Ledningsejerregistret og således efterleve krav om digitalisering og
standardisering. Undtagelsen kan derfor ikke benyttes til at svare uden om Ledningsejerregistret, hvis
man ikke har fået digitaliseret sine ledningsoplysninger og ikke har opsat et automatisk system til be-
svarelse.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering ønsker ikke at ændre på ansvarsfordelingen i forbindelse
med forundersøgelsespligten i forbindelse med gravearbejder og kan derfor ikke fastsætte regler for
placering af ansvar, hvis gravearbejdet påbegyndes, før alle ledningsoplysninger er indhentet. Med det
Side 6/20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret udstedt den 17/12-19
2127743_0007.png
nye digitale system er der mulighed for automatisk at rykke ledningsejeren for svar efter svarfristens
udløb. Der vil blive taget højde for evt. systemnedbrud eller svar, der er udtaget til manuel behandling.
Graveaktører, der gentagne gange oplever at måtte rykke ledningsejere for at få ledningsoplysninger
udleveret, bør kontakte Ledningsejerregistrets sekretariat, så sekretariatet kan anmelde ledningsejere,
og denne kan idømmes en bøde.
En ledningsejer kan vurdere, at der er behov for påvisning. Der er ikke i lovforslaget indsat en tidsfrist
for, hvor hurtigt påvisningen skal være foretaget, men det forventes, at påvisningen vil ske inden for
rimelig tid. Dette behøver dog ikke være lige så hurtigt, som en påvisning der skal foretages efter lo-
vens § 9, stk. 3, fordi graveaktøren endnu ikke er i gang med at grave i graveområdet.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i forslaget.
5.
Svarfrister ved systemnedbrud
Dansk Energi og Teleindustrien
foreslår, at der skal indsættes en bestemmelse om force majeure i §
25.
Styrelsens bemærkninger:
Dansk Energi og Teleindustrien har efterspurgt en force majeure bestemmelse. Denne findes i lovens §
8, stk. 3 om systemnedbrud. En ledningsejer kan ikke udlevere ledningsoplysninger, hvis ledningsejers
system er brudt sammen. Der er derfor også i bekendtgørelsens § 22, stk. 3 (høringsudkastets § 25,
stk. 3), indsat en henvisning til lovens undtagelser.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i forslaget.
6.
Udlevering af ledningsoplysninger uden for graveområdet
Dansk Energi
anfører, at Ledningsejerregistret kun bør udlevere ledningsoplysninger inden for det
adspurgte område.
Dansk Fjernvarme
anfører, at der i bekendtgørelsen bør stilles krav om, at ledningsejere kun kan
udlevere ledningsoplysninger inden for det adspurgte område.
Styrelsens bemærkninger:
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering har overvejet, om der skal stilles krav om, at
ledningsejere kun må udlevere ledningsoplysninger inden for det forespurgte område. Styrelsen ønsker
ikke at fratage ledningsejeren ansvaret for at udlevere de nødvendige ledningsoplysninger, hvis
ledningsejeren vurderer, at oplysningen om en ledning, der ligger uden for graveområdet, er vigtig at
gøre opmærksom på, enten fordi ledningen er farlig og har en vis respektafstand, eller
ledningsoplysningerne har en høj usikkerhed og derfor risikerer at ligge inden for det adspurgte
område. Styrelsen vurderer således, at en sådan begrænsning kan forårsage graveskader på
ledninger. Hvis ledningsejeren kun kan udlevere ledningsoplysninger for det adspurgte område, kan en
graveaktør risikere at miste vigtig information, der kunne have forhindret en graveskade.
Ledningsejeren er efter lov om registrering af ledningsejere forpligtet til at sende de oplysninger, der er
nødvendige for at kunne grave uden at beskadige ledninger, og Ledningsejerregistret kan derfor ikke
fratage ledningsejerne dette ansvar, da det kun er ledningsejerne, der har viden, om en oplysning er
Side 7/20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret udstedt den 17/12-19
2127743_0008.png
nødvendig eller ej, og det er vigtigt, at graveaktøren kan grave på baggrund af så oplyst grundlag som
muligt.
Det bør derfor være ledningsejerens ansvar at vurdere, om ledningsejeren ønsker at udlevere flere
oplysninger end kun oplysningerne for graveområdet. Det er så graveaktørens ansvar kun at grave
inden for det forespurgte graveområde, når graveaktøren har modtaget ledningsoplysningerne.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering vil dog overveje, om det kan blive nødvendigt at opsætte
en begrænsning for, hvor meget et ledningssvar kan overskride det adspurgte område, afhængig af
anvendelsen af systemet.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i forslaget.
7.
Ledningsejers ansvar for de udleverede ledningsoplysninger
Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Teleindustrien
foreslår, at
ordlyden ”Ledningsejer er ansvarlig
for at udlevere de ledningsoplysninger, som graveaktøren skal anvende for at kunne grave uden at
beskadige ledningerne.” i
§ 31, stk. 1, bliver taget ud af bekendtgørelsen, fordi ledningsejers ansvar er
for skarpt formuleret i bestemmelsen.
Styrelsens bemærkninger:
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering vurderer, at ledningsejernes ansvar for ledningsoplysnin-
ger kan håndteres med § 28, stk. 1, 1. og 2. pkt. (høringsudkastets § 31, stk. 1, 1. og 2. pkt.) og har
derfor slettet 3. pkt. af stk. 1 i bekendtgørelsen.
Høringssvarene har givet anledning til at tage
sætningen ”Ledningsejer
er ansvarlig for at udlevere de
ledningsoplysninger, som graveaktøren skal anvende for at kunne grave uden at beskadige ledninger-
ne.”
i § 28, stk. 1, 3. pkt. (høringsudkastets § 31, stk. 1, 3. pkt.) ud af forslaget.
