Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del Bilag 48
Offentligt
2127184_0001.png
13. november 2019
Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til
Forsvaret for 2018 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret
eksport til USA
1. Resumé
Udenlandske leverandører af forsvarsmateriel blev i 2018 pålagt nye for-
pligtelser til at indgå i industrisamarbejde med danske virksomheder på
forsvarsområdet for ca. 957 mio. kr.
I 2018 afviklede udenlandske leverandører forpligtelser til industrisam-
arbejde hos danske virksomheder for ca. 2,2 mia. kr. Afviklingen vedrørte
i alt 107 danske virksomheder. 25 virksomheder tegnede sig for ca. 96 pct.
af afviklingen.
Ved udgangen af 2018 var den samlede udestående forpligtelse for uden-
landske leverandører (dvs. differencen mellem leverandørernes samlede
forpligtelse og godkendt afvikling) på ca. 4,1 mia. kr.
Ud af den samlede udestående forpligtelse til industrisamarbejde på ca.
4,1 mia. kr. havde de udenlandske leverandører ved udgangen af 2018
fået forhåndsgodkendt udviklingsprojekter med danske virksomheder for
ca. 6,8 mia. kr., som forventes at blive afviklet over de kommende år.
Generelt foregår de udenlandske leverandørers afvikling af forpligtelser
til industrisamarbejde i overensstemmelse med de aftaler om industrisam-
arbejde, som de udenlandske leverandører har indgået med Erhvervssty-
relsen.
Under F-35 programmet har danske virksomheder til og med seneste af-
rapportering fra hovedleverandører Lockheed Martin og Pratt & Whitney
modtaget ordrer for samlet ca. 482 mio. US dollars i programmets levetid.
2. Reglerne for industrisamarbejde
I henhold til de administrative retningslinjer for industrisamarbejde kan
udenlandske leverandører af forsvarsmateriel forpligtes til industrisamar-
bejde, hvis en konkret vurdering viser:
- at industrisamarbejde er nødvendigt for at varetage Danmarks væ-
sentlige sikkerhedsinteresser,
ERHVERVSSTY RELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 48: Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører for 2018, fra forsvarsministeren
2127184_0002.png
2/7
-
-
at konkurrencen på det civile marked ikke skævvrides, og
at anskaffelsen overstiger 50 mio. kr.
Den nationale forsvarsindustrielle strategi beskriver Danmarks væsentlige
sikkerhedsinteresser og forsvarsindustriens betydning for varetagelsen
deraf, samt de indsatsområder myndighederne arbejder med for at fremme
dansk forsvarsindustri.
De administrative retningslinjer for industrisamarbejde og den nationale
forsvarsindustrielle strategi er tilgængelige på Erhvervsstyrelsens hjem-
meside:
https://erhvervsstyrelsen.dk/formaal-og-grundlag.
De administrative retningslinjer for industrisamarbejde trådte i kraft den
1. juli 2014. Industrisamarbejdsaftaler indgået under de tidligere regler for
industrisamarbejde gælder uændret, indtil de udløber.
3. Status for indgåelse af industrisamarbejdsaftaler og gennemført in-
dustrisamarbejde i 2017
Erhvervsstyrelsen har i 2018 indgået nye industrisamarbejdsaftaler med
udenlandske leverandører for et samlet beløb på ca. 957 mio. kr., hvilket
er på niveau med beløbet på ca. 1,0 mia. kr. i 2017.
Pr. 31. december 2018 var der 52 aktive industrisamarbejdsaftaler mod 38
pr. 31. december 2017.
På baggrund af de årlige indrapporteringer fra de udenlandske virksom-
heder har Erhvervsstyrelsen opgjort, at der i 2018 blev gennemført indu-
strisamarbejde hos danske virksomheder for ca. 2,2 mia. kr. Dette udgør
en stigning i forhold til 2017, hvor der blev gennemført industrisamar-
bejde for ca. 1,8 mia. kr.
