Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 108
Offentligt
2116638_0001.png
Danmark og EUs
CO
2
-kvotesystem
Præsentation for Folketingets
Klima-, Energi- og Forsynings-
udvalg den 28. november 2019
Professor Peter Birch Sørensen
Økonomisk Institut
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 108: Præsentationer om kvoteannulleringer fra udvalgsmødet den 28/11-19
2116638_0002.png
02/12/2019
2
Problemstillinger
Hvordan virker kvoteannullering efter 2019-reformen
af kvotesystemet?
Er det ligegyldigt, hvornår en reduktion af CO
2
-
udledningerne finder sted?
Er kvoteannullering foreneligt med, at Danmark
påtager sig en fair andel af det globale CO
2
-budget?
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 108: Præsentationer om kvoteannulleringer fra udvalgsmødet den 28/11-19
2116638_0003.png
02/12/2019
3
Budskaber
Kvoteannullering uden for fleksibilitetsmekanismen har næsten intet
gennemslag på de faktiske udledninger
Kvoteannullering inden for fleksibilitetsmekanismen har et meget langsomt
gennemslag på de faktiske udledninger
Der er stærke grunde til at foretrække hurtige frem for langsomme reduktioner
af udledningerne
Kvoteannullering er reelt en suspension af 70%-målet og indebærer, at
Danmark tiltager sig en (lidt) større andel af det globale CO
2
-budget frem mod
2030 og 2050
Hvis man ikke ønsker at udvide Danmarks CO
2
-budget, skal kvoteannullering
kombineres med en skærpelse af det langsigtede klimamål
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 108: Præsentationer om kvoteannulleringer fra udvalgsmødet den 28/11-19
2116638_0004.png
02/12/2019
4
Hvordan virker kvoteannullering
efter 2019-reformen af kvotesystemet?
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 108: Præsentationer om kvoteannulleringer fra udvalgsmødet den 28/11-19
2116638_0005.png
02/12/2019
5
Nøgleelementer i kvotemarkedsreformen af 2019
Hvis kvoteoverskuddet overstiger 833 millioner tons CO
2
(ca.
halvdelen af det nuværende overskud), overføres en andel af
overskuddet til Markedsstabiliseringsreserven (MSR).
Hvis mængden af kvoter i MSR falder ned under 400 millioner
tons, frigives 100 millioner tons per år fra reserven.
Hvis mængden af kvoter i MSR overstiger mængden af nye
kvoter, der blev bortauktioneret det foregående år,
annulleres
hele denne overskydende kvotemængde permanent.
Denne annulleringsmekanisme forventes at blive aktiveret fra
2023 frem til slutningen af
2030’erne.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 108: Præsentationer om kvoteannulleringer fra udvalgsmødet den 28/11-19
2116638_0006.png
02/12/2019
6
Hvordan virker en national kvoteannullering
uden for
fleksibilitetsmekanismen?
Den danske stat annullerer kvoter
Kvoteoverskuddet falder
Færre kvoter overføres til MSR
Færre kvoter i MSR bliver annulleret
Klimaeffekten af Danmarks kvoteannullering
neutraliseres helt eller delvis
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 108: Præsentationer om kvoteannulleringer fra udvalgsmødet den 28/11-19
2116638_0007.png
02/12/2019
7
Hvordan virker en national kvoteannullering
inden for
fleksibilitetsmekanismen?
Den danske stat annullerer kvoter
Virkning så længe der er kvoteoverskud:
Det registrerede kvoteoverskud er uændret, men det faktiske
kvoteoverskud falder
Kvoteprisen stiger en smule
Udledningerne falder, men væsentligt mindre end faldet
kvoteudbuddet
Virkning når kvoteoverskuddet er forsvundet:
Udledningerne falder med mere end faldet i kvoteudbuddet (fordi der
på kort og mellemlangt sigt overføres flere overskydende kvoter til
MSR, hvor de annulleres)
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 108: Præsentationer om kvoteannulleringer fra udvalgsmødet den 28/11-19
2116638_0008.png
02/12/2019
8
Gennemslag af kvoteannullering
på de faktiske udledninger
Annullering af
1 ton CO
2
-
kvote i 2020
Uden for
fleksibilitets-
mekanismen
Inden for
fleksibilitets-
mekanismen*
Effekt på faktiske udledninger
(reduktion målt i tons CO
2
) i
2030
2040
2050
2060
0,00
0,01
0,03
0,06
0,09
0,25
0,59
1,11
* Hvis annulleringen fordeles jævnt over perioden 2020-2030, reduceres gennem-
slaget med ca. 0,03 for alle de angivne tidshorisonter.
