Grønlandsudvalget 2019-20
GRU Alm.del Bilag 19
Offentligt
2109976_0001.png
Grønlandsudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
21. november 2019
Uddrag fra aftale om fordeling af reserven til foranstaltnin-
ger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet med
relevans for Grønlandsudvalget.
Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet og
Liberal Alliance har netop indgået aftale om fordeling af reserven til
foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet.
Reserven afløser den nedlagte Satspulje.
Nogle af initiativerne i aftalen vedrører Grønland eller grønlændere i
Danmark og aftaleteksten vedr. disse gengives i det følgende:
”Hjælp
til udsatte børn og unge i Grønland
Flere undersøgelser og rapporter peger på, at forholdene for udsatte
børn og unge i Grønland, herunder de grønlandske kommuners sags-
behandling i børnesager, er stærkt bekymrende. Den grønland-
ske børnetalsmand har flere gange siden efteråret 2015 offentliggjort
”rejserapporter” om forskellige områder i Grønland, som omtaler
stærkt bekymrende forhold for udsatte børn og unge, bl.a. udfordrin-
ger
med at sikre den nødvendige handling på underretninger. Rapporter-
ne og forskellige undersøgelser viser, at der flere steder i Grønland er
massive problemer med svigt af børn, og at børnene ikke altid får den
nødvendige og rettidige støtte. Partierne er derfor enige om, at der er
behov for at afsætte midler til at understøtte de grønlandske myndig-
heders arbejde for at forbedre forholdene for udsatte børn og unge i
Grønland.
Regeringen har endvidere i 2019 igangsat et fælles tværgående ar-
bejde mellem Grønland og Danmark, som skal analysere udfordrin-
gerne og komme med anbefalinger til langsigtede løsninger til, hvor-
dan forholdene for udsatte børn og unge i Grønland kan forbedres.
Arbejdsgruppens arbejde skal være færdigt i første halvdel af 2020 og
danner afsæt for udmøntningen af midlerne. Der afsættes i alt 80,0
mio. kr. til indsatsen i perioden 2020-2023.
Side 1 | 3
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 19: Uddrag fra aftale om fordeling af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet med relevans for Grønlandsudvalget.
2109976_0002.png
Støtte til udsatte grønlændere i Danmark
Partierne er enige om, at De Grønlandske Huses inklusionsindsats for
nytilkomne grønlændere i Danmark er en vigtig del af infrastrukturen
for den sociale indsats til nytilkomne og socialt udsatte grønlændere i
Danmark.
Derfor ønsker partierne at videreføre inklusionsindsatsen, hvormed
der ydes støtte til nytilkomne grønlændere og til husenes brugere
samt ved en opsøgende indsats i grønlandske lokalmiljøer. Indsatsen
for nytilkomne grønlændere skal således forebygge udsathed blandt
grønlændere i Danmark. Der afsættes i alt 12,3 mio. kr. i perioden
2021-2023, der fordeles ligeligt mellem de fire Grønlandske Huse.
Løsning af grænsehindringer for førtidspensionister i Rigsfælle-
skabet
Partierne er enige om at afsætte midler til at udmønte aftale i Rigsfæl-
lesskabet om lettelse af grænsehindringer, når personer, der er til-
kendt førtidspension i en rigsdel, flytter til en anden rigsdel. Følgende
tre initiativer implementeres i hver rigsdels lovgivning:
1) Hver rigsdel vil skulle udveksle relevante oplysninger, der nedsæt-
ter sagsbehandlingstiden i forbindelse med behandling af sager om
førtidspension ved flytning mellem rigsdelene.
2) Der indføres en overgangsordning, som indebærer, at førtidspensi-
onister ved flytning mellem rigsdelene kan medtage sin førtidspensi-
on, indtil der er truffet afgørelse i sagen, dog højst i 12 måneder.
3) Førtidspensionister, der er tilkendt højeste førtidspension i den fra-
flyttede rigsdel, tildeles automatisk førtidspension i den tilflyttede rigs-
del, og førtidspensionister, der er tilkendt førtidspension i Danmark,
tildeles automatisk højeste førtidspension ved flytning til andre rigsde-
le. Der afsættes 1,0 mio. kr. årligt til ordningen fra 2020 og frem.
Styrket indsats for implementering af Housing First på hjemløse-
området
Hjemløsetællingen for 2019 viser, at kurven over antallet af hjemløse
er fladet ud, og at der er sket et lille fald i antallet af unge hjemløse.
Partierne er på trods heraf enige om, at antallet af hjemløse i Dan-
mark stadig er alt for højt. I Danmark har man siden 2009, hvor man
igangsatte Hjemløsestrategien (2009-2013), arbejdet med at omlæg-
ge indsatsen til bekæmpelse af hjemløshed efter principperne i Hou-
sing First-tilgangen.
Hjemløsestrategien viste gode resultater, men der er fortsat brug for
viden om barrierer og muligheder i det videre arbejde med at under-
støtte kommunernes omlægning af deres praksis til evidensbaserede
indsatser på området samt bedre forebyggelse blandt særligt unge.
Derfor er partierne enige om, at Socialstyrelsens rådgivningsfunktion
på hjemløseområdet i 2020-2021 skal afdække og indhente viden i
den eksisterende dialog med kommunerne for at kunne styrke arbej-
det med Housing First, herunder viden om succeser og udfordringer i
arbejdet med særlige målgrupper som fx unge i alderen 18-29 år og
ældre hjemløse og hjemløse grønlændere. Vidensafdækningen vil
endvidere omfatte internationale
Side 2 | 3
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 19: Uddrag fra aftale om fordeling af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet med relevans for Grønlandsudvalget.
2109976_0003.png
erfaringer fra lande som Norge og Finland. Hjemløseområdet er priori-
teret af aftaleparterne, som ønsker at udvikle området. Derfor er parti-
erne
enige om, at der allerede nu afsættes midler til, at der i 2022-2023 kan
følges op på både ovennævnte afdækning af Housing First, samt erfa-
ringerne fra den igangværende Handlingsplan til bekæmpelse af
hjemløshed, der indgik i aftalen om udmøntning af satspuljen for
2018-2021. Opfølgningen drøftes i forbindelse med udmøntning af
reserven for 2022. Partierne præsenteres for en samlet vidensafdæk-
ning inden sommerferien 2021. Der afsættes i alt 22,0 mio. kr. til ind-
satsen i perioden 2020-2023.”
Med venlig hilsen
Jesper Thinghuus,
udvalgssekretær
Side 3 | 3