8.
Uopsættelige reparationsarbejder
Dansk Energi
anfører, at det bør være et krav, at der forespørges om ledningsoplysninger, før et
uopsætteligt reparationsarbejde igangsættes og finder det uheldigt, hvis uopsætteligt
reparationsarbejde kan medføre ansvarsfrihed for eventuelle graveskader.
Dansk Fjernvarme, Praktiserende Landinspektørers Forening og Teleindustrien
anfører, at der
skal graves med største forsigtighed, til ledningerne er fundet, hvis det er et uopsætteligt
reparationsarbejde.
DANVA
foreslår, at der indsættes en bestemmelse om, at der skal forespørges om ledningsoplysninger
efterfølgende, hvis graveaktøren ikke kan nå at forespørge, før gravearbejdet påbegyndes.
Teleindustrien
anfører lige som Dansk Energi, at der bør forespørges om ledningsoplysninger, før der
graves.
Styrelsens bemærkninger:
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering er enig i, at graveaktører bør forespørge om
ledningsoplysninger, før et uopsætteligt reparationsarbejde igangsættes. Hvis der indsættes et krav om
Side 8/20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret udstedt den 17/12-19
2127743_0009.png
dette i bestemmelsen kan det imidlertid betyde, at der spildes tid i situationer, hvor det f.eks. er
livstruende ikke at påbegynde reparationsarbejdet straks.
En graveaktør, der påbegynder et gravearbejde på grund af uopsættelighed, skal grave forsigtigt for
ikke at forårsage skader på andre ledninger. Graveaktøren bør i videst muligt omfang orientere sig om
mulige ledningsejere, før graveaktøren går i gang med gravearbejdet. Dette kan f.eks. gøres ved at
forespørge om ledningsoplysninger, inden der køres ud til graveområdet. Graveaktøren vil have
ansvaret for eventuelle ledningsskader efter de almindelige ansvarsregler og vil f.eks. blive pålagt
ansvaret for en skade på en ledning, hvis graveaktøren kunne have undgået skaden, hvis graveaktøren
havde forespurgt om ledningsoplysninger, før der blev gravet. Graveaktøren vil således ikke automatisk
være ansvarsfri for eventuelle graveskader ved et uopsætteligt reparationsarbejde.
DANVA foreslår, at der indsættes en bestemmelse om, at der skal spørges om ledningsoplysninger
efterfølgende, hvis graveaktøren ikke kan nå at forespørge, før det uopsættelige gravearbejde udføres,
så ledningsejerne kan orienteres om, at der har været gravearbejde tæt på ledningsejers ledninger.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering er enig med DANVA om, at ledningsejere skal orienteres
om, at der har været foretaget et uopsætteligt reparationsarbejde og genindsætter bestemmelsen om
dette. Bestemmelsen vil f.eks. kunne anvendes, hvor der er fare for menneskeliv, hvis et brud ikke
repareres øjeblikkeligt, og graveaktør derfor er nødt til at orientere ledningsejerne i området om
gravearbejdet efterfølgende.
Høringssvarene har givet anledning til, at der er indsat et stk. 3 i bestemmelsen, så en graveaktør skal
spørge efterfølgende, hvis graveaktøren ikke har tid til at forespørge om ledninger eller undersøge,
hvilke ledningsejere der har ledninger i graveområdet, før det uopsættelige reparationsarbejde udføres.
9.
Indberetning af graveskader
Dansk Energi
anfører, at det alene bør være antallet af skader, herunder hvornår og hvor, der
indberettes.
DANVA
anfører, at graveaktørerne bør indberette graveskaderne. Indberetningen bør kunne
maskingenereres og bør ikke være obligatorisk før fra 1. juli 2023. Endelig spørger DANVA, hvad der
menes med skadens omfang.
Dansk Fjernvarme
tilslutter sig DANVAS høringssvar og anfører, at det vil være fint at få klarlagt
skadens omfang og årsag til skaden.
Danske Maskinstationer og Entreprenører
anfører, at det ikke bør være graveaktørerne, der
indberetter graveskader.
Teleindustrien
anfører, at der ikke bør være krav om et bestemt format, og det bør kun være de
oplysninger, som ledningsejerne har, der skal indmeldes.
Styrelsens bemærkninger:
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering er opmærksom på, at det skal gøres let at indberette
graveskader til Ledningsejerregistret. Der arbejdes derfor på at bygge en løsning, hvor ledningsejere
Side 9/20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret udstedt den 17/12-19
2127743_0010.png
kan indmelde graveskader direkte fra egne systemer til Ledningsejerregistret, men der vil være et
behov for at stille visse krav til formatet for, at oplysningerne kan sammenstilles i Ledningsejerregistret.
Dansk Energi har anført, at det alene bør være antallet af skader, herunder hvornår og hvor, der
indberettes. § 42, stk. 2, (høringsudkastets § 45, stk. 2), fastsætter, hvilke oplysninger ledningsejere
kan indberette.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering er enig med Dansk Energi om, at det er vigtigt at få
oplysninger om, hvornår og hvor skaden er sket, men de andre oplysninger bør være frivillige at oplyse.
Der vil derfor blive ændret i § 42, stk. 2 (høringsudkastets § 45, stk. 2), så dette fremgår af
bestemmelsen.
DANVA spørger om, hvad der menes med skadens omfang. Skadens omfang kan f.eks. være, om der
er skade på miljø eller personer, og skaden har udløst nedbrud af forsyningen. Skadens omfang skal
ikke vurderes økonomisk, og Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering vil udarbejde udfaldsrummet
for dette parameter, i samarbejde med initiativ 6.3’s følgegruppe.
