Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del Bilag 27
Offentligt
2111462_0001.png
Bilag C
Gennemgang af de konkrete sager
I dette bilag gennemgår vi de sager i analysen, som det har været muligt at identificere. Under
hver sag er der indledningsvist et uddrag fra analysen vedrørende kritikken og herefter vores
bemærkninger til kritikken af den konkrete afgørelse.
Det drejer sig om sag nr. 1-4, 6, 15 og 16.
Sag nr. 1
Sag nr. 1 drejer sig om en veteran, der var udsendt til Afghanistan i 2009. Både
Arbejdsskadestyrelsen, senere Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, og Ankestyrelsen (i to
afgørelser) har givet afslag på at anerkende PTSD efter arbejdsskadeloven og efter særloven.
I afgørelsen af 19. oktober 2015 vurderede vi, at veteranen ikke havde PTSD, men en
personlighedsforstyrrelse med evasive- og borderline træk, langvarig tilpasningsreaktion og
social angst. Vi vurderede, at veteranen ikke opfyldte belastningskriteriet, og at diagnosen
PTSD på den baggrund ikke kunne stilles. Vi gav afslag på anerkendelse af veteranens andre
psykiske sygdomme.
I afgørelsen af 29. maj 2019 vurderede vi fortsat, at belastningskriteriet ikke var opfyldt. Vi
vurderede også, at tidskriteriet ikke var opfyldt. Vi vurderede også, at veteranens depression
ikke kunne anerkendes som erhvervssygdom. Der var tale om en afgørelse efter indhentelse af
second opinion erklæring fra psykiatrisk speciallæge.
Uddrag af analysen:
”I sag nr. 1 tyder flere formuleringer i både ASK/AES’s og AST’s begrundelser på, at der
opereres med et kriterium om, at veteranen skulle have været i livsfare (eller at der i hvert
fald kræves mere af belastningerne end der er hjemmel til for at opfylde belastningskriteriet i
Erhvervssygdomsfortegnelsen pkt. F.1), selvom dette ikke er et krav. I ASK’s begrundelse af
27. februar 2015 hedder det fx, at veteranen ikke har været involveret i ”direkte
krigshandlinger”, ligesom det anføres, at det ”(…) er korrekt, at der var beskydninger hen over
lejren”, men at ingen fra veteranens hold på noget tidspunkt [var] involveret i ”direkte
krigshandlinger.” Det er i sagens natur vanskeligt at sige, hvad ASK præcist mener hermed,
men formuleringerne tyder på, at der lægges afgørende vægt på, at veteranen ikke havde
været involveret i direkte krigshandlinger, selvom dette ikke er krav.” (s. 31)
”I sag nr. 1 er det ikke korrekt, når ASK afviser at anerkende veteranens PTSD som
erhvervssygdom med henvisning til, at veteranen havde en forudbestående sårbarhed. Det
følger af sårbarhedsprincippet, at der som udgangspunkt ikke skal tages hensyn hertil juridisk
set.” (s. 35)
I sag nr. 1 ”giver det anledning til kritik, at både ASK/AES og AST allerede ved vurderingen af
belastningskriteriet synes at tage hensyn til visse samvirkerede årsager (familiære/sociale
problemer), der påvirker veteranen under udsendelsen. Det giver også anledning til kritik, når
både ASK/AES og AST ved vurderingen af anerkendelsesspørgsmålet lægger vægt på, at
veteranen havde en forudbestående særlig sårbarhed i form af en skrøbelig
personlighedsstruktur.” (s. 43)
1
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111462_0002.png
”I AST's afgørelse af 19. oktober 2015 nævnes veteranens forudbestående psykiske sårbarhed
ikke i begrundelsen for afvisningen af anerkendelse. Det samme gælder i AES´s afgørelse af
28. januar 2019, hvor veteranens sag blev genoptaget efter indhentelse af second opinion, og
AST´s afgørelse af 29. maj 2019. Det tyder på, at der i disse afgørelser ikke er blevet lagt
vægt på soldatens forudbestående sårbarhed.” (s. 44)
Konklusion
”Som anført kan der på i hvert fald fire punkter rettes kritik af myndighedernes afgørelser i
nærværende sag.
For det første
synes man at stille meget store krav til styrken af den
belastning, veteranen har været udsat for under sin udsendelse, og flere formuleringer i
afgørelserne tyder endda på, at man kommer tæt på at stille krav om, at veteranen har været
i livsfare, hvilket ikke er et krav for anerkendelse.
For det andet
synes der ikke at være
grundlag for at tillægge veteranens private/familiære forhold betydning i afgørelsen om
afvisning af anerkendelse, og
for det tredje
er der ikke grundlag for at tillægges veteranens
forudbestående sårbarhed betydning for samme spørgsmål, jf. ASK’s afgørelse af 27. februar
2015.
For det fjerde
synes både ASK/AES og AST at stille for store krav til sandsynligheden
for, at veteranen har været udsat for en tilstrækkelig belastning til, at der kan ske
anerkendelse. Beviskravet er således blot, at der skal være ”noget” mere end 50 %
sandsynlighed for, at veteranen har været udsat for belastninger af exceptionelt truende eller
katastrofeagtig natur. Det er ikke et krav, at der er vished herfor (100 % sandsynlighed) eller
blot en til vished grænsende sandsynlighed.
Endelig
er det bemærkelsesværdigt, at AES og
AST tilsyneladende ikke lægger større vægt på den indhentede second opinion erklæring, hvor
det klart fremgår, at PTSD ”(...) må vurderes i helt overvejende grad at være betinget af de
arbejdsmæssige belastninger, og tilstanden har varig/stationær karakter.” Endvidere fremgår
det, at veteranen ”forud for udstationeringen til Afghanistan med Forsvaret i […] har været
fuldstændig psykisk rask”, og når det er tilfældet, er det bevismæssigt vanskeligt at se, at
PTSD skulle være fremkaldt af andet end belastningerne under udsendelsen. Hertil kommer, at
myndighederne er pligtige til at anerkende selv beskedne skader i forhold til skadelidtes
samlede helbredstilstand.” (s. 44)
Vores bemærkninger
Vi forstår kritikken i sag nr. 1, som en kritik af
at vi stiller for store krav til styrken af belastningens karakter og
at vi stiller for store krav til veteranens bevis for, at belastningskriteriet var opfyldt,
at vi i vurderingen af belastningskriteriet uretmæssigt tager hensyn til andre mulige
årsager til udviklingen af den psykiske sygdom og
at vi afviser at tillægge de indhentede psykiatriske speciallægeerklæringer (second
opinion) vægt i bevisvurderingen.
Belastningernes karakter (exceptionelt truende eller af katastrofeagtig karakter)
Om belastningerne har været exceptionelt truende eller af katastrofeagtig karakter beror i høj
grad på en lægefaglig vurdering, da det, som nævnt i afsnit 3, indgår i diagnosekravet for
PTSD.
Vi har derfor både i forbindelse med behandlingen af sagen i 2015 og 2019 forelagt sagen for
en af vores psykiatriske lægekonsulenter.
2
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
Lægekonsulenten vurderede i 2015, at påvirkningen styrkemæssigt og tidsmæssigt ikke har
været tilstrækkelig til at opfylde betingelserne for at stille diagnosen PTSD. Lægekonsulenten
vurderede, at veteranen under sine ophold ikke havde været i direkte livsfare eller i øvrigt
været udsat for exceptionel katastrofe-oplevelse, og han opfyldte derfor ikke de diagnostiske
kriterier for at stille diagnosen PTSD.
Lægekonsulenten vurderede i 2019, at det er usikkert, om der har været en tilstrækkelig
massiv udsættelse svarende til en udsættelse af exceptionelt truende karakter. Det er samtidig
noteret, at det var forbundet med fare at opholde sig i lejren i Afghanistan.
Der er ikke et krav om livsfare for at opfylde belastningskriteriet, og vi stiller heller ikke et
sådant krav. Hvis der omvendt har været tale om konkret livsfare, vil dette være en
tilstrækkelig belastning. Hændelser, som ikke involverer livsfare, indgår således også i den
samlede vurdering af om belastningskriteriet er opfyldt.
Det fremgår hverken af afgørelsen fra 2015 eller 2019, at vi stiller krav om, at veteranen skal
have været i direkte livsfare.
Vi har i afgørelsen i 2015 blot gengivet veteranens egne oplysninger om, at han ikke har været
udsat for direkte krigshandlinger, og om at han følte sig i livsfare og hvorfor.
Vi er enige i, at det kunne have fremgået direkte af begrundelsen i afgørelsen fra 2015, at det
ikke var et krav, at veteranen havde været i livsfare for at opfylde belastningskriteriet, når en
del af oplysningerne i afgørelsen kan give det indtryk.
Følgende fremgår af afgørelsen fra 2015:
”Det fremgår af notatark fra Center for Traume- og Torturofre, at du ikke har været
udsat for direkte kamphandlinger, men at du har oplevet raketter over lejren og har haft
en vagtpost funktion. (…)
”Det fremgår endvidere af speciallægeerklæringen fra [xx], at du under udsendelsen var
i en forholdsvis beskyttet lejr og at du ikke var i egentlige krigshandlinger. Der var
perioder med forhøjet beredskab og på en måned kunne der være op til 30 alarmer, hvor
I skulle gå i forhøjet beredskab, men samlet set ikke et hyppigt og i hverdagen
voldsommere beredskabsniveau. Der var i perioder beskydninger i området, og mest
granater der kunne flyve over lejren, men selve lejren oplevede du ikke som et mål, og
du havde således ikke voldsommere angst i forbindelse med disse hændelser.”
Du har efterfølgende supplerede oplyst, at du ikke er i tvivl om, at I har været i livsfare
både i og uden for lejren. Du beskriver 4 konkrete hændelser: 1) en episode med 2
nedslag, hvor I må smide jer ned for derefter at løbe over pladsen til et mere sikkert
område, 2) melding om mistænkelig bil som kører rundt i lejren og en britisk soldat, der
ikke kan finde sit gevær, 3) en soldat der blev kørt ned og efterladt i en grøft og 4)
kæmpe brag, der først senere viser sig at være en kontrolleret sprængning.
Forsvaret har bekræftet din udsendelse. De oplyser, at ingen fra din gruppe på noget
tidspunkt var involveret i direkte krigshandlinger. I Kandahar var I jævnligt under
raketbeskydning. Da gruppen efter 4 måneder flyttede til Camp Bastion stoppede
raketangrebene, til gengæld indgik I nu i bevogtningen af lejren, som en del af den
kombinerede vagtstyrke. Det beskrives endvidere, at hverdagen som signalmand var
3
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
stressende og at gruppen i lange perioder var underbemandet, hvilket medførte lange
arbejdsdage.
