Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del Bilag 198
Offentligt
2230799_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Orientering til Folketingets Indfødsretsudvalg om effekterne af skærpelse af
vandelskravet (kriminalitet), om skærpet fokus på mulig svig, om antallet af
forelæggelser, hvor der er søgt om dispensation, samt om adgangen for dansk-
sindede sydslesvigere bosat i Sydslesvig til at erhverve dansk indfødsret under
visse betingelser (opfølgning på aftale om indfødsret indgået den 29. juni 2018)
Den 29. juni 2018 indgik den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti en ny aftale om
indfødsret. Aftalen om indfødsret trådte i kraft den 5. juli 2018.
I aftalen blev det bestemt, at effekterne af en række nye tiltag skal følges, og at
der i henholdsvis 2019 og 2020 skal redegøres herfor over for aftaleparterne.
Ved brev af 10. oktober 2018 (IFU Alm. del Bilag 5, FT 2018-19) har Udlændinge-
og Integrationsministeriet orienteret udvalget om, hvordan ministeriet ville følge
effekterne af aftalen og efterfølgende rapportere på disse.
Nedenfor redegøres nærmere for:
effekterne af skærpelsen af vandelskravet (kriminalitet),
effekten af et skærpet fokus på mulig svig,
antallet af forelæggelser, hvor der er søgt om dispensation samt
adgangen for dansksindede sydslesvigere bosat i Sydslesvig til at erhverve
dansk indfødsret under visse betingelser.
1. Skærpelse af vandelskravet (kriminalitet)
Vandelskravet blev ved indfødsretsaftalen af 29. juni 2018 skærpet markant. Flere
typer af alvorlig kriminalitet end de, som allerede var omfattet af cirkulæreskrivel-
sen fra 2015, medfører nu udelukkelse fra adgangen til at få dansk indfødsret.
Det følger af § 19, stk. 2, i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation, at ansøgere, der er straffet for overtrædelse af straffelovens kapi-
tel 12 og 13 (forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed, mod statsfor-
fatningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme mv.), straffelovens § 136,
stk. 2 eller 3 (offentlig udtrykkelig billigelse af en af de i straffelovens kapitel 12
eller 13 omhandlede forbrydelser og straf for som religiøs forkynder som led i
religiøs oplæring udtrykkeligt at billige bl.a. terror, drab, voldtægt mv.), samt an-
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
13. august 2020
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Sophie Thoms Jensen
Tel.
61 98 36 38
Mail
[email protected]
Sags nr.
Akt-id
2018 - 17448
1281568
Side
1/10
IFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Orientering om skærpelse af vandelskravet, forelæggelser, hvor der søges om dispensation samt adgang for sydslesvigere
2230799_0002.png
søgere, der er idømt udvisning for bestandig eller idømt ubetinget frihedsstraf på
1 år eller derover, ikke kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Endvidere kan ansøgere, der er idømt skærpet straf med henvisning til straffelo-
vens § 81 a (bandekriminalitet), ikke optages på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse.
Det følger endvidere af § 19, stk. 3, i cirkulæreskrivelsen, at ansøgere, der er
idømt ubetinget frihedsstraf på 3 måneder eller derover for overtrædelse af straf-
felovens § 119 (vold eller trussel om vold mod personer i offentlig tjeneste mv.),
straffelovens § 123 (vold og trusler mod vidner), straffelovens kapitel 25 (forbry-
delser mod liv og legeme) og 26 (forbrydelser mod den personlige frihed) eller
straffelovens § 266 (trusler om strafbar handling), ikke kan optages på et lov-
forslag om indfødsrets meddelelse.
Det følger yderligere af § 19, stk. 4, i cirkulæreskrivelsen, at ansøgere, der er straf-
fet for overtrædelse af straffelovens kapitel 24 (seksualforbrydelser), eller ansøge-
re, der er straffet for overtrædelse af straffelovens kapitel 25 begået mod børn
under 18 år, ikke kan optages på lovforslag om indfødsrets meddelelse, jf. dog stk.
5.