DANVA og Dansk Fjernvarme ønsker, at det skal være graveaktører, der indberetter graveskaderne,
mens Dansk Maskinstationer og Entreprenører ikke ønsker, at graveaktørerne skal indberette
graveskader.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering finder, at det bør være ledningsejere, der indberetter
graveskader, fordi de ejer infrastrukturen. Der vil dog i løsningen, der bygges, blive mulighed for, at
graveaktører kan initiere en indberetning af en graveskade, hvorefter den omfattede ledningsejer får
ansvar for den endelig indberetning.
Efter bekendtgørelsen skal der indmeldes skader mindst en gang årligt, første gang for kalenderåret
2020. DANVA foreslår, at det først bliver obligatorisk at indmelde graveskader for 2023. Styrelsen for
Dataforsyning og Effektivisering finder, at det er vigtigt, at styrelsen får oplysninger om indmeldte
graveskader, når Ledningsejerregistret med nye funktioner er sat i drift i 2020, så styrelsen kan følge
anvendelseseffekten. På den måde kan Ledningsejerregistret vurdere, om der skal gøres tiltag for at
formindske antallet af graveskader. Styrelsen fastholder derfor, at indmelding af skader skal ske første
gang for kalenderåret 2020, med senest indmelding i februar 2021. Ledningsejere vil dermed få mere
end et år at blive klar til at indmelde graveskader.
Høringssvarene har givet anledning til følgende ændringer i bekendtgørelsen:
Bekendtgørelsens § 42, stk. 2 (høringsudkastets § 45, stk. 2) er ændret, så det er obligatorisk at give
oplysninger om, ledningens forsyningsart, skadevolder, hvornår og hvor skaden er sket. De andre
oplysninger, som ledningsejer kan give, er fortsat frivillige at oplyse.
10.
Samføring af ledninger, bekendtgørelsens § 41 (høringsudkastets § 44)
Dansk Energi og Teleindustrien
anfører, at der allerede findes bestemmelser i lov om graveadgang,
etablering og udnyttelse af infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på
tværs af forsyningssektorer m.v., og at bestemmelsen om samføring (§ 41, høringsudkastets § 44)
derfor bør udgå.
Side 10/20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret udstedt den 17/12-19
2127743_0011.png
Dansk Fjernvarme
er tilfreds med bestemmelsen om samføring (§ 41, høringsudkastets § 44) og
håber, at den kan bidrage til færre graveskader.
Styrelsens bemærkninger:
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering er opmærksom på, at reglerne om samføring af ledninger
står i kapitel 2 i lov om graveadgang, etablering og udnyttelse af infrastruktur til
telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af forsyningssektorer m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 662 af 10. juli 2003, som ændret ved lov nr. 741 af 1. juni 2015.
Bestemmelsen i bekendtgørelsen er indsat for at kunne understøtte denne lovgivning, og
bestemmelsen fastsætter derfor ikke krav, der ligger ud over bestemmelserne i kapitel 2 i lov om
graveadgang, etablering og udnyttelse af infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af
infrastruktur på tværs af forsyningssektorer m.v. En ledningsejer skal derfor kun udlevere oplysninger til
brug for vurdering af, om samføring er muligt, i det omfang ledningsejeren skal udlevere oplysningerne
efter kapitel 2 i lov om graveadgang, etablering og udnyttelse af infrastruktur til
telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af forsyningssektorer m.v.
Bestemmelsen i bekendtgørelsen skal dermed gøre det muligt, at der kan udleveres oplysninger
gennem Ledningsejerregistret, men det er frivilligt at anvende Ledningsejerregistret til at udlevere
oplysninger til brug for samføring. Ledningsejer må vurdere, om ledningsejeren er forpligtet til at
udlevere oplysningerne efter bestemmelserne i kapitel 2 i lov om graveadgang, etablering og udnyttelse
af infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af
forsyningssektorer m.v., og beslutte, om evt. oplysninger skal udleveres gennem Ledningsejerregistret.
Ledningsejer kan endvidere fastsætte vilkår osv. efter kapitel 2 i lov om graveadgang, etablering og
udnyttelse af infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af
forsyningssektorer m.v.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
11.
Undtagelsesbestemmelser for ikkealmene vandforsyninger og mindre brugerdrevne antennean-
læg
Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, GeoForum og Praktiserende
Landinspektørers Forening
foreslår, at undtagelserne i bekendtgørelsens §§ 6 og 7 for ikkealmene
vandforsyninger og mindre brugerdrevne antenneanlæg udgår af bekendtgørelsen.
Dansk Energi og Dansk Fjernvarme
foreslår endvidere, at ikkealmene vandforsyninger og mindre
brugerdrevne antenneanlæg kan være med på mere lempelige vilkår, f.eks. længere svarfrist, så de
kan være synlige i Ledningsejerregistret.
DANVA
anfører, at hvis der er en undtagelse, bør ansvarsfordelingen mellem ledningsejer og
graveaktør fremgå af bekendtgørelsen.
Antennesammenslutningen af 2012
er bekymrede for, at de nye krav ikke kan efterleves af de
mindre frivillige og brugerdrevne antenneanlæg. A2012 gør opmærksom på, at det er vigtigt, at alle
ledningsejere er synlige i Ledningsejerregistret og efterspørger derfor en mulighed for at være
registreret i Ledningsejerregistret på lempelige vilkår, f.eks. efter de hidtidig gældende regler. A2012
Side 11/20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret udstedt den 17/12-19
2127743_0012.png
skriver, at undtagelsen for brugerdrevne antenneanlæg er for omfattende uden for byer, og at der er
behov for, at også mindre brugerdrevne antenneanlæg i byerne kan være undtaget fra lovens
anvendelsesområde.
