Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 132
Offentligt
2123764_0001.png
Tillykke med aftalen om klimaloven!
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Materiale fra Martin Collignon ifm. foretræde for udvalget den 12/12-19 om retfærdige klimaafgifter - klimabidrag og bonus
27 år
Bor i København
B.Sc. International Business fra CBS
Medlem af Ungeklimarådet
Berlingske Top 100 talenter i 2015
Sagde mit job op hos Google for at fokusere på klimaet
Chief Operating Officer i en startup der hjælper borgere og
virksomheder med at måle og reducere deres klimaaftryk
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Materiale fra Martin Collignon ifm. foretræde for udvalget den 12/12-19 om retfærdige klimaafgifter - klimabidrag og bonus
Jeg tilbyder jer min hjælp, så vi kan
1) Nå de 70 pct i 2030
2) Uden at det går ud over ulighed, velfærd, statskassen,
konkurrenceevne eller arbejdspladser
3) Inspirere andre lande til at være lige så ambitiøse som
Danmark
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Materiale fra Martin Collignon ifm. foretræde for udvalget den 12/12-19 om retfærdige klimaafgifter - klimabidrag og bonus
Klimabidrag og
-bonus
eller Carbon Fee &
Dividend
1) Lad forureneren betale
2) Omfordel provenuet til borgerne
3) Støt danske virksomheder
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Materiale fra Martin Collignon ifm. foretræde for udvalget den 12/12-19 om retfærdige klimaafgifter - klimabidrag og bonus
2123764_0005.png
Lad forureneren betale: en støt stigende afgift på
kilderne til drivhusgasser
Kilder:
Ecofys, 2015
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Materiale fra Martin Collignon ifm. foretræde for udvalget den 12/12-19 om retfærdige klimaafgifter - klimabidrag og bonus
2123764_0006.png
Omfordel provenuet til borgerne: et eksempel
med 2 borgere
Borger 1
Nettoløn
Klimabidrag (gennem forbrug)
Klimabonus
Ny nettoløn
10000,-
-500,-
+750,-
10250,-
Borger 2
20000,-
-1000,-
+750,-
19750,-
Borger 3
20000,-
-750,-
+750,-
20000,-
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Materiale fra Martin Collignon ifm. foretræde for udvalget den 12/12-19 om retfærdige klimaafgifter - klimabidrag og bonus
2123764_0007.png
En afgift, der ikke vender den tunge ende nedad
Kilde:
Options for a CO2 price reform:
MCC-PIK expertise for the German Council of Economic Experts on Assessment of Macroeconomic Development (2019)
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Materiale fra Martin Collignon ifm. foretræde for udvalget den 12/12-19 om retfærdige klimaafgifter - klimabidrag og bonus
2123764_0008.png
Støt de danske virksomheder
Risikoen for lækage bliver mindre og mindre (EU-aftaler
og Paris-aftalen)
For minimere den endnu mere:
Justere afgiften per sektor
Bundfradrag for konkurrenceudsatte virksomheder
Kilder:
Sørensen
(2019),
De Økonomiske Råd
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Materiale fra Martin Collignon ifm. foretræde for udvalget den 12/12-19 om retfærdige klimaafgifter - klimabidrag og bonus
Klimabidrag og
-bonus
eller Carbon Fee &
Dividend
1) Lad forureneren betale
2) Omfordel provenuet til borgerne
3) Støt danske virksomheder
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Materiale fra Martin Collignon ifm. foretræde for udvalget den 12/12-19 om retfærdige klimaafgifter - klimabidrag og bonus
2123764_0010.png
Udvalgte støtter til en pris på drivshusgasser som
den bedste virkemiddel til at reducere vores
klimaaftryk
Kilder:
1,2,3,4,5,6,7
og 11.000 forskere og mange internationale
virksomheder
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Materiale fra Martin Collignon ifm. foretræde for udvalget den 12/12-19 om retfærdige klimaafgifter - klimabidrag og bonus
2123764_0011.png
Udvalgte støtter til klimabidrag og -bonus
modellen
27 Nobelpriser i Økonomi