Det følger endelig af § 19, stk. 5, i cirkulæreskrivelsen, at ansøgere, der er straffet
for overtrædelse af straffelovens kapitel 24, eller ansøgere, der er straffet for
overtrædelse af straffelovens kapitel 25 begået mod børn under 18 år, og som på
gerningstidspunktet var under 18 år, ikke kan optages på et lovforslag om indføds-
rets meddelelse, jf. dog bilag 2.
Under henvisning til Udlændinge- og Integrationsministeriets brev af 10. oktober
2018 til Folketingets Indfødsretsudvalg (IFU Alm. del Bilag 5, FT 2018-19, 1. sam-
ling) fremsendes hermed oplysninger om det samlede antal afgørelser, hvor der
er sket udelukkelse på grund af de skærpede krav i den nye aftale (opgjort i perio-
den 5. juli 2018 til 5. juli 2020), det samlede antal afgørelser, hvor udfaldet var
udelukkelse på grund af kriminalitet (opgjort i perioden 1. januar 2016 til 4. juli
2018) og antallet af afgørelser opgjort i relevante kategorier, så det er muligt at
sammenligne i forhold til de enkelte skærpelser.
Tabel 1. Antal afgørelser i perioden 5. juli 2018 til 5. juli 2020, hvor der er sket
udelukkelse på grund af de skærpede krav i den nye aftale
Samlet antal afgørelser om udelukkelse
94
i perioden
Heraf antal afgørelser, som ikke ville
83
have medført udelukkelse efter tidlige-
re gældende regler
Tabel 2. Antal afgørelser i perioden 1. januar 2016 til 4. juli 2018, hvor udfaldet
var udelukkelse på grund af kriminalitet efter den tidligere aftale
Samlet antal afgørelser om udelukkelse
14
i perioden
Side
2/10
IFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Orientering om skærpelse af vandelskravet, forelæggelser, hvor der søges om dispensation samt adgang for sydslesvigere
2230799_0003.png
Tabel 3. Antal af afgørelser i perioden 5. juli 2018 til 5. juli 2020 opgjort i rele-
vante kategorier, så det er muligt at sammenligne i forhold til de enkelte skær-
pelser
Afgørelseskategori
Antal Vurdering, hvis sa- Bemærkninger
sager gerne havde været
vurderet efter 2015-
cirkulæret
§ 19, stk. 2: Over- 0
Efter 2015-cirkulæret sker
trædelse af strfl.
udelukkelse for overtræ-
kapitel 12 og 13
delse af strfl. kapitel 12 og
13 først ved idømt ubetin-
get frihedsstraf på mindst
60 dage.
§ 19, stk. 2: Over- 0
Efter 2015-cirkulæret vur-
trædelse af strfl. §
deres overtrædelse af strfl.
136, stk. 2 eller 3
§ 136, stk. 2 og 3, efter de
(billigelse af terror
almindelige karensregler i
mv. og imamers
oversigten i bilag 2.
billigelse af strafbare
handlinger)
§ 19, stk. 2: Udvist 0
Bestemmelsen er uændret
for bestandigt
i forhold til 2015-cirkulæret
§
19,
stk.
2: 15
Heraf ville 7 sager Efter 2015-cirkulæret sker
Ubetinget friheds-
alene have medført udelukkelse først ved ube-
straf på 1 år eller
27 års karens efter tinget frihedsstraf i 1�½ år
derover
bilag 2, pkt. 9. I 8 eller derover.
sager ville ansøger
være udelukket fra
optagelse på lov.
§ 19, stk. 2: Skærpet 0
Ny.
straf strfl. § 81 a
(bandekriminalitet)
§ 19, stk. 3: ubetin- 39
Heraf ville 37 sager Efter 2015-cirkulæret vur-
get frihedsstraf på 3
alene have medført deres overtrædelse af de
måneder eller der-
karens. Ud af de 37 nævnte bestemmelser i
over for overtrædel-
sager med karens strfl. efter de almindelige
se af straffelovens §
ville ansøger i 27 karensregler i oversigten i
119, straffelovens §
sager ifalde 15 års bilag 2.
