Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del Bilag 29
Offentligt
Til folketinget
Att.: Hans Christian Schmidt
Vismarlund d. 24.11.2019
Vedrørende: Kompensationsmodel for F35
Som borger beliggende på kanten mellem rød og gul zone, føler jeg at den danske stat her efterlader en
gruppe beboere i en situation, der ikke skal oppebæres af den enkelte borger, men staten. Man bør
dermed flytte linien, således at de ejendomme der ligger i tæt relation til rød zone, anerkendes som
beliggende i rød zone. Man vil ellers efterlade
disse eje do
e i ”I ge a dsla d”.
Ejendommene vil
være usælgelige og dette vil efterlade borgerne med gæld eller som værende livslangt stavnsbundet til
følge. Dette hverken kan eller skal være borgerens opgave.
Vores ejendom (Vismarlund: Beliggende Vismarlundvej 8, 6500 Vojens med Mat nr.: 20 Gl Ladegård) er
beliggende i zonen mellem to flylinier og jeg mener der er flere grunde til, at skulle flytte ejendommen ind i
rød zone:
-
-
-
-
-
Ejendommen er en landejendom fra 1795 med stråtag, tilbagetrukket fra vejen, beliggende på en
mindre bakkeforhøjning, på den vestlige side af Vismarlundvej.
Ejendommen blev købt i 2001, hvor antallet af flyvninger var væsentligt lavere.
Støjmålerens specificitet, sensitivitet. Disse oplysninger er for mig ukendte.
Den røde linie ligger er ca. 25 m fra vores stuehus. Stalden til hestene er tættere beliggende på
linien.
Naboejendommen Vismarlundvej 7 er beliggende i rød zone. Ejendommen ligger 227 m (luftlinie)
nordøst for vores ejendom (åben mark imellem). Vi er beliggende længere sydvest end denne
ejendom, så det kan ikke være korrekt, at lyd kan ændres på så kort afstand og med forskudt
beliggenhed,
”i de rigtige ret i g”.
Se kortet.
Jeg har flere gange i de senere år ved F16 flyvninger været vidne til, at gulvet i stuen har
rystet/vibreret(der er nyisolerede og støbte gulve pålagt massive trægulve) og glassene i skabene
har stået og kliret.
Jeg mangler en redegørelse for liniens forløb
der er angivet flyveruter, men dette er jo ikke det
sande tilfælde. Man glemmer en vigtig faktor, variablen pilot
jeg er klar over eksistensen af
kontrolleret flystyring, men det er endvidere alment kendt, at man tydeligt kan høre forskel på
piloterne. De flyver ikke alle med samme kraft/hastighed og anvender ej heller nøjagtig den samme
rute, og det kræver det at de gør, for at Jeres kort skal holde.
Det er endvidere kendt, at den seriøse del af flyvningerne ligger i starten af måneden, men i takt
med at brændstofslageret skal nedbringes mod månedens slutning, ændre dette billede sig fra
logisk til usammenhængende flyvning med et formål for øje
afbrænding af brændstof og dermed
ligeledes et væsentligt højere støjniveau.
En væsentlig del af ejendommens jord er beliggende i rød zone. Dette anvendes til afgræsning af
heste, og dette areal vil være uanvendeligt ved beliggenhed i rød zone. Hestene stresser og
påvirkes af flystøjen (Jeg er selv dyrlæge)
-
-
-
-
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 29: Henvendelse af 24/11-19 vedrørende kompensationsplanen for naboerne til Flyvestation Skrydstrup, fra Christina Rosendahl, Vojens
-
-
Ejendommen er omgivet af læhegn, og jeg vil gerne vide, hvor meget dette bidrager til brydning af
lyden. Dette læhegn er plantet på opfordring fra staten, for at bidrage til bibeholdelse af læhegn,
dyrevildt og natur i landområderne. Skal det nu være vores ulempe?
Godt naboskab
der er allerede en hadsk stemning rød og gul zone imellem. Vi afholder årligt
byfest i Høgelund. Dette er en tradition der har været afholdt de sidste 35-40 år. På nuværende
tidspunkt er vi ca. 18 huse/ejendomme der deltager. Efter en ekspropriation ifølge den udlagte
model, vil vi kunne samle max. 5 huse/ejendomme. Er dette ikke netop og skabe splittelse i et
lokalsamfund?
Jeg giver hermed Hans Christian Schmidt tilladelse til fremlæggelse med offentliggørelse af denne mail og
dens indhold.
Vh
Christina Rosendahl