Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del Bilag 112
Offentligt
2154310_0001.png
FOLKETINGETS
LOVSEKRETARIAT
Vestre Landsret fandt, at det var diskrimination
at give afslag på en ansøgning om indfødsret Yderligere oplysninger
til en person med handicap i 2015
Vestre Landsrets afgørelse af 7.
februar 2020 kan læses her
Kære medlemmer af IFU
Vestre Landsret har den 7. februar 2020 afsagt en
dom, hvor landsretten fandt, at det var
diskrimination på grund af handicap at nægte
indfødsret til en person med handicap i 2015, som
ikke opfyldte selvforsørgelseskravet i
naturalisationscirkulæret, fordi han havde været i
fleksjob og var blevet uforskyldt ledig.
Hvad handler sagen om?
En udenlandsk mand med handicap blev tilkendt
førtidspension den 1. oktober 2008. Den 1.
oktober 2014 blev han visiteret til et fleksjob. Han
blev i 2015 optaget på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse, som blev fremsat i april 2015, men
forslaget bortfaldt, da der blev udskrevet valg til
Folketinget i 2015.
Den 2. juli 2015 mistede han sit fleksjob, og han
modtog ledighedsydelse efter lov om aktiv
socialpolitik indtil den 31. august 2015.
Den 28. oktober 2015 fik han afslag på en
ansøgning om dansk statsborgerskab, da han ikke
opfyldte selvforsørgelseskravet i det daværende
naturalisationscirkulære (nr. 9253 af 6. juni 2013).
Hans sag blev desuden forelagt Folketingets
Indfødsretsudvalg, som gav ham afslag på
dispensation.
Grundloven
Ifølge grundlovens § 44, stk. 1, kan ingen
udlænding få indfødsret uden ved lov. Højesteret
har i 2013 udtalt, at det er en del af
lovgivningsprocessen, når en minister beslutter,
om en ansøger skal optages på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, eller om en ansøgning
om dispensation skal forelægges Folketingets
Indfødsretsudvalg. Domstolene kan derfor ikke
Højesterets afgørelse af 13.
september 2013 kan læses her
Naturalisationscirkulæret fra
2013 kan læses her
Det gældende naturalisations-
cirkulære kan læses her
IFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 112: Quickmail: Vestre Landsret - Afslag på indfødsret til person med handicap var diskrimination
efterprøve disse beslutninger eller beslutte, at en
ansøger skal tildeles indfødsret ved naturalisation.
Det fremgår imidlertid af forarbejderne til
indfødsretsloven, at det forudsættes, at
Folketinget og Indfødsretsudvalget efterlever
Danmarks internationale forpligtelser, når
Folketinget skønner, om en ansøger skal optages
på et lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Højesteret fandt derfor også, at domstolene godt
kan vurdere, om det er i strid med Danmarks
internationale forpligtelser at give en ansøger
afslag på naturalisation, og domstolene kan tildele
erstatning eller godtgørelse.
Naturalisationscirkulæret
Naturalisationscirkulæret fastsætter en række
betingelser for at få dansk indfødsret.
Udlændinge, som opfylder cirkulærets betingelser,
kan optages på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse. I visse situationer giver cirkulæret
mulighed for, at en ansøgning om indfødsret kan
forelægges Folketingets Indfødsretsudvalg, som
kan beslutte, om der i den konkrete sag skal
dispenseres fra cirkulærets betingelser.
§ 23 i det daværende naturalisationscirkulære (nr.
9253 af 6. juni 2013), krævede, at en ansøger
havde været selvforsørgende inden for det
seneste år forud for fremsættelsen af lovforslaget
om indfødsrets meddelelse. Dette indebærer, at
ansøgeren ikke måtte have modtaget hjælp efter
lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.
Det omfattede dog ikke hjælp i form af
enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssig
størrelse, der ikke er direkte relateret til
forsørgelse, eller ydelser, der må sidestilles med
løn eller pension eller træder i stedet herfor.
Personer, der f.eks. modtager førtidspension, SU
eller folkepension eller forsørges af ægtefællen, vil
ikke være afskåret fra at kunne opnå indfødsret. I
det gældende naturalisationscirkulære (nr. 9779 af
14. september 2018) er selvforsørgelsesperioden
forlænget fra et til to år.
Menneskeretten
Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions
artikel 14 forbyder diskrimination på grund af
handicap, hvis det vedrører et forhold, som falder
inden for en af konventionens øvrige
bestemmelser. Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol har udtalt, at afslag
på statsborgerskab kan være omfattet af
konventionens artikel 8 om ret til respekt for privat-
og familieliv.
IFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 112: Quickmail: Vestre Landsret - Afslag på indfødsret til person med handicap var diskrimination
FN’s Konvention om Borgerlige og Politiske
Rettigheders artikel 26 forbyder også
diskrimination på grund af handicap. Det samme
gælder FN’s Konvention
om Rettigheder for
Personer med Handicap. Konventionens artikel 18
fastslår, at personer med handicap har ret til at
erhverve og skifte statsborgerskab på lige fod med
andre.
Vestre Landsrets afgørelse
Vestre Landsret fandt, at der var tale om
diskrimination på grund af handicap, fordi
ansøgeren var blevet behandlet ringere end
personer uden handicap, som befandt sig i en
lignende eller sammenlignelig situation.
Landsretten lagde til grund, at ansøgeren var
selvforsørgende som førtidspensionist i 2008 og
opfyldte cirkulærets § 23, stk. 1. Han blev
imidlertid visiteret til fleksjob i 2014, fordi han
ønskede at arbejde i det omfang, han kunne. Med
sit handicap kunne han alene arbejde i fleksjob.
Ansøgeren mistede sit fleksjob i juli 2015. Ved
uforskyldt ledighed er personer i fleksjob stillet
anderledes end personer i fast arbejde. En person
i fleksjob er modsat en person i fast arbejde ikke
berettiget til at opnå arbejdsløshedsdagpenge,
uanset medlemskab af en arbejdsløshedskasse.
Ansøgeren modtog derfor
ledighedsydelse i to
måneder, og han opfyldte derfor ikke længere
selvforsørgelseskravet. Hvis han i stedet havde
modtaget arbejdsløshedsdagpenge, ville han have
opfyldt selvforsørgelseskravet i
naturalisationscirkulæret.
Landsretten fandt derfor, at ansøgeren i sin
ansøgning om dansk indfødsret var blevet
indirekte forskelsbehandlet på grund af sit
handicap. Landsretten fandt desuden, at der var
tale om diskrimination i strid med menneskeretten,
da forskelsbehandlingen ikke var
objektivt og
rimeligt begrundet.
Konsekvens af dommen
Vestre landsret tildelte ansøgeren en
godtgørelsen på 10.000 kr., og pålagde
Udlændinge- og Integrationsministeriet at betale
sagsomkostninger.
Som nævnt ovenfor kan domstolene ikke omgøre
Folketingets beslutning om at afvise at optage
ansøgeren på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse.
IFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 112: Quickmail: Vestre Landsret - Afslag på indfødsret til person med handicap var diskrimination