123, straffelovens
karens efter bilag 2,
kapitel 25 og 26 eller
pkt. 7, i 9 sager ville
straffelovens § 266
ansøger ifalde 18 års
karens efter bilag 2,
pkt. 8 og i 1 sag ville
ansøger ifalde 27 års
karens efter bilag 2,
pkt. 9. I 2 sager ville
ansøger være ude-
lukket fra optagelse
Side
3/10
IFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Orientering om skærpelse af vandelskravet, forelæggelser, hvor der søges om dispensation samt adgang for sydslesvigere
2230799_0004.png
§ 19, stk. 4: straffet 39
for overtrædelse af
straffelovens kapitel
24, eller ansøgere,
der er straffet for
overtrædelse
af
straffelovens kapitel
25 begået mod børn
under 18 år
§ 19, stk. 5: straffet 1
for overtrædelse af
straffelovens kapitel
24, eller ansøgere,
der er straffet for
overtrædelse
af
straffelovens kapitel
25 begået mod børn
under 18 år, og som
gerningstids-
punktet var under
på lov.
Heraf ville ingen af
sagerne have med-
ført
udelukkelse,
men alene karens. I
14 sager ville ansø-
ger ifalde 6 års ka-
rens efter bilag 2,
pkt. 12, i 7 sager ville
ansøger ifalde 7,5
års karens efter bilag
2, pkt. 12, i 3 sager
ville ansøger ifalde
højest 9 års karens
(mindst 6 år) efter
bilag 2, pkt. 17, i 3
sager ville ansøger
ifalde højest 12 års
karens (mindst 9 år)
efter bilag 2, pkt. 16,
i 9 sager vil ansøger
ifalde 12 års karens
efter bilag 2, pkt. 5,
og i 2 sager ville
ansøger ifalde 18 års
karens efter bilag 2,
pkt. 8.
I 1 sag er der tale om
udenlandsk krimina-
litet, hvor det kun af
Rigsadvokaten
er
vurderet hvilken lov,
der har været tale
om i Danmark, hvil-
ket efter 2018-
cirkulæret medfører
udelukkelse uanset
straffens længde.
Sagen ville alene
have medført karens
i 12 år efter bilag 2,
pkt. 5.
Ny. Efter 2015-cirkulæret
vurderes overtrædelse af
de nævnte bestemmelser i
strfl. efter de almindelige
karensregler i oversigten i
bilag 2.
Ny. Efter 2015-cirkulæret
vurderes overtrædelse af
de nævnte bestemmelser i
strfl. efter de almindelige
karensregler i oversigten i
bilag 2.
Side
4/10
IFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Orientering om skærpelse af vandelskravet, forelæggelser, hvor der søges om dispensation samt adgang for sydslesvigere
2230799_0005.png
18 år
Det ses af ovenstående tabeller, at omfanget af sager, hvor der er meddelt ude-
lukkelse på baggrund af reglerne i 2018-cirkulæret, er større, end hvis sagerne
havde været vurderet efter 2015-cirkulæret. Det ses endvidere, at der ikke er sket
udelukkelse af ansøgere pga. kriminalitet begået efter straffelovens kapitel 12 og
13 eller straffelovens § 136, stk. 2 og 3, samt af ansøgere, der er idømt skærpet
straf med henvisning til straffelovens § 81 a. Der har kun i ét enkelt tilfælde sket
udelukkelse efter bestemmelsen i cirkulæreskrivelsens § 19, stk. 5.
Det bemærkes, at flere af sagerne ville kunne henføres under flere af bestemmel-
serne i § 19, stk. 2-5. Ovenstående afgørelser er placeret efter den bestemmelse
og kategori, som der i den enkelte sag er meddelt afslag efter.
Det bemærkes endvidere, at oplysninger om antallet af afgørelser, hvor udfaldet
var udelukkelse, er behæftet med usikkerhed, da systemet er opbygget som et
journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke som et egentligt statistiksystem.
Antallet af afgørelser i de enkelte perioder er udfærdiget på baggrund af en ma-
nuel gennemgang af sagerne.
