Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del Bilag 107
Offentligt
2229046_0001.png
August 2020
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
1
(Etablering af mobilbaseret varslingssystem)
§1
I lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, jf. lovbekendtgørelse nr. 128 af 7.
februar 2014, som ændret bl.a. ved § 16 i lov nr. 1567 af 15. december 2015 og senest ved
lov nr. 1531 af 18. december 2018, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 61 indsættes:
Ȥ 61 a.
Udbydere af elektroniske kommunikationstjenester i mobilnet og udbydere af
mobilnet skal på vegne af beredskabsaktører udsende offentlige advarsler om overhængen-
de eller truende alvorlige nødsituationer og katastrofer til berørte slutbrugere. Udbyderne
skal udsende offentlige advarsler til de slutbrugere, der i varslingsperioden opholder sig i
nærmere angivne geografiske områder, straks efter modtagelse af anmodning herom.
Stk. 2.
Forsvarsministeren kan fastsætte nærmere regler om udsendelsen af offentlige
advarsler efter stk. 1. Der kan i den forbindelse blandt andet fastsættes krav til den tekniske
løsning, der anvendes til udsendelse af offentlige advarsler, og regler om på hvilke bered-
skabsaktørers vegne, der skal udsendes offentlige advarsler, hvornår udbyderne skal have
etableret den tekniske løsning, proceduren for udsendelsen af offentlige advarsler, vars-
lingsperiodens længde samt udbydernes medvirken til at udvikle, etablere og drive den tek-
niske løsning.
Stk. 3.
Forsvarsministeriet refunderer dokumenterede udgifter, som udbyderne har afholdt
i forbindelse med udvikling, etablering og drift af den tekniske løsning, der anvendes til ud-
sendelse af offentlige advarsler. Såfremt Forsvarsministeriet vurderer, at en udbyder ikke
har valgt den for staten økonomisk mest fordelagtige løsning, kan Forsvarsministeriet træffe
afgørelse om, at der alene refunderes en del af de dokumenterede udgifter.
Stk. 4.
Den tekniske løsning, der etableres med henblik på udsendelse af offentlige ad-
varsler, må ikke anvendes til andre formål.«
2.
I
§ 81, stk. 1, nr. 1,
ændres »§ 35 eller § 51 a, stk. 1 og 4« til: »§ 35, § 51 a, stk. 1 og
4, eller § 61 a, stk. 1 og 4«.
3.
I
§ 81, stk. 2,
ændres »61« til: »61 og § 61 a, stk. 2,«.
1
Loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11. december
2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation, EU-Tidende 2018, nr. L
321, side 36.
Side 1 af 17
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Udkast til lovforslag om ændring af teleloven (Etablering af mobilbaseret varslingssystem), fra forsvarsministeren
§2
Loven træder i kraft den 21. december 2020.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Side 2 af 17
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Udkast til lovforslag om ændring af teleloven (Etablering af mobilbaseret varslingssystem), fra forsvarsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
3.2. Forsvarsministeriets overvejelser
3.3. Den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
Side 3 af 17
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Udkast til lovforslag om ændring af teleloven (Etablering af mobilbaseret varslingssystem), fra forsvarsministeren
1. Indledning
I dag har Danmark et sirenevarslingssystem, der sammen med udsendelsen af beredskabs-
meddelelser fra public service-stationerne DR og TV 2 og suppleret af beredskabs-
myndighedernes egne kommunikationskanaler udgør de centrale dele af den landsdækkende
infrastruktur for varsling i forbindelse med ulykker og katastrofer.
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog den 11. december 2018 direktiv 2018/1972/EU om
oprettelse af en fælleseuropæisk kodeks for elektronisk kommunikation, der blandt andet
pålægger medlemsstaterne at indføre mobilbaserede varslingssystemer.
Det følger således af direktivets artikel 110, at udbydere af mobile nummerbaserede
interpersonelle kommunikationstjenester skal udsende offentlige advarsler til berørte
slutbrugere i tilfælde af overhængende eller truende alvorlige nødsituationer og katastrofer.
Et sådant mobilbaseret varslingssystem skal være implementeret senest den 21. juni 2022,
og senest den 21. december 2020 skal de love og administrative bestemmelser, der gør
implementeringen af mobilbaseret varsling mulig, være vedtaget og offentliggjort i national
lovgivning.
Formålet med dette lovforslag er at skabe grundlaget for etablering af et mobilbaseret
varslingssystem i Danmark og dermed implementere den del af direktivet, der vedrører
mobilbaseret varsling.
