Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del Bilag 54
Offentligt
2134466_0001.png
Januar 2020
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af lov om hjemmeværnet
(Afskaffelse af alderskriteriet)
§1
I lov om hjemmeværnet, jf. lovbekendtgørelse nr. 198 af 9. februar 2007, som ændret
ved lov nr. 1552 af 13. december 2016, foretages følgende ændring:
1.
§ 12, stk. 5,
ophæves.
Stk. 6 bliver herefter stk. 5.
§2
Loven træder i kraft den [1. maj] 2020.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for disse landsdele med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Side 1 af 7
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 54: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om hjemmeværnet (Afskaffelse af alderskriteriet)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Siden den første lov om Hjemmeværnet, der blev vedtaget i 1948, har der i lovgivningen
været et alderskriterium. Alderskriteriet gælder for frivillige befalingsmænd i Hjemmevær-
net, og kriteriet indebærer, at frivillige befalingsmænd skal fratræde deres stillinger, når de
har nået en nærmere fastsat alder. Der er adgang til at dispensere fra alderskriteriet, men
udgangspunktet har gennem årene været, at befalingsmænd fratræder deres stillinger, når
de fylder 60 år.
Samfundet har imidlertid undergået en gennemgribende udvikling siden 1948, og de hensyn,
der oprindeligt lå til grund for den pligtige afgangsalder for frivillige befalingsmænd, gør sig
ikke længere gældende.
Særlig skal det fremhæves, at en generel bedre sundhedstilstand
og dermed en forøgelse
af levealderen
gør den nuværende ordning utidssvarende. Der er desuden behov for dygti-
ge og erfarne ledere, som gennem deres virke i Hjemmeværnet medvirker til fortsat at ska-
be tryghed i Danmark. Alder bør derfor ikke være en afgørende
eller hindrende
faktor
for, om en dygtig befalingsmand kan fortsætte i sin stilling, såfremt befalingsmanden i øvrigt
lever op til de krav, der er en forudsætning for at bestride den pågældende funktion.
Hertil kommer, at nyansatte befalingsmænd ved Forsvaret ikke længere er omfattet af regler
om pligtig afgangsalder ved 60 år. Også derfor er det utidssvarende, at frivillige befalings-
mænd i Hjemmeværnet fortsat er omfattet af et alderskriterium.
Det er på den baggrund regeringens holdning, at alderskriteriet i hjemmeværnsloven er en
forhindring for, at alle, der har evner og kvalifikationer til at bidrage til Danmarks frivillige
forsvar, får mulighed herfor. Med dette lovforslag foreslår regeringen derfor, at alderskriteri-
et afskaffes.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Hjemmeværnets personel omfatter frivillige i Hjemmeværnet og personel, der er ansat til
tjeneste i Hjemmeværnet.
Lov om hjemmeværnet (Hjemmeværnsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 198 af 9. februar
2007, som ændret ved lov nr. 1552 af 13. december 2016, regulerer forholdene for frivillige,
mens lov om forsvarets personel (personelloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 667 af 20. juni
2006 med senere ændringer, regulerer forholdene for de ansatte i Hjemmeværnet.
I Hjemmeværnsloven er der bl.a. fastsat kriterier for optagelse af frivillige i Hjemmeværnet
samt de frivilliges pligter.
Det følger af Hjemmeværnslovens § 7, at mænd og kvinder, som er fyldt 18 år, kan optages
som frivillige i Hjemmeværnet, hvis de er egnede til tjeneste i Hjemmeværnet og er værdige
Side 2 af 7
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 54: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om hjemmeværnet (Afskaffelse af alderskriteriet)
til den agtelse og tillid, som tjenesten forudsætter. Herudover skal de pågældende som ud-
gangspunkt have dansk indfødsret og være bosiddende her i landet.
En person optages som frivillig i Hjemmeværnet ved at underskrive en kontrakt, hvorefter
den pågældende bl.a. skal gennemgå uddannelse, forrette tjeneste under krig eller andre
ekstraordinære forhold, give møde i fredstid ved katastrofealarm, og overholde de tjenstlige
bestemmelser, der i øvrigt er fastsat for frivillige i Hjemmeværnet, jf. Hjemmeværnslovens
§ 12, stk. 1.
