Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 103
Offentligt
2115451_0001.png
Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg d. 28. november 2019 vedr. 400 kV-
forbindelse i Syd- og Vestjylland
Kontor/afdeling
Center for Grøn Omstilling
Team
El og kritisk infrastruktur
Dato
26. november 2019
J nr.
4256
/ PILKT /KOEP
Samrådsspørgsmål E, F, G, H, I, J og K
Folketingets Klima-, Energi-, Forsyningsudvalg har på
vegne af Søren Egge Rasmussen og Henning Hyllested
stillet ministeren følgende syv samrådsspørgsmål E, F, G,
H, I, J og K:
Samrådsspørgsmål E:
”Vil ministeren kommentere artiklen i Jyllands-Posten
den
3. november 2019:
”Fortiet oplysning: 35 meter høje master
gennem Jylland kan undgås”? Ministeren bedes især
kommentere oplysningen om, at det er muligt at nedgrave
kablerne i jorden
i modsætning til det, som ministeren
oplyste på samrådet i udvalget den 5. september 2019, jf.
(2018-19, 2. samling) KEF alm. del samrådsspm. A og B”
Samrådsspørgsmål F:
”Mener
ministeren, at ministeren på samrådet i udvalget
den 5. september 2019, jf. (2018-19, 2. samling) KEF alm.
del
samrådsspm. A og B, gav Folketinget den fulde
sandhed om de tekniske muligheder for at nedgrave
højspændingskablerne fra Idomlund til den dansk-tyske
grænse, når ministeren på samrådet oplyste (som
begrundelse for, at kablerne ikke kan nedgraves på hele
strækningen), at ”det er også rigtigt, at teknologisk
er det
ikke muligt”, ”det er simpelthen fysikkens love” og ”at det
ikke er muligt over de lange strækninger med den volt, som
der her er tale om”?”
Side 1/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Talepapir fra åbent samråd den 28/11-19 om Viking Link-projektet (samrådsspm. E-K)
Samrådsspørgsmål G:
”Vil
ministeren kommentere artiklerne i Jyllands-Posten den
4. november 2019: ”Kritiske
afsnit blev slettet i uvildig
rapport om jysk højspændingslinje” og ”Afsløring: Sådan
blev der rettet i uvildig rapport om master gennem
Vestjylland”?”
Samrådsspørgsmål H:
”Vil
ministeren redegøre for, om ministeren anser rapporten
fra konsulentfirmaet WSP for uvildig, når den på flere
punkter er rettet til på foranledning af Energinet og
Energistyrelsen? Mener ministeren på den baggrund, at
Energistyrelsen har fungeret som garant for at sikre, at
Energinet ”udelukkende leverede teknisk-fagligt
input og
ikke
kunne påvirke WSP’s konklusioner og vurderinger”?”
Samrådsspørgsmål I:
”Vil
ministeren specielt forholde sig til:
• ”anklagen” i det oprindelige rapportudkast fra WSP om,
”at der er tegn på, at Energinets tilgang til de tekniske
analyser har været at bruge dem som middel til at
understøtte en på forhånd fastlagt konklusion”?
• Konklusionen i WSP’s oprindelige rapportudkast om, ”at
de præsenterede undersøgelser ikke understøtter
Energinets konklusion” –
og Energinets kommentar hertil
om, ”at teksten kan ændres..”?
• Konklusionen i WSP’s oprindelige rapportudkast om, at de
af Energinet fravalgte løsninger C og D (kabellægning af
hele strækningen) kunne tænkes at være teknisk mulige
og Energinets kommentar hertil om, at det ”ville være en
fordel, hvis denne
tekst blev ændret”?”
