Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del Bilag 185
Offentligt
2221706_0001.png
Indfødsretsudvalget 2013-14
IFU Alm.del Bilag 11
Offentligt
LOVSEKRETARIATET
NOTAT
OM VIDEREGIVELSE AF FORTROLIGE OPLYSNINGER I FORBINDELSE
MED SAGER OM INDFØDSRETS MEDDELELSE
Sammenfatning:
Straffelovens almindelige regler om videregivelse af fortrolige oplysninger
gælder for folketingsmedlemmerne med hensyn til fortrolige oplysninger, som
de modtager som led i deres hverv. Såvel spørgsmålet om, hvorvidt en
oplysning er fortrolig, som spørgsmålet om, hvorvidt en videregivelse er
uberettiget efter straffelovens regler, afhænger af konkrete vurderinger. Der
skelnes ikke i lovgivningen mellem ”fortrolige” og ”særlig fortrolige”
oplysninger el. lign. I den konkrete vurdering af, om en videregivelse af en
fortrolig oplysning er uberettiget, herunder om den sker i berettiget
varetagelse af åbenbar almeninteresse eller af eget eller andres tarv, indgår
også en vurdering af oplysningens karakter. Vurderingen af, om lovgivningen
om videregivelse af fortrolige oplysninger i et givet tilfælde er overtrådt,
henhører i sidste ende under domstolene.
Justitsministeren har oplyst, at det har karakter af en vejledning af udvalgets
medlemmer om, at materialet efter ministeriets opfattelse indeholder
oplysninger af fortrolig karakter, når Justitsministeriet oversender materiale til
udvalget med angivelse af, at der er tale om fortrolige oplysninger.
Justitsministeriet har tidligere udtalt, at det må anses for tvivlsomt, om et
medlem af Folketinget begår en strafbar overtrædelse af de almindelige regler
om tavshedspligt, hvis fremdragelsen af de pågældende oplysninger sker som
led i den pågældendes redegørelse for sin opfattelse af et lovforslag eller dele
heraf eller med henblik på at orientere de øvrige medlemmer af Folketinget
om lovforslagets konsekvenser i bestemte situationer.
Samtidig tilkendegav Justitsministeriet, at strafansvar i alt fald næppe kan
antages at foreligge, hvis fremdragelsen af oplysningerne sker som led i en
begrundelse for, at der foreslås konkrete ændringer i det pågældende
lovforslag. Ministeriet gav også udtryk for, at der må være en meget bred
margin for, hvornår udtalelser, der fremsættes i Folketinget, ikke kan siges at
være fremsat i berettiget varetagelse af ”åbenbar almen interesse”.
Justitsministeriet har i en nyere besvarelse til Indfødsretsudvalget oplyst, at
der er visse oplysninger om ansøgere om dansk indfødsret – bl.a. vurderinger
10. oktober 2013
Ref.: 12-001178-103
1/1
IFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Svar til Nils Sjøberg fra Folketingets formand om klage over forholdene i forbindelse med fremsættelse af visse ændringsforslag til lov om indfødsrets meddelelse L 180 og notat om tavshedspligt
af, om de pågældende er til fare for statens sikkerhed – som ikke i praksis vil
blive fremsendt til udvalget.
Folketingets formand kan give henstillinger om gennemførelsen af
Folketingets forhandlinger og herunder henstille, at medlemmerne er særlig
varsomme i omgangen med visse oplysninger.
Indhold:
1.
Indfødsretsudvalget har ved brev af 13. juni 2013 rettet henvendelse til
Folketingets Præsidium vedrørende retningslinjerne for
folketingsmedlemmers videregivelse af ”materiale af særlig
fortrolighedskarakter” i forbindelse med behandlingen af sager om meddelelse
af dansk indfødsret.
Indfødsretsudvalget har tidligere ved brev af 3. februar 2012 rettet
henvendelse til Præsidiet om emnet og anmodet Præsidiet om at præcisere,
hvad der er retningslinjerne for, hvordan medlemmer af Folketinget under
debatter i Folketingssalen og under den øvrige behandling af lov- og
beslutningsforslag og sager under almindelig del kan inddrage og dermed
viderebringe oplysninger, der er stemplet fortrolige.
