Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 1
Offentligt
2082505_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
2. oktober 2019
Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram for 2019-20
Hermed et uddrag af statsministerens åbningsredegørelse pr. 1. oktober
2019 for afvikling af regeringens lovprogram for 2019-20. Uddraget omfatter
de lovforslag og redegørelser, som vedrører Klima-, Energi- og Forsynings-
udvalgets ressortområde.
Med venlig hilsen
Charlotte Roel Andersen,
udvalgsassistent
Side 1 | 5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram 2019-20
2082505_0002.png
Klima-, energi- og forsyningsministeren
Ændring af lov om elforsyning, lov om Energinet og lov om fremme af vedva-
rende energi (Supplerende regler til forordning om det indre marked for elektri-
citet, ændrede regler for kabellægning m.v. af eltransmissionsnet samt udløb af
støtteordning for elektricitet produceret på decentrale kraft-varme-anlæg med
naturgas eller biogas m.v.) (Okt I)
Det primære formål med lovforslaget er at sikre gennemførelse af elmarkedsforordnin-
gen, der er blevet vedtaget som en del af EU’s Vinterpakke »Clean Energy for All Euro-
peans«. Det foreslås endvidere at ændre reglerne, så Energinet gives mulighed for æn-
dring af eltransmissionsnettet, hvis der foreligger særlige hensyn til forskønnelse. Lov-
forslaget er en opfølgning på aftalen om afskaffelse af PSO-afgiften mellem den davæ-
rende regering (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti fra november
2016.
Ændring af lov om naturgasforsyning og lov om Energinet (Gennemførelse af
ændret gasdirektiv, præcisering af transmissionsselskabers ansvar for gasfor-
syningssikkerhed og præcisering af ekspropriationsadgang for gasinfrastruktur
m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at gennemføre det ændrede gasdirektiv (direktiv
2019/692/EU fra april 2019) samt sikre overensstemmelse mellem dansk ret og gæl-
dende EU-regulering på gasområdet. Lovforslaget indeholder herudover en præcisering
af transmissionsselskabers ansvar for gasforsyningssikkerhed, en præcisering af regler
om ekspropriation for gasinfrastruktur og en ordensmæssig ændring af Forsyningstilsy-
nets hjemmel til videregivelse af fortrolige oplysninger til andre landes energiregule-
ringsmyndigheder.
Ændring af lov om registrering af ledningsejere og lov om ændring af lov om
registrering af ledningsejere (Indsættelse af overgangsbestemmelsen, be-
stemmelse til at udstille grave-forespørgsler m.m.) (Okt II)
Lovforslaget har til formål at justere uhensigtsmæssigheder i lov nr. 1674 om registrering
af ledningsejere fra december 2017. Dette gøres bl.a. ved at indsætte en overgangsbe-
stemmelse og andre mindre ændringer, der også har til formål at fremtidssikre loven.
Side 2 | 5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram 2019-20
2082505_0003.png
Ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om naturgasforsyning og
lov om elforsyning (Ændring af støtteordninger til anvendelse af biogas) (Okt II)
Formålet med lovforslaget er at lukke de eksisterende fem støtteordninger til anvendelse
af biogas for tilgang af nye støttemodtagere fra 1. januar 2020 og at fastsætte individuelle
lofter over støtteberettiget produktion. Der fastsættes samtidigt specifikke kriterier for
dispensation for anlæg, hvor der er foretaget væsentlige irreversible investeringer, og
som er under etablering. Herudover indføres der hjemmel til, at der fremover kan stilles
krav om kontrol af metanudslip fra biogasanlæg. Lovforslaget er en opfølgning på ener-
giaftalen mellem alle Folketingets partier fra juni 2018.
Ændring af lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhus-
gasser (biobrændstofloven) (Forhøjelse af kravet om anvendelse af bæredygti-
ge biobrændstoffer i brændstof til landtransport og præcisering af dobbelttæl-
lingsbestemmelse) (Nov I)
I henhold til biobrændstofloven skal der iblandes 5,75 pct. bæredygtige biobrændstoffer
i alt brændstof til transportsektoren. I henhold til direktivet om vedvarende energi skal
vedvarende energi udgøre mindst 10 pct. af energiforbruget i transportsektoren i 2020.
Lovforslaget har til formål at sikre, at direktivforpligtelsen opfyldes ved, at iblandings-
procenten for bæredygtige biobrændstoffer hæves fra 5,75 til 7,6
de resterende godt 2
procentpoint vil komme fra el til bane og vej.
Ændring af lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold og sel-
skabsskatteloven (Hjemmel til forberedelse og implementering af justeret øko-
nomisk regulering af vandsektoren og mindre, forbrugerejede vandselskabers
mulighed for at udtræde af den økonomiske regulering og skattepligt) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at understøtte en ny regulering af vandsektoren, der sikrer
mere fleksible indtægtsrammer og giver fleksibilitet til at investere i langsigtede og bære-
dygtige løsninger, som understøtter høj kvalitet i levering, høj miljøopfyldelse og lave
priser til forbrugerne. Nærværende lovforslag giver hjemmel til at forberede implemen-
teringen af den nye regulering, der vil blive udmøntet i et senere lovforslag. Lovforslaget
er en opfølgning på aftalen om justeret økonomisk regulering af vandsektoren mellem
den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Socialistisk
Folkeparti fra november 2018.