2. Lovforslagets baggrund
Med direktiv 2018/1972/EU om oprettelse af en fælleseuropæisk kodeks for elektronisk
kommunikation pålægges medlemsstaterne at indføre mobilbaseret varsling senest den 21.
juni 2022.
Baggrunden herfor er et ønske om at ensarte måden, hvorpå der sker offentlig varsling i
medlemsstaterne, samt at tilnærme en ensartet lovgivning på varslingsområdet.
Direktivets artikel 110 opstiller krav om, at udbydere af mobile nummerbaserede inter-
personelle kommunikationstjenester skal udsende offentlige advarsler, når offentlige
varslingssystemer om overhængende eller truende alvorlige nødsituationer og katastrofer i
et nærmere afgrænset område allerede er etableret.
Med offentlige advarsler forstås advarsler, der udsendes via offentligt tilgængelige elektroni-
ske kommunikationstjenester. De offentlige advarsler kan eksempelvis udsendes som sms,
via radio- og tv-transmissionstjenester eller via en mobilapplikation, der anvender en
internetadgangstjeneste til berørte slutbrugere, forudsat at det offentlige varslingssystem
har tilstrækkelig dækning og kapacitet til at nå ud til de berørte slutbrugere, herunder dem,
som kun midlertidigt opholder sig i det pågældende område.
Det fremgår af direktivets præambelbetragtning nr. 293-295, at offentlige advarsler skal
udsendes af udbydere af mobile nummerbaserede interpersonelle kommunikationstjenester
til alle slutbrugere i det geografiske område, der af myndighederne fastlægges som
potentielt berørt af overhængende eller truende alvorlige nødsituationer og katastrofer. De
offentlige advarsler forudsættes udsendt gratis til alle berørte slutbrugere, herunder til
Side 4 af 17
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Udkast til lovforslag om ændring af teleloven (Etablering af mobilbaseret varslingssystem), fra forsvarsministeren
slutbrugere, der ikke er hjemmehørende i Danmark, men alene har midlertidigt ophold i
landet.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
Varsling af befolkningen ved ulykker og katastrofer foregår i dag ved hjælp af beredskabs-
meddelelser fra myndighederne, som udsendes via DR og TV 2, og sirenevarsling. Denne
varsling suppleres med information via beredskabsmyndighedernes egne kommunikations-
kanaler.
Når der opstår en akut situation af livstruende karakter for et større antal mennesker, kan
den ansvarlige myndighed således anmode Rigspolitiet om at udsende en beredskabsmedde-
lelse herom, eventuelt kombineret med sirenevarsling. Det er som udgangspunkt politiets,
brandmyndighedernes eller sundhedsmyndighedernes indsatsleder på et skadessted, som
afgør, om der skal udsendes en beredskabsmeddelelse og eventuelt varsles med sirener. En
beredskabsmeddelelse er dog ikke nødvendigvis knyttet til et specifikt skadested. Bered-
skabsmeddelelser kan udsendes uden sirenevarsling, mens sirenevarsling altid skal følges op
af en beredskabsmeddelelse. En indsats, der udløser en beredskabsmeddelelse, skal endvi-
dere altid afsluttes med en afvarslende beredskabsmeddelelse. Ved langvarige indsatser kan
der udsendes opfølgende beredskabsmeddelelser med yderligere information.
Der udsendes ca. 10 beredskabsmeddelelser om året, hvoraf hovedparten vedrører brande.
Sirenevarslingen er reguleret i § 17, stk. 2, i beredskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 314
af 3. april 2017, hvorefter politidirektøren i forbindelse med indsættelsen af redningsbered-
skabet bl.a. i fornødent omfang skal sørge for varsling af befolkningen.
Varslingssystemet drives og udvikles af Forsvarsministeriets underliggende myndigheder,
mens det betjenes af Rigspolitiet.
Opbygningen af det nuværende sirenevarslingssystem blev iværksat i 1989, og frem til 1994
blev der opsat godt 1.000 elektroniske og nødstrømforsynede sirener, der dækkede byområ-
der med over 1.000 indbyggere, svarende til en potentiel dækning af ca. 80 pct. af befolk-
ningen på tidspunktet for opsætning af sirenerne. Den reelle dækningsprocent vurderes dog
at være lavere, da trafikstøj mv. samt indendørs aktiviteter som madlavning, musik og
tv/radio kan overdøve sirenesignalet. Endvidere er der siden årtusindskiftet ikke opsat yder-
ligere sirener, selv om der er sket udvidelser af boligmassen og er opstået nye byområder. I
områder uden for sirenernes rækkevidde kan politiet dog varsle med mobile sirener.