DI Digital
ønsker en anden bagatelgrænse for antenneanlæg, da brugerdrevne antenneanlæg kan
være ret store.
KL
anfører, at store antenneforeninger, der ligger på landet, også bør registreres.
Styrelsens bemærkninger:
Bemærkninger vedr. ikkealmene vandforsyninger:
Der findes ca. 50.000 private vandboringer, der leverer vand til højst 9 ejendomme og derved betegnes
som ikkealmene vandforsyninger. Private vandboringer udgøres typisk af gårdejere eller gartnerier, der
ud over egen vandboring også leverer vand til naboen. Leverer en landmand vand til naboen, vil det
være at betragte som kollektivt net, hvilket betyder, at landmandens ledninger er omfattet af lovens
anvendelsesområde. Da loven blev udarbejdet i 2003, var det ikke hensigten at omfatte private led-
ningsejere, og det har ikke været praksis at kræve, at de skal registreres i Ledningsejerregistret. I lov
om ændring af lov om registrering af ledningsejere blev der derfor indsat en beføjelse til klima-, energi-
og forsyningsministeren, så ikkealmene vandforsyninger kan undtages.
De få gravearbejder, der udføres i og omkring arealer med ikkealmene vandforsyninger, er oftest led-
ningsejer bekendt eller udføres af ledningsejer selv. Det vil derfor ikke være formålstjenstligt at kræve,
at disse private ledningsejere skal være omfattet af loven og derved følge de nye regler til digitalisering
og udlevering af ledningsoplysninger.
Bemærkninger vedr. mindre brugerdrevne antenneanlæg:
Antenneanlæg, der har en indkomst på under 50.000 kr. om året, er efter gældende ret undtaget fra at
skulle registrere sig i Ledningsejerregistret. Beføjelsen til klima-, energi- og forsyningsministeren i lov
om ændring af lov om registrering af ledningsejere fra 2017 betyder, at ministeren kan undtage bruger-
drevne antenneanlæg fra at skulle opfylde lovens krav, f.eks. hvis det vil være en unødig stor byrde at
pålægge dem disse krav.
Betingelserne for at blive undtaget har været drøftet med følgegruppen for initiativ 6.3, Forenede Dan-
ske Antenneanlæg og Antennesammenslutningen af 2012. Fælles for alle drøftelser har været nødven-
digheden af at sikre ledningsnettet så godt som muligt og samtidig tage højde for, at nogle ledningseje-
re derved kan blive pålagt en uforholdsvis stor byrde i forhold til anlæggets størrelse og hyppigheden af
gravearbejde.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering er enig med flere høringsparter om, at undtagelsen er
blevet for bred i forhold til, at alle brugerdrevne antenneanlæg uden for byer er blevet undtaget, og for
smal ved at mindre brugerdrevne antenneanlæg inde i byerne ikke er omfattet af undtagelsen. Forsla-
get vil derfor blive ændret, så små brugerdrevne antenneanlæg, uanset hvor de ligger, kan undtages
fra lovens anvendelsesområde. Antallet af slutbrugere er blevet fastsat med inddragelse af interesseor-
ganisationerne for antenneanlæg.
Bemærkninger vedr. mulighed for lempeligere vilkår for visse ledningsejere:
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering er som følge af høringssvarene blevet bestyrket i, at der
er behov for, at visse ledningsejere får mulighed for at være synlig i Ledningsejerregistret på lempelige-
re vilkår for at undgå graveskader. Klima-, energi- og forsyningsministeren har dog ikke pt. beføjelse til
at fastsætte lempeligere vilkår for visse ledningsejere.
Side 12/20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret udstedt den 17/12-19
2127743_0013.png
Der arbejdes derfor på at indsætte en beføjelse i loven i Folketingsåret 2019-20 til klima-, energi- og
forsyningsministeren til at fastsætte regler for ledningsejere, der ikke er omfattet af lovens anvendel-
sesområde. Beføjelsen vil først blive udnyttet, når det er blevet undersøgt, hvor stort behovet for syn-
lighed i Ledningsejerregistret er, dvs. hvor mange ledningsejere der ønsker at være synlige i Lednings-
ejerregistret, men som ikke har mulighed for at opfylde de krav, der er fastsat i lov og bekendtgørelse,
fordi ledningsejeren f.eks. er en lille grundejerforening eller en privat ledningsejer.
Høringssvarene har givet anledning til følgende ændringer af bekendtgørelsen:
Bekendtgørelsens § 7 er blevet ændret, så små brugerdrevne antenneanlæg i byer også er omfattet af
undtagelsen, men samtidig gjort smallere, så store brugerdrevne antenneanlæg uden for byer er omfat-
tet af lovens anvendelsesområde. Små brugerdrevne antenneanlæg er i bekendtgørelsen fastsat til 100
slutbrugere, der er defineret som medlemmer af det brugerdrevne antenneanlæg. Antallet af slutbruge-
re er fastsat med inddragelse af interesseorganisationerne for antenneanlæg.
12.
Undtagelse for forespørgselspligten i § 11 (høringsudkastets § 14) (have- og markarealer)
Dansk Energi, GeoForum, Praktiserende Landinspektørers Forening og Teleindustrien
foreslår,
at undtagelsesbestemmelsen, hvorefter en graveaktør kan undlade at forespørge om
ledningsoplysninger, når graveaktøren skal grave på have- eller markarealer, når graveaktøren udfører
arbejde for ejeren af arealet, og der ikke graves dybere end 40 cm. under terræn, udgår.
