Januar 2020
Udkast
Bekendtgørelse om støj fra Flyvestation Skrydstrup
I medfør af § 7, stk. 5, og § 8, stk. 2, i lov nr. (…) af (…) om udbygning og drift af Flyve-
station Skrydstrup og efter forhandling med miljøministeren fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på flystøj og terminalstøj fra Forsvarets aktiviteter
på Flyvestation Skrydstrup, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på ambulanceflyvninger, flyvning for Rigs-
politichefen, eftersøgning- og redningsmissioner, miljø- og overvågningsflyvninger, flyvnin-
ger i forbindelse med suverænitetshævdelse, flyvninger i forbindelse med internationale op-
gaver, flyvninger i forbindelse med humanitære indsatser, flyvninger i forbindelse med in-
tensive uddannelsesperioder med henblik på internationale opgaver, herunder i relation til
opgaver for FN, samt støj fra skræmmeskud.
§ 2.
Alle Forsvarets aktiviteter på Flyvestation Skrydstrup, der genererer flystøj,
skal
ud-
føres i overensstemmelse med de forudsætninger, der følger af den gældende støjbereg-
ningsrapport for flystøj for Flyvestation Skrydstrup.
Stk. 2.
Alle Forsvarets aktiviteter på Flyvestation Skrydstrup, der genererer terminalstøj,
skal tilrettelægges således, at de beregnede terminalstøjsværdier overholdes for de udpe-
gede referencepunkter, jf. kapitel 5.
Stk. 3.
De gældende støjberegningsrapporter for flystøj og terminalstøj for Flyvestation
Skrydstrup gøres tilgængelig for offentligheden. Hvis sikkerhedsmæssige hensyn gør det
nødvendigt, kan dele af rapporterne undtages fra offentliggørelse. Ved udarbejdelse af nye
støjberegningsrapporter sendes disse til Miljøstyrelsen.
Stk. 4.
Støjberegningsrapporter for Flyvestation Skrydstrup skal for flystøj beregnes efter
den beregningsmetode, der er beskrevet i ECAC doc 29, 3. udgave, og for terminalstøj efter
retningslinjerne i Miljøstyrelsens vejledning nr. 5/1993 om beregning af ekstern støj fra virk-
somheder.
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Flystøj: Støj fra startende og landende fly samt taxikørsel i forbindelse med start og lan-
ding.
2) Terminalstøj: Støj fra samtlige støjkilder med undtagelse af flystøj, støj fra skydebane,
støj fra sprængninger i harmoniseringsbane og støj fra brandøvelser.
3) Den beregnede flystøjbelastning: Det beregnede energiækvivalente A-vægtede lydtrykni-
veau i enheden decibel (dB) med referenceværdien 20
μPa
angivet som en middelværdi
af de tre mest støjbelastede måneder inden for et kalenderår og korrigeret for et aftentil-
Side 1 af 15