Beredskabsstyrelsen og Rigspolitiet har desuden etableret en sms-varslingsordning for døve
og hørehæmmede. Ordningen trådte i kraft ved årsskiftet 2007/08. Døve og hørehæmmede
kan tilmelde sig ordningen, hvorefter de modtager en sms, når der udsendes beredskabs-
meddelelser.
Herudover har Beredskabsstyrelsen, Rigspolitiet, Vejdirektoratet og Danmarks Meteorologi-
ske Institut i fællesskab
udviklet app’en Mobilvarsling,
hvor borgere, der har downloadet
app’en, kan modtage en advarsel på deres smartphone
ved udsendelse af beredskabsmed-
delelser samt når DMI udsender varsler om storm, orkan, kraftig regn, skybrud, alvorligt
Side 5 af 17
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Udkast til lovforslag om ændring af teleloven (Etablering af mobilbaseret varslingssystem), fra forsvarsministeren
forhøjet vandstand og snestorm og når Vejdirektoratet udsender særmeldinger om akutte
motorvejs- og brospærringer af længere varighed.
Efter § 88 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 248 af 16. marts
2019 med senere ændringer, er radio- og fjernsynsforetagender, der er omfattet af loven,
forpligtede til efter regler, der kan fastsættes af kulturministeren, at udsende meddelelser af
beredskabsmæssig betydning til befolkningen. I medfør af bestemmelsen har kulturministe-
ren udstedt bekendtgørelse nr. 164 af 16. marts 2005 om DR's, TV 2/DANMARK A/S' og de
regionale TV 2-virksomheders forpligtelse til at udsende meddelelser af beredskabsmæssig
betydning (Beredskabsmeddelelser).
Det følger af bekendtgørelsens § 2, at aftale om fremgangsmåden for udsendelse af bered-
skabsmeddelelser indgås mellem DR, TV 2/DANMARK A/S, de regionale TV 2-virksomheder,
Rigspolitichefen og Beredskabsstyrelsen. En sådan aftale er senest indgået den 15. novem-
ber 2014.
3.2. Forsvarsministeriets overvejelser
Der er i dag ikke et mobilbaseret varslingssystem i Danmark, som kan nå ud til alle
slutbrugere i et nærmere bestemt geografisk område. Der er heller ikke hjemmel til at på-
lægge udbydere af mobile nummerbaserede interpersonelle kommunikationstjenester
der i
lovforslaget betegnes som udbydere af elektroniske kommunikationstjenester i mobilnet og
udbydere af mobilnet (eller blot mobiloperatører)
at udsende beredskabsmeddelelser og
lignende til deres kunder. Implementering af direktivet om oprettelse af en fælleseuropæisk
kodeks for elektronisk kommunikation forudsætter således, at der dels skabes den fornødne
hjemmel, dels etableres den tekniske infrastruktur til udsendelse af offentlige advarsler.
Et mobilbaseret varslingssystem vil kunne gøre brug af eksisterende teknologi i form af en
lokationsbaseret sms-løsning. En sådan løsning vil være understøttet af både nye og ældre
mobiltelefoner, men løsningen vil også indebære en række ulemper. Mobiloperatørerne vil
således skulle etablere en særlig logning af, hvilke mobilenheder, der er tilsluttet hvilke te-
lemaster, således at der kan udsendes advarsler til alle mobiltelefoner i et givent område.
Ved større hændelser vil udsendelse af et stort antal sms-beskeder endvidere give kapaci-
tetsmæssige udfordringer i telenettet, ikke mindst fordi hændelserne i sig selv ofte vil med-
føre en stor belastning, når borgere i det berørte område søger at kontakte familie og ven-
ner. Erfaringerne viser, at der i disse situationer kan opstå timelange forsinkelser på sms-
beskeder, og en sådan forsinkelse af offentlige advarsler vil være uacceptabel. Dertil kom-
mer, at der vurderes at være sikkerhedsmæssige risici forbundet med en lokationsbaseret
sms-løsning, idet der er mulighed for at manipulere med almindelige sms-beskeder, så det
fremstår som om, at de kommer fra politiet eller andre beredskabsmyndigheder.