Samrådsspørgsmål J:
”Mener
ministeren, at den endelige rapport fra WSP
baggrund af oplysningerne i Jyllands-Posten
lever op til
kravet fra den tidligere energi-, forsynings- og
klimaminister: ”Jeg har også besluttet, at vi skal
have
udenlandske eksperter til at se det efter i sømmene, så vi
får manet at tvivl i jorden om, hvad der kan lade sig gøre,
Side 2/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Talepapir fra åbent samråd den 28/11-19 om Viking Link-projektet (samrådsspm. E-K)
og hvad der ikke kan”, ”Og den undersøgelse vil jeg have
trykprøvet ved at lade internationale eksperter foretage en
uafhængig vurdering”,
jf. (2017-18)
EFK alm. del
bilag
324?”
Samrådsspørgsmål K:
”Hvad
er ministerens kommentar til, at Energistyrelsen
ifølge Jyllands-Posten har bedt Anna Ferguson, power
systems director i WSP, om ikke at stille op til interview
med Jyllands-Posten?”
Side 3/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Talepapir fra åbent samråd den 28/11-19 om Viking Link-projektet (samrådsspm. E-K)
Ministerens svartale:
[Samrådsspørgsmål E og F]
Jeg er i det første spørgsmål blevet bedt om at
kommentere Jyllands-Postens artikel med titlen:
”Fortiet oplysning: 35 meter høje master gennem
Jylland kan undgås”,
og jeg bliver især bedt om at
kommentere oplysningen om, at det skulle være
teknisk muligt at nedgrave kablerne.
Indledningsvist vil jeg sige, at det, som Jyllands-
Posten kalder en ”fortiet oplysning”
er en sætning,
der optræder på side 39 i WSP’s rapport, som har
været offentlig tilgængelig siden 17. december 2018
. Altså det, der skulle have været fortiet, har været
offentlig tilgængelig viden i snart et år. Så den
definition kan man sætte spørgsmålstegn ved, tror
jeg.
Energistyrelsen afholdt i sidste uge en teknisk
høring på Christiansborg for at trykteste
konklusionerne i Energinets redegørelse. En høring,
hvor jeg ved, at mange af jer her i dag var til stede.
Det var et enigt ekspertpanel ved høringen, som
konkluderede, at det ikke er teknisk muligt at
kabellægge mere end 15 procent - inden for den
afgrænsede tid og med kendte teknologier - hvis
elnettet skal kunne drives sikkert.
Jeg har fået gengivet, at WSP meget klart på
eksperthøringen præciserede, at den
Side 4/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Talepapir fra åbent samråd den 28/11-19 om Viking Link-projektet (samrådsspm. E-K)
omdiskuterede sætning på side 39 i deres endelige
rapport burde have været ændret, så den stemte
overens med rapportens overordnede konklusioner.
WSP oplyste desuden, at sætningen var skrevet før,
de fik adgang til Energinets modeller og data. Der
er altså tale om en fejl, som bestod i en manglende
konsekvensrettelse.
Det leder mig til det næste spørgsmål. Om det var
korrekt, da jeg på samrådet den 5. september
svarede, at det teknologisk ikke er muligt at grave
hele strækningen ned.
Mit udsagn fra samrådet den 5. september står ved
magt, og konklusionen fra den tekniske høring i
sidste uge understøtter det.
Jeg har fået fortalt, at der på den tekniske høring
blev anvendt analogien: Én ting er at bygge en bro
noget andet er, om broen kan holde til, at der
kører biler på den. Et billede, som passer godt på
denne sag. Præmissen for at udbygge elnettet er, at
elnettet skal virke.
Energinet konkluderede i 2018, at der højst kan
kabellægges 15 procent af strækningen, hvis
elnettet samtidig skal fungere uden fejl i
komponenter og forbrugernes elapparater. En
konklusion, der ikke betvivles af andre af landets
eksperter på området.
Side 5/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Talepapir fra åbent samråd den 28/11-19 om Viking Link-projektet (samrådsspm. E-K)
[Samrådsspørgsmål G og H]
I tredje spørgsmål bliver jeg bedt om at kommentere
to andre artikler i Jyllandsposten, hvor det
fremføres, at Energinet og Energistyrelsen skulle
have rettet og slettet i WSP’s rapport.
