Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del Bilag 93
Offentligt
2141862_0001.png
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
29. januar 2020
Notits om selvforsørgelsesbegrebet i ansøgningssager om dansk indfødsret
Ifølge § 23 i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om naturalisation er det en
betingelse for optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, at ansøgeren er selv-
forsørgende.
At være selvforsørgende i cirkulæreskrivelsens forstand indebærer, at man som ansøger
ikke må have modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven inden
for de seneste 2 år forud for fremsættelse af et lovforslag om indfødsrets meddelelse. Det
er endvidere et krav for at kunne anses som selvforsørgende i cirkulæreskrivelsens for-
stand, at ansøgeren i de seneste 5 år ikke har modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpoli-
tik eller integrationsloven i en periode på sammenlagt mere end 4 måneder.
Det bemærkes, at disse perioder forlænges, hvis man i samme perioder har modtaget
dagpenge.
En ansøger må gerne have modtaget enkeltstående ydelser efter lov om aktiv socialpolitik
eller integrationsloven, når disse er af mindre beløbsmæssig størrelse og ikke direkte er
relateret til forsørgelse, eller ydelser efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven,
der må sidestilles med løn eller pension eller træder i stedet herfor. Det kan bl.a. være
økonomisk hjælp fra kommunen til fx sygebehandling eller flytning. Dette følger direkte af
§ 23.
På trods
af de al e e, sproglige forståelse af ordet ”selvforsørge de”, er e a søger, der
modtager fx førtidspension, selvforsørgende i cirkulæreskrivelsens forstand, fordi førtids-
pension ikke er givet efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven. Dette følger af
§ 23 modsætningsvist.
Det fremgår desuden af de officielle noter (3) til cirkulæreskrivelsen, at
”personer,
der
modtager f.eks. statens uddannelsesstøtte, førtidspension eller folkepension eller forsør-
ges af ægtefællen, vil ikke være afskåret fra at kunne opnå indfødsret”.
Sagsbehandler: Camilla Vikkelsø
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
CVR-nr.
36977191
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Notits om selvforsørgelsesbegrebet i ansøgningssager om dansk indfødsret, fra udlændinge- og integrationsministeren
Det bemærkes i øvrigt, at en ansøger, der er visiteret til fleksjob, og som har et fleksjob,
modtager offentligt tilskud i form af fleksløntilskud efter lov om aktiv beskæftigelsesind-
sats. Ydelsen er ikke til hinder for optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse,
da den er ydet efter en anden lov end lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.
Ansøgeren er dermed at anse som selvforsørgende i cirkulæreskrivelsens forstand.
En ansøger, der ligeledes er visiteret til fleksjob, men som er ledig, modtager ledigheds-
ydelse, som gives efter lov om aktiv socialpolitik. Denne ydelse er efter reglerne til hinder
for optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, idet ansøgeren efter cirkulære-
skrivelsen ikke er selvforsørgende. Der er dog fast praksis for at forelægge sager vedr.
ansøgere, der er visiteret til fleksjob, men som ikke har et arbejde, for Folketingets Ind-
fødsretsudvalg med henblik på udvalgets stillingtagen til, om ansøgeren kan meddeles
dispensation fra kravet om selvforsørgelse efter cirkulæreskrivelsens § 23. Baggrunden
herfor er et ønske om at ligestille alle ansøgere, der er visiteret til fleksjob.
Det bemærkes, at der er i reglerne om familiesammenføring og tidsubegrænset opholds-
tilladelse som udgangspunkt stilles et lignende krav om selvforsørgelse. Ydelser, der er
givet efter anden lovgivning end efter aktivloven og integrationsloven, f.eks. førtids- og
folkepension, har således ikke betydning for, om en ansøger kan få opholdstilladelse, få
forlænget sin opholdstilladelse eller få permanent opholdstilladelse.
Side
2/2