Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del Bilag 67
Offentligt
2147658_0001.png
7. februar 2020
Høringssvar over lovforslag om udbygning og drift af Flyvestation Skrydstrup samt tilhørende
bekendtgørelser om støj og kompensation. Sagsnummer 2019/002863
Fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
Vi henviser endvidere til høringssvar fra Berg Advokater, v. Bjarne L. Ditlevsen, jur. konsulent, cand.jur.
Kompensationsmodellen, værdiforringelse og gradueret kompensation
Vi finder kompensationsmodellen som den fremgår af bekendtgørelsen om kompensation for støjgener fra
Flyvestation Skrydstrup utilstrækkelig og uforklarlig. Skellet mellem rød og gul zone er ganske voldsomt, og
afspejler på ingen måde den usikkerhed Forsvarsministeriet oplyser, der kan være i forhold til
flystøjberegningerne.
De der bor i rød zone tilbydes, hvad vi betragter som 100 % kompensation, medens naboen i gul zone,
måske tyve meter væk tilbydes, hvad der vil svare til 4 -10 % af værdien af hans ejendom. I den såkaldte
gule zone er der boliger med beregnet maksimal støj på 103,1 og 99.9 dB. Disse tilbydes samme
kompensation som boligejere, der overflyves med en maksimalstøj på 81,1 eller en gennemsnitstøj på 51,6
dB. (Figur 1 og 2) Denne forskelsbehandling er uacceptabel, idet de boligejere der ligger nærmest rød zone
oplever en værdiforringelse, som ikke udelukkende kan tilskrives den generelle konjekturudvikling.
Offentliggørelsen af de endelige støjberegninger og kompensationszoner samt frygten for den øgede støj
og et ændret støjbillede har ligeledes medført en negativ prisudvikling og værdiforringelse i området
generelt.
Den gennemførte miljøkonsekvensvurdering beskriver gennem litteraturstudier, at øget flystøj har en
negativ effekt på boligpriser. Vi mener, at denne værdiforringelse i visse områder i gul zone overstiger
naboretlige gundsætninger for værdiforringelse. Vi henviser til aktuelle høringssvar og tidligere fremsendt
materiale, der ligger tilgængelig på foreningens hjemmeside samt artikler og omtale i medier, der alle
omhandler værdiforringelse for boligejere i området omkring Flyvestation Skrydstrup.
Det fremgår, at forsvarsministeriet efter overtagelse af boliger i rød zone, påtænker at videresælge disse.
For det første finder vi det yderst kritisabelt, at staten vil videresælge boliger, som staten har følt en
forpligtigelse til at opkøbe på grund af støjgener. For det andet frygter vi, at et videresalg af 121 boliger, til
formentlig nedsat pris, vil have en yderligere negativ effekt på boligmarkedet og kan belaste alle
lokalområder rundt omkring Flyvestation Skrydstrup både økonomisk og socialt.
Endelig vil vi fremføre, at såfremt implementeringen af F-35 kampfly i Skrydstrup medfører behov for
lukning af daginstitutioner, vil dette angiveligt bevirke en yderlige værdiforringelse for boligejerne.
1
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Kopi til orientering af høringssvar til udkast til lovforslag om udbygning af Flyvestation Skrydstrup, fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
2147658_0002.png
Vi finder det derfor nødvendigt, at der i bekendtgørelse om kompensation for støjgener fra Flyvestation
Skrydstrup indføres gradueret kompensation. Den graduerede kompensation bør tage udgangspunkt i
konkrete vurderinger for den enkelte ejendom samt verificerede støjberegninger og målinger.
Gradueret erstatning / kompensation kendes i forvejen ved etablering af eller ved udbygning af
eksisterende anlægsarbejder. F.eks. ved metrobyggeriet og ved udvidelser af El-nettet. Figur 1 og 2 illustrer
hvorledes en gradueret kompensation vil udjævne den voldsomme forskelsbehandling mellem rød og gul
zone.
Kompensationmodel ifølge bekendtgørelse
Kompensation i % - Støjniveauer i dB
120
100
80
60
40
20
0
Figur 1
Gul zone 51,6 - 64,5 dB Maksimalniveauer 81,3 - 103,1
Rød zone gennemsnit > 55 dB Maksimalniveauer 99,9 - 113,7 dB
Maks støjkurve
Gennemsnit LDEN
Gradueret kompensation
Kompensation i % - Støjniveauer i dB
120
100
80
60
40
20
0
Gradueret kompensation
Gul zone 51,6 - 64,5 dB Maksimalniveauer 81,3 - 103,1
Rød zone gennemsnit > 55 dB Maksimalniveauer 99,9 - 113,7 dB
Maks støjkurve
Gennemsnit LDEN
Figur 2
Figur 1 og 2 skal alene anskueliggøre hvorledes en gradueret kompensation kunne se ud, afgrænsningen af orange zone bør tage
udgangspunkt i konkrete vurderinger for den enkelte ejendom samt verificerede støjberegninger og målinger.