Dansk Energi
foreslår som et alternativ til, at bestemmelsen udgår, at det ændres til 30 cm. under
terræn for at sikre, at ledninger ikke graves over.
DANVA
forespørger, om private fællesveje og færdselsarealer er undtaget i § 14, stk. 2.
Styrelsens bemærkninger:
Undtagelsen er tiltænkt have og markarbejde, der ligger uden for veje, så almindeligt havearbejde er
undtaget fra forespørgelsespligten. Færdselsarealer, der ligger internt på en ejendom er ikke omfattet
af lov om registrering af ledningsejere, fordi interne veje på en ejendom ligger på en privat ejendom.
Ejeren er derfor ikke forpligtet til at forespørge om ledningsoplysninger, hvis denne som ejer har
kendskab til ledningernes placering.
Private fællesveje er ikke undtaget i bekendtgørelsens § 11, stk. 2 (høringsudkastet § 14, stk. 2), fordi
det er et vejareal. Arealer skal ligge uden for veje, herunder private fællesveje, for at være omfattet af
undtagelserne.
Dansk Energi, GeoForum, Praktiserende Landinspektørers Forening og Teleindustrien foreslår, at
undtagelsesbestemmelsen ophæves eller at det ændres, så der kun må graves til 30 cm. under terræn
for at sikre, at ledninger ikke graves over. Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering har overvejet,
om bestemmelsen skal ophæves eller ændres, så der kun må graves til 30 cm. under terræn. Styrelsen
mener dog, at bestemmelsen er udtryk for et godt kompromis mellem ledningsejeres behov for
beskyttelse af ledningen og graveaktørens behov for at kunne grave på private arealer uden at skulle
forespørge om ledningsoplysninger. Høringssvarene har imidlertid givet anledning til, at der er indsat et
krav om, at graveaktøren skal have kendskab til ledningernes placering for at bestemmelsen kan
anvendes.
Side 13/20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret udstedt den 17/12-19
2127743_0014.png
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med undtagelsen i § 11, stk. 2, nr. 1, hvorefter en graveaktør,
der ejer den private ejendom, som der skal graves på, kan grave, hvis graveaktøren har kendskab til
ledninger på arealet. Det samme bør gøre sig gældende, hvis ejeren i stedet for selv at grave, hyrer en
graveaktør til at udføre et gravearbejde.
Høringssvarene har givet anledning til ændringer ordlyden i forslaget, for at pointere, at undtagelsen
kun kan benyttes, forudsat at graveaktøren har kendskab til ledningernes placering.
13.
Begrænsning af hvor store arealer, der kan forespørges om ledningsoplysninger i
Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Teleindustrien
foreslår, at der fastsættes en begrænsning for,
hvor stort et areal der kan forespørges på, når der forespørges om ledningsoplysninger for at sikre, at
konkurrenter ikke kan overvåge og sammensætte hinandens ledningsanlæg eller som led i
forberedelse af terror mod kritisk infrastruktur. Dansk Energi foreslår en max. grænse på 5.000.000 m ,
som svarer til 10 km. x 500 meter. Dansk Fjernvarme foreslår en afgrænsning, der sikrer, at man ikke
kan få udleveret en hel kommune, region, landsdel eller hele landet. Teleindustrien foreslår en
afgrænsning pr. forespørgsel på f.eks. 1 km .
Dansk Energi
anfører, at der kun bør kunne sendes en polygon pr. forespørgsel.
DANVA
anfører, at der bør fastsættes et maksimalt forespørgselsareal af hensyn til
Ledningsejerregistrets sammenstillingsfunktion og ledningsejernes systemer, så disse ikke bliver
overbelastede. DANVA foreslår, at det skrives ind i bekendtgørelsen, at Ledningsejerregistret kan
fastsætte en maksimal størrelse for det forespurgte areal og antallet af forespørgselsarealer i en
forespørgsel.
Styrelsens bemærkninger:
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering er opmærksom på, at ledningsejernes systemer og det
videreudviklede Ledningsejerregister skal kunne udlevere ledningsoplysninger for det område, der er
blevet forespurgt på. Der indsættes derfor en begrænsning på omfanget af den enkelte
graveforespørgsler på 250.000
m
. De 250.000 m er identiske med den begrænsning, der benyttes i
det tilsvarende system i Nederlandene. I Ledningsejerregistret bliver der kun foretaget ca. 1500.
graveforespørgsler på mere end 250.000 m årligt. Det vurderes derfor, at arealbegrænsningen vil få
begrænsede konsekvenser for brugerne af Ledningsejerregistret, fordi det altid er muligt at dele en stor
graveforespørgsel op i flere forespørgsler. Arealbegrænsningen indsættes, for at sikre at
ledningsejernes systemer ikke bliver belastet af meget store graveforespørgsler. Styrelsen vil følge
udviklingen i indfasningsperioden, og ændre arealbegrænsningen, hvis der viser sig et behov for dette.
Dansk Energi har endvidere anført, at der kun bør kunne sendes en polygon pr. forespørgsel.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering er enig i, at det er mere hensigtsmæssigt, at en
graveforespørgsel kun består af en enkelt polygon. Dette skyldes, at det er lettere at håndtere for
ledningsejerne og sammenstillingsfunktionen i Ledningsejerregistret, herunder i relation til kortviseren.
Det vil blive evalueret, om tegnefunktionen i Ledningsejerregistret skal forbedres for at tage højde for
den nye begrænsning.
2
2
2
2
2
Side 14/20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret udstedt den 17/12-19
2127743_0015.png
Høringssvarene har givet anledning til følgende ændringer i bekendtgørelsen: Der indsættes i § 10, stk.