2. Skærpet opmærksomhed på svig og mulige inddragelsessager
Det følger af indfødsretsaftalen af 29. juni 2018, at der skal være skærpet op-
mærksomhed på svig og mulige inddragelsessager. Det følger af orienteringen til
Folketingets Indfødsretsudvalg af 10. oktober 2018, at ministeriet i 2020 vil oplyse
udvalget om antallet af henvendelser til kontoret i perioden 5. juli 2018 til 5. juli
2020, der har ført til, at kontoret har videresendt oplysningerne til politiet til en
nærmere vurdering af, om der bør iværksættes en undersøgelse af mulig svig,
samt udfaldet af disse sager.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at Indfødsretskontoret i peri-
oden fra den 5. juli 2018 til den 5. juli 2020 har modtaget to henvendelser, der har
ført til, at Indfødsretskontoret har videresendt oplysningerne til politiet til en
nærmere vurdering af, om der bør iværksættes en undersøgelse af mulig svig. I
den ene sag har politiet afsluttet sagen, da politiet ikke mener, at der er grundlag
for at fortsætte efterforskningen. Indfødsretskontoret er i gang med at vurdere
denne tilbagemelding fra politiet. Den anden sag behandles på nuværende tids-
punkt fortsat af politiet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i øvrigt oplyse, at der i Indfødsrets-
kontoret verserer tolv sager omhandlende mulig svig på baggrund af henvendel-
ser modtaget i perioden fra den 22. juni 2017 til den 5. juli 2020.
Derudover kan Udlændinge- og Integrationsministeriet oplyse, at Indfødsretskon-
toret i perioden fra den 9. oktober 2005 til den 5. juli 2018 har modtaget ti hen-
vendelser, der har ført til, at Indfødsretskontoret har videresendt oplysningerne til
politiet til en nærmere vurdering af, om der bør iværksættes en undersøgelse af
mulig svig. I tre sager er der sket frakendelse af indfødsretten ved dom. I en sag
Side
5/10
IFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Orientering om skærpelse af vandelskravet, forelæggelser, hvor der søges om dispensation samt adgang for sydslesvigere
2230799_0006.png
har Indfødsretskontoret afsluttet sagen på baggrund af politiets indstilling. I to af
sagerne har politiet afsluttet sagen, da politiet ikke mener, at der er grundlag for
at fortsætte efterforskningen. De resterende fire sager behandles fortsat af politi-
et.
3. Forelæggelser for Indfødsretsudvalget, hvor der søges om dispensation
Det er med indfødsretsaftalen af 29. juni 2018 sigtet at mindske antallet af
dispensationssager, og det er bestemt, at udviklingen i antallet af dispensations-
sager, der forelægges for Indfødsretsudvalget, skal følges. For at kunne se udvik-
lingen i antallet af dispensationssager oplyses herunder antallet af sager, der har
været forelagt ad dispensation i perioden 5. juli 2018 til 5. juli 2020. For at synlig-
gøre udviklingen af forelagte sager er perioden opdelt i 4 perioder á cirka seks
måneder.
Nedenstående tabel viser antallet af afgjorte sager for de fire perioder og til sam-
menligning antallet af sager, der har været forelagt Folketingets Indfødsretsudvalg
ad dispensation.
Tabel 4. Oversigt over det samlede antal afsluttede og forelagte sager
Antal afsluttede sager Antal forelagte sager
i alt
Periode 1 (den 5. juli 2018 - 2.907
310
31. december 2018)
Periode 2 (1. januar 2019 - 30. 3.010
206
juni 2019)
Periode 3 (1. juli 2019 - 31. 3.747
378
december 2019)
Periode 4 (den 1. januar 2020 4.394
152
- 5. juli 2020)
Det bemærkes, at oplysninger om antal sager forelagt for udvalget i de enkelte
perioder er behæftet med usikkerhed, da opgørelsen er udfærdiget på baggrund
af manuel optælling.
Det bemærkes videre, at oplysninger om antallet af afsluttede sager er behæftet
med usikkerhed, da systemet er opbygget som et journaliserings- og sagsstyrings-
system og ikke som et egentligt statistiksystem.
Nedenfor ses en oversigt over alle forelagte sager i perioden 5. juli 2018 til 5. juli
2020 opdelt i fire perioder. Det fremgår af nedenstående tabel, om sagerne er
forelagt efter cirkulæreskrivelse om naturalisation nr. 10873 af 13. oktober 2015
eller nr. 9779 af 14. september 2018. Det fremgår endvidere, hvilken sagsgruppe
(kategori) sagen er forelagt under.