Vi finder det ikke godtgjort, at du har været udsat for episoder af exceptionelt truende
eller katastrofeagtig natur. Du har ikke i umiddelbar tilknytning til udsendelsen berettet
om episoder af exceptionelt truende eller katastrofeagtig natur. Din arbejdsgiver kan
heller ikke bekræfte sådanne episoder."
I afgørelsen fra 2019 er ovenstående ikke gentaget, og der er ikke formuleringer i afgørelsen
fra 2019, som efter vores opfattelse kan forstås således, at der stilles krav om livsfare.
Bevisvurderingen af belastninger af exceptionelt truende og katastrofeagtig karakter
Vi har ved afgørelserne lagt de belastninger til grund, som veteranen har angivet, og som er
bekræftet af Forsvaret.
Bemærkningerne fra Forsvaret understøtter i denne sag ikke, at veteranen har været udsat for
traumatiske begivenheder eller situationer af kortere eller længere varighed af en exceptionelt
truende eller katastrofeagtig natur. Vi har i den forbindelse været opmærksomme på, at
Forsvaret har bekræftet veteranens oplysninger om raketbeskydning.
Veteranens overordnede har noteret: ”Det er korrekt som xx beskriver, at vi var under
raketbeskydning jævnligt, men for hovedparten af folkene var det bare "nå, nu igen". Jeg
havde ikke på dette tidspunkt mistanke om, at nogen af folkene var ekstraordinært nervøse
over disse angreb.”
Vi bemærker, at Forsvaret har bekræftet, at arbejdet var stressende på grund af
underbemanding, og at det kunne afstedkomme arbejdsdage på 10-12 timer plus vagter,
hvorfor alle var fysisk udmattede i perioder.
Familiære forhold
Det anføres i analysen, at begrundelsen for at afvise veteranens PTSD sker med en henvisning
til, at veteranen havde svære familiære problemer.
Følgende fremgår af afgørelsen fra 2015:
”Vi har lagt vægt på, at du ikke opfylder diagnosekriteriet for posttraumatisk
belastningsreaktion, idet du under din udsendelse til Afghanistan ikke har været udsat for
episoder, der kan betegnes som exceptionelt truende og katastrofeagtige.
Det fremgår af notatark fra Center for Traume- og Torturofre, at du ikke har været udsat
for direkte kamphandlinger, men at du har oplevet raketter over lejren og har haft en
vagtpost funktion. Derudover har der været svære familie/sociale problemer under
udstationeringen, som har været med til at påføre yderligere belastning og som har
resulteret i et psykisk sammenbrud.”
(…)
Vi finder det ikke godtgjort, at du har været udsat for episoder af exceptionelt truende
eller katastrofeagtig natur. Du har ikke i umiddelbar tilknytning til udsendelsen berettet
4
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
om episoder af exceptionelt truende eller katastrofeagtig natur. Din arbejdsgiver kan
heller ikke bekræfte sådanne episoder.
Det er endvidere indgået i vores vurdering, at du har været belastet af private, familiære
problemer.”
Ankestyrelsen er enig i, at belastningskriteriet skal vurderes isoleret set i forhold til de
belastninger, som veteranen har været udsat for. Andre mulige faktorer for udviklingen af
sygdommen PTSD indgår således ikke i Ankestyrelsens vurdering af belastningskriteriet.
Det er derfor en uheldig formulering, at det i afgørelsen fra 2015 fremgår, at oplysningen om
private forhold er indgået i vores vurdering. Som det fremgår ovenfor står oplysningen dog
adskilt fra vurderingen af, om belastningskriteriet var opfyldt. Vi har i sagen forholdt os
selvstændigt til belastningerne under udsendelsen, som ikke i sig selv har været tilstrækkelige
til at kunne stille diagnosen PTSD.
Denne sammenblanding i begrundelsen er heller ikke gentaget i afgørelsen fra 2019.
I forhold til kritikken i analysen om sammenblanding bemærker vi, at vi i afgørelsen ikke fandt
grundlag for, at belastningskriteriet var opfyldt. Der var derfor ikke grundlag for at stille
diagnosen PTSD.
Det kan dog være relevant at inddrage oplysninger om mulige forudbestående og/eller
konkurrerende årsager til udviklingen af den sandsynliggjorte sygdom i forhold til spørgsmålet
om at forelægge en sag for Erhvervssygdomsudvalget, når PTSD ikke kan anerkendes efter
erhvervssygdomsfortegnelsen. Hvis der er andre mulige årsager til udviklingen af sygdommen,
taler det imod forelæggelse for Erhvervssygdomsudvalget, fordi det er en betingelse, at
sygdommen udelukkende eller i overvejende grad skyldes arbejdets særlige forhold.
Forudbestående sårbarhed
Oplysningerne om veteranens massive forudbestående psykiske sårbarhed indgår ikke i
Ankestyrelsens vurdering af spørgsmålet om anerkendelse af PTSD. Det fremgår også af
analysen.
”I AST´s afgørelse af 19. oktober 2015 nævnes veteranens forudbestående psykiske
sårbarhed ikke i begrundelsen for afvisningen af anerkendelse. Det samme gælder i
AES´s afgørelse af 28. januar 2019, hvor veteranens sag blev genoptaget efter
indhentelse af second opinion, og AST´s afgørelse af 29. maj 2019. Det tyder på, at der i
disse afgørelser ikke er blevet lagt vægt på soldatens forudbestående sårbarhed.” (s. 44)
Betydningen af second opinion-erklæringen
Den indhentede second opinion-erklæring er indgået ved Ankestyrelsens vurdering af sagen i
2019. Det konkluderes i erklæringen, at veteranen har PTSD-relaterede symptomer, og at
tilstanden i helt overvejende grad vurderes at være betinget af de arbejdsmæssige
belastninger.
Vi vurderer, at hverken belastningskriteriet eller tidskriteriet er opfyldt og anfører, at sagens
øvrige akter modsiger, at veteranen har udviklet PTSD i tidsmæssig sammenhæng med
udsendelsen. Vi lægger derfor ikke speciallægeerklæringens konklusion om sammenhæng til
grund.
5
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111462_0006.png
Vi anfører i vores afgørelse, at bevismæssigt har oplysninger afgivet tættest på belastningens
ophør større troværdighed og dermed vægt, end oplysninger afgivet på et senere tidspunkt. Vi
henviser i den forbindelse til vores principmeddelelse 23-19 (bilag E) og retspraksis.
Samlede bemærkninger
Ved afgørelsen den 29. maj 2019 afviser vi, at veteranen har PTSD som følge af
belastningerne under udsendelsen
både
fordi belastningerne ikke har været af exceptionelt
truende eller katastrofeagtig karakter
og
fordi der ikke er tidsmæssig sammenhæng mellem
belastningerne og udviklingen af PTSD. Begge forhold skal være opfyldt for at stille diagnosen.
Det er vores samlede vurdering, at afgørelsen er korrekt og truffet på grundlag af korrekt
anvendelse af reglerne.
Sag nr. 2
Sag nr. 2 drejer sig om en veteran, der var udsendt til Kroatien i 1992-93.
Vi har i to afgørelser af henholdsvis 2. februar 2018 og 17. april 2019 givet afslag på at
anerkende PTSD efter både arbejdsskadeloven og særloven..
I afgørelsen af 2. februar 2018 vurderede vi med en henvisning til begrundelsen fra
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, at belastningskravet ikke var opfyldt, og at veteranens
PTSD derfor ikke var opstået som følge af belastningerne som veteran.
I afgørelsen af 17. april 2019 (second opinion) vurderede vi igen, at belastningskriteriet ikke
var opfyldt.
Vi vurderede, at der ikke i sagens oplysninger er dokumentation for de arbejdsmæssige
belastninger, som du har beskrevet.
Uddrag af analysen:
”Sag nr. 2 viser for det første, at myndighederne synes at lægge for megen bevismæssig vægt
på Forsvarets kommentarer til veteranens arbejdsbeskrivelse af 15. juni 2017, og at flere af
oplysningerne i Forsvarets kommentarer, der blev givet af veteranens overordnede, ikke
fremstår som direkte afvisninger af veteranens oplysninger, ligesom flere af dem har en
generel og usikker karakter.”(s. 32)
”Flere af de af den overordnede givne kommentarer synes i øvrigt at bestyrke, at det
var
muligt, at veteranen havde været udsat for de belastninger, han hæver at have været udsat
for, og samlet set er det derfor vanskeligt at se, at Forsvarets kommentarer til veteranens
oplysninger kan udgøre det afgørende bevis i sagen. Endvidere er det kritisabelt, at
myndighederne tilsyneladende ser bort fra de vidneforklaringer, der foreligger.” (s. 32)
”Sagen viser også, at myndighederne i deres vurdering af beviset for, om belastningskriteriet
er opfyldt, tilsyneladende ikke har taget tilstrækkeligt hensyn til de i sagerne indhentede
medicinske erklæringer, herunder særligt de psykiatriske speciallægeerklæringer. (s. 32f)
”Som nævnt har myndighederne ifølge officialmaksimen pligt til at oplyse veteranens sag,
hvorfor det indledningsvist skal bemærkes, at det er misvisende, når det i AST´s afgørelser fra
6
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111462_0007.png
henholdsvis 2. februar 2018 og 17. april 2019 anføres, at
veteranen ikke har løftet sin
bevisbyrde for,
at han har været udsat for traumatiske begivenheder af exceptionelt truende
eller katastrofeagtig karakter.” (s. 49)
Konklusion
”Selv om det er vanskeligt at foretage en egentlig efterprøvelse af myndighedernes
bevisbedømmelse, er det kritisabelt, at myndighederne tilsyneladende næsten alene lægger
den af veteranens overordnede givne beskrivelse af hændelsesforløbet under udsendelsen til
grund, (…).”
Vores bemærkninger
Vi forstår kritikken i sag nr. 2, som en kritik af
at vi stiller for store krav til veteranens bevis for, at belastningskriteriet var opfyldt,
at vi tillægger udtalelserne fra Forsvaret for megen vægt i bevisvurderingen,
at vi ikke i højere grad lægger vægt på erklæringer fra vidner, som understøtter
veteranens oplysninger,
at det såkaldte ”negative bevis” understøtter sammenhængen og
at vi afviser at tillægge de indhentede psykiatriske speciallægeerklæringer vægt i
bevisvurderingen og
I analysen fremhæves sag nr. 2 som et eksempel på, at myndighederne har anlagt et for
strengt beviskrav. Det kritiseres, at myndighederne lægger for megen bevismæssig vægt på
Forsvarets kommentarer til veteranens arbejdsbeskrivelse. Det anfægtes, at Forsvarets
kommentarer kan udgøre det afgørende bevis i sagen, og det kritiseres også, at
myndighederne tilsyneladende ser bort fra de vidneforklaringer, der foreligger i sagen. Endelig
kritiseres det, at myndighederne ikke har taget tilstrækkeligt hensyn til de indhentede
medicinske erklæringer, herunder de to psykiatriske speciallægeerklæringer.