Det bemærkes hertil, at udviklingen i indgåede industrisamarbejdsaftaler
og gennemført industrisamarbejde ikke nødvendigvis følger hinanden år
for år. De udenlandske leverandører har gennemsnitligt ca. 10 år til at af-
vikle deres forpligtelse, og da det ofte tager lang tid at forberede og igang-
sætte udviklingsprojekter, er det naturligt med en forsinkelse på nogle år
mellem udviklingen i indgåede aftaler og udviklingen i gennemført indu-
strisamarbejde.
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 48: Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører for 2018, fra forsvarsministeren
2127184_0003.png
3/7
Figur 1: Værdien af indgåede industrisamarbejdsaftaler og gennemført
industrisamarbejde, 2009-2018 (mia. kr.)
6
5
4
3
2
1
0
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
Indgåede industrisamarbejdsaftaler
Gennemført industrisamarbejde
Note: Figuren viser værdien af de indgåede aftaler om industrisamarbejde i perioden
2009-2018 sammenholdt med gennemført industrisamarbejde. Det gennemførte industri-
samarbejde opgøres som værdien af gennemførte udviklingsprojekter og ordrer placeret
hos danske virksomheder i de pågældende år.
Kilde: Erhvervsstyrelsens beregninger på baggrund af indgåede kontrakter og årlige
indrapporteringer fra de udenlandske virksomheder.
Status for gennemført industrisamarbejde gennem købsordrer og udvik-
lingsprojekter
De udenlandske leverandører gennemfører industrisamarbejde i Danmark
enten som forsvarsrelaterede købsordrer placeret hos danske virksomhe-
der eller som udviklingsprojekter med danske virksomheder, hvor de
udenlandske leverandører medvirker til at udvikle nye kapaciteter og
kompetencer hos de danske virksomheder.
Målt i værdi har de udenlandske leverandører tidligere overvejende gen-
nemført industrisamarbejdet som købsordrer, hvorimod der i 2016 og
2017 er sket en markant udvikling, idet industrisamarbejde her hovedsa-
geligt er gennemført via udviklingsprojekter.
I 2018 er der sket et fald på 10 procentpoint i forhold til 2017 angående
andelen af industrisamarbejde afviklet gennem udviklingsprojekter. I for-
hold til tidligere er andelen af industrisamarbejde, der afvikles gennem
udviklingsprojekter, fortsat høj.
I 2018 blev der gennemført industrisamarbejde for ca. 749 mio. kr. som
købsordrer, svarende til ca. 34 pct. af den samlede afvikling (mod ca. 441
mio. kr. svarende til ca. 24 pct. i 2017). Købsordrerne var fordelt på 107
danske virksomheder (mod 90 i 2017).
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 48: Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører for 2018, fra forsvarsministeren
2127184_0004.png
4/7
I 2018 blev der gennemført udviklingsprojekter for ca. 1,5 mia. kr. sva-
rende til ca. 66 pct. af den samlede afvikling (mod ca. 1,4 mia. kr. sva-
rende til ca. 76 pct. i 2017). Udviklingsprojekterne var fordelt på 20 dan-
ske virksomheder (mod 19 i 2017).
På trods af et lille fald i 2018 i forhold til 2017, er tendensen fortsat, at
andelen af industrisamarbejde, der afvikles gennem udviklingsprojekter,
er stigende. Dette kan forklares af, at afviklingen af industrisamarbejde i
de administrative retningslinjer for industrisamarbejde fra 2014 indskræn-
kes til udelukkende at gælde forsvarsmateriel. Derudover kræves det, at
afviklingen relaterer sig til den konkrete anskaffelse af forsvarsmateriel
eller tilsvarende materiel. Formålet er at sikre de væsentlige danske sik-
kerhedsinteresser i relation til den enkelte anskaffelse af materiel på bag-
grund af en konkret vurdering. Dette fokus vil alt andet lige styre afvik-
lingen i retning af mere højteknologiske samarbejder mellem leverandø-
rerne og danske virksomheder, hvilket forventes at øge afviklingen via
udviklingsprojekter relativt til købsordrer.