Lovsekretariatet udarbejdede i den forbindelse et notat af 23. februar 2012 om
fortrolighed og tavshedspligt, som Folketingets formand vedlagde sin
besvarelse af 1. marts 2012 på Præsidiets vegne til Indfødsretsudvalget.
Formanden fremdrog i sit brev til udvalget visse hovedpunkter fra
Lovsekretariatets notat.
Formanden anførte herunder bl.a., at personsager, hvori der indgår
oplysninger af fortrolig karakter, og som har været behandlet i
Indfødsretsudvalget, som udgangspunkt vil kunne tages op til drøftelse i
Folketingssalen, uden at dette vil indebære en strafbar tilsidesættelse af
reglerne om tavshedspligt. Endvidere anførte formanden, at strafansvar
imidlertid ikke vil kunne udelukkes i tilfælde, hvor de oplysninger, der måtte
blive videregivet i forbindelse med behandlingen af et indfødsretslovforslag,
har en særlig fortrolighedskarakter, eller hvor der foreligger særlige
fortrolighedshensyn, herunder f.eks. hensynet til statens sikkerhed. Endelig
påpegede formanden, at den endelige afgørelse af, om tavshedspligten i et
konkret tilfælde er overtrådt, henhører under domstolene.
I sit nye brev til Præsidiet har Indfødsretsudvalget anmodet om en
præcisering af, hvad der er retningslinjerne for, i hvilket omfang medlemmer
af Folketinget under debatter i Folketingssalen og under den øvrige
behandling af lov- og beslutningsforslag og under almindelig del kan inddrage
og dermed viderebringe oplysninger ”af en særlig fortrolighedskarakter”.
Indfødsretsudvalget har i den forbindelse oplyst, at oplysninger ”af en særlig
2/2
IFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Svar til Nils Sjøberg fra Folketingets formand om klage over forholdene i forbindelse med fremsættelse af visse ændringsforslag til lov om indfødsrets meddelelse L 180 og notat om tavshedspligt
fortrolighedskarakter” i udvalget primært forstås som de sager, som af
Justitsministeriet er stemplet fortroligt, fordi de er forelagt for udvalget i
henhold til § 21 i cirkulæreskrivelsen om naturalisation fra 2008 eller § 21 i
den nye aftale om indfødsret, som trådte i kraft den 15. juni 2013 (jf. nu
cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013 om naturalisation), de såkaldte
PET-sager.
Efterfølgende har Indfødsretsudvalget den 13. juni 2013 efter ønske fra Jan E.
Jørgensen (V) stillet en række spørgsmål til justitsministeren om samme
problemstilling (REU alm. del – spørgsmål nr. 68-72 (folketingsåret 2012-13)).
Justitsministeren har besvaret spørgsmålene den 23. september 2013.
Præsidiets besvarelse af Indfødsretsudvalgets brev af 13. juni 2013 og
Lovsekretariatets endelige udarbejdelse af dette notat har afventet
justitsministerens besvarelse af de nævnte spørgsmål, hvilket
Lovsekretariatet tidligere har drøftet med udvalgets sekretær.
2.
Lovsekretariatet kan generelt fortsat henholde sig til indholdet af sit notat af
23. februar 2012 og til de hovedsynspunkter derfra, som Folketingets formand
fremdrog i sit brev af 1. marts 2012 til Indfødsretsudvalget, og som udvalget
også omtaler i sin nye henvendelse til Præsidiet.
Lovsekretariatet kan endvidere generelt tilslutte sig de retsopfattelser, der
kommer til udtryk i justitsministerens besvarelser af de ovennævnte
spørgsmål.
Som det er anført, er Folketingets medlemmer omfattet af straffelovens
generelle regler med hensyn til fortrolige oplysninger, som de modtager som
led i deres hverv.