Det er derfor Forsvarsministeriets vurdering, at et mobilbaseret varslingssystem bør baseres
på cell broadcast-teknologi, da den forventede teknologiske udvikling inden for cell bro-
adcast vurderes at understøtte formålet med et landsdækkende varslingssystem mest hen-
sigtsmæssigt. Med et cell broadcast-system udsendes beskeder til alle mobiltelefoner inden-
for en given celles (telemasts) dækningsområde. Også mobiltelefoner, der senere kommer
indenfor telemastens dækningsområde, vil modtage beskeden i den periode, hvor beskeden
fortsat udsendes via telemasten.
Side 6 af 17
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Udkast til lovforslag om ændring af teleloven (Etablering af mobilbaseret varslingssystem), fra forsvarsministeren
Modtagelse af en cell broadcast-besked kræver blot, at den modtagende mobiltelefon er
tændt. Det er således ikke en forudsætning for at modtage en cell broadcast-besked, at der
er indsat et SIM-kort i telefonen eller at telefonen har adgang til internettet.
Der afsendes ingen kvittering fra mobiltelefonerne tilbage til telemasten, og derfor sker der
ikke dataindsamling ved udsendelse eller modtagelse af beskederne. Dermed vil hverken
beredskabsmyndighederne eller mobiloperatørerne blive bekendt med, hvem eller hvor
mange, der befinder sig i det pågældende område og modtager beskeden. Beredskabsmyn-
dighederne og mobiloperatørerne vil alene kunne konstatere, at beskeden er udsendt i et
nærmere afgrænset område. Anvendelse af cell broadcasting vil således ikke indebære øget
logning eller behandling af personoplysninger, f.eks. vil anvendelsen af cell broadcasting
ikke indebære registrering af telefonnumre.
Alle nyere mobiltelefoner har en modtager, der kan opfange det udsendte cell broadcast-
radiosignal. Cell broadcast-beskeder understøttes i såvel 2G-, 3G-, 4G- som 5G-netværk.
Systemet anvender en række komponenter.
Hos beredskabsmyndighederne skal der opsættes en eller flere CBE (Cell Broadcast Entity).
Det er den komponent eller applikation, hvorfra selve beskeden udsendes. Heri defineres
beskedteksten, hvilket område den skal udsendes til, og hvornår den udsendes.
Hos mobiloperatørerne består systemet først og fremmest af et CBC (Cell Broadcast Center),
som er modtageren hos mobiloperatøren. Den fordeler beskeden gennem RAN-controllerne
og etablerer forbindelserne til de forskellige RAN-controllere. RAN (Radio Access Network)
controllere er komponenter i mobiloperatørernes netværk, som håndterer grupper af master.
RAN-controllerne distribuerer cell broadcast-beskeden til de udvalgte master. RAN-
controllerne er forskellige alt efter, om de skal ramme 2G-, 3G-, 4G- eller 5G-netværk. Til
GSM-netværk
(2G) er CBC’en forbundet med en Base Station Controller.
Til UMTS-netværk
(3G) er CBC’en forbundet til en Radio Network Controller.
Til LTE-netværk
(4G) er CBC’en
forbundet til en Mobility Management Entity. Til 5G-netværk
er CBC’en forbundet til en Ac-
cess and Mobility Management Function. Herfra går beskeden til masteantennerne, der er de
komponenter, som trådløst udsender beskeden.
Teleindustrien, der er teleselskabernes branchesamarbejde, har oplyst, at ingen af de dan-
ske mobiloperatører i dag har et CBC. Mobiloperatørerne er derfor ikke i stand til hverken at
modtage beskeder fra en beredskabsmyndighed eller at distribuere sådanne beskeder til
relevante telemaster. Cell broadcast er imidlertid understøttet af mobiloperatørernes radio-
netværk på alle de teknologier, der er i drift, omend aktivering kan være forbundet med
omkostninger til licenser
alt efter de individuelle leverandøraftaler hos de enkelte mobil-
operatører.
En forudsætning for at etablere et mobilbaseret varslingssystem vil være, at de danske mo-
biloperatører pålægges at anskaffe og drive det nødvendige tekniske udstyr til udsendelse af
varslinger via cell broadcast, ligesom mobiloperatørerne vil skulle pålægges at udsende be-
skeder, når beredskabsaktørerne anmoder herom. Reguleringen heraf bør ske i lov om elek-
troniske kommunikationsnet og -tjenester, der i forvejen bl.a. regulerer kravene til sam-
fundsvigtig elektronisk kommunikation i beredskabssituationer og andre ekstraordinære si-
tuationer.
