Grønlandsudvalget 2019-20
GRU Alm.del Bilag 79
Offentligt
2255387_0001.png
Naalakkersuisut Siulittaasuat
Formand for Naalakkersuisut
Formanden for Naalakkersuisut’s åbningstale ved Inatsisartut’s efterårssamling
2020
25-09-2020
Sags nr.
Dok. nr. 14945404
Postboks 1015
3900 Nuuk
Tlf. (+299) 34 50 00
Fax (+299) 32 50 02
E-mail: [email protected]
www.naalakkersuisut.gl
Formand for Naalakkersuisut Kim Kielsen
(Det talte ord gælder)
Ærede medlemmer af Inatsisartut, ærede formand for Inatsisartut, ærede landsmænd,
lyttere og seere.
Trods de specielle omstændigheder vi alle oplever i denne tid verden over, er det mig
e glæde at se at I atsisartut’s efterårssa li g bliver e realitet.
Jeg vil på Naalakkersuisut’s veg e af hjertet takke alle borger e for det store a svar de
har taget på sig over de sidste måneder. For det er jer der har forebygget spredningen
af coronavirus i vort samfund ved at følge myndighedernes anbefalinger, der kunne
skifte fra dag til dag.
Jeg vil ikke mindst bruge denne anledning til at takke alle de mennesker i
sundhedssektoren, den sociale sektor, Epidemikommissionen, coronaberedskabet og
alle der har arbejdet for at holde corona ude, for det kæmpestore arbejde de har
udført for, for at vi i samfundet igen kunne opretholde en ny hverdag under en tid med
corona.
Vi lever nu i en tid med en epidemi der har lavet gennemgribende ændringer i vore liv,
både nationalt og på internationalt plan. Vi har alle sammen ofret noget.
Personligt har det for mig været barskt ikke at kunne bære mine børnebørn som vanligt
og give dem et kram og et kys, og jeg kan levende forestille mig at bedsteforældre og
venner over hele kysten også havde det på samme måde. Dette skete for ikke så
mange måneder siden. Da lukkede vort land fuldstændigt ned.
1
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Indberetning for oktober 2020 fra Rigsombudsmanden i Grønland
For at forebygge en ukontrolleret smittespredning i samfundet har vi måtte lave
beslutninger, der havde konsekvenser for kulturen og for sportens verden.
Det gjorde vi, fordi vi kunne se at der var hurtig smittespredning ved lignende
arrangementer ude i verden.
Da smitten for alvor begyndte at sprede sig i vore nabolande, var jeg derfor nødsaget til
at lave nogle rigtigt tunge beslutninger.
Denne tid vi som et samfund nu lever i, er uden fortilfælde. Den kan sammenlignes
som det at gå på nyis, og man må føle sig frem med istukken overalt, mens man
forsigtigt bevæger sig fremad.
Det var ikke nemt, for jeg havde ikke nogen jeg kunne spørge. Og jeg vidste at såfremt
jeg fejlede, lå ansvaret på mine skuldre, og hver dag bad jeg til at mit folk og mit land
ikke blev ramt.
Derfor vil jeg takke alle i Inatsisartut, takke alle der arbejder i foreningerne, forældrene,
samt alle, der med os i Naalakkersuisut har arbejdet for at forhindre at denne sygdom
breder sig i landet
for det er en sygdom der hverken skelner mellem partifarve eller
mellem individer. Og det er mit håb, at vi alle kan væbne os med tålmodighed og være
forenede under bekæmpelsen af denne epidemi.
For at forhindre stilstand i økonomien og i erhvervslivet vil Naalakkersuisut under
møderne her i efteråret fremkomme med 15 lovforslag, 16 landstingsbeslutninger og
en enkelt redegørelse.
*
Som det er sket i andre lande, er vort lands økonomi blevet ramt af corona epidemien.
Den økonomiske og erhvervsmæssige fremgang vi har oplevet over de seneste år er
blevet hæmmet.
Vi har skønnet, at de udgifter der har været for at bekæmpe corona epidemien vil
beløbe sig til omkring en halv milliard.