Rød zone: Tilbud om overtagelse af bolig eller udbetaling af 140.000 kr. eller støjisoleringstiltag
Gul zone: Udbetaling af 70.000 kr. eller støjisoleringstiltag
2
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Kopi til orientering af høringssvar til udkast til lovforslag om udbygning af Flyvestation Skrydstrup, fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
Støjisoleringstiltag
Bekendtgørelsen om kompensation for støjgener fra Flyvestation Skrydstrup angiver at boliger i såkaldt gul
zone kan få dækket omkostninger til konkrete støjisoleringstiltag, der samlet vil give en støjdæmpning på
mindst 3 dB og højest 5 dB. Vi stiller spørgsmål ved, om en støjdæmpning i dette niveau vil have en
tilstrækkelig effekt. Såfremt en støjdæmpning i dette niveau ikke vurderes at have nogen effekt, mener vi,
at det vil være spild af statens penge. Vi vil anbefale, at forsvarsministeriet konsulterer støjeksperter på
området, for en konkret og mere præcis vurdering af nødvendige tiltag.
Vi finder det betænkeligt, at det er en støjkonsulent udpeget af Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
(FMI), der skal udarbejde rapporten med støjisoleringsbeskrivelse og prisoverslag, samt godkende tilbud på
arbejdet. Endvidere er det uacceptabelt, at klager over støjkonsulentens afgørelser skal indbringes for FMI,
der vil træffe afgørelse i sagen, vel at mærke en afgørelse, der ikke kan påklages anden myndighed.
Foreningen opfordrer til inddragelse af uvildige eksperter og myndigheder.
Ligeledes beskriver bekendtgørelsen, at der kun tilbydes støjisolering i visse rum. Som tidligere anført,
oplever mange i området værdiforringelse som følge af implementeringen af F-35 på Flyvestation
Skrydstrup. Mange boligejere vil stå i en situation, hvor kun en del af husets vinduer bliver udskiftet, og det
er ikke realistisk at forvente at långivere vil låne penge ud til at få udskiftet de resterende vinduer. For
ejeren af en bolig, hvor eksempelvis kun 2/3 af vinduerne er udskiftet med nye støjdæmpende vinduer, kan
vi således frygte yderligere værdiforringelse. Vi mener derfor, at støjtiltag bør gælde hele boligen.
Tilbud om overtagelse af boliger
Bekendtgørelsen om kompensation beskriver, at i den såkaldte røde zone kan ejerne af boliger og
landbrugsejendomme anmode Forsvarsministeriets ejendomsstyrelse om at overtage boligen med
tilhørende grund. Denne formulering finder vi upræcis og den har vakt usikkerhed og bekymring i området.
Vi må formode, at Forsvarsministeriet vil overtage den matrikel boligen ligger på, samt tilhørende
matrikler. For landbrugsejendomme formoder vi, at det drejer sig om de matrikler, der hører under
landbrugsejendommens CVR-nummer / numre og drives i samdrift.
Alt støj bør medregnes og offentliggøres
I en tid hvor hele landet støjkortlægges, og med den viden man i dag har om støjs påvirkning af menneskers
helbred og velbefindende finder vi, at det er udtryk for en forældet tankegang, at noget støj er undtaget
godkendelsespligt, altså gratis støj. Vi mener ikke, at det på nogen måde kan forsvares og begrundes ud fra
et argument om landets sikkerhed at udtage en stor procentdel af den samlede støj. Tvært imod påfører
det beboerne i området omkring Flyvestation Skrydstrup en skjult og uigennemsigtig støjbelastning, som
efter vores opfattelse ikke er forenelig med de værdier, der ligger til grund for et åbent og demokratisk
samfund. De endelige flystøjberegninger offentliggjort af Forsvarsministeriet i april 2019 viser et scenarie A,
hvor ikke godkendelsespligtige flyvninger ikke er medregnet og et scenarie B hvor afvisningsberedskabet
inkl. luftrumshåndhævelse er medtaget. Der er dog stadig flyvninger, der ikke er medtaget i scenarie B.
Bekendtgørelsen om kompensation tager udgangspunkt i scenarie B, hvor suverænitetshåndhævdelse og
luftrumsovervågning er medtaget, der er dog stadig flyvninger, der ikke er medtaget i scenarie B.
Bekendtgørelsen om støj fra Flyvestation Skrydstrup finder ikke anvendelse på en række flyvninger, hvorfor
disse ikke er omfattet af støjregulering. Herved udtages mere end 10 % af alle flyvetimer alene i forbindelse
med suverænitetshåndhævelse.
3
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Kopi til orientering af høringssvar til udkast til lovforslag om udbygning af Flyvestation Skrydstrup, fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
Vi finder det yderst problematisk, at mere end 10 % af samtlige flyvetimer udtages som ikke
godkendelsespligtige, når vi taler om jagerfly, der overflyver området med meget høje maksimalværdier.