Beviskravet og beviset for belastninger af exceptionelt truende og katastrofeagtig karakter
Oplysninger fra Forsvaret har stor bevismæssig vægt i forhold til vurderingen af, hvilke
belastninger, der kan anses for sandsynliggjort, når der er modstridende oplysninger om
belastningen jf. afsnit 5.4.2.1.
I denne sag har vi lagt vægt på, at Forsvaret har sendt et meget udførligt svar fra veteranens
overordnede, som var til stede under udsendelsen, hvor der helt konkret er taget stilling til de
enkelte belastninger, som veteranen har beskrevet. Vi bemærker i afgørelsen af 17. april
2019, at ”det ikke er tilstrækkeligt, at have været udsendt under risikofyldte områder, men at
der skal have været tale om konkrete hændelser, der har været tilstrækkeligt belastende.”
Vi har på baggrund af Forsvarets meget præcise svar vurderet, at det ikke er sandsynliggjort,
at veteranen har været udsat for tilstrækkelige arbejdsmæssige belastninger under
udsendelsen.
I sagen har vi foretaget en konkret vurdering af, om vidneerklæringerne i sagen kunne
tillægges en sådan vægt, at veteranens oplysninger om belastningerne under udsendelsen var
sandsynliggjort, når vi sammenholdt dem med udtalelsen fra Forsvaret.
7
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111462_0008.png
Det fremgår af vores afgørelse af 17. april 2019, at vidneforklaringerne ikke indeholder
oplysninger om, hvad veteranen konkret har oplevet under udsendelsen, men derimod
oplysninger om vidnernes egne oplevelser. Det fremgår, at vidnerne har anført, at der generelt
var minefare udenfor fastbanet vej, skyderier op i luften og flygtningestrømme og menneskelig
armod. Det er således ikke korrekt, at vi ikke har forholdt os til vidneerklæringerne.
Det kritiseres i analysen, at myndighederne tilsyneladende i det hele afviser at tage hensyn til,
at vidneforklaringerne fx understøtter, at der
var
minefare, ligesom der
var
mulighed for at
blive beskudt i Dvor, hvor veteranens lejr lå, samt i det omkringliggende område.
Vi skal hertil bemærke, at den generelle fare tillægges betydning ved vurderingen af, om
belastningskriteriet er opfyldt, men at det ikke i sig selv er nok, at der har været en generel
fare. At udsendelse til krigsområder ikke i sig selv er tilstrækkeligt til at opfylde
belastningskriteriet fremgår også af Beskæftigelsesministerens svar på BEU spørgsmål 181
besvaret 9. januar 2017.
1
Det fremgår af vores afgørelse af 2. februar 2018, at vidneforklaringerne ikke ændrer noget,
fordi det ikke er dokumenteret, at veteranen har været udsat for tilstrækkelige belastninger til,
at det kan være årsag til veteranens PTSD.
I denne afgørelse kunne vi have uddybet, at vi var opmærksomme på, at veteranens hustru
har oplyst, at veteranen ændrede adfærd efter hjemkomsten, men at dette ikke siger noget
om de konkrete belastninger, som veteranen var udsat for under udsendelsen. Derfor var det
ikke afgørende for vurderingen af belastningskriteriet. På samme måde kunne det i afgørelsen
have været uddybet, at udtalelsen fra en tidligere udsendt kollega var en generel beskrivelse
af forholdene under udsendelsen, som ikke var tilstrækkelig til at sandsynliggøre, at veteranen
konkret havde været udsat for traumatiske begivenheder eller situationer af kortere eller
længere varighed af en exceptionelt truende eller katastrofeagtig natur.
I forhold til de konkrete formuleringer i begge afgørelserne er vi enige i, at vores beskrivelse af
kravene til dokumentationen for belastningerne kan give indtryk af en for streng
bevisvurdering med krav om positiv bekræftelse fra Forsvaret, førend veteranen har ført bevis
for, at belastningen har fundet sted. Vi stiller ikke et sådan positivt krav for, at veteranen har
løftet sin bevisbyrde, og vi vil fremover være mere opmærksomme på den måde, vi formulerer
vores begrundelser.
I den konkrete sag har formuleringen imidlertid ikke betydning for afgørelsens rigtighed. Der
er foretaget en samlet vurdering af oplysningerne om udsendelsen, hvor vi har tillagt
oplysningerne fra Forsvaret størst vægt, fordi de meget præcist forholder sig til veteranens
beskrivelser.
Negativt bevis
Under konklusionen i analysen om sag nr. 2 fremgår det, at man ved bevisbedømmelsen kan
lægge vægt på det, man kalder et ”negativt bevis”. Det indebærer ifølge analysen, at beviset
for kausalitet kan føres ved, at man udelukker andre årsager til den indtrådte sygdom – i dette
tilfælde PTSD. I den konkrete sag fremhæver analysen, at det er vanskeligt at se, at der kunne
1
Bilag K
8
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
være andre årsager til, at veteranen fik PTSD, og at det i hvert fald ikke fremgår af sagens
akter, at der skulle være sådanne andre årsager.
Vi henviser til, at der er faste krav til, hvornår diagnosen PTSD kan stilles, og således hvornår
der kan ske anerkendelse af PTSD som en erhvervssygdom efter arbejdsskadesikringsloven og
efter særloven. Diagnosen stiller krav til belastningens karakter og omfang samt krav til den
tidsmæssige sammenhæng.
Hvis belastningerne ikke kan karakteriseres som traumatiske begivenheder eller situationer af
kortere eller længere varighed af en exceptionelt truende eller katastrofeagtig natur, kan
diagnosen PTSD derfor ikke stilles med den begrundelse, at fraværet af andre konkurrerende
årsager sandsynliggør sammenhængen mellem en udsendelse og den psykiske sygdom, som
veteranen efterfølgende udvikler.
Betydningen af psykiatriske speciallægeerklæringer
Det kritiseres i analysen, at myndighederne ikke lægger de to indhentede
speciallægeerklæringer af 12. maj 2017 afgivet af [M] og af 5. april 2018 afgivet af [C] til
grund. Speciallægeerklæringen af 5. april 2018 udgør ifølge analysen et solidt bevis for
årsagssammenhængen, fordi det fremgår, at der er
”klar årsagssammenhæng, at veteranen
før sin udsendelse var rask, og at veteranens symptomer efter alt at dømme begyndte
umiddelbart efter hjemsendelsen”.
Vi har i afgørelsen af 2. februar 2018 oplyst, at vi var opmærksomme på konklusionen i
speciallægeerklæringen af 5. april 2018, men at vi ikke lagde den til grund, da vi ikke fandt at
de belastninger, som erklæringen tog udgangspunkt i, var godtgjort. Det fremgår også af
analysen, at man i sådanne tilfælde kan se bort fra erklæringerne.
Samlede bemærkninger
Vi bemærker, at Ankestyrelsen ved afgørelserne den 2. februar 2018 og den 17. april 2019
afviser, at veteranen har PTSD som følge af belastningerne under udsendelsen, fordi
belastningerne ikke har været af exceptionelt truende eller katastrofeagtig karakter.
Der er formuleringer i afgørelsen, som kunne være mere præcise i forhold til at tydeliggøre
hvorfor beviset for belastningskriteriet ikke er ført. Ligesom begrundelsen for, hvorfor
vidneerklæringerne ikke tillægges afgørende vægt, også kunne være mere uddybet.
Derudover er der en fejl i afgørelsen af 17. april 2019 i forhold til Ankestyrelsens gengivelse af,
at Forsvaret ikke kunne bekræfte, at der havde været håndgranater i lejren. Dette er ikke
korrekt. Forsvaret havde oplyst, at mindst én håndgranat blev smidt ind over hegnet og gik af
i et område, hvor ingen var til stede, men at det ikke kunne bekræftes, at der jævnligt blev
skudt med artilleri med granatnedslag tæt på lejren.
På trods af dette er det vores samlede vurdering, at afgørelserne om afslag på anerkendelse er
truffet på grundlag af korrekt anvendelse af reglerne, og at fejlen i forhold til granatnedslaget
ikke havde betydning for rigtigheden af afgørelsen.
I afgørelsen af 17. april 2019 gav Ankestyrelsen også afslag på at anerkende depression som
en erhvervssygdom. Da gennemgangen kun handler om vurderingen af PTSD, vi ikke
kommenteret på denne del af afgørelsen.
9
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111462_0010.png
Sag nr. 3
Sag nr. 3 drejer sig om en veteran, der var udsendt til Bosnien i 1997 og til Kosovo i 1999.
Både Arbejdsskadestyrelsen, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Ankestyrelsen har givet
afslag på at anerkende PTSD efter arbejdsskadeloven og efter særloven.
Vi vurderede, at belastningskravet ikke var opfyldt, og at veteranens PTSD derfor ikke var
opstået som følge af belastningerne som veteran.
Der verserer på nuværende tidspunkt en retssag på baggrund af vores afgørelse af 29. marts
2016, og derudover behandler vi aktuelt en klage over Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
afgørelse af 26. februar 2019, hvor AES fortsat har givet afslag på anerkendelse.
