Administrationens redegørelse om behandling af veteranernes sager
Nærværende redegørelse udgør administrationens bidrag til besvarelse af Beskæftigelsesministerens
henvendelse til bestyrelsen for AES af 7. oktober 2019. Redegørelsen behandler Soldaterlegatets rapport
om veteraners psykiske arbejdsskadesager, som dels består af en empirisk analyse af veteraners psykiske
arbejdsskadesager (udarbejdet af Soldaterlegatet) og dels en juridisk analyse ”Hjemvendte soldaters ret
til arbejdsskadeerstatning for PTSD – en juridisk analyse af myndighedernes praksis” af professor mso,
dr.jur. Andreas Bloch Ehlers, 18. september 2019.
Redegørelsen er opbygget således, at efter indledningen og resumé gennemgås lovgrundlaget og
udviklingen i behandlingen af arbejdsskadesager som følge af lov- og praksisændringer, fakta om
anerkendelsesprocent og udvikling i sagsbehandlingstid m.m. Dernæst følger AES’ kommentarer til de
hovedkritikpunkter, der rejses i den juridiske analyse, som er 1) krav til belastningen, 2) krav til den
tidsmæssige sammenhæng, 3) anvendelsen af særloven
1
, 4) dokumentation i sagerne og 5) vurderingen
af veteranens øvrige psykiske belastninger/sygdom. Endelig følger en skematisk gennemgang af de øvrige
i rapporten rejste forhold.
Administrationen har holdt et møde den 4. november 2019 med Soldaterlegatet og professor Andreas
Bloch Ehlers og drøftet analysen.
Resumé
AES har læst den juridiske analyse om arbejdsskademyndighedernes praksis ved behandlingen af sager
om veteraners psykiske sygdomme og identificeret 5 hovedkritikpunkter. Kritikpunkterne behandles i
redegørelsen enkeltvis, hvorefter der til sidst i redegørelsen redegøres for en række mindre kritikpunkter.
Det er væsentligt at understrege, at AES som førsteinstans følger den praksis, der fastlægges af
Ankestyrelsen og domstolene.
AES tilkender erstatning i de sager, hvor det dokumenteres, at arbejdet er årsag til en sygdom, og at
kriterierne for tidsmæssig sammenhæng og belastningerne er opfyldt.
AES anvender de i lovgivningen og internationalt fastsatte kriterier
2
til vurdering af belastningen, nemlig at
der skal være tale om traumatiske begivenheder eller situationer af kortere eller længere varighed af en
exceptionelt truende eller katastrofeagtig natur. AES ikke stiller krav om, at veteranen skal have været i
livsfare, for at veteranen kan få anerkendt PTSD som en arbejdsskade.
Kravet om den tidsmæssige sammenhæng mellem belastningen og veteranens PTSD administreres i
overensstemmelse med de gældende regler i arbejdsskadesikringsloven og særloven. Sager forelægges
for Erhvervssygdomsudvalget i overensstemmelse med den forelæggelsespraksis, som er fastlagt af
udvalget.
Særloven indebærer ikke, at veteranens sag skal anerkendes, allerede fordi speciallægen stiller diagnosen
PTSD. Det følger af loven og de til loven hørende forarbejder, at uanset speciallægens udtalelse om, at
veteranen har PTSD, skal de øvrige krav i arbejdsskadesikringsloven tillige være opfyldt, dvs.
belastningskrav og krav om tidsmæssig sammenhæng.
Lov nr. 336 af 2. april 2014 om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte veteraner og andre statsansatte med sent
diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion
2
WHO’s diagnoseklassificeringsværktøj ICD-10, som anvendes i Danmark
1
1