2, en begrænsning på 250.000
m , for hvor stort et areal der kan forespørges
på. Arealet vil blive
evalueret efter idriftsættelse af systemet og indfasningsperioden. Det fastsættes endvidere i § 10, stk.
2, at der kun kan oprettes en graveforespørgsel med en enkelt polygon. Dette vil blive evalueret
samtidig med evalueringen af begrænsningen af arealet.
14.
Skæringsdato for oplysninger
2
GeoForum og Praktiserende Landinspektørers Forening
anfører, at skæringsdatoen for nye
ledninger bør være 1. juli 2020 i stedet for når indfasningsperioden udløber.
Styrelsens bemærkninger:
Skæringsdatoen er tidligere blevet fastsat til at være 3 �½ år, efter at systemet er blevet sat i drift. Det er
sket for at give ledningsejere tid til at omstille sig til den nye måde at udlevere ledningsoplysninger på.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i forslaget.
15.
Interesseområder
Dansk Energi
skriver, at bestemmelsen synes uklar, og at der skal tages højde for usikkerhed ved
indberetningen.
Dansk Fjernvarme
opfordrer til, at også tjenesteydere kan indberette interesseområder, da nogle af
deres medlemmer har tjenesteydere, der indberetter til Ledningsejerregistret for dem.
Praktiserende Landinspektørers Forening
anfører, at interesseområderne bør udvides.
Styrelsens bemærkninger:
En ledningsejer eller graveaktør kan, som hidtil, benytte sig af en tjenesteyder til at foretage
indberetninger af interesseområder, svare på anmodninger om udlevering af ledningsoplysninger eller
foretage graveforespørgsler.
For at optræde som tjenesteyder i Ledningsejerregistret, skal firmaet oprette en konto. Alle, der opretter
en konto i Ledningsejerregistret, skal følge bestemmelserne om indberetning af kontaktoplysninger osv.
Der er derfor ikke behov for at opstille særlige regler for tjenesteydere.
Praktiserende Landinspektørers Forening anfører, at interesseområderne bør udvides. Styrelsen for
Dataforsyning og Effektivisering er enige med Praktiserende Landinspektørers Forening i, at
interesseområderne skal kunne dække ledningsejernes ledninger og et område rundt om ledningen for
at sikre ledningen, og tage hensyn til evt. usikkerhed der måtte være ved ledningens placering.
Høringssvarene har givet anledning til, at § 8, stk. 2 (høringsudkastets § 9), om interesseområdet
ændres, så et interesseområde skal fastlægges i en afstand af mindst 1 meter fra ledningen på begge
sider af denne, men så det angivne område tager højde for den usikkerhed, der er ved en lednings
placering.
Side 15/20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret udstedt den 17/12-19
2127743_0016.png
16.
Ajourføring af oplysninger om ledningsejere
Dansk Energi og KL
ønsker præciseret, hvor hurtigt oplysningerne skal ajourføres.
Teleindustrien
tilføjer, at der kun skal ajourføres, hvis man er bekendt med, at de faktiske forhold har
ændret sig.
KL
er desuden bekymret over, at det vil kræve et system hos kommunerne for at kunne indberette og
ajourføre disse oplysninger.
Styrelsens bemærkninger:
Bekendtgørelsens §§ 11 og 12 fastsætter bestemmelse for første indberetning (§ 11) og ajourføring (§
12) af de oplysninger, der skal indberettes efter bekendtgørelsens § 8: registrering af en konto,
medarbejder eller interesseområde efter § 8. De nævnte oplysninger drejer sig om f.eks. CVR,
kontaktoplysninger som mailadresse og tlf. eller udbredelsen af et interesseområde.
Det fastsættes i § 12, at ledningsejeren har pligt til at ajourføre oplysningerne, når der sker ændringer i
de faktiske forhold, f.eks. ændringer til mailadresser, telefonnummer, CVR-nummer eller lignende. Hvis
en graveaktør skal i kontakt med en ledningsejer, f.eks. fordi ledningsoplysningerne ikke bliver
udleveret, er det nødvendigt, at graveaktøren har de rigtige oplysninger, og ikke f.eks. en gammel e-
mailadresse eller et telefonnummer, som ikke længere er i drift. Bestemmelsen skal således sikre, at
anmodninger om udlevering af ledningsoplysninger kommer frem til den rette kontaktperson, hvis der er
behov for at snakke med ledningsejeren i forbindelse med udlevering af ledningsoplysninger eller i
anden sammenhæng, f.eks. påvisning eller graveskade.
Dette er årsagen til, at der ikke er fastsat en frist for ajourføringen af oplysningerne. Bestemmelsen
forventes ikke at have administrative konsekvenser for ledningsejerne, og det er i ledningsejers egen
interesse, at kontaktoplysningerne er ajourførte, så graveaktør kan få fat på ledningsejer.
Oprettelse af konti, indberetning og ajourføring af kontaktoplysninger foregår manuelt i
Ledningsejerregistret via Ledningsejerregistrets brugerflade. Der er derfor ikke behov for særlig teknisk
indsigt eller tekniske systemer til at foretage ajourføringen. Det kræver blot, at en bruger er oprettet i
Ledningsejerregistret og anvender en digital signatur.
Det fremgår af høringssvarene, at der er tvivl om, hvilke oplysninger der skal ajourføres i §§ 11 og 12.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering ønsker at fjerne tvivl om, hvilke oplysninger der skal
ajourføres i overensstemmelse med fristerne i §§ 11 og 12. §§ 11 og 12 flyttes derfor til § 8 for at
fremme forståelsen.