Den stabile økonomiske position vort land var i da epidemien begyndte, sikrer dog at vi
kan fortsætte.
2
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Indberetning for oktober 2020 fra Rigsombudsmanden i Grønland
Det giver os en mulighed for bistå de erhvervsdrivende, byggesektoren samt service-
og handelssektoren, således at samfundets hjul kan løbe rundt og holdes i gang.
Vi må regne med at corona epidemiens økonomiske følger stadig vil kunne mærkes i de
kommende år. Dette giver os en forpligtelse til at være beredt på at dække udgifterne.
Vi skal lave beslutning om finansloven under denne samling. Det forslag der er fremlagt
er præget af epidemiens følger og nuværende påvirkning.
Det kørte godt for virksomhederne før epidemien brød ud. Den gode økonomiske
periode vi var inde i, resulterede i at vore virksomheder selv kunne tilpasse sig de
følger epidemien bragte med sig, og derfor havde de ikke behov for direkte støtte fra
myndighederne.
Fordi vi ikke ved hvad de kommende år vil bringe med sig, er det vores pligt at udvise
forsigtighed og tænke os godt om, for at vi kan give økonomien så gode rammer som
muligt, dels for at forhindre at økonomien går i stå, og at vi kan have en
samfundsøkonomi der kan hænge sammen for de kommende år.
Derfor har Naalakkersuisut besluttet at være forsigtige med at komme med for mange
udgiftstunge forslag. Men det er nødvendigt at investere i vort lands fremtid for at
forhindre, at udviklingen går i stå.
Jeg vil derfor opmuntre til at man har dette i tankerne, når man tager stilling til de
fremlagte forslag.
Da corona epidemien startede, gjorde vi det muligt at give hjælpepakker til de fleste
virksomheder. Det blev i foråret klart at nogle virksomheders behov var mindre end
først antaget, medens andre virksomheder havde behov for mere hjælp.
For at hjælpe passager- og turistvirksomhederne har vi i Naalakkersuisut sammen med
aktørerne lavet hjælpepakker med henblik på at stimulere aktiviteter og rejser internt i
landet.
Disse hjælpepakker forventes at køre mindst året ud.
3
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Indberetning for oktober 2020 fra Rigsombudsmanden i Grønland
Det forventes at corona epidemien vil påvirke passagertransporten og
turismevirksomhederne i de kommende år, vi må derfor være forberedt på at give
hjælpepakker til disse områder.
Fiskeriet er gennem eksporten til udlandet vort lands største indtægtskilde. Der har
været fremgang på Grønlands eksport af fiskeriprodukter over de sidste år.
Vort lands økonomi er følsomt over for priser på fisk i udlandet, og når priserne falder,
påvirker det både fiskerne, myndighederne og andre.
Naalakkersuisut har besluttet at hjælpe nogle af de fiskere der har lidt økonomisk tab
ved indenskærs fiskeri af rejer, krabber og torsk.
Denne ordning vil også køre året ud.
Vi må styrke og sprede handelen med fisk i fremtiden.
Derfor foreslår Naalakkersuisut under dette efterårs Inatsisartut samling, oprettelsen
af en repræsentation i Asien med det primære formål at promovere vort lands eksport
af fisk. Denne repræsentation vil, ud over promovering af eksporten, også åbne vejen
for andre muligheder for handel.
*
I Naalakkersuisut finder vi det vigtigt at Selvstyrets virksomheder skal fokusere på
handel og være uafhængige af politisk indblanding.
Virksomhederne skal støtte landets udvikling, og Naalakkersuisut forventer, at de gør
deres til for at skaffe tilstrækkelig indkomst til Landskassen.
Virksomhedernes økonomi er blevet stabilt over de seneste år, og dette har vi opnået
ved at sikre virksomhederne en bemanding bestående af kompetente ledere og
bestyrelsesmedlemmer.
Virksomhedernes bidrag til samfundet skal bibeholdes ved at holde mulighederne for
indtægter åbne.
