Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 113
Offentligt
2117371_0001.png
Til høringsparterne
Kontor/afdeling
Center
for
vedvarende
energi
Dato
3. december 2019
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende
energi, lov om elforsyning, ligningsloven og personskatteloven
Hermed sendes udkast til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi,
lov om elforsyning, ligningsloven og personskatteloven (Afholdelse af udbud af
pristillæg i 2020-2024, ændring af værditabsordning, ophævelse af køberetsordning
samt oprettelse af salgsoptionsordning, VE-bonusordning, grøn pulje m.v.) i høring.
Forslagets hovedelementer i medfør af Energiaftale 2018
Flere af lovforslagets ændringer er en følge af energiaftalen af 29. juni 2018 og
aftale om ordninger til fremme af lokal og kommunal opbakning til vedvarende
energi fra november 2019. På den baggrund foreslås der med lovforslaget følgende
ændringer:
1. Bemyndigelse vedr. teknologineutrale udbud af pristillæg i 2020-2024.
Med lovforslaget foreslås det at indsætte en ny bemyndigelse til ministeren til at
afholde teknologineutrale udbud for solceller, landvindmøller, åben dør-
havvindmøller samt bølge- og vandkraft i perioden 2020-2024.
2. Ophævelse af køberetsordningen
Med lovforslaget foreslås det, at ophæve køberetsordningen, fordi ordningen
ikke lever op til hensigten om at bidrage til øget lokal accept af vindmølle- og
solcelleprojekter.
3. VE-bonusordning
Det foreslås at klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at fast-
sætte regler om, at opstillere af VE-anlæg skal tilbyde naboer til anlægget en
årlig udbetaling svarende til produktionen fra 5 kW af VE-anlæggets kapacitet i
hele anlæggets levetid (VE-bonus).
4. Ændring af værditabsordningen
Med lovforslaget foreslås det primært, at flytte tidspunktet for vurderingen af
værditabet af en beboelsesejendom til efter VE-anlæggets første producerede
kWh.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 113: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, ligningsloven og personskatteloven (Afholdelse af udbud af pristillæg i 2020-2024, ændring af værditabsordning, ophævelse af køberetsordning samt oprettelse af salgsoptionsordning, VE-bonusordning, grøn puljeordning m.v.)
2117371_0002.png
5. Oprettelsen af en salgsoptionsordning.
Det foreslås med lovforslaget, at der oprettes en salgsoptionsordning, som skal
gælde for beboelsesejendomme inden for 6 gange møllehøjde fra vindmøllean-
læg og 200 meter fra større solcelleanlæg samt fra bølgekraftanlæg og vand-
kraftværker, som vinder ret til pristillæg i teknologineutrale udbud 2020-2024.
Ejere af sådanne ejendomme, som har opnået værditab på over 1 procent af
beboelsesejendommens værdi, kan anmode om, at opstiller tilbyder dem en
option på at købe ejendommen. Taksationsmyndigheden fastsætter ejendom-
mens værdi som grundlag for salgsoptionen samtidig med vurdering af værdi-
tab.
6. Grøn pulje
Det foreslås med lovforslaget, at der indsættes en forpligtelse for opstillere af
VE-anlæg, at betale et engangsbeløb svarende til 88.000 kr. pr. MW landvind-
ækvivalenter til kommunen, hvori VE-anlægget opstilles. Med lovforslaget be-
myndiges klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte regler om an-
søgningsprocedure, ansøgningsberettigede mv. i en bekendtgørelse. Der for-
ventes, at blive fastsat regler om, at midlerne fortrinsvist skal støtte projekter
ansøgt af nære naboer til det vedvarende energianlæg, grønne tiltag i kommu-
nen samt herefter lokale og kommunen.
Det følger af lovforslaget, at midler, der ikke er allokeret til projekter senest 3 år
efter indbetaling, skal tilbagebetales til opstiller. Energistyrelsen er ved at afkla-
re med Europa-Kommissionen, om der er nogen statsstøtteretlige problemer
med, at midlerne tilbagebetales til opstiller og tager derfor et statsstøtteretlig
forbehold.
7. Skat af VE-bonus og køberetsandele
Det foreslås endvidere med lovforslaget at skattefritage udbetaling af VE-
bonussen.