Uddrag af analysen:
”I sag nr. 3 tyder ASK/AES’ og AST’s afgørelser ligeledes på, at der kræves mere af
belastningskriteriet, end der er hjemmel til. Myndighederne finder det således bevist, at
veteranen havde været udsat for flere alvorlige belastninger, men disse findes ikke at være
tilstrækkelige: For det første findes det bevist, at veteranen under sine udsendelser oplevede,
at en mand blev sprængt i luften af en mine. Veteranen ydede førstehjælp, men der var intet
han kunne gøre for at hjælpe, da mandens underkrop stort set var væk, ligesom overkroppen
var gennemhullet. Veteranen oplyser, at det værste ikke var at se selve liget, men at høre de
pårørendes skrig. For det andet findes det bevist, at der i det hele taget var en konkret risiko
for at blive udsat for minesprængning. I arbejdsbeskrivelsen af 13. august 2015 udtaler
veteranens overordnede i denne forbindelse, at han kunne ”bekræfte, at vi flere gange havde
minesprængninger. Både med egne veteraner og civile i området.” Den overordnede udtaler
herudover, at der var ”flere områder i lejren, hvor man ikke måtte gå pga. miner.” Som en
konkret hændelse oplyste veteranen, at han havde stået ved en vejkant og urineret, da han
opdagede en mine, der lå 1/2 – 1 meter fra ham. For det tredje fandtes det tilsyneladende
bevist, at veteranen havde været nødt til at køre hen over en mine i en pansret
mandskabsvogn. For det fjerde fandtes det bevist, at veteranen havde ydet førstehjælp ved et
alvorligt trafikuheld, hvor en lille pige var kommet meget alvorligt til skade.” (s. 31)
”I sag nr. 3 fremgår det af afgørelserne fra AES/ASK og AST, at stort set samtlige veteranens
oplysninger om belastningerne under sin udsendelse fandtes bevist. Alligevel fandtes
belastningskriteriet ikke opfyldt, idet der fx ikke blev lagt afgørende vægt på de tre
psykiatriske speciallægeerklæringer, der var blevet indhentet, jf. speciallægeerklæring afgivet
af [CH] (på grundlag af psykiatriske undersøgelser af henholdsvis den 16. januar 2013, den
31. januar 2013 og den 18. februar 2013), speciallægeerklæring af 7. januar 2015 afgivet af
[J] og psykiatrisk speciallægeerklæring af 20. november 2018 afgivet af [C] (i forbindelse med
indhentelse af second opinion). Det skete, selv om det i samtlige erklæringer konkluderes, at
veteranen havde pådraget sig PTSD, og at PTSD (i hvert fald delvist) var forårsaget af
veteranens udsendelser til Bosnien i 1997 og Kosovo i 1999. Af lægerklæringen fra [C]
fremgår bl.a. følgende: ”På baggrund af [veteranens] symptomer, de objektive psykiske fund
og på baggrund af de 3 traumer som [veteranen] har været udsat for i henholdsvis 1997,
1998 og 1999 vurderes det, at han lider af en svær, posttraumatisk belastningsreaktion
DF43.1 PTSD. Der er tale om en tilstand, som opstår som en forsinket reaktion på traumatisk
begivenhed af exceptionelt truende eller katastrofeagtig natur, som vil medføre kraftig
påvirkning hos praktisk talt enhver. [Veteranens] PTSD-symptomer debuterer i år 2000, 6-12
måneder efter traumet i 1999 i Kosovo.” Det er væsentligt at nævne, at ASK forelagde sagen
10
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111462_0011.png
for deres lægekonsulenter to gange, jf. skrivelse fra ASK af 8. januar 2016 til veteranen,
hvorfor det kan anføres, at der i sagen var en lægefaglig uenighed, der giver myndighederne
et grundlag for at se bort fra de nævnte speciallægeerklæringer. Her skal man dog huske på,
at lægekonsulenterne ikke undersøger veteranen selv, idet de alene foretager deres vurdering
på et skriftligt grundlag. Derfor må de nævnte lægeerklæringer fra de eksterne speciallæger
tillægges større vægt, og navnlig når der foreligger tre speciallægeerklæringer, hvori det
erklæres, at belastningskriteriet er opfyldt, må der lægges vægt herpå. Samlet set synes
myndighederne dermed at have krævet for meget af beviskravet, idet man tilsyneladende har
stillet krav om, at belastningerne var bevist med en højere sandsynlighed, end der er hjemmel
til (noget mere end 50 %).” (s. 33)
”Det spørgsmål, der skal undersøges i nærværende sag, er, om ASK/AES og AST stiller
ulovlige krav, når de vurderer, at belastningskriteriet i Erhvervssygdomsfortegnelsen pkt. F.1.
ikke er opfyldt. Der er navnlig to forhold vedrørende myndighedernes bedømmelse af
belastningskriteriet, der giver anledning til kritik: For det første tyder flere formuleringer i både
ASK/AES’s og AST’s begrundelser på, at der i nærende sag opereres med et kriterium om, at
veteranen selv har været i livsfare, eller at man i hvert fald er tæt på at kræve dette. Som
tidligere nævnt er dette ikke et krav for anerkendelse. (…) For det andet synes både AES og
ASK urigtigt at tilsidesætte de tre indhentede psykiatriske speciallægeerklæringer, selv om det
af samtlige erklæringer fremgår, at veteranen har fået PTSD som følge af belastninger på sine
udsendelser.” (s. 55)
Vores bemærkninger
Vi forstår kritikken i sag nr. 3, som en kritik af
at vi stiller for store krav til styrken af belastningens karakter og
at vi afviser at tillægge de indhentede psykiatriske speciallægeerklæringer vægt i
bevisvurderingen
Belastningernes karakter (exceptionelt truende eller af katastrofeagtig karakter)
Om belastningerne har været exceptionelt truende eller af katastrofeagtig karakter beror i høj
grad på en lægefaglig vurdering.
Vi har derfor i forbindelse med behandlingen af sagen i 2016 forelagt sagen for en af vores
psykiatriske lægekonsulenter.
Lægekonsulenten vurderede, at påvirkningen ikke kunne betegnes som exceptionelt truende
og katastrofelignende, og at der derudover ikke var oplysninger om symptomernes
tilstedeværelse efter udsendelserne. Veteranen opfyldte derfor ikke de diagnostiske kriterier
for at stille diagnosen PTSD.
I forhold til vurderingen af belastningen bemærker vi, at samtlige oplysninger om
belastningerne, som de blandt andet er beskrevet i den psykiatriske speciallægeerklæring af 7.
januar 2015, indgik i vurderingen, herunder episoden med den ældre mand, der havde fået
bortsprængt underkroppen, og episoden med færdselsuheldet, hvor en lille pige blødte kraftigt,
samt at der var en generelt høj risiko for miner i området.
11
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111462_0012.png
I forhold til vurderingen i analysen læser Ankestyrelsen det som om, at det i analysen er lagt
til grund, at veteranen så, at den ældre mand fik bortsprængt overkroppen, jf. fx
formuleringen:
”For det første findes det bevist, at veteranen under sine udsendelser oplevede, at en
mand blev sprængt i luften af en mine” (s. 31 og 56)
Det fremgår af veteranens egen forklaring, jf. nedenfor, at han blev sendt ud til en ulykke,
hvor der var sprunget en mine. Det er vores opfattelse, at der er tale om en relevant forskel i
vurderingen af belastningens karakter, om man er til stede, når en person bliver sprunget i
luften, eller om man bliver tilkaldt og ankommer, efter ulykken er sket.
”[Veteranen] fortæller, at krigen i Bosnien næsten var ovre, da han var udsendt, men
han fortæller om, at være blevet sendt ud til en ulykke, hvor der var sprængt en mine.
De troede, at det var soldater fra den Internationale Brigade, der var ramt, men det viste
sig at være en gammel mand, der under gravning i sin kolonihave have ramt en mine.”
Det er i analysen vedrørende denne sag angivet, at Ankestyrelsens formuleringer om krav for
belastningerne tyder på, at der er et krav om egentlig livsfare.
Det fremgår ikke af afgørelsen, at Ankestyrelsen stiller krav om, at veteranen skal have været
i direkte livsfare. Vi er i øvrigt enige i, at dette ikke er et krav. Modsat formuleringerne i sag
nr. 1 er der ikke i afgørelsen af 29. marts 2016 formuleringer om ”direkte krigshandlinger”
eller ”livsfare”. Vi er derfor ikke enige i den kritik.
Som ovenfor beskrevet er det en lægelig vurdering, om de beskrevne belastninger opfylder
betingelsen om at have været af exceptionelt truende eller katastrofeagtig karakter.
Vægtningen af de tre speciallægeerklæringer
Det er i analysen anført, at det er forkert at tilsidesætte de tre indhentede psykiatriske
speciallægeerklæringer, og der henvises til, at det af samtlige erklæringer fremgår, at
veteranen har fået PTSD som følge af belastninger under sine udsendelser. Dette er ifølge
analysen særligt kritisabelt, da vi i denne sag – modsat i sag nr. 2 – lægger de samme
belastninger til grund, som fremgår af speciallægeerklæringerne.
Vi er opmærksomme på, at der på tidspunktet for Ankestyrelsens afgørelse den 29. marts
2016 forelå to speciallægeerklæringer, hvor begge psykiatere stiller diagnosen PTSD. Begge
psykiatere vurderer, at der er direkte sammenhæng mellem belastningerne ved Forsvaret og
andre belastende hændelser, som veteranen havde haft i forbindelse med sin ansættelse ved
DSB og veteranens symptomer.
Psykiaternes vurderinger er således ikke baseret alene på belastningerne under udsendelsen.
Vi har taget stilling til, om de belastninger, som veteranen var udsat for under udsendelsen, i
sig selv var tilstrækkelige til at opfylde kravene til diagnose, og i den forbindelse har vi
inddraget en af styrelsens interne lægekonsulenter.
Da sagen fortsat verserer i Ankestyrelsen med henblik på en vurdering af sagen, efter at der
er indhentet en second opinion-erklæring, som er den tredie erklæring, analysen henviser til,
har vi ikke mulighed for at kommentere nærmere på den sidste erklæring på nuværende
tidspunkt.
12
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111462_0013.png
Samlede bemærkninger
Der verserer aktuelt en retssag ved Retten i Herning anlagt på baggrund af Ankestyrelsens
afgørelse af 29. marts 2016. Sagen afventer en supplerende udtalelse fra Retslægerådet.
Sagen verserer også aktuelt i Ankestyrelsen, hvor vi skal vurdere sagen, efter at der er
indhentet second opinion-erklæring.
Sag nr. 4
Sag nr. 4 drejer sig om en veteran, der var udsendt til Afghanistan i 2007. Både
Arbejdsskadestyrelsen og Ankestyrelsen har givet afslag på at anerkende PTSD efter
arbejdsskadeloven og efter særloven.
Vi har i afgørelse af 14. juli 2015 desuden givet afslag på at anerkende depression som en
erhvervssygdom. Begrundelsen for at afvise PTSD var, at belastningskriteriet ikke var opfyldt.
Uddrag af analysen:
”I sag nr. 4 lægger AST vægt på, at årsagen til veteranens psykiske lidelse var private
problemer under udsendelsen i form af problemer med kæresten. […] AST kommer herefter
frem til, at veteranen ikke har PTSD, idet han ikke har været udsat for de belastninger, der
kræves efter Erhvervssygdomsfortegnelsen pkt. F.1. Derved blander AST tilsyneladende
vurderingen af belastningskriteriet sammen med vurderingen af veteranens problemer med sin
kæreste. Der foretages derved ikke den krævede selvstændige vurdering af
belastningskriteriet, og i øvrigt er der ikke et materielt grundlag for at lægge vægt på
veteranens problemer med kæresten i denne forbindelse.” (s. 30)
”I sag nr. 4 er det kritisabelt bevismæssigt set, at myndighederne tilsyneladende næsten alene
lægger vægt på de af Forsvaret givne kommentarer af 28. september 2011 til
arbejdsbeskrivelsen. Det gælder særligt, da det ikke var muligt for Forsvaret at forelægge
veteranens oplysninger om sin udsendelse for de overordnede, som veteranen var tættest
knyttet til under udsendelsen, da de på daværende tidspunkt enten var udsendt eller ikke
længere beskæftiget i Forsvaret.” (s. 33)
I sag nr. 4 er det endvidere kritisabelt, at der ikke lægges vægt på den af [CL] udarbejdede
speciallægeerklæring, hvoraf det fremgår, at veteranen har en ”personlighedsændring efter
katastrofeoplevelse (forudgået af svær PTSD)”, der var forårsaget af udsendelsen til
Afghanistan i 2007.
