Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del Bilag 14
Offentligt
2092914_0001.png
Foretræde for Forsvarsudvalget den 24. oktober 2019
Nyt dansk oceangående forskningsskib – perspektiver for tilstedeværelse i Arktis
DTU har gennem en årrække arbejdet for at sikre, at Danmark fremadrettet har et moderne
ocean- og arktisgående havforskningsskib som infrastruktur til hele det danske forskningsmiljø på
klima-, havmiljø-, fiskeri- og geologiområdet, efter 2022.
Den 8. oktober 2019 havde DTU Aqua foretræde for Uddannelses- og Forskningsudvalget, hvor
udvalget blev orienteret om behovet for et nyt dansk oceangående forskningsskib (se vedlagte
notat til udvalgets medlemmer ”Behovet for et nyt dansk oceangående forskningsskib”).
Krav til en løsning
DTU ønsker et velegnet skib til at gennemføre fiskeriforskning - og i stigende grad også miljøun-
dersøgelser som Danmark overfor EU er forpligtet til at gennemføre. Samtidig har hele landets
havforskere gennem Dansk Center for Havforskning udtrykt ønske om
en forskningsplatform
som kan:
udføre klima- og biodiversitetsforskning i hele riget
undersøge marine geologiske ressourcer
kortlægge levende ressourcer og deres bæredygtige udnyttelse, herunder fisk
udføre miljø relateret havforskning og monitering, fx plastik og forureninger
bidrage til uddannelse af fremtidens havforskere og tekniske personale
Dette
kræver at skibet:
er bygget til fiskeriforskning, med permanente moderne og rummelige laboratorie-forhold
lever op til international krav om minimal undervands-støj af hensyn til hydroakustiske
målinger med en bred vifte af fast-monterede sensorer
er indrettet til flere forskningsgrene kan arbejde samtidig ombord (multidisciplinær):
spil, nettromler, wire og kraner for udsætning af tungt, stationær og slæbende, følsom
teknologi i ned til flere kilometers dybde
god dæksplads til at kunne anvende forskellige typer instrumenter, særlige laborato-
rier, container m.m.
har høj is-klasse, så man kan komme til iskanten samt ind i løs- og første års is.
har plads til mange forskere, af alle nationaliteter, da forskningen ofte er multidisciplinær
og international.
Desuden skal skibet kunne få adgang til alle territoriale og demilitariserede farvande i Østersøen,
Nordsøen, Atlanten og Arktis. Det skal være muligt at reservere flere år frem i tiden, da forskerne
skal planlægge samarbejde og finansiering af forskningen som udføres.
Potentielle samarbejder i Arktis
DTU har udarbejdet et skibskoncept (i samarbejde med skibsingeniørfirmaet Knud E Hansen),
der kan løse opgaver og opfylde de ønskede krav. Skibet vil supplere nybygningerne i Grønland
og Færøerne, da disse er designet med henblik på fiskeriforskningsopgaver i isfrie områder.
Igennem de sidste 5 år har DTU været i dialog med Forsvaret om hvordan et nyt dansk forsk-
ningsskib, der sejler i Arktiske farvande, kan indgå i det civile beredskab i Grønland, dvs. redning-
og eftersøgningstjeneste, vandsøjle og bundkortlægning, miljømonitering m.m. ligesom skibet vil
kunne bidrage til logistik, transport- og udsætningsopgaver - eller særlige måleopgaver, fx hy-
droakustik. Det nye skibsdesign muliggør alle disse indsatser.
Finansiering og tidsramme
Byggeprisen for et nyt oceangående forskningsskib er 320 mio. kr. Der er behov for
statsligt til-
skud på 180 mio. kr.,
som kan udbetales løbende under projektering, bygnings- og testperioden
fra 2020 og frem til 2023.
Da skibet kan bidrage bredt til Danmarks ønske om Arktis som lav-
spændingsområde samt i civile forsvarsopgaver, kan finansieringen måske også afsøges og støt-
tes bredt af forskellige ministerier.
CVR-nr. DK 30 06 09 46
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Oplæg i forbindelse med foretræde for udvalget om et forskningsskib, fra DTU Aqua
2092914_0002.png
BILAG: notat til UFU
Foretræde for Uddannelses-og Forskningsudvalget den 8. oktober 2019
Behovet for et nyt dansk oceangående forskningsskib
Nuværende situation
Danmarks eneste oceangående forskningsskib, Dana IV – nummer fire i rækken af danske forsknings-
skibe under samme navn siden 1920 – afslutter snart sin tjeneste. Dana er et robust skib, bygget i 1981,
er 78 meter langt, har globalt operationsområde og høj is-klasse.