En oplysning er fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse er
betegnet som sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde
den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, jf.
straffelovens § 152, stk. 3. Hvis en oplysning ikke ved lov eller anden gyldig
bestemmelse er betegnet som fortrolig, afhænger spørgsmålet om
oplysningens eventuelle fortrolighed således af en konkret vurdering af, om
de nævnte væsentlige hensyn foreligger. Det kan f.eks. være hensynet til
beskyttelsen af enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold eller
hensynet til statens sikkerhed. En given oplysning kan naturligvis også være
fortrolig både af hensyn til beskyttelsen af enkeltpersoners private forhold og
af hensyn til statens sikkerhed.
Forvaltningslovens § 27 – som ikke direkte gælder for Folketinget, idet
Folketinget ikke er en del af den offentlige forvaltning – indeholder en
3/3
IFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Svar til Nils Sjøberg fra Folketingets formand om klage over forholdene i forbindelse med fremsættelse af visse ændringsforslag til lov om indfødsrets meddelelse L 180 og notat om tavshedspligt
opregning af en række af de hensyn, der kan føre til, at en oplysning er
fortrolig.
Som det også påpeges i justitsministerens besvarelse af Indfødsretsudvalgets
spørgsmål nr. 68, skelnes der ikke i de relevante bestemmelser om
fortrolighed og tavshedspligt m.v. mellem ”fortrolige” og ”særlig fortrolige”
oplysninger el. lign.
Lovsekretariatet noterer sig i den forbindelse det, som justitsministeren har
anført i sin besvarelse af Indfødsretsudvalgets spørgsmål nr. 68 om, at det
har karakter af en vejledning af udvalgets medlemmer om, at materialet efter
ministeriets opfattelse indeholder oplysninger af fortrolig karakter, når
Justitsministeriet oversender materiale til udvalget med angivelse af, at der er
tale om fortrolige oplysninger. Lovsekretariatet noterer sig endvidere, at
ministeren har anført, at der ikke i den forbindelse skelnes mellem ”fortrolige”
og ”særlig fortrolige” oplysninger el. lign.
3.
I samme forbindelse bemærker Lovsekretariatet, at en stempling eller
tilsvarende påtegning af et dokument som fortroligt normalt alene angiver, at
den, som har foretaget påtegningen, opfatter dokumentets indhold som
fortroligt.
Lovsekretariatet må antage, at det er velbegrundet i hensyn, som
lovgivningens regler om tavshedspligt skal varetage, når Justitsministeriet
foretager en sådan påtegning af dokumenter i forbindelse med sager om
indfødsret eller i øvrigt betegner oplysninger i sådanne sager som fortrolige.
Endvidere påpeger Lovsekretariatet, at det ved flere lejligheder er
forekommet, at Folketinget har henstillet til ministrene, at der ydes denne form
for vejledning om karakteren af dokumenters indhold.
Som det er beskrevet både i Lovsekretariatets tidligere notat og i
justitsministerens besvarelser, er virkningen af, at en oplysning er fortrolig, at
uberettiget videregivelse eller udnyttelse af oplysningen kan straffes efter
straffelovens § 152. Det følger af straffelovens § 152 e, at § 152 ikke omfatter
tilfælde, hvor den pågældende enten er forpligtet til at videregive oplysningen
eller handler i berettiget varetagelse af åbenbar almeninteresse eller af eget
eller andres tarv.
4.
Som det også er beskrevet både i Lovsekretariatets tidligere notat og i
justitsministerens besvarelser, vil vurderingen af, om der er sket en
overtrædelse af straffelovens regler om videregivelse af fortrolige oplysninger
– herunder af, om der er handlet i berettiget varetagelse af åbenbar
almeninteresse, jf. straffelovens § 152 e – skulle foretages konkret, og
karakteren af den fortrolige oplysning vil indgå i denne vurdering.
4/4
IFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Svar til Nils Sjøberg fra Folketingets formand om klage over forholdene i forbindelse med fremsættelse af visse ændringsforslag til lov om indfødsrets meddelelse L 180 og notat om tavshedspligt
Det afhænger således både af en konkret vurdering, om en oplysning er
fortrolig i straffelovens forstand – uden for de tilfælde, hvor fortroligheden
beror på, at oplysningen ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet
for fortrolig – og om en videregivelse af oplysningen er uberettiget.