Vores bemærkninger
Vi forstår kritikken i sag nr. 4, som en kritik af
at vi stiller for store krav til veteranens bevis for, at belastningskriteriet var opfyldt,
at vi tillægger udtalelserne fra Forsvaret for megen vægt i bevisvurderingen,
at vi afviser at tillægge de indhentede psykiatriske speciallægeerklæringer vægt i
bevisvurderingen og
at vi i vurderingen af belastningskriteriet uretmæssigt tager hensyn til andre mulige
årsager til udviklingen af den psykiske sygdom
13
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
Beviskravet og sandsynligheden for belastninger af exceptionelt truende og katastrofeagtig
karakter
Det kritiseres i analysen, at vi lægger for stor vægt på Forsvarets bemærkninger til veteranens
arbejdsbeskrivelse, når den blev udarbejdet af veteranens daværende chef, der efter eget
udsagn primært var beskæftiget med ”planlægning og ledelse” og ” kun få gange var med på
patruljer (PTR)”.
Oplysninger fra Forsvaret har stor bevismæssig vægt i forhold til vurderingen af, hvilke
belastninger, der kan anses for sandsynliggjort, når der er modstridende oplysninger om
belastningen, jf. afsnit 5.4.2.1.
I den konkrete sag har vi været opmærksomme på, at udtalelsen stammer fra en chef, som
kun få gange var med på patruljer. Der er dog tale om en chef, som var med under
udsendelsen, og det billede, som udtalelsen generelt tegner, understøtter ikke, at veteranen
har været udsat for belastninger af exceptionelt truende eller katastrofeagtig karakter.
Det fremgår af vores afgørelse af 14. juli 2015, at
”Vi vurderer, at det ikke er dokumenteret, at du under din udsendelse som soldat i
perioden […] har været udsat for exceptionelt truende eller katastrofeagtige
belastninger.”
Derudover fremhæver vi de hændelser/belastninger, som veteranens arbejdsgiver har udtalt
sig om, og som vi på den baggrund fandt dokumenteret eller sandsynliggjorte.
Veteranens arbejdsgiver har oplyst, at der under den samlede udsendelse var en
enkelt hændelse med en vejsidebombe (IED) og kun få beskydninger. Der var ikke direkte
skudvekslinger, og der var ingen fysisk tilskadekomne. Situationen var generelt rolig, men
spændt. Der var en lang række efterretninger på mulige aktører – dog primært andre trusler
end Taliban - men der var få tilfælde af eskalerende situationer. Det område, som
var fast tildelt veteranens gruppe, var det mest rolige område, og der var ingen særlige
hændelser i området i perioden. Veteranens arbejdsgiver har dog anført, at personellet blev
anvendt i andre områder, og at det ikke kan afvises, at veteranen har deltaget ved andre
grupper.
Arbejdsgiveren har også anført, at den største trussel i området var det
ufremkommelige terræn og den isolation, som de små hold var ude i, under længere patruljer.
Dertil var der ofte en spændt situation, som betød, at man skulle være på vagt hele tiden, og
det var nødvendigt med konstant agtpågivenhed, og at disse vilkår er meget stressende.
Veteranens arbejdsgiver har afkræftet, at der har været direkte ildkampe med Taliban, og
hvad der ellers ligger i ordet krigshandlinger.
Det fremgår af oplysninger, der er indkommet i forbindelse med klagen, at veteranens
arbejdsgiver har noteret, at lejren i april 2007 var udsat for raketangreb, hvor det ene havde
nedslag 20 meter fra militærpolitistationen. Der var ingen personskade efter angrebet.
Det fremgår også, at der i maj 2007 var et angreb mod lejren, hvor der efterfølgende blev
fundet nærliggende nedslagsområder. Der var ingen personskade og ikke materiel skade efter
angrebet.
14
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111462_0015.png
I forhold til de øvrige belastninger, som fremgår i veteranens klage bemærkes, at de ikke har
været direkte truende mod veteranen, men at de bidrager til beskrivelsen af, at der har været
et højt stressniveau.
Vurderingen af belastningskriteriet/inddragelse af speciallægeerklæringer
Vi har i forbindelse med behandlingen af sagen i 2014 forelagt sagen for to af vores
psykiatriske lægekonsulenter.
Lægekonsulenten anfører, at diagnosen PTSD var usikker, idet de beskrevne symptomer ikke
til fulde levede op til kriterierne for PTSD, og derudover var belastningen også usikker.
Herefter vurderede vi, at sagen skulle behandles på ankemøde med deltagelse af en anden
psykiatrisk lægekonsulent samt to beskikkede medlemmer.
2
Ankemødet kom herefter frem til,
at veteranen ikke havde været udsat for belastninger af exceptionelt truende eller
katastrofeagtig karakter. Diagnosen PTSD kunne herefter ikke stilles.
Det anføres i analysen, at Ankestyrelsen slet ikke anerkender, at veteranen har PTSD, idet vi
vurderer, at veteranen alene har en depression. Myndighederne kritiseres i den forbindelse i
analysen for ikke at lægge vægt på den af [CL] udarbejdede speciallægeerklæring af 14. april
2011, hvoraf det fremgår, at veteranen har en ”personlighedsændring efter
katastrofeoplevelse (forudgået af svær PTSD)”, der var forårsaget af udsendelsen.
Det er korrekt, at vi ikke har lagt vægt på konklusionerne om diagnosen og sammenhængen
med udsendelse. Dette skyldes, at vi vurderede, at belastningskriteriet ikke var opfyldt, og at
vi derfor var uenige i, at diagnosen PTSD kunne stilles.
Inddrager andre forhold i vurderingen af belastningskriteriet
Det kritiseres i analysen, at Ankestyrelsen lægger vægt på, at årsagen til veteranens psykiske
lidelse var private problemer under udsendelsen i form af problemer med kæresten. Det
fremhæves, at det fremgår direkte af afgørelsen fra Ankestyrelsen af 14. juli 2015, at vi var
opmærksomme på, at veteranen allerede i 2008 (og dermed under udsendelsen) havde
samtaler med psykolog, og at vi herefter vurderede, at den primære årsag hertil var
veteranens private problemer.
Vi bemærker, at oplysningen om private årsager – modsat tilfældet i sag nr. 1 – ikke står
sammenblandet med vurderingen af belastningskriteriet i afgørelsen.
Vi har i afgørelsen foretaget en vurdering af belastningskriteriet, hvorefter vi kommer frem til,
at diagnosen PTSD
”ikke kan stilles, da de beskrevne belastninger ikke har haft en styrke der
kan betegnes som exceptionelt truende eller katastrofeagtige belastninger.”
Herefter inddrages oplysninger om debut af psykiske gener, hvor vi er opmærksomme på, at
der under udsendelsen var oplysninger om psykiske gener. Vi inddrager disse og tager stilling
til, at disse symptomer mest sandsynligt var forårsaget af private problemer og derved ikke er
symptomer på PTSD.
2
Lægekonsulenten deltager på ankemøde for at vejlede om sagens lægelige aspekter. Lægekonsulenten har ikke
stemmeret på ankemøde.
15
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111462_0016.png
Følgende fremgår blandt andet af afgørelsen:
”Du har et par gange i 2008 talt med psykolog [H] via forsvaret. Det fremgår af notat fra
[H] den 9. september 2008, at du havde det dårligt fysisk under udsendelsen til
Afghanistan, men også på grund af private problemer med din kæreste.
Vi er opmærksomme på, at du allerede i 2008 havde samtaler med psykolog. Vi
vurderer, at den primære årsag var dine private problemer.
Det anføres i analysen, at der på baggrund af speciallægeerklæring fra CL af 14. april 2011
ikke foreligger medicinsk dokumentation for, at det var problemerne med kæresten der
forårsagede disse symptomer. Det anføres videre, at ”Der
kan ud fra kausalitets- og
adækvansbetragtninger ses bort fra årsager, der blot har medvirket marginalt til en given
skade, men ud fra sagens faktiske oplysninger og nævnte speciallægeerklæring fra [CL] er det
vanskeligt at se, at de belastninger, veteranen var udsat for under sin udsendelse, skulle være
af den karakter. Endvidere er det vanskeligt at se, at veteranens problemer med sin kæreste
skulle kunne være den langt væsentligste årsag til det betydelige funktionstab, veteranen har
lidt (koncentrationsproblemer, hukommelsesproblemer mv).”(s.
64)
Vi bemærker, at vi inden ovenstående vurdering havde taget stilling til, at belastningskriteriet
ikke var opfyldt. Allerede af den grund skal diagnosen PTSD som følge af arbejdsmæssige
belastninger afvises.
I sagen tog vi herefter også stilling til oplysningerne om de psykiske symptomer, som er
omtalt under udsendelsen. De konkrete psykologsamtaler vurderede vi mest sandsynligt
begrundet i private forhold, og de samtaler godtgør derfor ikke debut af symptomer på PTSD.
Vi forholder os ikke i afgørelsen til, om der er sammenhæng mellem problemer med kæresten i
2008 og det betydelige funktionstab, veteranen har lidt.
Samlede bemærkninger
Der verserer aktuelt en retssag ved Retten i Esbjerg anlagt på baggrund af vores afgørelse af
14. juli 2015.
Sag nr. 6
Sag nr. 6 drejer sig om en veteran, der var udsendt til Kroatien i 1995. Både
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Ankestyrelsen har givet afslag på at anerkende PTSD
efter arbejdsskadeloven og efter særloven.
Vi har i afgørelse af 20. juli 2018 begrundet afslaget med, at belastningskriteriet ikke var
opfyldt.