Kontrakten kan af Hjemmeværnet ophæves uden varsel, hvis den frivillige ikke længere op-
fylder de betingelser, der er fastsat for optagelse i Hjemmeværnet, eller hvis den frivillige
tilsidesætter de pligter, der påhviler den pågældende i forbindelse med tjenesten, jf. Hjem-
meværnslovens § 12, stk. 6.
Det vurderes på den baggrund løbende, om de frivillige i Hjemmeværnet fortsat opfylder
kontraktbetingelserne, herunder at de fortsat vurderes egnede til tjeneste i Hjemmeværnet.
Egnethedsvurderingen foretages i forhold til de krav, der er knyttet til den pågældendes
funktion.
Herudover gælder der for frivillige befalingsmænd et særligt alderskriterium, idet det følger
af Hjemmeværnslovens § 12, stk. 5, at en frivillig befalingsmand skal fratræde som befa-
lingsmand senest med udgangen af den måned, hvori den pågældende fylder 60 år, med-
mindre andet aftales i hvert enkelt tilfælde.
Alderskriteriet i § 12, stk. 5, kan således fraviges i hvert enkelt tilfælde ved aftale. Det er
ved interne retningslinjer fastsat, at aftale om fravigelse af alderskriteriet indgås for ét år ad
gangen med henblik på regelmæssigt at vurdere, om forudsætningerne for fravigelse af kri-
teriet fortsat er til stede.
2.2. Forsvarsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det nuværende alderskriterium i Hjemmeværnsloven indebærer, at frivillige befalingsmænd i
Hjemmeværnet som udgangspunkt fratages deres grad alene på grund af alder, når de fyl-
der 60 år.
Fastholdelse af dygtige og erfarne frivillige er imidlertid afgørende for, at Hjemmeværnet
kan løse de vigtige samfundsmæssige opgaver, som værnet varetager. De frivillige befa-
lingsmænd har efterspurgte faglige og ledelsesmæssige kompetencer, og ofte besidder de
unik specialviden, som det tager lang tid at opbygge.
Derfor er det efter Forsvarsministeriets opfattelse uhensigtsmæssigt, at udgangspunktet i
Hjemmeværnsloven er, at frivillige befalingsmænd ikke kan fortsætte i deres stilling efter at
de er fyldt 60 år. Samtidig sender det et forkert signal om, at frivillige befalingsmænd over
60 år ikke længere er en værdifuld ressource. Det risikerer at gøre det mindre attraktivt at
være aktivt medlem af Hjemmeværnet og dermed give udfordringer med at fastholde og
rekruttere frivillige. Et alderskriterium, der intet siger om en befalingsmands evne til at vare-
tage sin funktion, bør ikke være årsag til, at Hjemmeværnet potentielt mister frivillige, eller
at frivillige afholder sig fra at søge ind i Hjemmeværnet.
Side 3 af 7
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 54: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om hjemmeværnet (Afskaffelse af alderskriteriet)
På den baggrund foreslås det, at det nuværende alderskriterium afskaffes i sin helhed. Der-
med vil det fremover være en befalingsmands evner til at varetage sin stilling, og ikke alene
den pågældendes alder, der er afgørende for, om befalingsmanden kan beholde sin grad.
Der foretages allerede i dag en løbende vurdering af, om en befalingsmand
ligesom de
øvrige frivillige i Hjemmeværnet
på tilfredsstillende vis opfylder de krav, der er knyttet til
den pågældendes funktion. Dette sikrer efter Forsvarsministeriets opfattelse, at Hjemme-
værnet til stadighed udgøres af egnede frivillige, samtidig med, at kompetente befalings-
mænd kan fastholdes.