Lovsekretariatet har dog noteret sig, at justitsministeren i sin besvarelse af
spørgsmål nr. 68 har fremdraget ministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 1 af
27. oktober 1988 fra Folketingets Indfødsretsudvalg om behandling af
oplysninger af fortrolig karakter i Folketingssalen i forbindelse med behandling
af indfødsretslovforslag.
Heri udtalte Justitsministeriet bl.a., at det må anses for tvivlsomt, om et
medlem af Folketinget begår en strafbar overtrædelse af de almindelige regler
om tavshedspligt, hvis fremdragelsen af de pågældende oplysninger sker som
led i den pågældendes redegørelse for sin opfattelse af et lovforslag eller dele
heraf eller med henblik på at orientere de øvrige medlemmer af Folketinget
om lovforslagets konsekvenser i bestemte situationer.
Endvidere tilkendegav Justitsministeriet, at strafansvar i alt fald næppe kan
antages at foreligge, hvis fremdragelsen af oplysningerne sker som led i en
begrundelse for, at der foreslås konkrete ændringer i det pågældende
lovforslag. Ministeriet gav også udtryk for, at der må være en meget bred
margin for, hvornår udtalelser, der fremsættes i Folketinget, ikke kan siges at
være fremsat i berettiget varetagelse af ”åbenbar almen interesse”.
Justitsministeriet henviste i den forbindelse også til den beskyttelse af
folketingsmedlemmers ytringsfrihed, der har fundet udtryk i grundlovens
§ 57, 2. pkt., hvoraf det følger, at intet folketingsmedlem kan drages retligt til
ansvar for sine ytringer i Folketinget uden samtykke fra dette.
Justitsministeriet udtalte ydermere, at det på den baggrund var ministeriets
opfattelse, at personsager, hvori der indgår oplysninger af fortrolig karakter,
og som har været behandlet i Indfødsretsudvalget, vil kunne tages op til
drøftelse i folketingssalen, uden at dette vil indebære en strafbar
tilsidesættelse af reglerne om tavshedspligt.
Lovsekretariatet har imidlertid noteret sig, at justitsministeren i besvarelsen af
spørgsmål nr. 68 afslutningsvis har påpeget, at Justitsministeriet ikke i praksis
vil oversende oplysninger af en sådan fortrolig karakter som beskrevet i
ministerens brev til Folketingets formand af 30. maj 2013 til
Indfødsretsudvalget, og at dette således gælder i forhold til vurderinger af, om
en ansøger om dansk indfødsret udgør en fare for statens sikkerhed.
5/5
IFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Svar til Nils Sjøberg fra Folketingets formand om klage over forholdene i forbindelse med fremsættelse af visse ændringsforslag til lov om indfødsrets meddelelse L 180 og notat om tavshedspligt
6.
Som det fremgår af Lovsekretariatets notat af 23. februar 2012 og af
Folketingets formands brev af 1. marts 2012 til Indfødsretsudvalget – og som
udvalget selv anfører i sin nye henvendelse til Præsidiet og justitsministeren
ligeledes har anført i besvarelserne af de ovennævnte spørgsmål – henhører
afgørelsen af, om tavshedspligt i et konkret tilfælde er overtrådt, i sidste ende
under domstolene.
Som ligeledes nævnt kan formanden med hjemmel i forretningsordenen
komme med henstillinger til medlemmerne om forhandlingernes
gennemførelse. Formanden kan herunder, som det tidligere er sket, henstille,
at Folketingets medlemmer under de offentlige forhandlinger, der finder sted i
Folketingssalen, udviser forståelse for de særlige hensyn, der i enkelte typer
af sager taler for fortrolighed – i sager om indfødsret bl.a. hensynet til
beskyttelse af følsomme oplysninger om enkeltpersoner og hensynet til
myndigheders muligheder for at varetage deres opgaver – og som følge heraf
er særligt varsomme med omgangen med oplysninger, hvis videregivelse kan
være i konflikt med disse hensyn.
6/6