Foretræde for Forsvarsudvalget den 24. oktober 2019
Nyt dansk oceangående forskningsskib – perspektiver for tilstedeværelse i Arktis
DTU har gennem en årrække arbejdet for at sikre, at Danmark fremadrettet har et moderne
ocean- og arktisgående havforskningsskib som infrastruktur til hele det danske forskningsmiljø på
klima-, havmiljø-, fiskeri- og geologiområdet, efter 2022.
Den 8. oktober 2019 havde DTU Aqua foretræde for Uddannelses- og Forskningsudvalget, hvor
udvalget blev orienteret om behovet for et nyt dansk oceangående forskningsskib (se vedlagte
notat til udvalgets medlemmer ”Behovet for et nyt dansk oceangående forskningsskib”).
Krav til en løsning
DTU ønsker et velegnet skib til at gennemføre fiskeriforskning - og i stigende grad også miljøun-
dersøgelser som Danmark overfor EU er forpligtet til at gennemføre. Samtidig har hele landets
havforskere gennem Dansk Center for Havforskning udtrykt ønske om
en forskningsplatform
som kan:
•
udføre klima- og biodiversitetsforskning i hele riget
•
undersøge marine geologiske ressourcer
•
kortlægge levende ressourcer og deres bæredygtige udnyttelse, herunder fisk
•
udføre miljø relateret havforskning og monitering, fx plastik og forureninger
•
bidrage til uddannelse af fremtidens havforskere og tekniske personale
Dette
kræver at skibet:
•
er bygget til fiskeriforskning, med permanente moderne og rummelige laboratorie-forhold
•
lever op til international krav om minimal undervands-støj af hensyn til hydroakustiske
målinger med en bred vifte af fast-monterede sensorer
•
er indrettet til flere forskningsgrene kan arbejde samtidig ombord (multidisciplinær):
‐
spil, nettromler, wire og kraner for udsætning af tungt, stationær og slæbende, følsom
teknologi i ned til flere kilometers dybde
‐
god dæksplads til at kunne anvende forskellige typer instrumenter, særlige laborato-
rier, container m.m.
•
har høj is-klasse, så man kan komme til iskanten samt ind i løs- og første års is.
•
har plads til mange forskere, af alle nationaliteter, da forskningen ofte er multidisciplinær
og international.
Desuden skal skibet kunne få adgang til alle territoriale og demilitariserede farvande i Østersøen,
Nordsøen, Atlanten og Arktis. Det skal være muligt at reservere flere år frem i tiden, da forskerne
skal planlægge samarbejde og finansiering af forskningen som udføres.
Potentielle samarbejder i Arktis
DTU har udarbejdet et skibskoncept (i samarbejde med skibsingeniørfirmaet Knud E Hansen),
der kan løse opgaver og opfylde de ønskede krav. Skibet vil supplere nybygningerne i Grønland
og Færøerne, da disse er designet med henblik på fiskeriforskningsopgaver i isfrie områder.
Igennem de sidste 5 år har DTU været i dialog med Forsvaret om hvordan et nyt dansk forsk-
ningsskib, der sejler i Arktiske farvande, kan indgå i det civile beredskab i Grønland, dvs. redning-
og eftersøgningstjeneste, vandsøjle og bundkortlægning, miljømonitering m.m. ligesom skibet vil
kunne bidrage til logistik, transport- og udsætningsopgaver - eller særlige måleopgaver, fx hy-
droakustik. Det nye skibsdesign muliggør alle disse indsatser.
Finansiering og tidsramme
Byggeprisen for et nyt oceangående forskningsskib er 320 mio. kr. Der er behov for
statsligt til-
skud på 180 mio. kr.,
som kan udbetales løbende under projektering, bygnings- og testperioden
fra 2020 og frem til 2023.
Da skibet kan bidrage bredt til Danmarks ønske om Arktis som lav-
spændingsområde samt i civile forsvarsopgaver, kan finansieringen måske også afsøges og støt-
tes bredt af forskellige ministerier.
CVR-nr. DK 30 06 09 46