Berørte danske virksomheder
Der blev i 2018 afviklet industrisamarbejde hos 107 danske virksomheder
mod 98 danske virksomheder i 2017. 25 virksomheder tegnede sig i 2018
for ca. 96 pct. af afviklingen mod ca. 97 pct. i 2017. Ca. 56 pct. af afvik-
lingen var koncentreret hos 5 virksomheder (mod ca. 54 pct. i 2017).
1
4. Status for udenlandske leverandørers samlede industrisamarbejds-
forpligtelser i Danmark
Erhvervsstyrelsen overvåger løbende, at de udenlandske leverandører
lægger ordrer eller afvikler projekter i henhold til deres forpligtelser. Dette
sker for at sikre, at afviklingen sker inden for de fastsatte frister i industri-
samarbejdskontrakterne.
Afviklingen af industrisamarbejdsaftaler mellem Erhvervsstyrelsen og de
udenlandske leverandører forløb generelt tilfredsstillende i 2018.
Med udgangen af 2018 var den samlede udestående forpligtelse på ca. 4,1
mia. kr. Den udestående forpligtelse er differencen mellem det beløb, som
udenlandske leverandører er forpligtede til at afvikle i Danmark, og hvad
de allerede har afviklet.
2
Til sammenligning var den samlede udestående
forpligtelse ca. 5,5 mia. kr. ved udgangen af 2017, jf. figur 2 nedenfor.
Faldet skyldes dels, at der i 2018 er pålagt nye forpligtelser for 1,2 mia.
kr. mindre end der er gennemført industrisamarbejde for.
1
Af hensyn til beskyttelse af virksomhedernes forretningsfølsomme oplysninger angi-
ves virksomhedsnavnene ikke.
2
Størrelsen af den udestående forpligtelse svinger løbende i takt med tilkomst af nye
forpligtelser og afvikling på eksisterende forpligtelser. Ligeledes opdateres størrelsen
af den udestående forpligtelse (opgjort i danske kroner) dagligt i henhold til valutakurs-
udsving. Dertil kommer evt. opsparet modkøbskredit som følge af eksisterende aftaler
samt øvrige nedskrivninger, som ligeledes fratrækkes.
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 48: Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører for 2018, fra forsvarsministeren
2127184_0005.png
5/7
Figur 2: Udviklingen i den samlede udestående industrisamarbejdsfor-
pligtelse 2009-2018 (mia. kr.)
8
7
6
5
4
3
2
1
0
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
Samlet udestående industrisamarbejdsforpligtelse
Note: Den udestående forpligtelse er differencen mellem det beløb, som udenlandske
leverandører er forpligtede til at afvikle i Danmark, og hvad de allerede har afviklet.
Kilde: Erhvervsstyrelsens egne beregninger.
Erhvervsstyrelsen forhåndsgodkender udviklingsprojekter mellem danske
virksomheder og udenlandske leverandører. De forhåndsgodkendte pro-
jekter afskrives i takt med, at projekterne gennemføres. Et projekt kan an-
nulleres såfremt det ikke gennemføres rettidigt.
Det aktuelle forhåndsgodkendte, men endnu ikke afviklede, beløb ud-
gjorde pr. 31. december 2018 ca. 6,8 mia. kr. (mod ca. 4,9 mia. kr. i 2017).
I de kommende år forventes afviklingen af udviklingsprojekterne at ned-
bringe de udestående industrisamarbejdsforpligtelser betydeligt.
5. Strategiske teknologiområder
For industrisamarbejdskontrakter indgået under de administrative ret-
ningslinjer af 1. juli 2014 opgør Erhvervsstyrelsen, hvordan det gennem-
førte industrisamarbejde fordeler sig på de strategiske teknologiområder i
den nationale forsvarsindustrielle strategi.
Der er i 2018 gennemført industrisamarbejde for ca. 1,2 mia. kr. på for-
pligtelser indgået under de administrative retningslinjer, hvilket svarer til
ca. 55 pct. af det samlede industrisamarbejde på ca. 2,2 mia. kr. i 2018.
Datagrundlaget er endnu forholdsvis begrænset, da 2018 er tredje år med
afvikling på industrisamarbejdskontrakter indgået under de administrative
retningslinjer. Nedenstående figur viser den foreløbige fordeling.
