Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del Bilag 90
Offentligt
2187386_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Å r l i g s t a tu s f o r a n s k a f f e ls e n a f d e n d a n s k e
F -3 5 a j oi n t s t rike f ig h t e r k a m p f l y ka p a c i t e t
Den 14. december 2017 tiltrådte Finansudvalget akt. 31 om anskaffelse af
27 kampfly af typen F-35A Joint Strike Fighter med tilhørende udstyr og si-
mulatorer mv. med en totaludgift på op til 16.374,4 mio. kr. (2017-pl). Fi-
nansudvalget blev i den sammenhæng oplyst, at Forsvarsministeriet årligt
orienterer om programmets bevillingsudvikling. Denne orientering følger
heraf.
F-35-anskaffelsen følger af Aftale mellem den daværende V-regering, Soci-
aldemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Radikale Venstre
om anskaffelse af nye kampfly af juni 2016. Det Konservative Folkeparti til-
sluttede sig aftalen i forbindelse med indtræden i VLAK-regeringen den 28.
november 2016.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
7. maj 2020
KFI
2020/002461
74794
Ingen
FORSVARSMINISTEREN
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: 728 10000
Fax: 728 10300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
I forlængelse af Finansudvalgets tiltrædelse af akt. 31 af 14. december 2017 gen-
nemførte Forsvarsministeriet via Nationalbanken kurssikring af behovet for ameri-
kanske dollars i anskaffelsesperioden. Forsvarsministeriet orienterede ved akt. 75
af 21. marts 2018 Finansudvalget om, at kurssikringen og periodeforskydninger
samlet set havde medført et mindrebehov på 899,8 mio. kr. (2017-pl). Totaludgif-
ten for F-35-anskaffelsen blev på den baggrund nedjusteret til 15.474,6 mio. kr.
(2017-pl).
I perioden siden sidste års orientering om programmets bevillingsudvikling er der
indgået yderligere forpligtelser i forhold til køb af fly. Danmark er nu forpligtet til
at købe 24 fly af de i alt 27 forventede fly. Derudover er der som planlagt indgået
aftaler om køb af varierende ydelser (eksempelvis uddannelsesrelaterede simula-
torevents) og supplerende udstyr (eksempelvis første danske anskaffelse af reser-
vedele til det landefælles globale reservedelslager), ligesom Danmark også har
indgået de første forpligtelser i forhold til det fælles globale drifts- og vedligehol-
delseskoncept. Endelig har forsvarsforligskredsen i november 2019 besluttet at
forberede de sidste 17 fly til en eventuel efterfølgende installation af bremse-
skærme.
Tabel 1 viser den forventede totaludgift for F-35-anskaffelsen jf. bevillingen på
akt. 75 af 21. marts 2018, status ved seneste årlige orientering om bevillingsud-
viklingen pr. 31. december 2018 samt nærværende status pr. 31. december 2019.
Side 1 af 3
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 90: Kopi til orientering af Forsvarsministeriets årlige orientering til Finansudvalget om bevillingsudviklingen på anskaffelse af F-35 kampfly, fra forsvarsministeren
2187386_0002.png
Tabel 1: Status ift. orienterende aktstykke 75
(2017-pl)
Orienterende akt.
75
af marts 2018
(bevilling)
15.260,6 mio. kr.
214,0 mio. kr.
15.474,6 mio. kr.
Status pr. 31/12
2018 (sidste års
orientering)
15.260,6 mio. kr.
214,0 mio. kr.
15.474,6 mio. kr.
Status pr. 31/12
2019
14.316,8 mio. kr.
261,4 mio. kr.
14.578,2 mio. kr.
Anlægsinvesteringer
Programorganisation
I alt
Som det fremgår af tabel 1, er den forventede totaludgift faldet med 896,4 mio.
kr. (2017-pl) siden sidste orientering. Dette skyldes primært lavere stelpriser på
flyene. De lavere stelpriser er realiseret ved, at partnerskabets programkontor har
haft succes med at nedbringe produktionsomkostningerne. Samtidig er der i peri-
oden produceret et stigende antal fly pr. år, hvilket har resulteret i øgede stor-
driftsfordele, hvilket også har bidraget til reduktionen i den forventede totaludgift.
I modsat retning har pris- og lønindeksreguleringen af bevillingen til kampfly-
anskaffelsen på finansloven været lavere end den prisfremskrivning, der finder
sted i USA for kampfly. Der vil løbende opstå et indeksbestemt tab, så længe der
er en lavere indeksudvikling af finanslovsbevillingen til kampflyanskaffelsen i
Danmark end prisfremskrivningen i USA.
Som følge af lavere priser på flystel mv. er der i slutningen af 2019 aftalt en ny
dansk betalingsplan for anskaffelsen med partnerskabets programkontor. Den nye
betalingsplan afspejler de ændrede betalingsforudsætninger og dermed et ændret
likvidt behov. Kurssikringen i USD vil som følge heraf blive justeret.
