Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 101
Offentligt
Hej Klima-, energi- og forsyningsudvalg
Jeg har med interesse læst den politiske aftale vedrørende ny VE ordning. Der er lige lidt
der springer mig i øjnene og umiddelbart ikke virker hensigtsmæssigt set med min erfaring
med sådanne projekter.
Mine input kommer med et ønske om, at grøn omstilling skal skabe kommunal og lokal
opbakning til vindmøller. Da dur det ikke at se på vindmøllerne som noget skadeligt, men
nærmere noget der gavner - også lokalt. Udover erfaring med projekter her i Danmark, så
bor jeg jo også tæt ved grænsen til Tyskland, hvor man med stor lokal opbakning har fået
rigtig mange vindmøller rejst de seneste år. Det der kendetegner de tyske projekter er,
stort lokalt medejerskab - i enkelte tilfælde har der endda været klager fra nabo sogne/
kommuner fordi møllerne ikke kom ind i deres område.
Til den konkrete Aftale:
Køberetsordningen nedlægges da den ikke virker efter hensigten:
Hvad er årsagen til at den ikke virker? Ja når ordningen i dag tillader
opstiller/projektudvikler at gøre alt for at forhindre at der er nogen der benytter sig af
køberetten, så er det jo klart at der ikke nogen der vil benytte sig af ordningen. Hvis der
derimod ville være et lovgivningsmæssigt krav om 20 % lokalt medejerskab, så skal
opstiller jo gøre det attraktivt at være med.
Plan om indførsel VE-bonus :
Dertil vil jeg bare sige at 8 gange møllehøjden er ikke nok. En bonus på 5 KW som skulle
give 5000 kr. Når der fra ministeriets side forventes at vindmøllerne skal afregne
produktionen til markedespris, som forventet at ligge omkring 25 til 30 øre, ja, det giver
kun 1200 til 1500 kr. Er der noget jeg har misforstået?
Grøn Pulje til kommunen:
Man kan kun håbe på at kommunen vil bruge midlerne til de nære naboer til møllerne, som
det er hensigten. Og nej, det er ikke sandsynligt at kommunerne ikke får brugt pengene,
da de skal tilbagebetales efter 3 år.
Salgsoption for naboer til vedvarende energianlæg :
Puha, her gives der virkelig næring til at vindmøller er skadeligt for naboerne frem for
gavnligt.
Vi har et konkret projekt, hvor der skal opstilles 15 møller. Indenfor 4-6 gange møllehøjde
er der ca. 50 huse. Husene ejes typisk af en del ældre borgere, som sikkert gerne vil flytte
hvis der var nogen der ville købe deres huse. Hvis vi antager, at der er ¼-del der benytter
sig af salgsoptionen, skal Wattenfall i vores tilfælde købe disse huse og kan så forsøge på
at sælge dem igen. Det går nok ikke så nemt. De bliver nok til udlejningshuse. Her i
området er det ikke de ressourcestærke familier der bor til leje. Det er mere eller mindre
familier med børn, hvor de er på overførselsindkomst. Skal vi sige at de familier koster
kommunen ca. 1 mio. kr. i gennemsnit. Indirekte vil ordningen med salgsoption derfor
forstærke den negative udvikling vi på andre måder ønsker at vende.
Effekten af Ny VE-ordning, for et projekt som det vi arbejder med, vil være:
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 101: Henvendelse af 28/11-19 fra Bent H. Lund, Højer, om en ny VE-ordning
2114963_0002.png
Et engangsbeløb på 7,5 mio. kr. til kommunen.
Forventet øget social ekstraudgift på 12 mio. kr./ år de næste 30 år eller mere.
Ingen lokal medejerskab og deraf skattepligtige indtægter.
En meget lille bonus til de nærmeste naboer, øget bosætning af social udsatte i vores lokalområde.
Det er meget svært at se nogen grund til lokal og kommunal opbakning.
En kort beskrivelse af hvordan vi forventer et lokalt projekt med 15 møller vil se ud og som
vi mere eller mindre har forhandlet på plads med projektudvikler (Wattenfall). Dette er
forhandlet på plads med udgangspunkt i nuværende regler:
Alle nabobeboelser indenfor 12 gange møllehøjde får 25.000 kr. ialt ca 7.5 mio. kr. (Det er så dem vi
nu skal aflevere til kommunen
☹)
Der udbydes 24 % under køberetsordningen. Der etableres et selskab til køberetsandelene hvor vi
vil søge en fremmed finansiering for alle lokale der vil købe, der forventes 50 til 75% finansiering fra
bank/ kreditforening (Det er tanken at naboer som får de 25.000 kr. her kan investere)
Der etableres tillige en lokal fond som køber 1 mølle, hvorfra overskuddet igen skal fordeles lokalt
Til sidst er der en gruppe lokale som kan købe 2 møller
Det til sammen gør, af der kan blive 44 % lokalt ejerskab af vindmølleparken, samt deraf
følgende skattepligt i kommunen. Forhåbentlig et attraktivt sted at bo, hvor natur og
vedvarende energi kan gå hånd i hånd.
Hvad kunne vi så ønske af den nye VE Lov :
Istedet for køberet, så indfør købepligt som tidligere beskrevet
En hånd under afregningsprisen for private inden for en given radius (4,5 km.) der køber andele
svarende til deres elforbrug.
Der etableres en Fond eller lignende der ejer ca. 5% andel af vindmølleparken hvor overskuddet
igen fordeles lokalt.
Husk med den størrelse kommunerne har idag er ”lokalt” og ”kommunalt” ikke det samme.
Håber I kan bruge mit input og at I grundigt vil genoverveje den indgåede aftale. Jeg
supplerer gerne ovenstående og vil gerne vise vores konkrete projekt og område frem for
at anskueliggøre de problemer som vil opstå, hvis ikke I ændrer på aftalen.
Mojn
Bent H Lund
Højervej 21
6280 Højer
[email protected]
+4520219018