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 48: Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører for 2018, fra forsvarsministeren
2127184_0006.png
6/7
Figur 3: Fordelingen af afvikling ift. de strategiske teknologiområder i
den forsvarsindustrielle strategi (mio. kr.)
26,0
153,8
205,5
Kommunikations og
kommandokontrolsystemer
Operativ beskyttelse af personer og
militære kapaciteter, fx materiel og
kommunikation
101,5
Dele af køretøjsområdet med kritisk
beydning for militære operationer
Avanceret materialeteknologi og -
behandling
85,3
240,7
Energi- og miljøoptimering i relation til
operativ opgaveløsning
Avanceret software, herunder
cybersikkerhed
Dele af det maritime område med
kritisk betydning for militære
operationer
230,3
177,9
Overvågnings- og radarteknologi
Note: Den forsvarsindustrielle strategi indeholder i alt 8 strategiske teknologiområder.
Kilde: Erhvervsstyrelsens egne beregninger.
6. Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA
Den 9. juni 2016 blev der indgået en politisk aftale om at anskaffe 27 F-
35-kampfly. Da Danmark er et af otte partnerlande i produktion, vedlige-
holdelse og videreudvikling af flyet, vil anskaffelsen ikke blive omfattet
af krav om industrisamarbejde. Danske virksomheder kan i stedet få tildelt
ordrer efter det såkaldte
best value-princip,
hvor kvalitet, pris og leve-
ringssikkerhed er afgørende i den indbyrdes konkurrence med de øvrige
partnerlandes industrier.
Som følge af den politiske aftale om anskaffelsen, og for at støtte danske
virksomheder, etablerede Erhvervsministeriet, Forsvarsministeriet, Uden-
rigsministeriet og Dansk Industri i marts 2017 et industripartnerskab, der
skal fokusere og styrke indsatsen over for Danmarks amerikanske partnere
ifm. anskaffelsen af nye kampfly til forsvaret (F-35).
7. Status på danske virksomheders deltagelse i F-35 programmet
Erhvervsstyrelsen modtager halvårlige statusrapporter fra Lockheed Mar-
tin og Pratt & Whitney om danske virksomheders deltagelse i F-35 pro-
grammet.
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 48: Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører for 2018, fra forsvarsministeren
2127184_0007.png
7/7
Per december 2018 har Erhvervsstyrelsen verificeret følgende ordrevær-
dier til danske virksomheder vedr. F-35 produktion (tallene er akkumule-
ret ordreværdi i perioden siden Danmarks tiltrædelse af F-35-programmet
i 2002 og frem til seneste statusopgørelse per december 2018):
Lockheed Martin: ca. 477 mio. USD
Pratt & Whitney: ca. 5,3 mio. USD
Figur 4: Dansk industriel deltagelse i JSF-samarbejdet, akkumuleret
ordreværdi (mio. USD)
3
I alt 16 danske virksomheder har samarbejdet med Lockheed Martin,
mens 5 danske virksomheder har samarbejdet med Pratt & Whitney. 33
pct. af ordrevolumen er placeret direkte af Lockheed Martin, mens 1 pct.
er placeret af Pratt & Whitney
4
. De resterende 66 pct. er ordrer fra Lock-
heed Martins underleverandører.
Baseret på en simpel fremskrivning af det historiske ordreniveau forventer
Lockheed Martin, at dansk industri i programmets levetid (anslået +40 år)
vil modtage ordrer fra Lockheed Martin svarende minimum til den danske
stats udgifter til anskaffelsen af flyene (ca. 16 mia. kr.). Det er den umid-
delbare vurdering, at Lockheed Martins fremskrivning fremstår sandsyn-
lig, såfremt de nuværende leverandøraftaler og ordreniveauer med dansk
industri fastholdes.
3
For årene 2010 og 2013 er der ikke foretaget verifikation, og det foregående års veri-
ficerede værdi anvendes derfor som datapunkt for grafen. Faldet i år 2008 skyldes for-
bedret opgørelsesmetode.
4
Lockheed Martin er systemleverandør på selve kampflyet, mens Pratt & Whitney le-
verer motoren.