Uddrag af analysen:
”Hvad angår de sager, der ikke analyseres udførligt nedenfor, tyder følgende sager på, at
bevisbedømmelsen af belastningskriteriet i et vist omfang ikke er foretaget i
overensstemmelse med de gældende regler: (…)
16
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111462_0017.png
I sag nr. 6 fremgår det af både AES’s afgørelse af 21. august 2017 og AST’s afgørelse af 20.
juli 2018, at afvisningen af anerkendelse i meget vidt omfang bygger på Forsvarets
kommentarer til veteranens arbejdsbeskrivelse af 10. august 2016. Det sker, selv om det
fremhæves i kommentarerne, at ”FPS ikke [kan] kommentere på de enkelte detaljer i
beskrivelsen, da det ikke har været muligt at forlægge beskrivelsen for [veteranens]
daværende ledelse.” Både AES og AST lægger tilsyneladende ikke bevismæssig vægt på
speciallægeerklæring af 27. maj 2016 udarbejdet af speciallæge i psykiatri [ST], selv om det
heraf fremgår, at veteranen har PTSD, og at der er kausalitet mellem belastningerne under
udsendelsen og PTSD. I erklæringen hedder det bl.a. følgende: ”Der er ingen tvivl om, at de
krigstraumer han har været udsat for har været af exceptionel truende natur, som vil medføre
kraftig påvirkning hos praktisk talt enhver.” I stedet lægges der tilsyneladende betydelig vægt
en lægekonsulents erklæring, hvoraf det fremgår, at diagnosen PTSD ikke kan stilles jf.
afgørelse om aktindsigt af 25. juli 2018. Det fremgår af lægekonsulentens erklæring, at lægen
bl.a. ikke lægger til grund, at veteranen er blevet truet med et skydevåben, da dette ikke er
blevet bekræftet af Forsvaret. Hertil må det imidlertid bemærkes, at denne episode heller ikke
blevet afkræftet af forsvaret. Derimod blev den bekræftet af vidner. Det er endvidere
kritisabelt, at lægen tilsyneladende foretager en bevisvurdering af de faktiske hændelser under
udsendelsen, da dette er en juridisk vurdering, der foretages efter det juridisk set gældende
beviskrav. Samlet set tyder oplysningerne i sagen på, at myndighederne har krævet mere af
beviskravet for, at belastningskriteriet er opfyldt, end der er hjemmel til (lidt mere end 50
%).” (s. 34-35)
Vores bemærkninger
Vi forstår kritikken i sag nr. 6, som en kritik af
at vi tillægger udtalelserne fra Forsvaret for megen vægt i bevisvurderingen,
at vi afviser at tillægge de indhentede psykiatriske speciallægeerklæringer vægt i
bevisvurderingen og
at vi i stedet lægger vægt på vurderingen fra vores interne lægekonsulent, som i
forbindelse med sin vurdering foretog en juridisk vurdering af hvilke belastninger, der
kunne lægges til grund
at myndighederne har krævet mere af beviskravet for, at belastningskriteriet er opfyldt,
end der er hjemmel til (lidt mere end 50 %).
Beviskravet og beviset for belastninger af exceptionelt truende og katastrofeagtig karakter
Det kritiseres i analysen, at vi lægger for stor vægt på Forsvarets bemærkninger til veteranens
arbejdsbeskrivelse, når det fremgår, at Forsvaret ikke kan kommentere de enkelte detaljer i
beskrivelsen, da det ikke har været muligt at forelægge beskrivelsen for veteranens
daværende ledelse.
Oplysninger fra Forsvaret har stor bevismæssig vægt i forhold til vurderingen af, hvilke
belastninger, der kan anses for sandsynliggjort, når der er modstridende oplysninger om
belastningen, jf. afsnit 5.4.2.1.
I den konkrete sag havde veteranen til brug for speciallægeerklæring fra maj 2016 oplyst:
17
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111462_0018.png
”Før han blev udsendt beskriver han sig selv som åben og aktiv uden de mindste
psykiske symptomer. Han røg godt nok ofte hash, men fungerede alligevel. Han er
vokset op en stor del af tiden i [landsdel] og har gået i almindelig skole og klaret sig
godt. Efter skolen blev han uddannet pølsemager, og har siden arbejdet flere forskellige
steder. Trak egentlig frinummer til værnepligtig, men meldte sig selv i 1991 til Søværnet
og blev kok ved den Danske Internationale Brigade. Blev udsendt til Kroatien med Hold 7
og 8.
I starten forløb det roligt, men mens patienten var hjemme på orlov i
august 1995 blev hans bastion angrebet meget voldsomt, og da han kom tilbage
var alt kaos og smadret. Han var ikke selv involveret i egentlige
krigshandlinger, men har dog været involveret i en situation hvor han var i
overhængende livsfare.
3
Han var sammen med tre soldaterkammerater kørt afsted for
at købe mad. De havde kun et gevær i bilen, da de blev tvunget ind til siden af en lokal
"mafiaboss". Pågældende steg ud af bilen og pegede direkte på patienten og hans to
kollegaer med en revolver. Patienten greb det gevær de havde i bilen og pegede tilbage
på pågældende som efter nogen tid spyttede og kørte sin vej. Patienten følte sig i den
situation i overhængende livsfare og var rystet efterfølgende, selvom der ikke var nogen
tilskadekomne (…)”
Forsvaret udtalte, at de ikke kunne kommentere de enkelte detaljer og beskrev herefter
generelt forholdene ud fra deres erfaring med lignende sager. Det fremgik blandt andet, at
trusselsniveauet i området, hvor veteranens kompagni var placeret, generelt var lavt bortset
fra i perioden den 4. til 11. august 1995, hvor veteranen ikke var til stede, da han var hjemme
på orlov.
Fordi udtalelsen fra Forsvaret alene gik på den generelle tilstand i området, indhentede vi en
vidneerklæring fra en person, som havde været udsendt sammen med veteranen for at få
bekræftet veteranens oplysninger om belastningerne under udsendelsen. Vi tog således højde
for bevisværdien i udtalelsen fra Forsvaret og undersøgte belastningerne yderligere.
Vidnet oplyste, at han var til stede i bilen ved den omtalte episode med ”mafiabossen”. Vidnet
havde ikke oplysninger om andre voldsomme hændelser, som veteranen skulle have været
udsat for.
Vi lagde på den baggrund oplysningen om episoden med ”mafiabossen” til grund, men også at
der derudover generelt var et lavt trusselsniveau, hvilket også var i overensstemmelse med
veteranens oplysninger til speciallægen.
Vi vurderede, at episoden var af exceptionelt truende karakter og derfor isoleret betragtet
tilstrækkelig til at disponere for PTSD. Vi vurderede også, at der ikke var andre belastninger af
tilstrækkelig intensitet. Her lagde vi vægt på veteranens egne beskrivelser.
Vores sag vedrørte spørgsmålene om veteranen har PTSD, der kan anerkendes enten som en
erhvervssygdom efter arbejdsskadeloven eller efter særloven. I begge tilfælde kræves, at der
enten har været flere belastninger af exceptionelt truende karakter eller en belastning over
mere end 5 dage.
3
Ankestyrelsens fremhævelse.
18
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
I denne sag var der tale om en påvirkning af minutters varighed, og der er ikke oplysninger
om flere exceptionelle belastninger. Derfor var der ikke grundlag for at anerkende en
erhvervssygdom.
Den psykiatriske speciallægeerklæring og Ankestyrelsens interne lægekonsulent
Det kritiseres i analysen, at vi lægger vægt på vurderingen fra vores interne lægekonsulent
fremfor vurderingen i den psykiatriske speciallægeerklæring, og at Ankestyrelsens
lægekonsulent tilsyneladende foretager en bevisvurdering af de faktiske hændelser under
udsendelsen, selv dette er en juridisk vurdering.
Det er korrekt, at lægekonsulenten i det første skriftlige lægesvar udtaler sig om, hvilke
belastninger der er bevist, og vi er enige i, at det ligger uden for lægekonsulentens opgave og
kompetence at vurdere, om de beskrevne belastninger, skal lægges til grund ved den lægelige
vurdering.
Sagen blev konsulteret med en lægekonsulent, både før og efter vi havde indhentet
vidneerklæring fra en kollega, der var til stede ved episoden. Det blev i anden omgang
pointeret overfor lægekonsulenten, at det kunne lægges til grund, at episoden havde fundet
sted som beskrevet. Lægekonsulentens vurdering af hvilke belastninger, der kunne lægges til
grund, indgik derfor ikke i afgørelsen.
Det afgørende blev herefter, at det alene var tilstrækkeligt sandsynliggjort, at der havde været
én belastning under udsendelsen, der opfyldte belastningskriteriet. Dette var ikke nok til at
anerkende sygdommen som en erhvervssygdom. Vi foretog herefter ikke en vurdering af
tidskriteriet.
Samlede bemærkninger
Skader, der opstår som følge af kortere påvirkning af op til fem dages varighed, vurderes som
udgangspunkt som ulykker. Skader, der opstår efter længere tids påvirkning, vil normalt blive
vurderet efter reglerne om erhvervssygdomme.
For at få anerkendt PTSD som en erhvervssygdom, er det et krav, at der har været flere
traumatiske begivenheder eller situationer af kortere eller længere varighed af en exceptionelt
truende eller katastrofeagtig natur.
Når der er oplysninger om enkeltstående hændelser af op til 5 dages varighed vurderer
Ankestyrelsen, om der er grundlag at anmode Arbejdsmarkeds Erhvervssikring om at behandle
en ulykkessag, eller om veteranen skal vejledes om hans ret til selv at anmelde en hændelse
som en ulykke.
I denne sag fandt vi ikke grundlag for at foretage os yderligere i forhold til oplysningen om den
enkeltstående hændelse i 1995.
Sag nr. 15
Sag nr. 15 drejer sig om en veteran, der var udsendt til Kosovo i 2000, Afghanistan/
Kirgisistan
i 2002-03 og Irak i 2007. Både Arbejdsskadestyrelsen og Ankestyrelsen har givet
afslag på at anerkende PTSD både efter arbejdsskadeloven og efter særloven.
19
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111462_0020.png
Vi har i afgørelse af 29. april 2016 givet afslag med den begrundelse, at der ikke var
tidsmæssig sammenhæng mellem belastningerne under veteranens tre udsendelser for
Forsvaret mellem 2000 og 2007, og at han i 2014 udviklede fuld PTSD.
Vi vurderede, at belastningskriteriet var opfyldt, at veteranen fik visse psykiske symptomer i
forbindelse med hjemkomsten i 2007, men at disse først var udviklet til fuld PTSD i 2014 – det
vil sige omkring 7 år efter hjemkomsten. Tidskriteriet var derfor ikke opfyldt.