Side 7 af 17
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Udkast til lovforslag om ændring af teleloven (Etablering af mobilbaseret varslingssystem), fra forsvarsministeren
Henset til, at der vil være tale om en særlig forpligtelse for mobiloperatørerne, som ikke lig-
ger i naturlig forlængelse af mobiloperatørernes produkter, anser Forsvarsministeriet det for
hensigtsmæssigt, at der etableres en ordning, hvorefter ministeriet som udgangspunkt re-
funderer de udgifter, som indførelsen af et mobilbaseret varslingssystem vil påføre mobil-
operatørerne.
Dette skal også ses i lyset af, at det mobilbaserede varslingssystem ikke vil kunne anvendes
kommercielt, da lovgivningen ikke tillader markedsføring uden samtykke. Mobiloperatørerne
har derfor ikke nogen selvstændige anvendelsesmuligheder for systemet.
3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at udbydere af elektroniske kommunikationstjenester i mobilnet og udbydere af
mobilnet (mobiloperatører) forpligtes til
på vegne af beredskabsaktører
at udsende
offentlige advarsler om overhængende eller truende alvorlige nødsituationer og katastrofer
til berørte slutbrugere.
Det foreslås endvidere, at udsendelsen vil skulle ske straks efter, at beredskabsaktørerne
har anmodet herom.
Endvidere foreslås det, at forsvarsministeren bemyndiges til ved bekendtgørelse at fastsætte
nærmere regler om udsendelsen af de offentlige advarsler. Bemyndigheden forventes særligt
anvendt til at fastsætte krav til den tekniske løsning, der anvendes til udsendelse af offentli-
ge advarsler, samt regler om, hvornår mobiloperatørerne skal have etableret den tekniske
løsning, proceduren for udsendelsen af offentlige advarsler, varslingsperiodens længde samt
mobiloperatørernes medvirken til at udvikle, etablere og drive den tekniske løsning.
Endelig foreslås det, at der etableres en ordning, hvorefter Forsvarsministeriet refunderer
dokumenterede udgifter, som mobiloperatørerne har afholdt i forbindelse med udvikling,
etablering eller drift af den tekniske løsning, der anvendes til formidling af offentlige
advarsler. Da en sådan ordning vil indebære, at mobiloperatørerne har et begrænset incita-
ment til at holde etablerings- og driftsudgifterne nede, foreslås det dog også, at såfremt
Forsvarsministeriet vurderer, at en mobiloperatør ikke har valgt den for staten økonomisk
mest fordelagtige løsning, kan Forsvarsministeriet træffe afgørelse om, at der alene
refunderes en del af de dokumenterede udgifter.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
På baggrund af erfaringer fra bl.a. Holland og Rumænien samt mobiloperatørernes egne
estimater vurderes det, at implementeringen af et mobilbaseret varslingssystem vil medføre
etableringsomkostninger på ca. 140 mio. kr. og årlige driftsomkostninger på ca. 10 mio. kr.
Omkostningerne til de statslige beredskabsmyndigheders del af det mobilbaserede varslings-
system vurderes at udgøre ca. 65 mio. kr. til etablering og ca. 5 mio. kr. årligt til drift. For
mobiloperatørerne vurderes etablerings- og driftsomkostninger at udgøre hhv. ca. 75 mio.
kr. og ca. 5 mio. kr. årligt. Disse omkostninger vil blive refundet af Forsvarsministeriet.
Da der endnu ikke er udarbejdet en kravspecifikation for den tekniske løsning, er der tale
om estimater, der er behæftet med en betydelig usikkerhed.
Side 8 af 17
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Udkast til lovforslag om ændring af teleloven (Etablering af mobilbaseret varslingssystem), fra forsvarsministeren
De samlede omkostninger afholdes indenfor Forsvarsministeriets eksisterende ramme.
Det bemærkes, at Forsvarsministeriet i dag har udgifter på ca. 2,2-2,4 mio. kr. årligt til drift
og vedligeholdelse af det nuværende sirenevarslingssystem. Udgifterne dækker blandt andet
over telefonabonnementer, teknisk vedligeholdelsesarbejde, information og kommunikation
vedrørende den årlige sirenetest i maj og besvarelse af henvendelser relateret til sirene-
varslingssystemet. Det vurderes, at det mobilbaserede varslingssystem på længere sigt
potentielt vil kunne overflødiggøre sirenevarslingssystemet, hvilket i så fald vil kunne have
en positiv økonomisk konsekvens for det offentlige.