I fjerde spørgsmål bliver der spurgt, om jeg stadig
anser
WSP’s
rapport for uvildig, når Energinet har
givet bemærkninger til det første udkast. I samme
forbindelse spørges der til, om jeg mener, at
Energistyrelsen har fungeret som garant for at sikre,
at der ikke var tale om en uhensigtsmæssig
påvirkning af WSP’s konklusioner.
Det står anført i
WSP’s
rapport fra december 2018,
at der har været dialog med Energinet. Jeg har
citatet her, som jeg gerne vil dele med jer:
“During
the process of report review, WSP has been
provided with additional information from Energinet
in the form of an Addendum to the initial report
(referred to as the “Addendum”) and a presentation
on “Technical Issues related to new Transmission
Lines in Denmark
Elaboration of Evaluation
Criteria” referred to as the “Presentation”.
I pressemeddelelsen den 4. november uddybede
Energistyrelsen processen mellem WSP,
Energistyrelsen og Energinet i perioden frem mod
WSP’s udarbejdelse af den endelige rapport fra
2018.
Side 6/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Talepapir fra åbent samråd den 28/11-19 om Viking Link-projektet (samrådsspm. E-K)
Her vil jeg også gerne citere fra Energistyrelsens
pressemeddelelse:
”WSP
gjorde undervejs i processen Energistyrelsen
opmærksom på, at de manglede adgang til
modeller, data og forudsætninger om Energinets
arbejde for at kunne foretage en klar konklusion om
ikke mindst den maksimale kabellægning. For at
sikre konsulentfirmaet mere viden om det danske
elsystem arrangerede Energistyrelsen et teknisk
møde mellem WSP og Energinet den 5. december
2018, hvor Energinet åbnede op for deres modeller
og gav WSP indsigt i disse og i forudsætninger i
øvrigt. Energistyrelsen deltog selv i mødet som
observatør.
Energinet har derudover svaret på en række
konkrete spørgsmål fra WSP og har fremsendt
materiale, som er indgået i WSP’s vurdering. ”
En generel betragtning på denne proces, som jo
altså var fra før min tid som minister, fra mig lyder:
Der skal være plads til, at eksterne konsulenter i
forbindelse med udarbejdelse af anbefalinger kan
indhente den tilstrækkelige viden, der gør dem i
stand til at konkludere. Det kan ikke gøre en rapport
mindre uvildig, at den faktuelt er underbygget.
Jeg kan her indskyde - tænk sig, hvis man havde
sagt til WSP, at de ikke måtte få adgang til
Energinets modeller og beregninger. Det havde
været kritisabelt.
Side 7/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Talepapir fra åbent samråd den 28/11-19 om Viking Link-projektet (samrådsspm. E-K)
Energistyrelsen har lagt deres korrespondance om
færdiggørelsen af rapporten på deres hjemmeside.
De særligt interesserede kan selv læse igennem
korrespondancen.
[Samrådsspørgsmål I]
I det femte samrådsspørgsmål bliver jeg bedt om at
forholde mig til nogle konkrete formuleringer i
WSP’s første udkast til en rapport i 2018.
Formuleringer, der er nedfældet, før WSP havde
den fornødne viden til at konkludere noget som
helst.
Her vil jeg også henvise til eksperthøringen i sidste
uge, hvor WSP gennemgik, hvordan deres rapport
var blevet til og hvordan de nåede deres
konklusioner efter dialog med Energinet. Det kan i
øvrigt ses på Folketingets TV.
[Samrådsspørgsmål j og k]
Så bliver jeg spurgt til, om WSP’s rapport lever op til
det oprindelige krav fra den tidligere minister om at
mane al tvivl i jorden.
Det korte svar på det spørgsmål er: Ja
Eksperthøringen cementerede, at Energinets
konklusioner står ved magt. Der kan højst
kabellægges 15 procent af den 170 km lange
forbindelse i Syd- og Vestjylland, hvis elnettet skal
kunne drives sikkert. Det er det, jeg forholder mig
til.