Uddrag af analysen
”For det første synes myndighederne i flere af sagerne at lægge for megen bevismæssig vægt
på veteranens egne udsagn om sit sygdomsforløb, herunder hvornår han oplevede de første
symptomer, og hvordan sygdommen udviklede sig. Det er klart, at der normalt skal tages
væsentligt hensyn til sådanne oplysninger, som veteranen selv har givet til myndigheder og
læger m.fl., men da enhver bevisbedømmelse skal foretages konkret, bør der i disse sager
tages særligt hensyn til, at bevistemaet angår PTSD. Når det gælder PTSD, er
undgåelsesadfærd og fortrængning således netop symptomer på sygdommen, jf. hertil
myndighedernes egen vejledning om erhvervssygdomme (Vejledningen), der som sagt bygger
på WHO’s internationale sygdomsklassifikation (ICD 10). Herefter er ”[u]ndgåelse af alt, der
minder om traumerne” et symptom på PTSD, ligesom det er et symptom på PTSD, at man har
”[d]elvis, eventuelt fuld, amnesi (fortrængning) af de traumatiske oplevelser.” Det betyder, at
veteranens egne oplysninger om symptomdebut og sygdomsudvikling ofte ikke kan tillægges
samme bevisvægt som normalt, men det synes myndighederne ikke at tage tilstrækkeligt
hensyn til, (…). Af sag nr. 15 fremgår således, at ASK i det væsentlige byggede deres
bevisvurdering på, at veteranen først fik ”sygdomsindsigt” i ”slut 2013/start 2014”. Altså, at
det først på dette tidspunkt gik op for veteranen, at han var syg. ASK afviste herefter at
anerkende PTSD efter ASL § 7, stk. 1, nr. 1, da man ikke fandt, at der var symptomdebut
inden for 6 måneder. AST’s afgørelse tyder i sin ordlyd på, at man (i modsætning til ASK)
fandt, at veteranens symptomer
var
debuteret inden for 6 måneder. AST begrunder derimod
sin afvisning med, at veteranens PTSD ikke var fuldt udviklet inden for få år (både efter ASL §
7, stk. 1 og Særloven). Herved lægger AST i det væsentlige også vægt på veteranens egne
oplysninger, herunder de oplysninger veteranen havde givet til speciallæge i psykiatri [T]. Det
er korrekt, at det ikke fremgår af speciallægeerklæringen fra [T] af 12. oktober 2015, at PTSD
var fuldt til stede før 2014, men omvendt fremgår det heller ikke, at det ikke skulle være
tilfældet. Endvidere var der andre beviser, der tydede på, at veteranens PTSD
var
udviklet
inden for få år,” (s. 67)
”For det andet lægger myndighederne i flere af sagerne ikke tilstrækkelig vægt på andre
beviser end veteranens egne oplysninger. I sag nr. 15 lagde AST tilsyneladende ikke
bevismæssigt vægt på, at der var vidneudsagn, der indikerede, at veteranens PTSD
var
udviklet inden for få, jf. bl.a. vidneudsagn fra veteranens hustru givet i mail af 20. januar
2016.” (s. 67)
For det tredje synes myndighederne i flere af sagerne ikke at lægge tilstrækkelig vægt på de
indhentede psykiatriske speciallægeerklæringer, herunder speciallægeerklæringer udstedt
senere end 6 måneder efter belastningens ophør, jf. Særloven § 2, stk. 1, nr. 3. Når
myndighederne ikke lægger vægt på en speciallægeerklæring, angives normalt én af følgende
to grunde hertil: Den ene er, at speciallægeerklæringen er uklar mht. symptomdebut eller fuld
20
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111462_0021.png
udvikling af PTSD. Altså, at det ikke klart fastslås i speciallægeerklæringen, hvornår PTSD
henholdsvis debuterede og var fuldt udviklet. Den anden grund er, at veteranen (efter
myndighedernes opfattelse) har givet oplysninger til speciallægen, der ikke kan forenes med
de tidligere oplysninger i sagen. I sag nr. 15 begrundede AES og AST bl.a. afvisningen af
anerkendelse med, at den psykiatriske speciallægeerklæring fra [T] af 12. oktober 2015 var
uklar, idet det ikke fremgik udtrykkeligt heraf, om PTSD var tilstede før 2014
.” (s. 68)
Vores bemærkninger
Vi forstår kritikken i sag nr. 15, som en kritik af
at vi stiller for store krav til veteranens bevis for, at tidskriteriet er opfyldt,
at vi tillægger veteranens egne oplysninger for megen vægt i bevisvurderingen
at vi ikke tillægger udtalelser fra vidner tilstrækkeligt vægt
at vi ikke tillægger de indhentede psykiatriske speciallægeerklæringer tilstrækkelig
vægt i bevisvurderingen og
at vi efter officialmaksimen ikke har sørget for at få klarlagt sygdommens udvikling
yderligere, da der var tvivl om dette
Bevisværdi af veteranens egne udsagn
Det kritiseres i analysen, at der er blevet lagt for stor vægt på veteranens egne oplysninger
om sygdomsudviklingen, og der henvises til, at et symptom på PTSD netop er undgåelse og
fortrængning. Det fremgår af analysen, at der i denne sag er tale om, at veteranen først fik
sygdomsindsigt i slutningen af 2013 – starten af 2014.
Vi bemærker, at veteranens egne oplysninger indgår som en del af det samlede grundlag for
vores vurdering. Vi foretager en selvstændig afvejning af oplysningerne i sagerne og vægter
bevisværdien.
Det er veteranen, som har bevisbyrden for, at sygdommen er til stede, og at den er forårsaget
af de omstændigheder der påberåbes. Selv om veteranen har bevisbyrden, følger det af
officialprincippet, at myndigheden har ansvaret for, at der indhentes alle de oplysninger, der er
nødvendige, for at myndigheden kan træffe en korrekt afgørelse i sagen. Hvis der efter en
tilstrækkelig oplysning af sagen fortsat er tvivl om, hvorvidt et forhold er tilstrækkeligt
sandsynliggjort, har veteranen ikke løftet sin bevisbyrde.
Bevisværdi af udsagn fra andre end veteranen
Det er anført i analysen, at Ankestyrelsen ikke har tillagt vidneerklæringerne i denne sag
tilstrækkelig vægt. Der er i forbindelse med klagen indsendt en erklæring fra veteranens
hustru, som beskriver, hvordan veteranen havde ændret sig efter den seneste udsendelse. Det
er oplyst, at han fik svært ved at være alene, hurtigt blev sur/irriteret over bagateller, samt at
han fik svært ved at sove, blev bange ved brag og var utryg, hvis han skulle sidde med ryggen
mod en væg. Dette vidneudsagn understøtter ifølge analysen, at veteranen fik visse
symptomer allerede i tidsmæssig sammenhæng med den seneste udsendelse.
Der er også indsendt en vidneerklæring fra en af veteranens venner og tidligere kollega.
Erklæringen er fra 2016, og det fremgår, at veteranen gennem de seneste par år var blevet
rastløs, hurtigt opfarende og aggressiv, samt at han fik svært ved at sove og blandt andet blev
21
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111462_0022.png
skræmt af høje knald. Dette vidneudsagn understøtter ifølge analysen, at veteranen fik
symptomforværring omkring 2014.
Vi bemærker, at de omtalte vidneudsagn er indgået i vurderingen og i det samlede grundlag,
hvorpå Ankestyrelsen afgør en sag. Vidneudsagn kan imidlertid ikke i sig selv danne grundlag
for en egentlig diagnose, da diagnoser stilles af en læge.
I afgørelsen har vi lagt til grund, at veteranen havde haft lettere psykiske symptomer siden
hjemkomsten i 2007. Vi vurderede herefter, at det først var godtgjort, at veteranens psykiske
symptomer tiltog i 2014, og at han på det tidspunkt udviklede fuld PTSD. Vidneerklæringerne
er ikke nok til at sandsynliggøre fuld PTSD fra et tidligere tidspunkt.
Vi er enige i, at eftersom vidneerklæringerne fra ægtefællen og den tidligere kollega kun er
nævnt under bemærkningerne til klagen og ikke fremgår under begrundelsen for afgørelsen,
giver det indtryk af en overfladisk behandling af erklæringerne. Vidneudsagnene understøtter,
at der har været visse symptomer siden hjemkomsten, men de kan ikke bruges som afgørende
bevis for, at sygdommen var fuldt ud til stede før 2014, da vidneudsagn fra nærtstående
personer som udgangspunkt ikke vil kunne udgøre dokumentationen for en psykiatrisk
diagnose
4
.
Ankestyrelsen arbejder hele tiden på at gøre begrundelserne for vores afgørelser bedre. Til
illustration heraf har vi vedlagt afgørelse af 4. oktober 2019, som viser en mere uddybende
begrundelse for vurderingen af vidneerklæringer som bevisgrundlag end den, der fremgår af
afgørelsen fra 2016 i denne sag, jf. bilag F.
Vægtningen af de indhentede speciallægeerklæringer
Det er anført i analysen, at det er korrekt, at det ikke fremgår af speciallægeerklæringen af
12. oktober 2015, at PTSD var fuldt udviklet før 2014, men omvendt fremgår det heller ikke,
at det ikke skulle være tilfældet. Det anføres, at da der er tale om et afgørende spørgsmål
burde dette have været afklaret ved at indhente en supplerende udtalelse fra speciallægen, jf.
officialmaksimen.
Vi bemærker, at anerkendelse af PTSD efter arbejdsskadeloven ud over kravet om lægelig
dokumentation for symptomdebut inden for seks måneder forudsætter, at der er tidsnære
lægelige oplysninger om fuldt udviklet PTSD enten senest et til tor efter belastningerne
(fortegnelsen) eller senest tre til fire år efter belastningerne (forelæggelse for
Erhvervssygdomsudvalget).
I denne sag er der tidligst i 2014 dokumentation for fuld PTSD, hvilket er omkring syv år efter
den seneste udsendelse. Anerkendelse kan derfor ikke ske efter arbejdsskadeloven. I forhold
til arbejdsskadeloven var der derfor ikke grundlag for at oplyse sagen yderligere.
I forhold til særloven kan senere oplysninger være tilstrækkelige til anerkendelse. Særloven
forudsætter, at der foreligger en psykiatrisk speciallægeerklæring udstedt senere end seks
måneder efter belastningens ophør, hvori det erklæres, at den undersøgte person lider af
4
Beskæftigelsesministerens svar på Beskæftigelsesudvalget spørgsmål 19 til lovforslag L 104 af 26. februar 2014.
(Bilag G)
22
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111462_0023.png
posttraumatisk belastningsreaktion, og at sygdommen er opstået i tilknytning til og som følge
af udsendelsen.
5
De samme betingelser som for anerkendelse efter Erhvervssygdomsfortegnelsen gælder
fortsat, dvs. at speciallægen i psykiatri skal vurdere, at der har været fuld PTSD senest efter et
til to år.
Vi har i afgørelsen været opmærksomme på speciallægens formuleringer. Vi fandt ikke
grundlag for at forsøge at oplyse spørgsmålet yderligere, da vi vurderede, at der ikke var
udsigt til, at tidspunktet for fuld PTSD kunne klarlægges nærmere.
Speciallægeerklæringen samt den supplerende erklæring fra speciallægen var sammen med
sagens øvrige oplysninger ikke nok til at sandsynliggøre, at sygdommen var fuldt ud til stede
tidligere end ca. syv år efter den sidste udsendelse.
Vi er på baggrund af ovenstående ikke enige i kritikken fra analysen, hvor denne sag er
fremhævet som et eksempel på, at vi i henhold til officialprincippet burde have søgt tvivlen
omkring fuld PTSD belyst yderligere ved endnu en speciallægeerklæring.
