Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 118
Offentligt
2118710_0001.png
Erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger af bekendtgørelse om biobrændstoffers
bæredygtighed m.v.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Bekendtgørelsen indeholder en nedsættelse af iblandingskravet for avancerede biobrændstoffer. Det
fremgår af biobrændstofloven, at enhver virksomhed har pligt til at sikre, at avancerede biobrændstoffer
udgør mindst 0,9 pct. af virksomhedens samlede årlige salg af brændstoffer til landtransport målt efter
energiindhold (kravet træder i kraft 1. januar 2020). Med bekendtgørelsen nedsættes iblandingskravet til
0,15 pct. i 2020 og til 0,75 pct. i 2021.
De berørte virksomheder (ca. 10 i alt), er virksomheder, der angiver og betaler energiafgift efter
mineralolieafgiftsloven for det flydende brændstof, der sælges til transport, eller den naturgasleverandør, der
er leverandør af gasformige brændstoffer til en gastankstation, eller selskaber, som hverken angiver eller
betaler energiafgift for brændstoffet, men sælger brændstoffet til et selskab, som angiver og betaler
energiafgift og selv forbruger brændstoffet.
Administrative konsekvenser
Det vurderes, at der kun vil være begrænsede administrative konsekvenser forbundet med forslaget om
nedsættelse af iblandingskravet. Disse forventes afskrevet løbende gennem salget af brændstof.
Skatter, afgifter, subsidier m.v.
Der ændres ikke på skatter, afgifter eller subsidier med bekendtgørelsen.
Øvrige efterlevelseskonsekvenser
Nedsættelsen af iblandingskravet i 2020, forventes at medføre en besparelse på ca. 130 mio. kr. for
erhvervslivet, mens nedsættelsen i 2021 forventes at medføre en besparelse på ca. 30 mio. kr.
BNP
BNP-effekter vil være positive, men da perioden er meget kort, er der ikke regnet nærmere på dette.
Afledte effekter
De afledte effekter vurderes at være begrænsede, da der ikke ændres på, hvor meget biobrændstof, der
iblandes
blot hvilken type. Dog vil der være en marginal forværring i sideeffekterne, da lavere priser på
brændstoffer medfører øget anvendelse.
Kvantificeringsskema for erhvervsøkonomiske konsekvenser
Bekendtgørelsesændringen medfører, at prisen på brændstoffer falder, da avancerede biobrændstoffer er
væsentligt dyrere end konventionelle biobrændstoffer, som vil blive anvendt i stedet. Forventningen er, at de
reducerede omkostninger vil blive overvæltet på forbrugerne i form af modregning af de øgede omkostninger
ved øget anvendelse af biobrændstoffer, som følger af øget generelt iblandingskrav.
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Skatter, afgifter mv.: ingen konsekvenser
Øvrig efterlevelse:
- heraf
Direkte besparelser (løbende): ca. 130
mio. kr. i 2020 og ca. 30 mio. kr. i 2021.
Produktionsmuligheder: -
Produktionsbegrænsninger:
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Skatter, afgifter mv.:
Øvrig efterlevelse:
- heraf
Direkte omkostninger (omstilling):
Direkte omkostninger (løbende):
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Udkast til Bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed m.v. og Bekendtgørelse om Håndbog for dokumentation for biobrændstoffers bæredygtighed (HB 2017)
2118710_0002.png
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Løbende lettelser:
Omstillingsbyrder: Begrænset
Løbende byrder: Begrænset