7. februar 2020
Høringssvar over lovforslag om udbygning og drift af Flyvestation Skrydstrup samt tilhørende
bekendtgørelser om støj og kompensation. Sagsnummer 2019/002863
Fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
Vi henviser endvidere til høringssvar fra Berg Advokater, v. Bjarne L. Ditlevsen, jur. konsulent, cand.jur.
Kompensationsmodellen, værdiforringelse og gradueret kompensation
Vi finder kompensationsmodellen som den fremgår af bekendtgørelsen om kompensation for støjgener fra
Flyvestation Skrydstrup utilstrækkelig og uforklarlig. Skellet mellem rød og gul zone er ganske voldsomt, og
afspejler på ingen måde den usikkerhed Forsvarsministeriet oplyser, der kan være i forhold til
flystøjberegningerne.
De der bor i rød zone tilbydes, hvad vi betragter som 100 % kompensation, medens naboen i gul zone,
måske tyve meter væk tilbydes, hvad der vil svare til 4 -10 % af værdien af hans ejendom. I den såkaldte
gule zone er der boliger med beregnet maksimal støj på 103,1 og 99.9 dB. Disse tilbydes samme
kompensation som boligejere, der overflyves med en maksimalstøj på 81,1 eller en gennemsnitstøj på 51,6
dB. (Figur 1 og 2) Denne forskelsbehandling er uacceptabel, idet de boligejere der ligger nærmest rød zone
oplever en værdiforringelse, som ikke udelukkende kan tilskrives den generelle konjekturudvikling.
Offentliggørelsen af de endelige støjberegninger og kompensationszoner samt frygten for den øgede støj
og et ændret støjbillede har ligeledes medført en negativ prisudvikling og værdiforringelse i området
generelt.
Den gennemførte miljøkonsekvensvurdering beskriver gennem litteraturstudier, at øget flystøj har en
negativ effekt på boligpriser. Vi mener, at denne værdiforringelse i visse områder i gul zone overstiger
naboretlige gundsætninger for værdiforringelse. Vi henviser til aktuelle høringssvar og tidligere fremsendt
materiale, der ligger tilgængelig på foreningens hjemmeside samt artikler og omtale i medier, der alle
omhandler værdiforringelse for boligejere i området omkring Flyvestation Skrydstrup.
Det fremgår, at forsvarsministeriet efter overtagelse af boliger i rød zone, påtænker at videresælge disse.
For det første finder vi det yderst kritisabelt, at staten vil videresælge boliger, som staten har følt en
forpligtigelse til at opkøbe på grund af støjgener. For det andet frygter vi, at et videresalg af 121 boliger, til
formentlig nedsat pris, vil have en yderligere negativ effekt på boligmarkedet og kan belaste alle
lokalområder rundt omkring Flyvestation Skrydstrup både økonomisk og socialt.
Endelig vil vi fremføre, at såfremt implementeringen af F-35 kampfly i Skrydstrup medfører behov for
lukning af daginstitutioner, vil dette angiveligt bevirke en yderlige værdiforringelse for boligejerne.
1