Som følge af den foreslåede ophævelse af køberetsordningen foreslås mulig-
heden for, at ejere af vindmølleandele kan anvende den skematiske ordning
ved opgørelse af indkomst ved vindmøllevirksomhed, ophævet. Ophævelsen
gælder alene for andele i vindmøller, der udbydes den 1. juni 2020 eller senere.
Herefter er det skattelovgivningens almindelige regler, der vil være gældende
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for vindmøllevirksomhed. Dog
undtages projekter, der er omfattet af køberetsordningen efter overgangsreg-
lerne.
VE-anlæg omfattet af ovenstående samt overgangsregler
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 113: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, ligningsloven og personskatteloven (Afholdelse af udbud af pristillæg i 2020-2024, ændring af værditabsordning, ophævelse af køberetsordning samt oprettelse af salgsoptionsordning, VE-bonusordning, grøn puljeordning m.v.)
2117371_0003.png
Det bemærkes, at nr. 2-6 som beskrevet ovenfor og i lovforslaget vil gælde for
følgende nye VE-anlæg:
I.
II.
III.
IV.
V.
Vindmøller over 25 meter (med enkelte undtagelser som fremgår af lov-
forslaget)
1
Større solcelleanlæg
Åben dør-havvindmøller uden for udbud, dog gælder grøn pulje kun de
møller, der er underlagt kommunal indsigelsesret
Kystnære havvindmøller efter udbud, dog gælder grøn pulje kun de møller,
der er underlagt kommunalindsigelsesret
Med henblik på at harmonisere vilkårene for teknologier, som deltager i de
teknologineutrale udbud, foreslås det også at udvide ordningerne til at
gælde vandkraft og bølgekraft, som vinder ret til pristillæg i teknologineu-
trale udbud 2020-2024. Det skal dog hertil bemærkes, at fsva. grøn pulje vil
denne
udvidelse
kun
gælde
vandkraftværker.
Ordningerne, som fremgår af nr. 2-6 forventes at træde i kraft den 1. juni 2020, og
vil gælde for landvindmøller og solcelleanlæg, som ikke har modtaget byggetilla-
delse inden den 1. juni 2020. Det vil sige, at der foreslås en overgangsregel, hvor
udstedelsen af byggetilladelsen afgør, hvorvidt projektet skal følge de gamle eller
nye ordninger. Der er dog 3 undtagelser fra overgangsreglen:
1) Projekter, der har vundet pristillæg i de teknologineutrale udbud i 2018 og
2019, vil være omfattet af de nuværende ordninger om værditab og købe-
ret.
2) Projekter, der har vundet pristillæg i de teknologineutrale udbud i 2020-
2024, vil være omfattet af de nye ordninger, uanset om byggetilladelse er
opnået før eller efter 1. juni 2020.
3) Projekter, hvor taksationsmyndigheden har truffet afgørelse om værditab,
eller hvor der er indgået frivilligt forlig inden den 1. juni 2020, eller hvor der
er vundet pristillæg i de teknologineutrale udbud 2020-2024, vil være om-
fattet af den nuværende værditabsordning samt de øvrige nye ordninger.
For kystnær havvind etableres en overgangsregel, som gælder, såfremt der er
udstedt en forundersøgelsestilladelse før lovens ikrafttrædelse, således at disse
projekter følger de nuværende ordninger om værditab og køberet. Det vil sige, at
alle fremtidige kystnære havvindprojekter, hvor der ikke er opnået en forundersø-
1
Ved solcelleanlæg efter stk. 1 forstås et solcelleanlæg, som nettilsluttes på:
1) terræn og har en installeret effekt på 500 kW eller derover,
2) terræn og har en installeret effekt på 50 kW eller derover og under 500 kW, og som ligger i
en afstand på 500 m eller derunder fra et andet solcelleanlæg på terræn på 50 kW eller der-
over, der enten er nettilsluttet eller har opnået en byggetilladelse, og hvor disse anlæg har en
samlet installeret effekt på 500 kW eller derover, eller
3) taget af bygninger eller integreret i bygninger, som er opført med henblik på opsætning af
solceller.
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 113: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, ligningsloven og personskatteloven (Afholdelse af udbud af pristillæg i 2020-2024, ændring af værditabsordning, ophævelse af køberetsordning samt oprettelse af salgsoptionsordning, VE-bonusordning, grøn puljeordning m.v.)