Det 38 år gamle havforskningsskib er teknisk, forsk-
nings- og miljømæssigt forældet, og skibs-klassesyn
januar 2023 kan kun gennemføres med store, kortsig-
tede investeringer. Dana sejler 220-230 dage om året.
Behovet er større, men skibet er for dyrt i drift pga. af
forældet teknik og høje vedligeholdelsesomkostninger.
Dana benyttes til:
1. Havforskning for danske forskningsmiljøer,
koordineret af Dansk Center for Havforskning
2. Forskning og uddannelse i internationalt
samarbejde, fx gennem EU projekter
3. Fiskeriforskning for MFVM: Forpligtelse til
EU’s dataindsamlingsforordning
4. Miljømonitering for EU’s havstrategidirektiv,
fx biodiversitet og plastik
Frem mod et nyt forskningsskib
DTU har gennem en årrække gjort embedsværket op-
mærksom på behovet for investering i et ny oceangå-
ende forskningsskib, for at opretholde dansk knowhow og kapacitet til at udføre havforskning på inter-
nationalt ledende niveau samt fortsat have en platform til at udføre lovpligtige myndighedsopgaver in-
den for fiskeriforskning samt i stigende grad også miljøundersøgelser.
Ministrene Tommy Ahlers og Eva Kjer Hansen var enige om behovet for erstatning af Dana og ned-
satte ved årsskiftet 2018/2019 en UFM/UM arbejdsgruppe, som skulle kortlægge opgaver, specifikatio-
ner og finansiering i løbet af foråret 2019.
Baseret på en undersøgelse af skibs- og havforskningsbehov for relevante danske universiteter, sek-
torforskningsinstitutioner samt Dansk Center for Havforskning identificerede arbejdsgruppen, at et nyt
forskningsskib skulle være multidisciplinært, oceangående, støj-reduceret, og operationsdygtigt i hav-
områder fra Østersøen til Arktis. Arbejdsgruppen fandt ikke en løsning på finansieringen, inden valget
blev udskrevet i 2019.
For at kunne have et skib sejlklar i 2023, har DTU in-
vesteret i forarbejdet i form af analyse af henholdsvis
de tekniske behov, indretning og videnskabeligt udstyr
til dækning af fremtidens forskellige havforskningsdi-
scipliner.
Senest har DTU Aqua med skibsdesignfirmaet Knud
E. Hansen gennemført et designstudie, der dækker
behovene identificeret af arbejdsgruppen. Byggepri-
sen for et nyt forskningsskib er kr. 320 mio.
Resultat af designstudie:
Et multidisciplinært skib (globalt helt nyt de-
sign), støjsvagt, høj is-klasse, plads til 20 for-
skere, 65 meter langt. Pris: 320 mio. kr.
Skibet er optimeret til løsning af:
Klima- og biodiversitetsforskning i hele riget,
fx bidrag til
Treaty on Marine Biodiversity
beyond National Jurisdiction
Undersøgelser af geologiske- og levende
ressourcer og deres bæredygtige udnyttelse,
fx bidrag til
FN’s agenda 2030
og
Decade of
Ocean Science
Miljø relaterede havforskning, fx bidrag til
Horizon Europe Mission Healthy oceans
Understøttelse af Forsvarsministeriets civile
opgaver, fx bidrag til miljømonitering, avan-
ceret hydroakustik, logistik og SAR i arktiske
områder.
Og vil desuden bidrage til:
Forsat uddannelse af fremtidens havforskere
og tekniske personale
Kompetencer i dansk maritim industri i at
designe, udruste og servicere moderne spe-
cialskibe.
Finansiering
Der er behov for kr. 180 mio.
DTU forventer selv at
finansiere resten; delvist ved egenfinansiering og del-
vist gennem fondsbidrag.
Tidsramme
For at sikre kontinuitet i dataindsamling, at kunne ef-
terleve EU-forpligtelserne og undgå tab af viden og
knowhow, skal beslutningen om påbegyndelse af ny-
bygning træffes
senest slut 2019
for at have nyt skib
klar i slutningen af 2022.
CVR-nr. DK 30 06 09 46
Finansieringsbehovet på kr. 180 mio. kr. skal ikke
nødvendigvis falde som et engangsbeløb, men kan
udbetales løbende under projektering, bygnings- og testperioden 2020-23.
Vi står overfor en afgørende indsats, der skal sikre, at Danmark fremadrettet har et moderne ocean- og
arktisgående havforskningsskib som infrastruktur til hele det danske forskningsmiljø på klima-, havmiljø-
og fiskeriområdet.