Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del Bilag 121
Offentligt
2251549_0001.png
VETERANPROBLEMATIKKEN
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Materiale fra Suzi Apelgrens foretræde for udvalget d. 23/9-20 vedrørende veteraner
2251549_0002.png
FORMÅL
At der bliver taget ansvar for de veteraner, der blev udsendt til
Balkan, uden at man var klar til det 1992 -95
At vi bruger den erfaring, vi har fået af disse udsendelser, for at
mindske risikoen for PTSD og varige skader af udsendelser
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Materiale fra Suzi Apelgrens foretræde for udvalget d. 23/9-20 vedrørende veteraner
2251549_0003.png
AES´S HÅNDTERING AF VETERANSAGER
BØR REVURDERES OG DER BØR VÆRE
KLARE REGLER FOR HÅNDTERING AF
VETERANSAGER!
EN OPDATERING AF SÆRLOVEN EFTER
SOLDATERLEGATETS ANBEFALINGER
VILLE KUNNE LØSE EN RÆKKE AF
FØLGENDE PROBLEMATIKKER:
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Materiale fra Suzi Apelgrens foretræde for udvalget d. 23/9-20 vedrørende veteraner
2251549_0004.png
Veteransagerne bør ikke håndteres på lige fod med
almindelige arbejdsskadesager.
Borgere, der sendes på mission for Danmark i
brændpunkter, har en højere risiko for skader end andre
borgere.
Dét bør der kalkuleres med økonomisk, for hver mission
DK involverer sig i, og derfor skal disse sager også have
særbehandling, da man på forhånd kender den højere
risiko.
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Materiale fra Suzi Apelgrens foretræde for udvalget d. 23/9-20 vedrørende veteraner
2251549_0005.png
PTSD klinikkens psykiatere bør høres i
hver enkelt sag, da de har den største
ekspertise vedr. PTSD
Som det er nu, ønsker AES ikke at involvere PTSD
klinikkens eksperter i vurderingen af veteranen.
Angiveligt fordi man mener at klinikkens psykiatere vil
være partiske til fordel for veteranen.
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Materiale fra Suzi Apelgrens foretræde for udvalget d. 23/9-20 vedrørende veteraner
2251549_0006.png
AES´ sagsbehandlere skal ikke kunne tilsidesætte
lægefaglig ekspertise
AES skal ikke kunne nægte anerkendelse, hvis en
psykiater har vurderet, at der er tale om PTSD på
baggrund af en udsendelse.
Sagsbehandlerne er ikke lægefagligt uddannede.
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Materiale fra Suzi Apelgrens foretræde for udvalget d. 23/9-20 vedrørende veteraner
2251549_0007.png
AES´ psykiatere skal ikke vurdere veteranens
barndom/ungdom og lede efter mulige årsager til
PTSD dér.
Såfremt forsvaret har vurderet soldaten egnet til
udsendelse, skal denne ikke senere have sværere
ved at opnå anerkendelse for krigsskade, hvis der har
været problemer forud for udsendelse.
I stedet bør forsvaret sikre sig, at soldater der sendes
på mission, er kapable til det, hvorved risikoen for
PTSD mindskes.
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Materiale fra Suzi Apelgrens foretræde for udvalget d. 23/9-20 vedrørende veteraner
2251549_0008.png
Bevisbyrden bør ligge hos AES
Den syge veteran skal ikke føre bevis for, at
oplevelser under udsendelsen har forårsaget
PTSD.
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Materiale fra Suzi Apelgrens foretræde for udvalget d. 23/9-20 vedrørende veteraner
2251549_0009.png
AES´ opfattelse af, hvad der forårsager PTSD er
forældede i fht. til nyere forskning.
Nyere forskning påviser, at PTSD kan udløses, hvis man
har
følt
sig i livsfare.
Veteraner er eks. afvist med begrundelsen, at AES ikke
skønner, at de har været tilstrækkelig i livsfare eks.
under minerydning.
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Materiale fra Suzi Apelgrens foretræde for udvalget d. 23/9-20 vedrørende veteraner
2251549_0010.png
AES sætter som regel mén grad, arbejdsevnetab og
årsindtægt meget lavt i forhold til veteranens
faktuelle situation.
Kun de færreste magter at klage over afgørelsen,
da det betyder at sagen trækkes i yderligere
langdrag udover de to år en sag normalt tager.
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Materiale fra Suzi Apelgrens foretræde for udvalget d. 23/9-20 vedrørende veteraner
2251549_0011.png
NÅR EN VETERAN ANERKENDES, SKAL DET
VÆRE AES / STATEN, DER BETALER
ADVOKATUDGIFTERNE
AES´ forløb er så svært og krævende især for syge
veteraner, at advokatbistand er nødvendig.
Veteraner bør have fri proces, og når de vinder
sagen, skal deres udgifter til advokatbistand betales
af AES/staten.
Som det er nu, trækkes honoraret fra veteranens
erstatning.
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Materiale fra Suzi Apelgrens foretræde for udvalget d. 23/9-20 vedrørende veteraner
2251549_0012.png
VETERANER HVIS UDSENDELSER LIGGER MERE
END 20 ÅR TILBAGE, SKAL VED ANERKENDELSE
AF SKADE IKKE HAVE MIDLERTIDIGE
AFGØRELSER.