4
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Indberetning for oktober 2020 fra Rigsombudsmanden i Grønland
Og dette kan kun ske ved at sikre deres handlefrihed og deres muligheder for at hente
viden gennem rekruttering af mandskab. Med en sådan fremgangsmåde sikres
borgerne i Grønland, og ikke mindst ungdommen, en opbygning af viden til en gradvis
overtagelse af ansvar.
*
Aldrig har det før været vigtigere for vort land at have nye og større
indtægtsmuligheder som nu.
Vi er i Naalakkersuisut glade for at se at der åbnes endnu en mine, idet Naalakkersuisut
har givet udnyttelsestilladelse til Tanbreez i Killavaat Alannguat (Kringlerne) i
Sydgrønland.
Denne nye udnyttelsestilladelse er den sjette i rækken, hvoraf to af dem allerede er i
gang med minedrift.
Disse udnyttelsestilladelser skaber i sidste ende nye jobs og giver indtægtsmuligheder
for vort land.
Et yt og love de projekt der s art skal til at starte er også Du das Titia iu ’s projekt i
Moriusaq i det nordligste Grønland. Naalakkersuisut regner med at give en
udnyttelsestilladelse til dem før årets udgang.
Høringsprocessen omkring projektet har kørt godt, og projektet giver nye og lovende
muligheder for udvikling i Qaanaaq området.
Det er vigtigt for Naalakkersuisut at tilgængelige oplysninger vi har omkring minedrift
skal være entydige, og vi er meget opmærksomme på at betjeningen overfor dem skal
være optimalt.
5
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Indberetning for oktober 2020 fra Rigsombudsmanden i Grønland
*
Som vi alle ved, har der aldrig før været større byggeaktivitet i landet som i disse dage.
Ved siden af de historisk store projekter i form af lufthavnsbyggerierne i Nuuk og
Ilulissat har Naalakkersuisut også tilstræbt på at sprede byggeaktiviteteten rundt
omkring i landet.
Et af de vigtigste aktiviteter der i denne sammenhæng kan nævnes er
kollegiebyggerierne. Bygningen af disse vil styrke uddannelsesområdet, men vil
mærkbart forbedre de unges muligheder samt deres omgivelser.
Lufthav e i Sydgrø la d skal bygges efter I atsisartut’s afgørelse.
Under det første udbud af anlægsarbejdet har tilbuddene kostet meget mere end
beregnet og der har været mange aftaler der skulle på plads. På grund af dette har det
været nødvendigt at lave en ny udbudsrunde.
Denne planlægges nu og skal gennemføres så hurtigt som muligt, og man regner med
at lufthavnen vil færdiggøres i 2024.
Man kan ikke komme udenom lufthavnsbyggeriet i Qaqortoq, Sydgrønland.
Affolkningen i Sydgrønland skal standses. Mulighederne for udvikling og skabelse af
jobs skal optimeres. Dette bringes til veje gennem bygningen af lufthavnen, for derved
skabes nye virksomheder og eksisterende virksomheder får muligehd for at udvikle sig
yderligere.
Denne udvikling er Naalakkersuisut fast besluttede på at gennemføre, og anser det
som en vigtig vej i skabelsen af en mere ensartet udvikling i samfundet.
Redegørelsen omkring byggeri af regionale lufthavne i forskellige byer som Inatsisartut
har anmodet, er fornyligt blevet afleveret.
Naalakkersuisut finder det vigtigt at skabe en sammenhængende udvikling over hele
landet. Jeg glæder mig derfor til vores fælles debat om byggeriet af de regionale
lufthavne.
I den forbindelse vil jeg gerne fremhæve, at jeg finder det naturligt, at vi som det første
bygger mindre regionale lufthavne i Tasiilaq og Ittoqqoortoormiut, Qeqertarsuaq og
Nanortalik. For bygningen af disse lufthavne vil skabe udvikling i disse byer.
6
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Indberetning for oktober 2020 fra Rigsombudsmanden i Grønland
*
At skabe attraktive
og fordelagtige arbejdspladser er et af Naalakkersuisut’s
ål.
I et land hvor der udvikles nye arbejdspladser, har vi brug for alle der kan arbejde. Vi
har også brug for dem der kan tilbyde deltidsarbejdskraft.
