Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del Bilag 26
Offentligt
2110721_0001.png
Tryghed - tæt på
København V., den 21. november 2019
Til:
Vejdirektoratet
Rigspolitiet
Kopi til:
Folketingets Retsudvalg og Justitsministeren, Folketingets Transportudvalg og Transportministeren,
Folketingets Forsvarsudvalg og Forsvarsministeren
Udstedelse af bøder fra stærekasser til beredskabets køretøjer under udrykning
Danske Beredskaber er fælles interesseorganisation for Danmarks kommunale beredskaber og
brandvæsner, der har ansvaret for førsteindsatsen ved bl.a. brand og redning. Der findes i Danmark
ca. 1.700 køretøjer tilhørende beredskabet. En stor del af beredskabernes opgaveløsning er således
afhængig af at køre udrykningskørsel i høj fart for at kunne hjælpe borgerne hurtigst muligt.
Efter at Rigspolitiet og Vejdirektoratet fra november 2018 har opsat faste ubemandede
kontrolstandere, de såkaldte stærekasser, i flere beredskabers dækningsområder, er antallet af
bødeforlæg til disse beredskaber steget markant, og langt størstedelen drejer sig om
udrykningskørsel, hvor vores køretøjer er blevet blitzet ved den automatiske trafikkontrol i form af
en af stærekasserne.
Frem til 15. november 2019 er der registreret mindst 260 bødeforlæg hos de relevante beredskaber.
Til sammenligning havde vi i årene før stærekasserne et gennemsnit på omkring 30 sager om året,
typisk med fotovogne.
Siden stærekasserne blev opsat, har vi i beredskaberne, i den udstrækning det er muligt, tilpasset
vores relevante IT-systemer og interne arbejdsgange, så vi hurtigst muligt kan dokumentere, at der
har været tale om godkendt udrykningskørsel.
Men der vil ofte være behov for, at dokumentationen skal igennem flere forvaltningsmyndigheder,
alt efter hvilken hændelse der har været tale om. Fx ved udrykning til trafikuheld, hvor
vejmyndigheden skal involveres.
I andre tilfælde kan den oprindelige udrykning blive annulleret under fremkørslen. Her kan det være
vanskeligt at dokumentere, om det er sket før eller efter passage af en stærekasse.
Disse processer betyder længere sagsbehandlingstid og adskillige sagsbehandlere, der bruger tid på
hvert enkelt bødeforlæg. Vi skal ved hver eneste bødeforlæg redegøre og dokumentere for, hvem
der kørte, hvornår de kørte og hvorfor.
Der går ofte en længere periode fra selve hændelsen til modtagelse af bødeforlægget, hvilket ikke
gør dokumentationsarbejdet lettere.
Danske Beredskaber, H. C. Andersens Boulevard 23, 3. sal, DK-1553 København V.,
www.danskeberedskaber.dk, [email protected]
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Henvendelse af 21/11-19 vedrørende udstedelse af bøder fra stærekasser til beredskabets køretøjer under udrykning, fra Danske Beredskaber
2110721_0002.png
Ligeledes oplever vi en usikkerhed mellem stærekassens ur/registrerede tid og de ure/systemer,
beredskaberne bruger til sine registreringer, hvilket gør, at nogle sager skal undersøges yderligere for
dokumentation for at sandsynliggøre lovlig udrykningskørsel.
Efter beredskabets dokumentationsindsats skal politiet tilsvarende foretage vurdering af sagens
materiale.
Alt dette er efter vores opfattelse uhensigtsmæssig brug af offentlige ressourcer. Det er ikke
usædvanligt, at dokumentationsarbejdet for beredskabet tager op mod 2�½ time pr. sag.
Beredskabets køretøjer er indregistreret til udrykningskørsel, hvilket entydigt fremgår af
motorregisteret, og således er dette viden, der for politiet fremgår af sagen.
På størstedelen af de fotos, der bliver taget, fremgår det ligeledes, at der er blå blink tændt. Det ville
derfor efter vores opfattelse være mere hensigtsmæssigt, at politiet ved en umiddelbar manuel
behandling i relation specifikt til udrykningskøretøjer visuelt konstaterede, hvorvidt der reelt var tale
om udrykning, inden man udstedte en bøde. Vi er bekendt med, at en sådan procedure benyttes i
lande omkring os, bl.a. i Finland.
Det har efter vores opfattelse formodningen for sig, når der er tale om et køretøj indregistreret som
udrykningskøretøj med konstaterbare tændte blå blink på fotoet, at der også er tale om godkendt
udrykningskørsel, som dermed ikke berettiger til udstedelse af et bødeforlæg.
Såfremt det ikke er muligt entydigt at se, hvorvidt der er blå blink tændt på køretøjet, samarbejder vi
gerne om en løsning, som kendes bl.a. fra Storbritannien, hvor der forrest på køretøjet er placeret et
signal, der lyser permanent ved udrykningskørsel, og således entydigt kan ses på fotoet.
Det siger næsten sig selv, at situationen overfor vores brandfolk skaber utryghed og nervøsitet, når
de konsekvent bliver blitzet ved udrykningskørsel på bestemte vejstrækninger. Ofte betyder
hastigheden, at kørekortet fratages føreren, hvis der ikke i den konkrete sag kan skaffes den
fornødne dokumentation. Hvilket igen betyder, at føreren mister sit arbejde.
Vi vil helst undgå, at føreren af udrykningskøretøjet på baggrund af usikkerheden om dokumentation
sætter hastigheden ned på de strækninger, hvor der er opsat faste ubemandede stærekasser. I sidste
ende vil det kunne forsinke vores indsatser, gå ud over borgernes sikkerhed og i øvrigt skabe farlige
situationer i trafikken.
Danske Beredskaber skal således foreslå, at der nu findes den tidligere lovede løsning på
problematikken, også særligt hvis stærekasser opsættes flere steder i landet. Danske Beredskaber
deltager gerne i en evt. dialog herom.
Med venlig hilsen
Bjarne Nigaard
Sekretariatschef
Tlf. 3137 8805
Danske Beredskaber