Høringssvarene har givet anledning til at flytte §§ 11 og 12 til § 8, så § 11 indsættes i § 8 som stk. 3, og
§ 12 indsættes i § 8 som stk. 4. Det vil gøre det lettere at vurdere, hvilke oplysninger der skal ajourføres
efter disse bestemmelser.
17.
Bilag og tilladte formater
Side 16/20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret udstedt den 17/12-19
2127743_0017.png
DANVA og GeoForum
anfører, at der også bør være adgang til at udlevere i GIS- eller CAD-formater,
fordi en del ledningsoplysninger ellers vil gå tabt.
DANVA
har endvidere anført, at det bør være muligt
at udlevere via link til oplysninger.
Dansk Energi
opfordrer til, at word og excel formater også bør accepteres.
Dansk Fjernvarme
anfører, at der er for få formater med i bilag 4 listen over, hvilke formater der kan
accepteret i bilag.
Styrelsens bemærkninger:
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering har hørt høringsparternes ønsker om at andre formater
kan anvendes, når supplerende oplysninger udleveres. Listen over formater vil derfor blive udvidet til at
inkludere flere formater, dog på en sådan måde at det ikke er alle formater, der kan anvendes, når en
supplerende ledningsoplysning er en del af de nødvendige ledningsoplysninger.
Kommentarerne har givet anledning til følgende ændringer af bekendtgørelsen:
Listen over formater, der kan udleveres i, vil blive udvidet til at omfatte flere formater, herunder diverse
CAD og GIS-formater, samt formater der understøttes af excel og word.
Ledningsejer skal dog sørge for, at oplysninger, der er en del af de nødvendige ledningsoplysninger,
udleveres i et tilgængeligt format, dvs. et format, som alle kan åbne uden specielle programmer, for at
sikre, at graveaktører kan se disse ledningsoplysninger. Listen med formater, der kan udleveres
supplerende oplysninger i, vil derfor blive opdelt i 2 bilag, bilag 4 og 5, så det sikres, at de supplerende
ledningsoplysninger, som er en del af de nødvendige ledningsoplysninger, kun kan udleveres i de
formater, som er oplistet i bilag 4, mens andre supplerende ledningsoplysninger kan udleveres i de
formater, der er oplistet i bilag 4 og 5. Ledningsejeren må derfor, som det også er tilfældet i dag,
vurdere, om en supplerende ledningsoplysning er en del af de nødvendige ledningsoplysninger, når
ledningsejeren udleverer ledningsoplysninger.
18.
Regler for ledningsoplysninger på gravestedet og overdragelse til tredjepart
Teleindustrien
anfører, at det bør være et krav, at ledningsoplysningerne skal være til stede i digital
form på graveområdet, og at det ikke er nok, at de er tilgængelig i papirformat, da der vil være risiko for
manglende overblik og kun dele af ledningsplanerne vil blive udskrevet.
DANVA og GeoForum
ønsker vilkår for overdragelse af udleverede ledningsoplysninger til
tredjemand.
Styrelsens bemærkninger:
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering ønsker bedre sikring af ledningsnettet ved at stille krav
om, at ledningsoplysninger skal være tilgængelige på graveområdet. Reglen, der findes i lovens § 9,
stk. 1, som formuleret i lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere § 1, nr. 18, er indsat, da
det desværre har vist sig, at en del graveskader skyldes, at ledningsoplysningerne ikke anvendes i
graveområdet. Styrelsen forventer derfor, at kravet om, at ledningsoplysningerne skal være til stede og
anvendes på graveområdet, vil formindske risikoen for graveskader. Der er endvidere i § 9, stk. 11,
som formuleret i lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere § 1, nr. 19, indsat en beføjelse
Side 17/20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret udstedt den 17/12-19
2127743_0018.png
til klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte regler om, at ledningsoplysningerne skal være
tilgængelige digitalt på graveområdet.
Der er p.t. ikke planer om at fastsætte et krav om, at ledningsoplysningerne skal være tilgængelige
digitalt på graveområdet, men Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering vil følge med i, om antallet
af graveskader øges, på trods af at ledningsoplysningerne skal være tilgængelige på papir. Er det
tilfældet, vil styrelsen tage stilling til, om der skal fastsættes krav om, at ledningsoplysningerne skal
være tilgængelige digitalt på graveområdet.
Styrelsen mener desuden, at der ikke kan stilles krav til private brugere om anvendelsen af digitale
enheder ved have og markarbejde. Det bør være nok, at ledningsoplysningerne er tilgængelige og
anvendes på graveområdet.
DANVA og GeoForum ønsker, at der fastsættes krav om, hvornår ledningsoplysninger må udleveres til
tredjemand. Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering kan ikke fastsætte et sådan vilkår. Det er op
til den enkelte ledningsejer at beslutte, om ledningsoplysninger kan videregives til en tredjemand. En
ledningsejer har derfor muligheden for at vedlægge vilkår for anvendelse af ledningsoplysningerne som
en supplerende oplysning, når der udleveres ledningsoplysninger.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i forslaget.
19.
Personoplysninger i Ledningsejerregistret
Datatilsynet
forudsætter, at enhver behandling af personoplysninger i Ledningsejerregistret vil ske
under overholdelse af databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Styrelsens bemærkninger:
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering er opmærksom på, at behandling af personoplysninger
skal overholde kravene i databeskyttelsesforordningen, Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
2016/679 af 27. april 2016, og lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning
om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri ud-
veksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i forslaget.
20.
Ledningsejerregistrets arkiv
GeoForum og DANVA
anfører, at logningsdata bør gøres tilgængelige for ledningsejere.
Dansk Fjernvarme
anfører, at en 10-årig opbevaringsperiode er fornuftig.