Vi finder det yderst problematisk, at bekendtgørelsen om kompensation tager udgangspunkt i et andet
scenarie end bekendtgørelsen om støj. TDENL-værdien fastsættes således i bekendtgørelsen om støj fra
Flyvestation Skrydstrup til 154,9 i den periode, hvor kampflykapaciten alene udgøres af F-35 (scenarie A).
TDENL-værdien for scenarie B, som kompensationsmodellen tager udgangspunkt i, er beregnet til 155,3.
Da TDENL-metoden anvendes til løbende at kontrollere støjbelastningen omkring en flyveplads, forhindres
offentligheden i at følge kontrolværdien for den samlede støjbelastning, og dermed følge om de
forudsætninger, der ligger til grund for kompensationsmodellen overholdes.
Undtagelser i forbindelse med mørkeflyvning
I bekendtgørelse om støj for Flyvestation Skrydstrup tillades afvigelse fra den beregnede terminalstøj 65
dage i tidsrummet 18.00-22.00 og 10 dage med kampfly og 10 dage med øvrige fly i tidsrummet 22.00-7.00.
Disse tal stemmer ikke overens med det antal dage, der er opgivet i forudsætninger for beregning af flystøj
og terminalstøj. Miljøkonsekvensvurderingen beskriver, at der regnes med træning i tidsrummet 18.00-
22.00 i seks uger om året og to uger om året hvor der flyves i tidsrummet 22.00-7.00, samtidig oplyses det,
at der flyves mandag til torsdag. Det vil sige fire aftener om ugen. 4 x 6 = 24 aftener med flyvninger i
tidsrummet 18.00-22.00, vi finder det påfaldende, at der tillades afvigelse 65 dage om året, idet vi
forventer, at afvigelsen fra den beregnede terminalstøj finder sted, fordi flyene skal i luften?
Ved afvigelse 65 dage om året overholdes forudsætningerne for flystøjberegningerne ikke, og dermed
heller ikke de forudsætninger der ligger til grund for kompensationsmodellen.
Vibrationer, infralyd og lavfrekvent støj
Konsekvensen af vibrationer, infralyd og lavfrekvent støj er ikke beskrevet i miljøkonsekvensvurderingen.
Forsvarsministeriet oplyser, at der vil blive udarbejdet et litteraturstudie samt iværksat andre tiltag for at
belyse disse områder nærmere. Særligt for boliger der overflyves i de såkaldte landingsrunder, kan antallet
af overflyvninger være hyppigere end i resten af området. Vi mener, at der i bekendtgørelserne både
vedrørende støj og kompensation bør indføres en forpligtigelse til revurdering, når resultatet af de ovenfor
beskrevne undersøgelser foreligger.
Yderligere undersøgelser af menneskers sundhed og påvirkning af produktionshusdyr og husdyrhold
Forsvarsministeriet oplyser, at der vil blive foretaget yderligere undersøgelser af menneskers sundhed og
påvirkning af produktionshusdyr. Vi mener, at der i bekendtgørelserne både vedrørende støj og
kompensation bør indføres en forpligtigelse til revurdering, når resultatet af de ovenfor beskrevne
undersøgelser foreligger.
Signifikante afvigelser
Det fremgår af den politiske aftale af 15. november 2019 at partierne er enige om, at såfremt målingerne
for F-35 afviger signifikant fra den beregnede flystøjbelastning, vil naboerne blive tilbudt en genberegning
af, hvorvidt deres bolig bør medtages i den gule eller røde zone. Dette ses ikke indskrevet i
bekendtgørelserne. Da beboere i området jævnligt har en oplevelse af, at forudsætningerne for
flystøjberegningerne ikke stemmer overens med det daglige flyvemønster, mener vi, at der i
4
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Kopi til orientering af høringssvar til udkast til lovforslag om udbygning af Flyvestation Skrydstrup, fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
bekendtgørelserne både vedrørende støj og kompensation bør præciseres, hvad der betegnes som en
signifikant afvigelse. Endvidere bør der indføres en forpligtigelse til revurdering, når resultatet af de ovenfor
beskrevne målinger foreligger.
Pay to be different
Det fremgår af Aktstykke 31, FT 2017-18 at Danmark som en del af stordriftsfordelene ved F-35
partnerskabet, er forpligtiget af at flyene løbende opdateres og modificeres. Hvis et partnerland ikke følger
grund-konfigurationen, vil omkostningerne øges uforholdsmæssigt. Pay to be different. I forudsætninger
for flystøjberegninger omtales således opdatering af motorer. Vi mener, at der i bekendtgørelserne både
vedrørende støj og kompensation bør indføres en forpligtigelse til revurdering, såfremt opdateringer
påvirker støjbilledet.
Løsningsmodel
Vi henviser til løsningsmodel der fremgår af høringssvar fra Berg Advokater, v. Bjarne L. Ditlevsen, jur.
Konsulent, cand.jur.
Med venlig Hilsen
På vegne af Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
Agnes Østergaard Rosenlund
Formand
5
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Kopi til orientering af høringssvar til udkast til lovforslag om udbygning af Flyvestation Skrydstrup, fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
6