Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del Bilag 56
Offentligt
2145404_0001.png
16. april 2019
Målerapport: AGAT - Aviation Grade Artificial Turf
Måling og vurdering af Aviation Grade Artificial Turf -
AGAT’s
lyddæmpende effekt.
Adresse: Månedalen 3, 2970 Hørsholm
Rekvirent:
Evergreen Aviation Aps
Kokkedal Industripark 2A
2980 Kokkedal
Kontaktperson: Special Projects Liaison Mads Lauritzen, [email protected], Mobil 20 85 48 48
Testlokation: EKMD - Helikopterlandingsplads, Månedalen 3.
Foto: Evergreen Aviation
Side 1 af 6
BitschAkustik | Bukkarvej 20 | 3200 Helsinge | T: + 45 40 60 05 23 | [email protected] |cvr: 37389137
www.bitschakustik.dk
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 23/1-20 vedrørende underlag til flyvepladser og helikopterlandingspladser, fra Evergreen Aviation ApS
2145404_0002.png
På foranledning af rekvirenten, Special Projects Liaison Mads Lauritzen, på vegne af Evergreen Aviation Aps,
har BitschAkustik d. 11. april 2019 udført måling af
AGAT’s lyddæ pe de effekt sa
e lig et ed
traditionelt hårdt underlag som asfalt eller beton
Formålet med målingerne er at undersøge om, og i givet fald hvor meget, man ved at anvende Aviation
Grade Artificial Turf - AGAT som underlag kan reducere støjen til omgivelserne fra eksempelvis helikoptere
under start og landing, fra motorafprøvning på forpladser og fra generel taxikørsel i lufthavnsområder tæt
på gates og hangarer.
AGAT har såvel i ind- og udland bevist dets fortræffelige egenskaber, når det gælder slidstyrke, fleksibilitet i
anvendelser, minimal eller ingen vedligeholdelse og hensyn til miljøet. De støjmæssige fordele har
imidlertid ikke tidligere været objektivt dokumenteret.
Resumé:
Denne rapport har til formål at dokumentere, hvor stor en dæmpning man opnår, når lyden udbreder sig
over større afstande, hvis der over et traditionelt hårdt underlag som asfalt eller beton udlægges AGAT.
Har kunstgræs (AGAT) tilsvarende effekt som et naturligt organisk græstæppe?
Jævnfør nedenstående Figur 1, som er en sammenligning af hvor stor en effekt et hårdt, mellemhårdt eller
blødt underlag har på det resulterende lydniveau, vil det være muligt i et stort frekvensområde at reducere
støjniveauet med minimum 3 dB. I figuren er afstanden mellem kilde og modtager 100 meter
højden over
terræn er 2 meter:
Figur1, Kilde: Brüel & Kjær
BitschAkustik | Bukkarvej 20 | 3200 Helsinge | T: + 45 40 60 05 23 | [email protected] |cvr: 37389137
www.bitschakustik.dk
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 23/1-20 vedrørende underlag til flyvepladser og helikopterlandingspladser, fra Evergreen Aviation ApS
2145404_0003.png
Side 2 af 6
I forsøget, der ligger til grund for denne rapport, er som lydkilde anvendt en rundstrålende højttaler
anbragt 2 meter over terræn. I 4 punkter (0, 90, 180,270 gr.), 5 meter fra kilden, er i en højde på 1,5 meter
over terræn målt det resulterende lydniveau, når underlaget er det eksisterende kunstgræstæppe AGAT
(P001). Kunstgræstæppet tildækkes herefter med køreplader af plast og målesekvensen gentages (P002).
Forskellen i lydniveau er 0,6 dB(A) lavere, når underlaget er AGAT, se Tabel 1 side 4.
Måling P001 med AGAT som underlag
Måling P002 med køreplader udlagt
Den målte forskel på 0,6 dB svarer meget godt til det forventede jævnfør Figur 1, da de anvendte
køreplader af plast akustisk set ikke er helt så hårde som eksempelvis beton. Det er forventeligt, at i en
sammenligning med beton eller asfalt, og i større afstand end de 5 meter, vil AGAT give en 3 dB forskel
svarende til Figur 1.
Subjektivt er et spring på 3 dB tydeligt hørbar for de fleste. I teorien svarer en forskel på 3 dB i
lydtrykniveau til en fordobling/halvering af den udsendte lydeffekt. I arbejdsmiljøsammenhæng er 3 dB
derfor en markant ændring, da det er den samlede energimæssige belastning, der medfører risiko for
høreskader. I Danmark er Arbejdstilsynets vejledende grænse et middel-lydtrykniveau på 85 dB(A) i 8 timer,
(100 %).