2117371_0004.png
gelsestilladelse, vil således skulle følge de nye ordninger. Kystnære havvindmøller
er også omfattet af de tre undtagelser beskrevet ovenfor. Dog således, at et pro-
jekt, der ikke har modtaget en forundersøgelsestilladelse inden, og som vinder
pristillæg i det teknologineutrale udbud i 2020, vil skulle følges de nye ordninger,
men tillige vil skulle gennemføre køberetsordningen efter de nuværende regler.
Forslagets andre elementer
Endelig indeholder lovforslaget en række elementer, som ikke vedrører energiafta-
len:
8. Nettilslutning af bølgekraftanlæg og vandkraftværker
Det foreslås at ændre klima-, energi- og forsyningsministerens bemyndigelse i
VE-loven og elforsyningsloven til at fastsætte regler om nettilslutning til også at
omfatte bølgekraftanlægog vandkraftværker. Det vil sikre, at reglerne for nettil-
slutning af VE-anlæg harmoniseres.
9. Udvidelse af garantifonden til også at omfatte bølgekraftanlæg og vandkraft-
værker
Garantifonden gælder i dag for vindmøller og solcelleanlæg. Ordningen fore-
slås udvidet til også at omfatte lokale bølgekraft- eller vandkraftlav, således at
vilkårene for alle de teknologier, der kan indgå deltage i teknologineutrale ud-
bud 2020-2024, ensrettes.
10. Suspendering af godkendelser til at certificere eller servicere vindmøller samt
påbud til ejere om standsning og sikring af vindmøller mv.
Det foreslås, at klima-, energi- og forsyningsministerens bemyndiges til at kun-
ne udstede regler om suspension af godkendelser til virksomheder, der certifi-
cerer eller servicerer vindmøller. Det foreslås endvidere at ministerens bemyn-
diges til at
fastsætte nærmere regler om påbud om standsning og sikring af
vindmøller, hvor vindmøllen vurderes farlig, herunder på grund af dårlig vedli-
gehold, skade mv.
11. Henvisning til standarder, der ikke foreligger på dansk
Det forslås at klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at kunne
udstede regler, der henviser til tekniske standarder og internationale vedtagel-
ser, der kun foreligger på engelsk.
12. Frist for ansøgning om udbetaling af pristillæg vedrørende husstandsvindmøller
og
solcelleanlæg
Det foreslås med lovforslaget, at der indsættes en frist for ansøgning om udbe-
taling af pristillæg for elektricitet fra husstandsvindmøller og solcelleanlæg.
Fsva. husstandsvindmøller vil ansøgningsfristen være den 30. september 2020
for tilsagn ydet i 2016 og 2017, den 30. september 2021 for tilsagn ydet i 2018
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 113: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, ligningsloven og personskatteloven (Afholdelse af udbud af pristillæg i 2020-2024, ændring af værditabsordning, ophævelse af køberetsordning samt oprettelse af salgsoptionsordning, VE-bonusordning, grøn puljeordning m.v.)
2117371_0005.png
og den 30. september 2022 for tilsagn ydet i 2019. Fsva. solcelleanlæg vil fri-
sten være den 30. september 2020 for tilsagn ydet i perioden 2013-2016.
Ikrafttrædelse
Det forventes, at lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2020.
Det forventes, at ændringer af værditabsordningen, ophævelse af køberetsordnin-
gen, ny salgsoptionsordning, ny VE-bonusordning og ny grøn pulje vil træde i kraft
den 1. juni 2020.
Det forventes, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil fastsætte nærmere
regler om ikrafttrædelse af bl.a. bemyndigelse til afholdelse af teknologineutrale
udbud 2020-2024, når der foreligger en statsstøttegodkendelse af udbuddet fra
Europa-Kommissionen.
Høringsfrist
Høringssvar til lovforslaget bedes sendt til Energistyrelsens hovedpostkasse
[email protected]
med kopi til Vivi Johansen,
[email protected]
og Sobia Waheed,
[email protected].
senest tirsdag den 14. januar 2020.
Eventuelle
spørgsmål
vedrørende
udkast
til
lovforslag
kan
rettes
til:
Vivi Johansen:
[email protected],
5167 4301
Sobia Waheed,
[email protected],
3392 6636
Lea Bigom Wichmand,
[email protected],
3395 4269
Det bemærkes, at eventuelle høringssvar vil blive oversendt til Folketingets Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalg og offentliggjort på høringsportalen.
Med venlig hilsen
Vivi Johansen
Side 5/5