Styrelsens bemærkninger:
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering er opmærksom på at give adgang til de loggede data. På
grund af den store datamængde vil der være behov for arkivering af disse data, og det skal derfor un-
dersøges, hvilke kriterier der skal være for arkivering, og hvordan adgang til data skal foregå, men da
dette vil være af teknisk karakter, ændres der ikke i forslagets ordlyd.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Side 18/20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret udstedt den 17/12-19
2127743_0019.png
21.
Gebyrer
Dansk Byggeri, Dansk Ledningsejerforum og Danske Maskinstationer og Entreprenører
anfører,
at ledningsejere ikke bør kunne opkræve betaling for at udlevere ledningsoplysninger.
Dansk Ledningsejerforum
anfører, at der bør være et gebyr pr. forespørgsel eller et maksimalt beløb,
som en graveaktør kan komme til at betale for en graveforespørgsel.
DANVA
foreslår ligesom Dansk
Ledningsejerforum, at der fastsættes et maksimalt beløb pr. graveforespørgsel.
GeoForum og Praktiserende Landinspektørers Forening
anfører, at en forespørgsel bør være mere
end mindst 1 kvadratmeter. PLF foreslår konkret, at en forespørgsel bør være minimum 100
kvadratmetre.
Dansk Fjernvarme
bemærker, at det kan være en fordel, at ledningsejere betaler til
Ledningsejerregistrets drift og administration m.m.
DANVA
anfører, at muligheden for at kræve forudbetaling af en graveaktør, der har gæld til
Ledningsejerregistret, før ledningsoplysninger kan udleveres, kan føre til flere graveskader, fordi en
ledningsejer undlader at indhente ledningsoplysninger.
Styrelsens bemærkninger:
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering er opmærksom på at enkelte ledningsejere, mod
hensigten, opkræver et gebyr for udlevering af ledningsoplysninger til graveaktøren. Styrelsen henviser
til, at ledningsejerne følger de anbefalinger, der er udarbejdet af brancherne.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering holder øje med, hvordan betalingen for forespørgsler om
ledningsoplysninger udvikler sig for at sikre, at Ledningsejerregistret ikke opkræver mere i gebyr, end
styrelsen kan i henhold til bekendtgørelsen. Der bliver årligt beregnet, om gebyret dækker for
Ledningsejerregistrets drift, administration, udvikling og videreudvikling osv., og der bliver endvidere set
på gebyrstrukturen. Når det videreudviklede Ledningsejerregister er sat i drift, og den årlige
gebyrberegning finder sted, vil de udvidede driftsmæssige omkostninger indgå og være med i
vurderingen af gebyrstrukturen. Der vil på dette tidspunkt blive set på, om gebyrstrukturen skal være
anderledes, f.eks. med et maksimalt gebyr for en forespørgsel osv. Gebyrstrukturen vil derfor ikke blive
ændret i forbindelse med udfærdigelsen af denne bekendtgørelse.
DANVA har anført, at muligheden for at kræve forudbetaling, før ledningsoplysninger udleveres, kan
føre til flere graveskader. Bestemmelsen er indsat, fordi Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
en gang imellem oplever, at en graveaktør bevidst undlader at betale, når graveaktøren forespørger om
ledningsoplysninger. Graveaktøren oparbejder derved en gæld til Ledningsejerregistret, men kan
samtidig underbyde en konkurrent, som betaler for at forespørge om ledningsoplysninger.
Bestemmelsen er indsat for at sikre, at en graveaktør, der oparbejder en gæld til Ledningsejerregistret,
kan blive pålagt at skulle betale, når der forespørges om ledningsoplysninger. Styrelsen for
Dataforsyning og Effektivisering forventer ikke, at det vil føre til flere graveskader, da det kun vil være et
fåtal af graveaktører, der pålægges at betale forud, og graveaktøren vil til enhver tid kunne betale sin
gæld og igen kunne få udleveret ledningsoplysninger på samme vilkår som alle andre.
Side 19/20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret udstedt den 17/12-19
2127743_0020.png
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i forslaget.
22.
LAR-anlæg
Praktiserende Landinspektørers Forening
anfører, at LAR-anlæg (Lokal Afledning af Regnvand) bør
være en del af bekendtgørelsen og tilføjes i datamodellen.
Styrelsens bemærkninger:
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering er opmærksom på, at visse ledningsejere og
graveaktører gerne ser, at LAR-løsninger og andre overfladeanlæg kan registreres i
Ledningsejerregistret.
Ledningsejerregistret er dog et register for nedgravede ledninger og ikke for anlæg, der ligger på
overfladen. Ledningsejerregistret indeholder derfor ikke LAR-løsninger m.m. som selvstændig
ledningstype. Der er dog mulighed i datamodellen for at registrere visse dele af LAR-anlæg, i form af
komponenter tilhørende forsyningsarten afløb.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i forslaget.
23.
Workshops og informationsmøder
Danske Regioner
foreslår, at der planlægges informationsmøder og workshops i god tid for at sikre
implementering af systemet.
Styrelsens bemærkninger:
Styrelsen for Dataforsyningen og Effektivisering ønsker at understøtte, at brugerne overgår til at udle-
vere ledningsoplysninger gennem de nye funktioner i Ledningsejerregistret og en hensigtsmæssig brug
af systemet, herunder i indfasningsperioden, og vil i den forbindelse afholde workshops og oplæg.
Styrelsen vil inddrage brugerne i processen med at udvikle funktionerne i systemet og i udvikling af
brugervejledninger, for at sikre at implementeringen af de nye funktioner i Ledningsejerregistret sker på
en fornuftig måde.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i forslaget.
Side 20/20