De forventede udgifter til programorganisationen er steget siden sidste oriente-
ring. Stigningen skyldes bl.a., at der er iværksat en række tiltag med henblik på at
styrke indsatsen på industriområdet, øgede krav på sikkerhedsområdet samt styr-
ket fokus på at håndtere risici. Stigningen på sikkerhedsområdet er hovedsageligt
forårsaget af eksterne krav i F-35-programmet, der medfører yderligere arbejds-
opgaver. Programorganisationen har desuden styrket sit fokus på håndteringen af
risici. Dette skyldes bl.a. en stram tidsplan for byggeriet på Flyvestation Skryd-
strup ift. tidspunktet for modtagelse af de første fly i Danmark. Programorganisa-
tionen arbejder således på at nedbringe risici og eventuelle konsekvenser ved en
forsinkelse.
Det bemærkes, at de seneste udmeldte estimater for driftsomkostninger fra det
amerikanske F-35-program viser en stigende tendens. Der arbejdes fra program-
mets side målrettet med at håndtere driftsomkostningerne for F-35, herunder at
implementere omkostningsreducerende tiltag. Ændringer i driftsomkostningerne
vurderes derfor at kunne håndteres inden for den samlede økonomiske ramme for
det danske kampflyprogram.
Endvidere udgives jævnligt rapporter fra
U.S. Government Accountability Office
vedrørende F-35-programmet. Der sættes i disse rapporter typisk fokus på udfor-
dringer i programmet. Senest er der eksempelvis peget på, at der ses behov for at
opdatere det nuværende logistiske it-system (ALIS). Når rapporterne udgives er
der typisk allerede iværksat tiltag med henblik på at håndtere de rejste forhold.
Dette er også gældende i forhold til det logistiske system, hvor det er besluttet, at
systemet skal erstattes af et nyt og tidssvarende logistisk system (ODIN). F-35-
programmet er således opmærksom på de forhold, der rejses i rapporterne, og det
Sagsnr.: 2020/002461
Dok.nr.: 74794
Side 2 af 3
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 90: Kopi til orientering af Forsvarsministeriets årlige orientering til Finansudvalget om bevillingsudviklingen på anskaffelse af F-35 kampfly, fra forsvarsministeren
er således fortsat forventningen, at de omtalte forhold ikke får betydning for det
danske kampflyprogram.
Som oplyst i sidste års orientering til Finansudvalget, forventes den forudsatte
pause i den internationale opgaveløsning på 3 år (perioden 2022-2024) at kunne
blive forskudt 6 måneder som følge af beslutningen om at forlænge anvendelsen
af F-16 og senere ibrugtagning af F-35.
Det bemærkes, at ombygningen og klargøringen af Flyvestation Skrydstrup samt
håndtering af støjkompensation til naboer af flyvestationen ikke er en del af den
bevillingsmæssige hjemmel tilvejebragt med akt. 31 af 14. december 2017 og akt.
75 af 21. marts 2018. Udgifterne er derfor ikke omfattet af nærværende status på
bevillingsudviklingen i programmet.
Udgifterne til byggemodning på Flyvestation Skrydstrup på 153 mio. kr. (2018-pl)
er i stedet hjemlet med akt. 28 af 30. november 2019, mens de resterende udgif-
ter til byggeprojektet forventes hjemlet på anlægslov i 2020. Med vedtagelsen af
anlægsloven senest juni 2020 forventes flyvestationen at være klargjort til modta-
gelse af de første F-35-fly i 2023. Byggeprojektet på Flyvestation Skrydstrup for-
ventes at andrage ca. 1,1 mia. kr. inklusiv udgifter til byggemodning bevilget på
akt. 28 af 30. november 2019. På tidspunktet for akt. 31 estimeredes udgiften til
650 mio. kr. Ønsket om at mindske støjgener hos naboer har siden resulteret i en
flytning af komplekset på flyvestationen. Bl.a. dette har fordyret projektet. Der er
desuden tale om et stort og kompliceret byggeri, hvor helt særlige krav til facilite-
terne og sikkerheden omkring F-35 kampfly gør sig gældende, og hvor største-
delen af kontrakterne endnu ikke er indgået. Byggeprojektet er derfor forbundet
med usikkerhed. Hertil kommer en nettoudgift til støjkompensation, som forventes
at udgøre 250 mio. kr., jf. Aftale mellem regeringen, Venstre, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti og Radikale Venstre om kompensation for F-35 kampfly-
støj fra Flyvestation Skrydstrup af 15. november 2019.
De samlede udgifter til kampflyanskaffelsen forventes som følge af de modsatret-
tede bevægelser fortsat at kunne holdes inden for, men tæt på, rammen af den
samlede kampflyøkonomi på 20 mia. kr. (2015-pl), jf. Aftale mellem den davæ-
rende V-regering, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Radikale Venstre om anskaffelse af nye kampfly af juni 2016.
Afslutningsvis bemærkes det, at det med den hastige udbredelse i verden af
COVID-19 ikke kan udelukkes, at også kampflyprogrammet påvirkes.
Med venlig hilsen
Trine Bramsen
Sagsnr.: 2020/002461
Dok.nr.: 74794
Side 3 af 3