Den 3. december 2019
Til medlemmerne af Folketingets
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
Opfølgning på møde i udvalget d. 28. november 2019
Dette notat følger op med yderligere oplysninger vedrørende to spørgsmål, som blev drøftet på
vores møde med Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget torsdag d. 28. november. Det drejer sig
dels om reglerne for annullering af CO
2
-kvoter under den såkaldte fleksibilitetsmekanisme, og
dels om forskelle i modelberegninger af gennemslaget af kvoteannulleringer på de faktiske CO
2
-
udledninger.
Regler for kvoteannullering under fleksibilitetsmekanismen
På udvalgsmødet d. 28/11 opstod spørgsmålet, i hvilken grad Danmark binder sig til at
gennemføre kvoteannullering under fleksibilitetsmekanismen, hvis regeringen inden udgangen af
i år meddeler EU-Kommissionen, at man gerne vil have muligheden for at benytte sig af dette
instrument som led i opfyldelsen af Danmarks reduktionsforpligtelse for ikke-kvotesektoren. Vi
har efterfølgende undersøgt dette spørgsmål nærmere, og vores forståelse af reglerne for
kvoteannullering er herefter som følger.
Danmark har mulighed for at benytte kvoteannullering under fleksibilitetsmekanismen op til en
årlig grænse på maksimalt 2 procent af Danmarks udledning fra ikke-kvotesektoren i 2005,
svarende til cirka 0,8 mio. tons årligt. Danmark skal inden udgangen af 2019 meddele
Kommissionen, om vi ønsker at benytte denne mulighed. I så fald vil den danske stat i hvert af
årene i femårsperioden fra 2021 til og med 2025 årligt få tildelt ca. 0,8 mio. tons kvoter færre
kvoter til bortauktionering. Fra 2026 og igen fra 2028 kan Danmark vælge at reducere mængden
af kvoter, som ønskes annulleret.
Hvis Danmark inden udgangen af i år meddeler, at vi ønsker at benytte muligheden for
kvoteannullering, binder vi os således på forhånd til at annullere i alt ca. 4 mio. tons kvoter i
femårsperioden 2021-2025 med et deraf følgende indtægtstab for staten i form af lavere
indtægter fra auktionering af kvoter. Med den nuværende kvotepris på ca. 25 euro per ton
indebærer det et samlet statsligt indtægtstab på ca. 750 mio. kr. frem mod 2025, fordelt ligeligt
over årene 2021-2025. I sidste halvdel af næste årti vil annullering af de resterende 4 mio tons
kvoter derimod være en option, som Danmark kan vælge at udnytte eller ej.
Modelberegninger af gennemslaget af kvoteannullering
På udvalgsmødet d. 28/11 drøftede vi også, hvor lang tid der med de nuværende regler for
kvotesystemet kan forventes at gå, før en kvoteannullering slår igennem på de faktiske
udledninger inden for kvotesystemet, når man tager hensyn til, at annullering af kvoter under