Midlertidig afgørelse betyder, at sagen revurderes en gang årligt i en
årerække, for at se om der er sker ændringer i veteranens tilstand.
Hvis man eks. tjente på Balkan har man haft skaden i op til 27 år, og da
er den irreversibel.
Det giver stor usikkerhed for veteranen og er et væsentligt
stressmoment, hvor netop tryghed og ro i hverdagen er ekstra
påkrævet!
En midlertidig afgørelse bør kun benyttes i specielle situationer ved
så gamle sager.
Ovenstående vil også kunne lette arbejdsbyrden for AES
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Materiale fra Suzi Apelgrens foretræde for udvalget d. 23/9-20 vedrørende veteraner
2251549_0013.png
VETERANER HVIS SAGER BLEV AFGJORT INDEN
2007 EFTER DEN GAMLE ERSTATNINGSLOV,
SKAL OPJUSTERES EFTER DEN NYE LOV
Veteraner bør have den samme erstatning
for de samme skader
fra de samme missioner,
uanset om deres sag er blevet behandlet før
eller efter 2007
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Materiale fra Suzi Apelgrens foretræde for udvalget d. 23/9-20 vedrørende veteraner
2251549_0014.png
BALKANVETERANER MED SVÆR PTSD,
DER SØGER FØRTIDSPENSION EFTER
ANERKENDELSE, SKAL IKKE I
ARBEJDSPRØVNING, PRAKTIK ELLER FLEXJOB
Det betyder, at vedkommende bliver kastet rundt
mellem arbejdspladser og offentlige kontorer, får
trukket sagen i langdrag med yderligere stress for
veteranen, der har kæmpet med PTSD i årevis.
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Materiale fra Suzi Apelgrens foretræde for udvalget d. 23/9-20 vedrørende veteraner
2251549_0015.png
BALKANVETERANER SKAL TILBYDES TILBAGETRÆKNING
VED SAMME PENSIONSALDER SOM FORSVARETS
MILITÆRE TJENESTEMÆND OG OVERENSKOMSTANSATTE
Mange Balkanveteraner har aldrig fået tilbudt eller bedt om hjælp til
de psykiske og sociale problemer de har fået efter en udsendelse.
Kulturen i forsvaret var indtil for få år siden præget af en Machokultur,
hvor det ikke var velanset, ”ikke at kunne stå for mosten”.
Det har fået mange veteraner til at beholde problemerne for sig selv.
Ved at tilbyde en tidlig pension på lige fod med militære
tjenestemænd, kan man række disse ældre psykisk nedslidte
Balkanveteraner en hånd.
Ordningen skal være et tilbud!
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Materiale fra Suzi Apelgrens foretræde for udvalget d. 23/9-20 vedrørende veteraner
2251549_0016.png
ALLE KOMMUNER SKAL VED LOV
HAVE EN VETERANKOORDINATOR
Veterankoordinatoren skal have:
Indgående kendskab til Forsvaret
Viden om det kommunale system
Have modtaget grundlæggende undervisning fra
Veterancentret.
Veterankoordinatoren er lokalt forankret, så veteranen ikke
bliver stavnsbundet til garnisonskommunerne i forhold til
skånejob.
Veterankoordinatoren skal bl.a. hjælpe og støtte veteranen
igennem forløb i det offentlige eks. ved sygemelding,
hvor sagen overgår til det kommunale jobcenter,
hvilket kan være ekstremt stressende for en PTSD ramt.
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Materiale fra Suzi Apelgrens foretræde for udvalget d. 23/9-20 vedrørende veteraner
2251549_0017.png
ALLE HJEMVENDTE SOLDATER SKAL MODTAGE
PSYKOLOGSAMTALE OG ET EVT.
BEHANDLINGSFORLØB SKAL VÆRE ANONYMT
Der er stadig mange soldater, der ikke tør søge psykolog
bistand ved behov, af frygt for at miste den stilling de
bestrider eller få forringet karrieremulighederne.
Den rette psykologbehandling straks efter hjemkomst kan
forhindre udvikling af PTSD, og dermed forhindre store
menneskelige og økonomiske omkostninger senere.
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Materiale fra Suzi Apelgrens foretræde for udvalget d. 23/9-20 vedrørende veteraner
2251549_0018.png
FORSVARET BØR SIKRE SIG, AT DEN DER
BESVARER EN SAG TILSENDT FRA AES, HAR
KOMPETENCER OG KENDSKAB TIL SAGEN
.
Veteranens sag sendes til høring hos forsvaret.
Generelt behandler forsvaret disse sager med stor respekt,
men der er eksempler på, at høringssager er besvaret forkert,
fordi den person, der svarede på forsvarets vegne, ikke
havde tilstrækkeligt kendskab til den specifikke sag/veteran,
og derfor afgav forkert udtalelse.
Det betyder yderligere forlængelse af forløbet, i værste
fald at veteranen afvises på forkert grundlag.
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Materiale fra Suzi Apelgrens foretræde for udvalget d. 23/9-20 vedrørende veteraner
2251549_0019.png
TAK!