Jævnfør nedenstående Figur 2, kan man ved at sænke lydniveauet 3 dB tillade den dobbelte
eksponeringstid med samme risiko for høreskader
altså: 87 dB(A) i 4 timer svarer til 84 dB(A) i 8 timer.
Side 3 af 6
BitschAkustik | Bukkarvej 20 | 3200 Helsinge | T: + 45 40 60 05 23 | [email protected] |cvr: 37389137
www.bitschakustik.dk
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 23/1-20 vedrørende underlag til flyvepladser og helikopterlandingspladser, fra Evergreen Aviation ApS
2145404_0004.png
Figur 2, Kilde Brüel & Kjær
Måleprocedure:
De A-vægtede lydtrykniveauer, L
Aeq
, og 1/1 -oktav frekvensanalyser er udført ihht. DS/EN 61672-1, som
middelværdien af 4 positioner, 5 meter fra højttaleren. I hver position er lydtrykniveauet midlet i 30 sec.
Lydmålerens mikrofon er anbragt på stativ i en højde af 1,5 m over terræn. Da målingerne foretages
udendørs, er mikrofonen forsynet med vindhætte.
Det udsendte målesignal er bredbåndsstøj (pink noise). Baggrundsstøjen på stedet er målt til ca. 40 dB(A).
Vindstyrke ca. 2- 3 m/s, temperatur 5 gr.C
ingen nedbør.
Måleresultater:
Tabel 1 viser måleresultatet: P001 (AGAT), P002 (Køreplader). De enkelte målinger er vist som 1/1-oktav og
A-vægtet lydniveau, LAeq, i Bilag, sidst i rapporten.
Tabel 1:
Hz
P001
P002
Forskel
63
60
62,5
2,5
125
66,6
67,3
0,7
250
81
81,7
0,7
500
80
80,7
0,7
1000
77,8
78,2
0,4
2000
75,9
76,9
1
4000
67,3
69,4
2,1
8000
dB(A)
61,8
82,8
62,3
83,4
0,5
0,6
Side 4 af 6
BitschAkustik | Bukkarvej 20 | 3200 Helsinge | T: + 45 40 60 05 23 | [email protected] |cvr: 37389137
www.bitschakustik.dk
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 23/1-20 vedrørende underlag til flyvepladser og helikopterlandingspladser, fra Evergreen Aviation ApS
2145404_0005.png
Anvendt måleudstyr:
Lydmåler, Brüel & Kjær Type 2250, sn 3003853. Mikrofon, Brüel & Kjær Type 4189, sn 2469923.
Kalibrator, Brüel & Kjær Type 4231, sn 2205822
Effektforstærker Type 2716 med Rundstrålende højttaler Type 4296
Lydmåleren er fabrikskalibreret april 2016. Kalibratoren akkrediteret kalibreret januar 2017
Lydmålerens visning er kontrolleret med kalibratoren umiddelbart inden måling.
Konklusion og bemærkning:
Som det fremgår er ovenstående Tabel 1 er der en påviselig lydmæssig fordel ved at anvende AGAT som
underlag, hvor alternativet er et traditionelt hårdt underlag i form af beton, fliser eller asfalt. Det anses for
sandsynligt, at ved større afstande (50
100 m), vil der ved udlægning af AGAT opnås en reduktion på
minimum 3 dB. En praktisk måling, eventuelt med helikopterstøj som kilde, vil kunne underbygge dette.
I støjende miljøer, som eksempelvis indenfor forsvaret og i lufthavne, vil en 3 dB sænkning af lydniveauet
have markant betydning for arbejdsmiljøet og minimere risikoen for høreskader.
BILAG
måleresultater:
Måling 1: AGAT
Project 001
[dB]
Cursor values
LAeq: 82,78 dB
80
70
60
50
8
16
31,5
63
125
250
500
1k
[Hz]
2k
4k
8k
16k
31,5k
63k
A
125k
C
Side 5 af 6
BitschAkustik | Bukkarvej 20 | 3200 Helsinge | T: + 45 40 60 05 23 | [email protected] |cvr: 37389137
www.bitschakustik.dk
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 23/1-20 vedrørende underlag til flyvepladser og helikopterlandingspladser, fra Evergreen Aviation ApS
2145404_0006.png
Måling 2: Køreplader
Project 002
[dB]
Cursor values
LAeq: 83,40 dB
80
70
60
50
8
16
31,5
63
125
250
500
1k
[Hz]
2k
4k
8k
16k
31,5k
63k
A
125k
C
Med venlig hilsen
BitschAkustik
Eilif Bitsch Jensen
Bukkarvej 20
3200 HELSINGE
Side 6 af 6
BitschAkustik | Bukkarvej 20 | 3200 Helsinge | T: + 45 40 60 05 23 | [email protected] |cvr: 37389137
www.bitschakustik.dk