Side 8/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Talepapir fra åbent samråd den 28/11-19 om Viking Link-projektet (samrådsspm. E-K)
I det sidste spørgsmål bliver jeg bedt om en
kommentar til, om WSP er blevet bedt om ikke at
udtale sig til pressen.
Jeg har fået oplyst, at Energistyrelsen i første
omgang aftalte med WSP, at spørgsmål fra medier
blev henvist til Energistyrelsen, som er almindelig
arbejdsdeling, når et konsulenthus udfører arbejde
for en myndighed.
Ikke desto mindre tilbød Energistyrelsen den 1.
november Jyllands-Posten at sætte dem i kontakt
med projektlederen i WSP, så de kunne få svar
derfra. Der er ikke nogen, der har haft en interesse i
at afholde nogen fra at udtale sig i den her sag.
Efter dette samrådsspørgsmål er blevet stillet,
udtalte WSP sig i pressen i midten af november og
stillede op til eksperthøringen i sidste uge, så alle
kunne stille dem alle de spørgsmål, de ville.
[Spørgsmål om Viking Link]
Viking Link er et omfattende projekt, og et projekt,
med meget konkrete konsekvenser for borgere, der
bor langs den planlagte strækning i Syd- og
Vestjylland. Jeg forstår fuldt ud, at enhver ny
oplysning i denne sag kan vække optimisme eller
mistillid, nye spørgsmål og mange følelser. Uanset
om de oplysninger er korrekte eller ej.
Side 9/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Talepapir fra åbent samråd den 28/11-19 om Viking Link-projektet (samrådsspm. E-K)
Det er en svær situation for dem, der berøres af
dette projekt. Det er derfor så meget mere vigtigt at
få skabt ro og udredt misforståelser.
[Grænsen for kabellægning]
Hvor meget af forbindelsen, der kan graves ned i
jorden, er et spørgsmål om teknik og fysik. Jeg glad
for, at der på den tekniske høring i sidste uge var
enighed blandt en række forskellige eksperter om,
hvad der teknisk er muligt, og at Energinet går helt
til grænsen af det teknisk forsvarlige.
At vi nu har fastlåst den tekniske andel for
kabellægning af strækningen, får ikke problemet til
at forsvinde for borgerne der bliver berørt. Det er jeg
klar over.
Jeg synes det er godt, at Energinet i dette forløb har
indledt en tidlig dialog med berørte borgere, så den
endelige linjeføring kan etableres under størst mulig
hensyn til de individuelle ønsker og behov.
Ud over tvivlen om de tekniske muligheder er
debatten de seneste uger gået på processen og
den politiske beslutning om at igangsætte Viking
Link-projektet. Det er en proces, som ingen ønsker
sig gentaget, tror jeg. Uanset om man er
regeringsparti eller oppositionsparti. Lad mig
komme tilbage til det.
Borgere helt tæt på en højspændingsledning skal
træffe et svært valg, om de vil blive boende tæt ved
højspændingsmasterne eller flytte fra deres bolig.
Side 10/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Talepapir fra åbent samråd den 28/11-19 om Viking Link-projektet (samrådsspm. E-K)
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg er klar
over, at det er en svær situation. Jeg har både stor
forståelse og fuld respekt for borgernes stemme i
denne sag.
Det er samtidig mit ønske som minister at sørge for,
at sådanne store, omfattende samfundsprojekter
udføres så skånsomt som muligt for både borgere
og natur.
Den foregående regering besluttede at gennemføre
projektet på en mere skånsom måde end, der
oprindelig var planlagt. Så man nu kabellægger helt
til grænsen af det teknisk mulige på 400 kilovolt
niveau og samtidig kabellægger nærliggende 150
kilovolt-forbindelser. Det vil betyde, at der vil være
væsentligt færre borgere, der bor tæt på en
højspændingsledning i de berørte kommuner.
