WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
Udlændinge- og integrationsministeriet
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 20/02184-1
1
5
. SEPTEMBER 2020
Kære Mattias Tesfaye,
Institut for Menneskerettigheder ønsker med denne henvendelse at
gøre opmærksom på, at Danmark ikke har gennemført bestemmelsen i
artikel 7, stk. 1, litra f, i den Europæiske Konvention om Statsborgerret
(EKS). Instituttet anbefaler, at det sker.
Ifølge EKS må lovgivningen kun indeholde regler om fortabelse af
statsborgerskab i en række nærmere angivne tilfælde, jf. EKS artikel 7,
heru der i det tilfælde, so o tales i § 7, stk. 1, litra f, ”hvor det
fastslås i løbet af et barns mindreårighed, at de i landets nationale
lovgivning fastsatte betingelser, som førte til barnets
ex lege
erhvervelse af statsborgerret i den kontraherende stat, ikke længere er
opfyldt”.
Denne bestemmelse omfatter situationer, hvor et barns civilstatus
ændres med den virkning, at en forudsætning for dets oprindelige
erhvervelse af statsborgerskab brister.
I den forklarende rapport til EKS pkt. 73 nævnes der som eksempel på
en sådan situation et barn, der har fået statsborgerskab efter en
forælder, men hvor det senere opdages, at forælderen ikke er barnets
biologiske forælder, f.eks. ved en faderskabssag. Her tillader EKS som
udgangspunkt, at barnet fortaber sit statsborgerskab, men kun hvis det
ikke bliver statsløst. Staten kan bestemme, om fortabelsen af
statsborgerskab skal have virkning fra fratagelsen (ex
nunc)
eller om
barnet skal stilles, som om statsborgerskabet aldrig er erhvervet
(fratagelse
ex tunc).
Under alle omstændigheder kan en fratagelse af statsborgerskab som
følge af en ændret civilstatus kun ske under to betingelser: 1)
fratagelsen kan kun ske i barndommen, dvs. før barnet fylder 18 år, og
2) fratagelsen kan ikke føre til statsløshed.