Samlede bemærkninger
Kritikken giver os anledning til at være endnu mere opmærksom på at formulere begrundelsen
mere klart, når vi vurderer, at en senere indkommet speciallægeerklæring eller vidneerklæring
ikke er relevant i forhold til vurderingen efter arbejdsskadeloven, og særligt hvorfor dette er
tilfældet. Derudover giver kritikken også anledning til at begrunde mere tydeligt, når
speciallægeerklæringer eller vidneerklæringer ikke er tilstrækkelige til at løfte bevisbyrden
efter særloven.
Der verserer aktuelt en retssag ved Retten i Hillerød anlagt på baggrund af vores afgørelse af
29. april 2016.
Sag nr. 16
Sag nr. 16 drejer sig om en veteran, der har været udsendt til Afghanistan 5 gange i alt. 1.
udsendelse var i 2007, 2. udsendelse var i 2008, 3. udsendelse var i 2012-13, 4. udsendelse
var i 2013 og 5. udsendelse var i 2014. Både Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og
Ankestyrelsen har givet afslag på at anerkende PTSD både efter arbejdsskadeloven og efter
særloven.
Vi har i afgørelse af 31. august 2017 afvist sagen med en henvisning til begrundelsen fra
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Når begrundelsen fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
bliver kritiseret i analysen er det derfor også en kritik af vores begrundelse. Begrundelsen for
afslag på anerkendelse var, at der ikke var årsags- eller tidsmæssig sammenhæng mellem de
belastningerne, som veteranen havde været udsat for og udviklingen af PTSD.
Vi vurderede, at belastningerne under udsendelse nr. 1 og 2 opfyldte belastningskriteriet, men
at der ikke havde været belastninger under udsendelse 3, 4, og 5, som opfyldte
belastningskriteriet.
5
Lov nr. 336 af 2. april 2014. Lov om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre statsansatte
med sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion.
23
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111462_0024.png
Vi vurderede herefter, at tidskriteriet ikke var opfyldt i forhold til belastningerne under
udsendelse nr. 1 og 2.
Vi har efterfølgende i afgørelse af 4. oktober 2019
6
igen givet afslag på anerkendelse.
Afgørelsen er ikke medtaget i analysen. I afgørelsen har vi fastholdt vurderingen af, at der ikke
er tidsmæssig sammenhæng mellem veteranens arbejdsmæssige belastninger og udviklingen
af veteranens PTSD. Vi vurderede, at oplysningerne i den nye speciallægeerklæring (second
opinion-erklæring) var i modstrid med de tidligere oplysninger i sagen. Vi lagde derfor ikke
oplysningerne i erklæringen til grund.
Uddrag af analysen:
”I sag nr. 16 afviste både AES og AST, at der var tidsmæssig sammenhæng mellem
veteranens udsendelse nr. 1 og 2 i perioden 2007-2008 og den senere debut og udvikling af
PTSD. AES og AST byggede i alt væsentlighed dette på veteranens egne oplysninger i et
spørgeskema, samt nogle oplysninger veteranen havde givet til speciallæge i psykiatri [BI].
Endelig var der også i sag nr. 16 bevisdata, der pegede i modsat retning, herunder en
lægejournal fra 24. juni 2015, (…)” (s. 67)
”I sag nr. 16 lagde AES i afgørelse af 14. januar 2019 ikke vægt på et vidneudsagn fra
veteranens hustru i mail af 11. april 2018. Det samme gjaldt vidneudsagn fra en ven af
veteranen. Det er klart, at vidneudsagn fra familie og venner undertiden ikke kan tillægges
stor vægt. Men når det gælder ændringer i veteranens adfærd over tid, hvilket udgør en del af
bevistemaet for den tidsmæssige sammenhæng, vil det normalt kun være familie og venner
eller andre, der har haft nær kontakt med veteranen efter den relevante udsendelse, der kan
dokumentere, hvornår veteranen fik symptomer, og hvordan sygdommen udviklede sig. I
nærværende sager om PTSD kan vidneudsagn fra familie og venner m.fl. derfor ikke afvises
uden videre. Der må i hver enkelt sag tages konkret stilling til den bevismæssige vægt heraf.”
(s. 67)
”I sag nr. 16 afviste AES i afgørelse af 14. januar 2019 at anerkende veteranens PTSD efter
såvel ASL som Særloven, selv om det i en psykiatrisk speciallægeerklæring af 21. marts 2018
udarbejdet af [M] fremgik, at veteranen havde PTSD, og at PTSD var opstået i tilknytning til og
som følge af veteranens udsendelse, jf. Særlovens § 2, stk. 1, nr. 3. AES begrundede
imidlertid sin afvisning af at lægge vægt på speciallægeerklæringen med, at veteranen havde
ændret sin forklaring på en måde, som ikke kunne forenes med hans tidligere oplysninger om
sit sygdomsforløb. I de indhentede sager findes der flere afgørelser, hvor myndighederne ikke
lægger vægt på én eller flere af de tilvejebragte psykiatriske speciallægeerklæringer, fordi de
enten findes uklare eller at bygge for ændrede (forkerte) oplysninger
.”(s. 68)
Vores bemærkninger
Vi forstår kritikken i sag nr. 16, som en kritik af
6
at vi stiller for store krav til veteranens bevis for, at tidskriteriet er opfyldt,
at vi tillægger veteranens egne oplysninger for megen vægt i bevisvurderingen
at vi ikke tillægger udtalelser fra vidner tilstrækkeligt vægt og
Afgørelsen er vedlagt som bilag F.
24
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111462_0025.png
at vi ikke tillægger de indhentede psykiatriske speciallægeerklæringer tilstrækkelig
vægt i bevisvurderingen
Bevisværdi af veteranens egne udsagn
I forhold til denne sag fremgår det af analysen, at det er korrekt, at det ikke fremgår
udtrykkeligt af dokumenterne i sagen, hvornår veteranens PTSD debuterede, og hvornår den
var fuldt udviklet.
I afgørelsen fra AES fremgår det, at veteranen selv har oplyst, at han mærkede de første
symptomer i 2012 efter sin tredie udsendelse. Dette understøttes af oplysningerne i
speciallægeerklæringen, og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring fremhæver, at der ikke er
øvrige oplysninger, som modsiger, at debuttidspunktet var efter den tredie udsendelse.
Bevisværdi af udsagn fra andre end veteranen
Det er anført i analysen, at myndighederne ikke har tillagt vidneerklæringerne i denne sag
tilstrækkelig vægt. Der er indsendt vidneudsagn fra veteranens hustru samt vidneudsagn fra
en ven af veteranen.
Det fremgår af analysen, at det er klart, at vidneudsagn fra familie og venner undertiden ikke
kan tillægges stor vægt. Men når det gælder ændringer i veteranens adfærd over tid, hvilket
udgør en del af bevistemaet for den tidsmæssige sammenhæng, vil det normalt kun være
familie og venner eller andre, der har haft nær kontakt med veteranen efter den relevante
udsendelse, der kan sandsynliggøre, hvornår veteranen fik symptomer, og hvordan
sygdommen udviklede sig.
Vi bemærker, at vidneudsagn indgår i det samlede grundlag, når vi afgør en sag. Vidneudsagn
kan imidlertid ikke i sig selv danne grundlag for en egentlig diagnose, da diagnoser stilles af en
læge.
7
I vores seneste afgørelse af 4. oktober 2019, som ikke indgår i analysen, har vi blandt andet
anført følgende om vidneudsagnene:
”For så vidt angår vidneudsagnene henviser vi ligesom Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
til Beskæftigelsesministerens svar på spørgsmål 19 til L 104, at "Vidneudsagn fra
nærtstående personer vil som udgangspunkt ikke kunne udgøre dokumentation for en
psykiatrisk diagnose." Det vil sige, at selv om vidnerne retrospektivt beskriver psykiske
gener efter hjemkomsten fra dine 2 første udsendelser i 2007-2008, så kan
vidneudsagnene ikke alene lægges til grund som dokumentation for, at der var fuldt
udviklet PTSD i tidsmæssig sammenhæng med dine 2 første udsendelser, dvs. indenfor
få år.”
(bilag F)
Betydningen af psykiatriske speciallægeerklæringer
Det er anført i analysen, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring afviste at anerkende PTSD både
efter arbejdsskadeloven og særloven,
”selv om det i en psykiatriske speciallægeerklæring af
21. marts 2018 udarbejdet af [M] fremgik, at soldaten havde PTSD, og at PTSD var opstået i
tilknytning til og som følge af veteranens udsendelse (…) AES begrundede imidlertid sin
Dette er i overensstemmelse med Beskæftigelsesministerens svar på Beskæftigelsesudvalget spørgsmål 19 til
lovforslag L 104 af 26. februar 2014. (Bilag G)
7
25
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Orientering af Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
afvisning af at lægge vægt på speciallægeerklæringen med, at soldaten havde ændret sin
forklaring på en måde, som ikke kunne forenes med hans tidligere oplysninger om sit
sygdomsforløb. I de indhentede sager findes der flere afgørelser, hvor myndighederne ikke
lægger vægt på én eller flere af de tilvejebragte psykiatriske speciallægeerklæringer, fordi de
enten findes uklare eller bygge for ændrede (forkerte) oplysninger
.
(s. 68)
Af vores seneste afgørelse af 4. oktober 2019, som ikke er medtaget i analysen, fremgår
følgende:
”Vi vurderer derfor også, at oplysningerne i speciallægeerklæringen fra [M], er i modstrid
med tidligere oplysninger i din sag. Vi vurderer derfor, at de nye oplysninger om
debuttidspunkt og sygdomsudvikling er en ændring af de tidligere afgivne oplysninger.
Vi henviser til vores principafgørelse 23-19, hvoraf det fremgår, at oplysninger afgivet
tættest på belastningernes ophør har bevismæssigt større troværdighed og dermed
vægt, end oplysninger afgivet på et senere tidspunkt. Vi har ligesom Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring lagt særligt vægt på den oprindelige forklaring om debut og
sygdomsudvikling. Det betyder, at oplysningerne i den nye speciallægeerklæring fra [M]
fra den 21. marts 2018 ikke ændrer vores vurdering af din sag.”
Samlede bemærkninger
Vi bemærker, at vi ved vores afgørelser af 31. august 2017 og 4. oktober 2019 afviser, at
veteranen har PTSD og depression som følge af belastningerne under udsendelserne.
Begrundelsen er, at der ikke er dokumentation for, at han har udviklet PTSD og/eller
depression i tidsmæssig sammenhæng med de arbejdsmæssige belastninger, der havde en
tilstrækkelig intensitet til at disponere for PTSD.
Det er vores samlede vurdering, at afgørelsen er korrekt og truffet på grundlag af korrekt
anvendelse af reglerne.
26