Kilde:
Simulationer med Klimarådets kvotemarkedsmodel, dokumenteret i
Frederik Silbye
og Peter Birch Sørensen: “National Climate Policies and the
European Emissions Trading System”,
Nordic Economic Policy Review 2019.
Beregningerne forudsætter, at de nuværende regler for kvotesystemet fastholdes.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 108: Præsentationer om kvoteannulleringer fra udvalgsmødet den 28/11-19
2116638_0009.png
02/12/2019
9
Hvorfor er en udskydelse af
de reelle CO
2
-reduktioner et problem?
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 108: Præsentationer om kvoteannulleringer fra udvalgsmødet den 28/11-19
2116638_0010.png
02/12/2019
10
Hvorfor er tidlige reduktioner
bedre end sene reduktioner?
Tidlige reduktioner
klimaskadeomkostninger
udskydes til et senere tidspunkt, hvor vi formentlig
bedre kan håndtere dem pga.
Højere velstand
Bedre teknologi
Specielt gælder, at tidligere reduktioner mindsker
risikoen for, at vi i nær fremtid passerer farlige tipping
points
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 108: Præsentationer om kvoteannulleringer fra udvalgsmødet den 28/11-19
2116638_0011.png
02/12/2019
11
Kvoteannullering og
Danmarks CO
2
-budget
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 108: Præsentationer om kvoteannulleringer fra udvalgsmødet den 28/11-19
2116638_0012.png
02/12/2019
12
Kvoteannullering indebærer, at vi udvider
Danmarks CO
2
-budget
Hypotetisk reduktionssti
opnået ved kvoteannullering
Skraveret areal =
Udvidelse af CO2-budget
Reduktionssti ved
nuværende klimamål
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 108: Præsentationer om kvoteannulleringer fra udvalgsmødet den 28/11-19
2116638_0013.png
02/12/2019
13
Hvad er et fair CO
2
-budget for Danmark?
Ifølge Klimarådet indebærer Danmarks nuværende klimamål, at vi
holder os inden for et fair CO
2
-budget, hvis man antager, at
Det globale CO
2
-budget svarer til det budget, der ifølge IPCC giver
2/3 sandsynlighed for, at verden lever op til 1,5 graders målet
Danmarks andel af det globale CO
2
-budget svarer til vores andel af
verdens befolkning (alle mennesker i verden tildeles lige meget af
CO
2
-budgettet)
Der kan argumenteres for, at DK pga. vores høje velstand og
medansvar for de historiske udledninger burde tildeles et lavere
CO
2
-budget
Ved at bruge kvoteannullering tiltager vi os tværtimod et (lidt)
større CO
2
-budget
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 108: Præsentationer om kvoteannulleringer fra udvalgsmødet den 28/11-19
2116638_0014.png
02/12/2019
14
En alternativ reduktionssti med
kvoteannullering og uændret CO
2
-budget
Alternativ reduktionssti
med kvoteannullering og
uændret CO
2
-budget
Areal A = areal B
Reduktionssti ved
nuværende klimamål
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 108: Præsentationer om kvoteannulleringer fra udvalgsmødet den 28/11-19
2116638_0015.png
02/12/2019
15
Kvoteannullering, omkostningseffektivitet
og troværdighed
Hvis DK vil benytte kvoteannullering
uden
at tiltage
sig et større CO
2
-budget frem mod 2050,
skal det
langsigtede klimamål skærpes
En sådan alternativ reduktionssti
med “backloading”
af
reduktionerne kan være mere omkostningseffektiv end
den nuværende planlagte reduktionssti med
“frontloading”
af reduktionerne
“Backloading” (udskydelse)
af reduktionerne kan til
gengæld give et troværdighedsproblem
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 108: Præsentationer om kvoteannulleringer fra udvalgsmødet den 28/11-19
2116638_0016.png
02/12/2019
16
Supplerende slide
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 108: Præsentationer om kvoteannulleringer fra udvalgsmødet den 28/11-19
2116638_0017.png
02/12/2019
17
Hvad koster en CO
2
-reduktion opnået gennem
kvoteannullering inden for fleksibilitetsmekanismen?
Aktuel kvotepris ca. 25 euro = 186 kr. per ton CO
2
Omkostning ved reel reduktion af 1 ton CO
2
opnået i
2030: 186/0,09 = 2069 kr.
2040: 186/0,25 = 744 kr.
2050: 186/0,59 = 315 kr.
Note: Det forudsættes, at kvoteannulleringen sker i 2020, og at gennemslaget på de
reelle udledninger svarer til tallene i nederste række i tabellen på slide nr. 8.