Tryghed - tæt på
København V., den 21. november 2019
Til:
Vejdirektoratet
Rigspolitiet
Kopi til:
Folketingets Retsudvalg og Justitsministeren, Folketingets Transportudvalg og Transportministeren,
Folketingets Forsvarsudvalg og Forsvarsministeren
Udstedelse af bøder fra stærekasser til beredskabets køretøjer under udrykning
Danske Beredskaber er fælles interesseorganisation for Danmarks kommunale beredskaber og
brandvæsner, der har ansvaret for førsteindsatsen ved bl.a. brand og redning. Der findes i Danmark
ca. 1.700 køretøjer tilhørende beredskabet. En stor del af beredskabernes opgaveløsning er således
afhængig af at køre udrykningskørsel i høj fart for at kunne hjælpe borgerne hurtigst muligt.
Efter at Rigspolitiet og Vejdirektoratet fra november 2018 har opsat faste ubemandede
kontrolstandere, de såkaldte stærekasser, i flere beredskabers dækningsområder, er antallet af
bødeforlæg til disse beredskaber steget markant, og langt størstedelen drejer sig om
udrykningskørsel, hvor vores køretøjer er blevet blitzet ved den automatiske trafikkontrol i form af
en af stærekasserne.
Frem til 15. november 2019 er der registreret mindst 260 bødeforlæg hos de relevante beredskaber.
Til sammenligning havde vi i årene før stærekasserne et gennemsnit på omkring 30 sager om året,
typisk med fotovogne.
Siden stærekasserne blev opsat, har vi i beredskaberne, i den udstrækning det er muligt, tilpasset
vores relevante IT-systemer og interne arbejdsgange, så vi hurtigst muligt kan dokumentere, at der
har været tale om godkendt udrykningskørsel.
Men der vil ofte være behov for, at dokumentationen skal igennem flere forvaltningsmyndigheder,
alt efter hvilken hændelse der har været tale om. Fx ved udrykning til trafikuheld, hvor
vejmyndigheden skal involveres.
I andre tilfælde kan den oprindelige udrykning blive annulleret under fremkørslen. Her kan det være
vanskeligt at dokumentere, om det er sket før eller efter passage af en stærekasse.
Disse processer betyder længere sagsbehandlingstid og adskillige sagsbehandlere, der bruger tid på
hvert enkelt bødeforlæg. Vi skal ved hver eneste bødeforlæg redegøre og dokumentere for, hvem
der kørte, hvornår de kørte og hvorfor.
Der går ofte en længere periode fra selve hændelsen til modtagelse af bødeforlægget, hvilket ikke
gør dokumentationsarbejdet lettere.
Danske Beredskaber, H. C. Andersens Boulevard 23, 3. sal, DK-1553 København V.,