[Beslutningsproces]
I forhold til beslutningsprocesserne omkring
infrastrukturprojekterne på energiområdet hører jeg
en enighed blandt partierne om, at der skal åbnes
mere
op for ”maskinrummet”,
skabes mere
transparens og sikres en tidligere inddragelse af
interessenter i sektoren og af Folketingets partier.
I februar 2020 vil regeringen fremsætte et
lovforslag, hvor der lægges op til en ny
planlægnings- og investeringsgodkendelsesproces
for Energinet.
Side 11/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Talepapir fra åbent samråd den 28/11-19 om Viking Link-projektet (samrådsspm. E-K)
Der skal være mulighed for politiske drøftelser af
store modnings- og anlægsprojekter tidligt i
projekternes udviklingsfase. Regeringen lægger
derfor op til, at der kommer en mere formaliseret
inddragelse af KEF-udvalget forud for ministerens
godkendelse af Energinets større
anlægsinvesteringer.
[Behov for udlandsforbindelser]
Vi har en fælles interesse i, at Danmark lykkes med
den grønne omstilling på en måde, hvor vi ikke går
på kompromis med forsyningssikkerheden og vores
position som foregangsland i at integrere VE-
produktionen. En position mange andre lande
misunder os og gerne vil lære af.
Elinfrastrukturen i lokale områder rundt omkring i
landet og forbindelserne til udlandet vil skulle
styrkes i takt med elektrificeringen af samfundet.
Det markant højere elforbrug vil kræve udbygning af
nettet.
Selvom ikke al strømmen her og nu er VE-baseret,
så er øget elektrificering vejen frem for den grønne
omstilling.
Med Viking Link kommer vi til at kunne indpasse og
udnytte mere vedvarende energi i elsystemet. Det
er rigtigt, at elprisen også forventes at stige som et
resultat af, at vi udvider vores elmarked og øger
vores handel på tværs af landegrænser.
Side 12/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Talepapir fra åbent samråd den 28/11-19 om Viking Link-projektet (samrådsspm. E-K)
En højere pris på el har dog også nogle positive
effekter. Det kan f.eks. bidrage til flere investeringer
i produktion af vedvarende energi og fjerne behovet
for at støtte vedvarende energi.
Danmark har stor nytte af de nuværende
udlandsforbindelser. Udlandsforbindelser er et led i
et sammenhængende og fleksibelt elsystem og
bidrager til forsyningssikkerheden her i Danmark.
Udlandsforbindelser er samtidig en central
forudsætning for omstillingen af hele det
europæiske energisystem og dermed nedbringelsen
af CO2-udledningerne. Et mere integreret
europæisk elmarked vil gøre det nemmere og
billigere at integrere større mængder fluktuerende
vedvarende energi.
Omstillingen til grøn energi forventes at blive
billigere, hvis vi handler med el over grænserne,
end hvis alle lande skulle være selvforsynende. Det
er ikke økonomisk rationelt, hvis hvert enkelt land
skal bygge fuld reserve til tidspunkter, hvor f.eks.
vinden ikke blæser, og foretage fuld indpasning af
egen vindkraft.
Jeg er - ud fra tidligere meningsudvekslinger på
denne sag - af den opfattelse, at Enhedslisten nok
ikke helt deler min begejstring for og tro på
europæisk integration af elsystemerne, hvor
energien kan flyde frit.
Og det er en overordnet præmis for indretningen af
det danske energisystem. Det bliver vi måske ikke
Side 13/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Talepapir fra åbent samråd den 28/11-19 om Viking Link-projektet (samrådsspm. E-K)
2115451_0014.png
enige om på dette samråd, uanset hvor mange af
dem, vi gennemfører.
[Afrunding]
Vores fælles ambitioner på energiområdet
som er
lagt med Energiaftalen
og regeringens 70
procent-målsætning, stiller krav. Vi skal have det
samlede energisystem til at spille sammen. Det er
ikke et spørgsmål om udlandsforbindelser
eller
store varmepumper. Vi skal have begge dele og
meget mere af det.
Tak for ordet.
Side 14/14