Grønlandsudvalget 2019-20
GRU Alm.del Bilag 8
Offentligt
Møde i Grønlandsudvalget 24. juni 2020
Mentor Emanuel
Repræsenteret ved
Karen Banke Petersen
Mikael Hertig
Najannguaq Dalgård Christensen
1
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 8: Henvendelse fra Mikael Hertig vedr. tvangsfjernelse af grønlandske børn i Danmark
2214282_0002.png
Emne: Anbringelser af grønlandske børn i
Danmark
Størrelsesordener: Anbragte børn i det hele taget
Population: 1.2 millioner børn
Heraf er 13.823 eller 1,2 % anbragt
Bør ikke anbringes
Bør anbringes
Børn af grønlændere (dk-
statistik. Men hvad hvis det er
sprogligt bestemt?
Ikke anbragte 98 %
Proportionerne er ukendte.
Ukendte forhold (underretning)
95 % ???
Talmaterialet er forældet (2011)
Anbragte: 1,1 - 1,2 %
(bestandsopgørelse)
Dem ser vi på
Vi ved for lidt. (forklaring?)
5 % - 10 % ?
2
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 8: Henvendelse fra Mikael Hertig vedr. tvangsfjernelse af grønlandske børn i Danmark
*
Vi ønsker et nyt statistikudtræk fra Danmarks Statistik,
så vi får et
retvisende billede af den nuværende situation. Vi ønsker tabellen opdateret
een gang om året fremover, og hvis muligt mere detaljeret.
*
Hvis der er en statistisk signifikant forskel mellem børn af
grønlændere og af danskere i Danmark, ønsker vi det belyst
videnskabeligt.
1) Vi ønsker i så fald en undersøgelse af
retssikkerhedsmæssige forhold
med deltagelse fx. bl.a. Justitia, Institut for Menneskerettigheder og/ eller
ledende forvaltningsretlige eksperter fra Universitetsmiljøet
2) Det udelukker ikke, at
socio-økonomiske forhold
også forklarer en del.
Vi mener ikke, sådanne to forklaringsmodeller udelukker hinanden. Her kan
3
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 8: Henvendelse fra Mikael Hertig vedr. tvangsfjernelse af grønlandske børn i Danmark
deltagelse fra VIVE, Institut for Menneskerettigheder, DIIS etc. komme ind.
3)
Oversættelse til grønlandsk indføres - det er gældende lov, der skal
overholdes
Vi ønsker, at retsreglerne om oversættelse overholdes. Det sker aldrig eller yderst
sjældent.
4
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 8: Henvendelse fra Mikael Hertig vedr. tvangsfjernelse af grønlandske børn i Danmark
Det gælder:
1.
Centrale dele af lovgivninger, bekendtgørelser og vejledninger, herunder
principafgørelser og Ombudsmandens vejledninger på vigtige områder.
2.
Vigtige dele af oplæg til beslutninger i kommunale forvaltninger, herunder B&U-
materiale, underretninger, afgørelser, indkaldelser til partshøring etc.
Særlige forhold om forskelsbehandling
Det er passiv forskelsbehandling, når det stiltiende forudsættes, at grønlændere i Danmark har samme
sprog- og kulturbaggrund som dansk. Alle grønlændere med grønlandsk som modersmål og kultur-
5
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 8: Henvendelse fra Mikael Hertig vedr. tvangsfjernelse af grønlandske børn i Danmark
baggrund skal have vurderet i hvert enkelt tilfælde, hvilken form for sproglig service der skal ydes. Jo
mere, det nærmer sig en afgørelse, bør oversættelse foretrækkes frem for tolkning.
Psykometriske tests skal altid undtagelsesløst matche testpersonernes modersmål og kulturbaggrund.
Psykologen skal tale og forstå grønlandsk, og testen skal være tilpasset grønlandsk kultur - i
overensstemmelse med internationale standarder.
Juridisk
I den enkelte sag.
Efter almindelige forvaltningsretlige regler har ikke-dansk-talende krav på sproglig
støtte, når de er i nærheden af afgørelsessager. Det følger af vejledningspligten, som
fremgår af Forvaltningslovens § 7, stk. 1 og Retssikkerhedslovens § 5, stk. 1. Det
gælder også grønlændere. Husk også proportionalitetsprincippet.
6
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 8: Henvendelse fra Mikael Hertig vedr. tvangsfjernelse af grønlandske børn i Danmark
Det virker, som om forvaltningerne tror, de selv frit kan vælge formen for sproglig
vejledning ( tolkning eller oversættelse). Det er en juridisk vildfarelse.
Praksis bør følge gældende retsregler for fremtiden.
Yderligere lovhjemler for alle, der ikke taler eller skriver dansk på et niveau, der
matcher situationen:
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention er inkorporeret i dansk lov, så den
svæver mellem almindelig lov og grundlov.
Retten til beskyttelse mod myndigheders overgreb anses for hjemlet i artiklerne 5, 6
og navnlig
8 (privatliv) og 14 (diskrimination).
7
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 8: Henvendelse fra Mikael Hertig vedr. tvangsfjernelse af grønlandske børn i Danmark
Jura vedr. grønlænderes retsstilling
Danmark har ratificeret ILO-konvention 169 om Oprindelige Folks retsstilling uden
protokolmæssige forbehold. Hvis der er direkte modstrid mellem dansk lov og ILO-
konventionens artikler, gælder dansk lov fremfor konventionen
Efter ILO-konvention 169, artikel 30, nr. 1 og 2:
"1. Governments shall adopt measures appropriate to the traditions and cultures
of the peoples concerned, to
make known to them their rights and duties,
especially in regard to labour, economic opportunities, education and
health matters, social welfare and their rights deriving from this
Convention.
1.
2.
If necessary, this shall be done by means of written
translations and through the use of mass communications in the
languages of these peoples.
"
8
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 8: Henvendelse fra Mikael Hertig vedr. tvangsfjernelse af grønlandske børn i Danmark
Regeringen har valgt ikke at tage hensyn til denne bestemmelse, fsv. a. grønlændere i Danmark. Vi
vurderer, at bestemmelsen gælder alle grønlændere indenfor Rigsfællesskabet.
Efter FN's erklæring om Oprindelige Folks Rettigheder:
Artikel 2
Oprindelige folk og enkeltpersoner er frie og lige i forhold til andre folk og enkeltperson
er og har ret til
ikke
at være udsat for
nogen form for diskrimination
i forbindelse med udøvelsen
af deres rettigheder og især i relation til dem, der er baseret på oprindelige folks oprindelse eller
identitet.
Artikel 6
Hver enkeltperson tilhørende oprindelige folk har
ret til en nationalitet.
Artikel 7
9
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 8: Henvendelse fra Mikael Hertig vedr. tvangsfjernelse af grønlandske børn i Danmark
1. Enkeltpersoner tilhørende oprindelige folk har ret til liv, fysisk og mental integritet, frihed og
personlig sikkerhed.
2. Oprindelige folk har kollektiv ret til at leve i frihed, fred og sikkerhed som specifikke folk, og må
ikke udsættes for nogen form for folkedrab eller andre voldshandlinger inkl.
tvangsfjernelse af børn
fra gruppen til en anden gruppe.
10