Indfødsretssagerne er forelagt under følgende sagsgrupper:
Side
6/10
IFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Orientering om skærpelse af vandelskravet, forelæggelser, hvor der søges om dispensation samt adgang for sydslesvigere
2230799_0007.png
Gruppe 1.1: Sprogkravet og/eller kravet om bestået indfødsretsprøve på grund af
sygdom
Gruppe 1.2: Dokumentationskravet med hensyn til sprogkravet (jf. praksis om
forelæggelse af sager på baggrund af ansøgers samlede uddannelsesforløb eller
erhvervserfaring).
Gruppe 1.3: Sprogkravet
andet
Gruppe 2.1: Opholdsafbrydelser
Gruppe 2.2: Lempede opholdskrav
Gruppe 2.3: Ophold - andet
Gruppe 3.1: Kriminalitet § 20, stk. 2
Gruppe 3.2: Kriminalitet - andet
Gruppe 4: Løsningskravet
Gruppe 5.1: Børn
Gruppe 5.3: Andet
Tabel 5. Forelagte sager i perioden 5. juli 2018 til 31. december 2018
2015-cirkulæret
2018-cirkulæret
Forelagt
under
Dispensation
Afslag
Dispensation
Afslag
gruppe:
1.1
10
193
0
0
1.2
20
4
1
2
1.3
0
1
0
0
2.1
1
0
0
0
2.2
1
0
0
0
2.3
1
0
1
0
3.1
0
0
0
1
3.2
16
0
6
1
4
0
0
0
0
5.1
2
0
1
0
5.3
1
15
27
5
Herunder 1 sag, der har været forelagt både under gruppe 1.2 og 5.3 efter 2015-
cirkulæret, som fik afslag. Denne er registreret under gruppe 1.2.
Herunder 2 sager, der har været forelagt både under gruppe 1.2 og 3.1 efter
2018-cirkulæret, som fik afslag. Disse er registreret under gruppe 1.2.
Tabel 6. Forelagte sager i perioden 1. januar 2019 til 30. juni 2019
2015-cirkulæret
2018-cirkulæret
Forelagt
under
Dispensation
Afslag
Dispensation
Afslag
gruppe:
1.1
6
132
0
0
1.2
5
6
5
2
1.3
0
0
0
0
2.1
1
0
0
0
Side
7/10
IFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Orientering om skærpelse af vandelskravet, forelæggelser, hvor der søges om dispensation samt adgang for sydslesvigere
2230799_0008.png
2.2
2.3
3.1
3.2
4
5.1
5.3
1
0
0
2
0
0
0
0
0
1
5
0
0
13
1
1
0
8
0
3
4
0
4
0
5
0
0
1
Herunder 1 sag, der har været forelagt både under gruppe 1.2 og 5.3 efter 2015-
cirkulæret, som fik afslag. Denne er registreret under gruppe 1.2.
Herunder 2 sager, der har været forelagt både under gruppe 1.2 og 3.1 efter
2018-cirkulæret, som fik afslag. Disse er registreret under gruppe 1.2.
Tabel 7. Forelagte sager i perioden 1. juli 2019 til 31. december 2019
2015-cirkulæret
2018-cirkulæret
Forelagt
under
Dispensation
Afslag
Dispensation
Afslag
gruppe:
1.1
3
205
2
7
1.2
8
1
25
1
1.3
0
0
0
0
2.1
1
0
2
0
2.2
0
0
2
0
2.3
1
0
4
1
3.1
4
2
3
1
3.2
0
20
2
32
4
0
0
0
0
5.1
2
0
7
1
5.3
1
22
6
12
Herunder 4 sager, der har været forelagt både under gruppe 3.2 og 1.1 efter
2015-cirkulæret, som fik afslag. Disse er registreret under gruppe 3.2.
Herunder 1 sag, der har været forelagt både under gruppe 3.2 og 5.3 efter 2015-
cirkulæret, som fik afslag. Denne er registreret under gruppe 3.2.