Efter at have gennemørt en evaluerings- og høringsproces for de relevante parter, og
for at smidiggøre bestemmelserne omkring førtidspensionister og deres muligheder for
arbejde, vil Naalakkersuisut fremføre ændring af lovforslag omkring Inatsisartutloven
på området.
Forslaget indeholder tilbud om revurdering om arbejdsevne til de der ansøger om
førtidspension.
Vi har forbedret mulighederne supplering af indkomst for vore ældre der er
arbejdsdygtige, og de der gerne vil arbejde. Jeg synes også at det er på tide at
undersøge og forbedre vilkårene for ældre der er uarbejdsdygtige. Vi har nyligt ansat
en talsmand for de ældre og vi skal i samarbejde med ældretalsmanden belyse
området.
*
Sundhedsområdet giver økonomiske og faglige udfordringer.
Sundhedsområdet har måttet forberede sig omkring corona situationen i løbet af
meget kort tid, hvilket har resulteret i at serviceringen af befolkningen og andre
opgaver ofte desværre har måttet udsættes.
Dette er selvfølgeligt beklageligt.
Det er Naalakkersuisut’s
mål at brugerne af sundhedsområdet skal høres mere.
En aftale der har til formål at skabe et tættere samarbejde med kommunerne er på vej,
og ikke mindst er Sundhedskommissionen i gang med at udrede sundhedsområdet.
Arbejdet på at skabe større integration ved at danne brugerråd i sundhedsregionerne
er netop i fuld gang. Borgerne vil herigennem få større mulighed for at gøre
7
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Indberetning for oktober 2020 fra Rigsombudsmanden i Grønland
opmærksom på de udfordringer og behov de oplever omkring sundhedsområdets
servicering overfor de relevante instanser.
Jeg vil gerne særskilt takke de frivillige der hjælper vore kræftramte borgere. Jeg er
glad for deres deltagelse i debatten i samfundet for at forbedre forholdene for de
kræftramte, og deres bestræbelser på at finde nye muligheder for at hjælpe dem.
*
Vor største forpligtelse som et samfund er at skabe trivsel og trygge rammer for vore
børn under deres opvækst.
Vi er taknemmelige over, at de fleste børn i vort land oplever en god opvækst. Trods
vore store bestræbelser må vi dog også sige, at dette desværre ikke gælder for alle
børn.
Selvom det gør ondt at sige dette, oplever børn og unge nogle forældres omsorgssvigt
og samtidig nogle mennesker udsætter børn for seksuel misbrug.
De seneste undersøgelser viser, at ca. 20 % af børn født efter 1995 eller senere har
oplevet seksuelt misbrug, samt at en tredjedel af børnene har oplevet at føle
omsorgssvigt fra nogle af deres forældre.
Selvom tallene er mindre i forhold til før, er der stadig for mange børn der ikke oplever
en tryg opvækst.
Dette kan ikke accepteres.
Sidste år i oktober måned gav den danske regering midler til et hurtigt arbejdende
grønlandsk-dansk udvalg der over de næste fire år skal styrke indsatsen for udsatte
børn og unge i Grønland.
Udvalget som er bemandet af relevante repræsentanter fra myndighederne, vil
indsamle data fra forskellige regioner i landet og har udfærdiget en rapport med 16
anbefalinger.
Anbefalingerne peger på hvordan der sikres en tidlig indsats og forebyggelse, og
kommer med anbefalinger til tilbud til projekter, der har til formål at undgå seksuelt
8
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Indberetning for oktober 2020 fra Rigsombudsmanden i Grønland
misbrug af børn og unge. Disse projekter er allerede påbegyndt i samarbejde med
kommunerne.
Naalakkersuisut fortsætter arbejdet med en styrket retssikkerhed for personer der har
været udsat for overgreb.
Udkast til ændring af retsplejeloven, samt udkast til Kongelig andordning om
ikrafttræden om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser, vil
også blive forelagt til godkendelse under denne samling.
*
At sikre bedre og lige vilkår for bør efa ilier er et af Naalakkersuisut’s
ål.