3500+ økonomer
Mange internationale virksomheder
Kilder:
https://www.econstatement.org/
,
Citizens Climate Lobby, Energy Innovation Act
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Materiale fra Martin Collignon ifm. foretræde for udvalget den 12/12-19 om retfærdige klimaafgifter - klimabidrag og bonus
2123764_0012.png
Kilder:
Ecofys, 2015
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Materiale fra Martin Collignon ifm. foretræde for udvalget den 12/12-19 om retfærdige klimaafgifter - klimabidrag og bonus
2123764_0013.png
Støtte & Regulere gør det meget usandsynligt, at vi kan nå
70 pct. Det bør bruges som støtte til en afgift, ikke omvendt
Klimabidrag og -bonus
Effektivitet
medium
Støtte og regulering
lav
Regressiv
Administrative byrde
Provenu
Politisk
implementeringsbyrde
Opnåelse af 70% målet
progressiv er muligt
lav
muligt
medium
usikker
sandsynligvis regressiv
lav
ingen
medium
besværlig
Kilder: Tilpasset fra
MCC-PIK,
Austin og Dinan 2005, Jacobsen 2013, Bruegge, Deryugina and Myers 2019, Davis and Knittel
2019, Levinson 2019
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Materiale fra Martin Collignon ifm. foretræde for udvalget den 12/12-19 om retfærdige klimaafgifter - klimabidrag og bonus
FAQ
Har det været prøvet andre steder?
Ja, i British Columbia, og det bliver nu udrullet i hele Canada. Det er implementeret delvist i Schweiz.
Skal det ikke helst implementeres i EU og globalt?
Jo
Betyder, at vi ikke skal implementere det i Danmark?
Nej. Klimabidrag og -bonus er den bedste løsning nationalt, ligegyldigt om det bliver implementeret
internationalt eller ej.
Skal vi beregne hvor meget CO2 der er i alt?
Nej, afgiften sættes på toppen af værdikæden og er dermed indregnet i priserne i hele værdikæden
Skal man fjerne alle eksisterende CO2-afgifter?
Nej, det behøver man ikke. Det lægges bare on top.
Skal alle pengene gives tilbage til borgerne?
Ideelt ja. Praktisk set, nej.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Materiale fra Martin Collignon ifm. foretræde for udvalget den 12/12-19 om retfærdige klimaafgifter - klimabidrag og bonus
2123764_0015.png
Jeg står til rådighed for at hjælpe jer!
Martin Collignon
[email protected]
+45 42 91 31 10
@martincollignon
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Materiale fra Martin Collignon ifm. foretræde for udvalget den 12/12-19 om retfærdige klimaafgifter - klimabidrag og bonus
APPENDIX
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Materiale fra Martin Collignon ifm. foretræde for udvalget den 12/12-19 om retfærdige klimaafgifter - klimabidrag og bonus
2123764_0017.png
Støtte & Regulere gør det meget usandsynligt, at vi kan nå
70 pct. Det bør bruges som støtte til en afgift, ikke omvendt
Kræver løbende justeringer
Nye teknologier kommer til
Svært at forudsige rebound-effekter
Uforudsigeligt for virksomheder
År-til-år justeringer
Skiftende regeringer
Administrativt tungt
Monitorering og justering
70 pct. kræver ændringer i alle dele af samfundet
Vender den tunge ende nedad
Forbud / påbud kræver lige meget i absolutte beløb fra alle borgere
Dyrere for samfundet
Ingen skatteprovenu
Støtte kommer fra den fælles kasse
Sjældent kopierbart til andre lande
Unikke industrier og forbrug
Kilder:
MCC-PIK,
Austin og Dinan 2005, Jacobsen 2013, Bruegge, Deryugina and Myers 2019, Davis and Knittel 2019, Levinson 2019
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Materiale fra Martin Collignon ifm. foretræde for udvalget den 12/12-19 om retfærdige klimaafgifter - klimabidrag og bonus
2123764_0018.png
Hvorfor innovation og forskning ikke giver os 70 pct.
Kilder:
Gross et al, 2018
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Materiale fra Martin Collignon ifm. foretræde for udvalget den 12/12-19 om retfærdige klimaafgifter - klimabidrag og bonus
2123764_0019.png
Kilder:
MCC-PIK