Tabel 8. Forelagte sager i perioden 1. januar 2020 til 5. juli 2020
2015-cirkulæret
2018-cirkulæret
Forelagt
under
Dispensation
Afslag
Dispensation
Afslag
gruppe:
1.1
0
5
2
30
1.2
0
0
21
2
1.3
0
0
0
0
2.1
0
0
5
0
2.2
0
0
0
0
Side
8/10
IFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Orientering om skærpelse af vandelskravet, forelæggelser, hvor der søges om dispensation samt adgang for sydslesvigere
2230799_0009.png
2.3
3.1
3.2
4
5.1
5.3
0
0
0
0
0
1
0
0
4
0
0
1
0
3
7
0
4
22
0
1
22
0
1
21
Herunder 1 sag, der har været forelagt både under gruppe 3.2 og 1.1 efter 2015-
cirkulæret, som fik afslag. Denne er registreret under gruppe 3.2.
Herunder 1 sag, der har været forelagt både under gruppe 3.2 og 5.3 efter 2018-
cirkulæret, som fik dispensation. Denne er registreret under gruppe 3.2.
Det kan udledes af ovenstående tabeller, at der i de første 3 perioder er blevet
forelagt flere sager efter 2015-cirkulæret end efter 2018-cirkulæret, mens at der i
den sidste periode primært er forelagt sager efter 2018-cirkulæret. Indfødsrets-
kontoret har i foråret 2020 afsluttet behandlingen af de sidste sager omfattet af
2015-cirkulæret, bortset fra 3 enkelte sager, som fortsat verserer.
Det er ministeriets opfattelse, at det er svært at udlede ud fra ovenstående gen-
nemgang, om der forelægges færre sager for Indfødsretsudvalget ad spørgsmålet
om dispensation efter 2018-cirkulæret. Det er således kun i den sidste periode,
hvor der har været forelagt flest sager efter 2018-cirkulæret. For at sammenligne
antal forelæggelser efter 2015-cirkulæret og 2018-cirkulæret er der således
efter ministeriets opfattelse
behov for flere perioder, hvor der alene har været
forelagt sager efter 2018-cirkulæret.
4. Adgang for dansksindede sydslesvigere bosat i Sydslesvig til at erhverve dansk
statsborgerskab under visse betingelser
Ved indfødsretsaftalen af 29. juni 2018 blev der endvidere indført en udvidet mu-
lighed for, at dansksindede sydslesvigere bosat i Sydslesvig kan erhverve dansk
statsborgerskab. Disse ansøgere har mulighed for at blive optaget på lovforslag
om dansk indfødsrets meddelelse under lempede betingelser.
Den udvidede adgang skal ifølge aftalen evalueres, når der foreligger et toårigt
erfaringsgrundlag.
Under henvisning til Udlændinge- og Integrationsministeriets brev af 10. oktober
2018 til Folketingets Indfødsretsudvalg (IFU Alm. del Bilag 5, FT 2018-19, 1. sam-
ling) fremsendes hermed oplysninger om antallet af sydslesvigere bosat i Sydsle-
svig, der har søgt dansk statsborgerskab (opgjort i perioden 5. juli 2018 til 5. juli
2020) og antallet af ansøgere i denne kategori, der er optaget på lov om medde-
lelse af dansk indfødsret.
Side
9/10
IFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Orientering om skærpelse af vandelskravet, forelæggelser, hvor der søges om dispensation samt adgang for sydslesvigere
2230799_0010.png
Tabel 9. Antallet af sydslesvigere bosat i Sydslesvig, der har søgt dansk statsbor-
gerskab (opgjort i perioden 5. juli 2018 til 5. juli 2020)
Tilgang af sager i periode
127
Antal sager optaget på lov i perioden
75
Antal afslag
8
Antal anden afgang
1
Antal verserende sager
48
Det bemærkes, at der er sager, som er indgået i sagsbehandlingen forud for 5. juli
2018, og at antallet af sager oplyst i feltet tilgang af sager derfor er lavere end det
samlede antal sager, som er under behandling eller er færdigbehandlet.
Det bemærkes endvidere, at oplysningerne er behæftet med usikkerhed, da sy-
stemet er opbygget som et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke som et
egentligt statistiksystem.
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
10/10