Vi har forlænget barsel i forbindelse med fødsel og adoption og denne træder i kraft fra
nytåret.
I forbindelse med dette skal vi også komme med forslag til en barselsfond, som også vil
være gældende for private erhvervsdrivende.
Ved oprettelse af en barselsfond vil familieforsørgere, uanset om de er i den offentlige
eller i den private sektor, sikres større ligestilling i forbindelse med barsel og løn.
*
Alle har en forpligtelse til at forsørge sig selv og ens egen familie. Desværre er der
nogle iblandt os, som på grund af de omstændigheder de har mødt i livet, er ude af
stand til at forsørge sig selv.
Når vi i en længere periode er ude af stand til at forsørge os selv, har vi mulighed for at
få tilbudt offentlige ydelser.
Fra Naalakkersuisut anser vi det at kunne komme tilbage til arbejdsmarkedet som en af
de vigtigste kilder for et menneske selvtillid. Naalakkersuisut har derfor yderligere
udvidet mulighederne for vore børn og unge over de seneste år.
9
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Indberetning for oktober 2020 fra Rigsombudsmanden i Grønland
Flere og flere der påbegynder en uddannelse. Mekanismerne for at afhjælpe børn
bliver intensiveret, og arbejdet med forebyggelsestiltag og direkte indsats styrkes i tæt
samarbejde med kommunerne.
Naalakkersuisut anser det nødvendigt at der skabes udvikling. Flere unge skal rustes til
uddannelse og arbejdsmarked. Derfor vurderer vi nu bestræbelserne på at få flere ud i
arbejdsmarkedet og fremkommer med et lovforslag omkring lærlinge og praktikanter.
Vi er i Naalakkersuisut overbeviste om at Inatsisartutloven om lærlinge og praktikanter
vil tydeliggøre både ansvar og forpligtelser på området og resultere i forbedring af de
unges muligheder
*
Da corona epidemien brød ud, blev folkeskolen og uddannelsesstederne ligeledes
hårdt ramt.
Som samfund skal vi gøre noget ved afbrydelser af uddannelser.
Tallene viser, at næsten halvdelen af de studerende der har påbegyndt en uddannelse,
vælger at afbryde uddannelsen. Dette må vi gøre noget ved. Vi må gøre det mere
attraktivt at tage en uddannelse.
Den normale undervisning oplevede en drastisk ændring i år. I den forbindelse vil jeg
gerne takke alle eleverne og de studerende, lærerne og lederne for at de i løbet af en
meget kort og udfordrende periode var med til at sikre at undervisningen trods
omstændighederne kunne køre.
De erfaringer man har tilegnet sig under epidemien med at anvende teknologien under
undervisning, kan udmærket bruges i den fremtidige brug af fjernundervisning.
Tele Greenland A/S rolle i at undervisningen kunne køre, og det udviklingsarbejde de
gennemførte i denne sammenhæng har åbnet vejen for nye muligheder for fremtiden.
Det er ikke kun Tele Greenland der har gennemgået en udvikling. Royal Arctic Line har
åbnet nye ruter og købt nye skibe. Air Greenland er også ved at forny sin flåde. Royal
Greenland har erhvervet nye trawlere og skiftet de gamle ud. Disse virksomheders
aktiviteter i denne retning er eksempler på en god udvikling og baner vejen for flere
uddannelser og jobs til vore unge.
10
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Indberetning for oktober 2020 fra Rigsombudsmanden i Grønland
Jeg vil til slut citere dette digt af Augo Lynge:
”…Tror du stadig at I uit kalaallit ikke for år,
at de fremdeles ikke evner?
Luk dine ører til tvivlernes ord.
For tror du virkeligt på dem?
Vi formår og vi kan
– ga ske og aldeles.”
~ Augo Lynge
...Suli isu a a pit sape suassasut
Inuit kalaallit,
inortuassasut?
Siutit matukkit sapersorisunut.
Ilumut upperaagit?
Sapi
givippugut...
- Augo Lynge
Med disse ord ønsker jeg jer alle i Inatsisartut en god samling.
11