Afskaffelsen af alderskriteriet vil desuden fjerne det unødvendige administrative ressource-
forbrug, der i dag er forbundet med indgåelse af individuelle aftaler om fravigelse af alders-
kriteriet.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen offentlige økonomiske konsekvenser. Lovforslaget vurderes derimod
at have mindre, positive implementeringskonsekvenser for det offentlige henset til, at der
ikke længere vil skulle indgås individuelle aftaler om fravigelse af alderskriteriet.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgere.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den xx til den xx været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation (AC), Centralforeningen for Stampersonel
(CS), Centralorganisationen af 2010 (CO 10), Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Advoka-
ter, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Djøf, Domstolsstyrelsen,
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd
(FTF), Hovedorganisationen af Officerer i Danmark (HOD), Hovedorganisationen for Personel
af Reserven i Danmark (HPRD), Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF), Kommu-
nernes Landsforening (KL), Ledernes Hovedorganisation, Offentligt Ansattes Organisationer
(OAO), Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Rigsombudsman-
Side 4 af 7
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 54: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om hjemmeværnet (Afskaffelse af alderskriteriet)
2134466_0005.png
den på Færøerne, Rigsombudsmanden i Grønland, samtlige byretspræsidenter og Værne-
pligtsrådet.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af erhvervs-
rettet EU-regulering/Går videre
end minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
Ingen.
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Ingen.
Mindre, positive imple-
menteringskonsekvenser.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
JA
Ingen.
NEJ
X
Side 5 af 7
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 54: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om hjemmeværnet (Afskaffelse af alderskriteriet)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Efter Hjemmeværnslovens § 12, stk. 5, skal en frivillig befalingsmand fratræde som befa-
lingsmand senest med udgangen af den måned, hvori den pågældende fylder 60 år, med-
mindre andet aftales i hvert enkelt tilfælde.
Det foreslås, at § 12, stk. 5, ophæves, således at der fremover ikke gælder en øvre alders-
grænse for at være frivillig befalingsmand i Hjemmeværnet.
I stedet vil der blive taget udgangspunkt i den løbende vurdering af, om en frivillig befa-
lingsmand på tilfredsstillende vis lever op til de krav, der er knyttet til den pågældendes
funktion. Hvis det ikke er tilfældet, vil befalingsmanden efter omstændighederne kunne om-
placeres i anden funktion, hvortil der gælder andre krav, herunder som befalingsmand i en
anden enhed eller som menig. Hvis den pågældende ikke længere vurderes egnet til fortsat
tjeneste i Hjemmeværnet, kan kontrakten ophæves, jf. hjemmeværnslovens § 12, stk. 6.
For så vidt angår frivillige befalingsmænd, som forud for den foreslåede lovændring er blevet
frataget deres grad som følge af alderskriteriet, bemærkes det, at de vil kunne genudnæv-
nes som befalingsmand, såfremt en stilling med den relevante grad er ledig i Hjemmevær-
nets struktur og den pågældende (fortsat) vurderes egnet. Gradssystemet for frivillige i
Hjemmeværnet er således uløseligt knyttet til bestemte funktioner, og der kan derfor ikke
tillægges grader uafhængigt af ledige stillinger med en sådan funktion. Eftersom stillinger,
der er blevet ledige på grund af alderskriteriet, i mange tilfælde vil være besat til anden
side, vil det ikke være muligt automatisk og øjeblikkeligt at genudnævne tidligere befa-
lingsmænd. Tidligere befalingsmænd vil derfor selv skulle søge en ledig stilling, hvis de øn-
sker at virke som befalingsmænd igen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den [1. maj] 2020.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Side 6 af 7
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 54: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om hjemmeværnet (Afskaffelse af alderskriteriet)
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om hjemmeværnet, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 198 af 9. februar 2007, som æn-
dret ved lov nr. 1552 af 13. december
2016, foretages følgende ændring:
1.
§ 12, stk. 5,
ophæves.
Stk. 6 bliver herefter stk. 5.
§ 12.
---
Stk. 2-4.
---
Stk. 5.
En frivillig befalingsmand skal
fratræde som befalingsmand senest med
udgangen af den måned, hvori den pågæl-
dende fylder 60 år, medmindre andet afta-
les i hvert enkelt tilfælde.
Stk. 6.
---
Side 7 af 7