Side 3 | 5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram 2019-20
2082505_0004.png
Ændring af lov om varmeforsyning og forskellige andre love (Ny økonomisk
regulering af fjernvarmesektoren) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at indføre en ny økonomisk regulering af fjernvarmesektoren.
Reguleringen skal sætte rammerne for en fjernvarmesektor, der udvikler sig til gavn for
forbrugerne, understøtter den grønne omstilling, teknologiudvikling og sikrer en høj
forsyningssikkerhed. Lovforslaget indfører bl.a. et loft over, hvor meget fjernvarmesel-
skaberne må opkræve hos forbrugerne samt løbende effektiviseringskrav. Lovforslaget
er en opfølgning på aftalen om regulering af fjernvarmesektoren mellem den daværende
regering (Venstre), Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti fra april 2016 og aftalen om økonomisk regulering af fjernvar-
mesektoren mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konser-
vative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti fra juni 2017.
Ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget, lov om fremme af
energibesparelser i bygninger og ligningsloven samt ophævelse af en række
love under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets område (Tilskud til ener-
gibesparelser og energieffektiviseringer m.v.) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at etablere hjemmel til at yde støtte til energibesparelser i
procesenergi i industri- og serviceerhverv, hjemmel til at kunne støtte energieffektivise-
ringer i bygninger samt hjemmel til at etablere en abonnementsordning til individuelle
varmepumper i forbindelse med skrotning af oliefyr. Endelig ophæves en række foræl-
dede love på området som led i en regelsanering. Lovforslaget er en opfølgning på ener-
giaftalen mellem alle Folketingets partier fra juni 2018.
Ændring af lov om fremme af vedvarende energi og lov om elforsyning (Be-
myndigelse til afholdelse af udbud af støtte til solceller, landvindmøller og åben
dør-vind samt bølge- og vandkraft 2020-24, ændring af køberetsordning og
værditabsordning, samt oprettelse af en salgsoption og potentielt oprettelsen
af en Grøn Pulje, der skal skabe kommunale incitamenter til VE-udbygning
m.v.) (Feb II)
Formålet med lovforslaget er at give klima-, energi- og forsyningsministe-
ren bemyndigelse til at kunne afholde teknologineutrale udbud af støtte
for elektricitet produceret på landvindmøller, åben-dør-havvindmøller,
solcelleanlæg samt bølge- og vandkraft i perioden 2020-2024, herunder at
udvide køberetsordningen, værditabsordningen og garantifonden til også
at omfatte bølge- og vandkraft. Med lovforslaget foreslås ændringer af
køberetsordningen for vindmølle- og solcelleprojekter for borgere og
værditabsordningen for naboer til vindmølle- og solcelleprojekter. Ende-
lig foreslås oprettelse af en salgsoptionsordning samt potentielt oprettel-
sen af en Grøn Pulje, der kan skabe kommunale incitamenter til øget VE-
Side 4 | 5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram 2019-20
2082505_0005.png
udbygning. Lovforslaget er en opfølgning på energiaftalen mellem alle
Folketingets partier fra juni 2018.
Ændring af lov om Energinet, lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning
(Ændring af den økonomiske regulering af Energinet og ny planlægnings- og
investeringsgodkendelsesproces for Energinet m.v.) (Feb II)
Formålet med lovforslaget er at indføre en ny incitamentsbaseret økonomisk regulering
af Energinet og en ny planlægnings- og investeringsgodkendelsesproces for Energinet
m.v. Herigennem skabes øget transparens om Energinets forretning og investeringer
samt styrkelse af incitamenterne til effektiv drift og investeringer, herunder en afvejning
mellem investeringer i infrastruktur og markedsbaserede løsninger. Lovforslaget er en
opfølgning på aftalen om fremtidssikret økonomisk regulering af Energinet mellem den
daværende regering (Venstre, Liberal Alliance, og Det Konservative Folkeparti), Social-
demokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti fra maj 2018
Lov om klima (Feb II)
Lovforslaget har til formål at indføre bindende delmål og bindende langsigtede kli-
mamål. Forslaget vil indeholde mål om reduktion af drivhusgasser i 2030 med 70 pct. i
forhold til niveauet i 1990. Endvidere lægges op til, at Klimarådet skal bistå regeringen i
at afgøre, hvilke reduktionsmål og virkemidler, der sikrer, at Danmark lever op til Paris-
aftalens temperaturmål. Med lovforslaget lægges der endvidere op til, at der foretages en
årlig opfølgning på, hvordan det går med målene, og at denne opfølgning skal ske i
sammenhæng med finanslovsprocessen. Lovforslaget er en opfølgning på forståelsespa-
piret ”Retfærdig retning for Danmark” mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten fra juni 2019.
Ændring af lov om varmeforsyning (Nye regler for udnyttelse af overskudsvar-
me) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at indføre nye regler for udnyttelse af overskudsvarme ved en
ændring af prisreguleringen for overskudsvarme. Lovforslaget er en opfølgning på ener-
giaftalen fra juni 2018 og aftalen om øget udnyttelse af overskudsvarme fra marts 2019
begge mellem alle Folketingets partier.
Redegørelser til Folketinget:
Klimapolitisk redegørelse (Dec I)
Energipolitisk redegørelse (Apr II)
Side 5 | 5