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med principperne for digitaliseringsklar
lovgivning.
Indførelsen af et cell broadcast-baseret varslingssystem indebærer, at både beredskabs-
myndighederne og mobiloperatørerne skal anskaffe systemer, som er baseret på cell
broadcast-baseret teknologi. Det er i forbindelse med overvejelserne om valg af en
teknologisk løsning indgået som et væsentligt moment, at et cell broadcast-baseret
varslingssystem, i modsætning til andre varslingssystemer, ikke forudsætter øget logning og
behandling af slutbrugernes personoplysninger.
Det har i relation til indførelsen af et cell broadcast-baseret varslingssystem været overvejet,
om de eksistierende systemer, der anvendes til varsling ved Beredskabsstyrelsen og
Rigspolitiet i dag, kunne anvendes. Det er imidlertid vurderet, at der er behov for at udvikle
en selvstændig platform til varsling, da de kendte systemer ikke kan anvendes til varsling
med cell broadcast.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Da det foreslås, at Forsvarsministeriet refunderer mobiloperatørernes udgifter til udvikling,
etablering og drift af det mobilbaserede varslingssystem, så længe mobiloperatørerne
vælger den for staten økonomisk mest fordelagtige løsning, forventes det ikke, at
lovforslaget vil have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervs-
livet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget implementerer Europa-Parlamentet og Rådet direktiv 2018/1972/EU af 11.
december 2018 om oprettelse af en fælleseuropæisk kodeks for elektronisk kommunikation,
for så vidt angår mobilbaseret varsling.
Der henvises til beskrivelsen af direktivet i afsnit 2 ovenfor.
Side 9 af 17
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Udkast til lovforslag om ændring af teleloven (Etablering af mobilbaseret varslingssystem), fra forsvarsministeren
2229046_0010.png
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag
har i perioden fra den […] til den […] været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Akademikerne (AC), Akutberedskabet i Region Hovedstaden, Akutberedskabet
i Region Midtjylland, Akutberedskabet i Region Nordjylland, Akutberedskabet i Region
Sjælland, Akutberedskabet i Region Syddanmark, Amnesty International, Arbejder-
bevægelsens Erhvervsråd, Banedanmark, Beredskab Fyn, Beredskab Øst, Beredskab 4K,
Beredskab & Sikkerhed, Bornholms Brandvæsen, Brand & Redning Midtvest, Brand &
Redning Solrød/Køge/Stevns, Brand & Redning Sønderjylland, Danmarks Meteorologiske
Institut, Danmarks Radio, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Advokater,
Danske Beredskaber, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, DI Digital, Domstolsstyrelsen, Energi
Danmark, Energi Fyn, Energi Nord, Energi Viborg, FH (Fagbevægelsens Hovedorganisation),
Forbrugerombudsmanden, Frederiksborg Brand & Redning, Helsingør Kommunes Beredskab,
Hi3G Denmark, HOFOR, Hovedstadens Beredskab, Hurup Elværk Net, Institut for
Menneskerettigheder, IT-Branchen, IT-Politisk Forening, Justitia, KL (Kommunernes
Landsforening), Landsdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Lolland-Falster Brandvæsen, Midtfyns Elforsyning, Midtjysk Brand & Redning, Midt- og
Sydsjællands Brand & Redning, NKE Elnet, NM Net, NOE Net, Nord Energi Net, Nordjyllands
Beredskab, Nordsjællands Brandvæsen, Nordvestjyllands Brandvæsen, Norlys, Præsidenten
for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, RAH, Retspolitisk Forening,
Rigsrevisionen, Roskilde Brandvæsen, Rådet for Digital Sikkerhed, Sammenslutningen af
Danske Småøer, Sammenslutningen af Lokale Radio- og TV-stationer, samtlige
byretspræsidenter, Slagelse Brand og Redning, Sydvestjysk Brandvæsen, Sydøstjyllands
Brandvæsen, Sønderjylland Brand & Redning, TDC, Teleankenævnet, TeleDCIS,
Teleklagenævnet, Teleindustrien, Telenor, Telia Danmark A/S, Trekantsområdets
Brandvæsen, TV 2 Danmark, TV 2 Regionerne, TV GLAD, Tårnby Brandvæsen, Vestforsyning
Net, Vestsjællands Brandvæsen og Østjyllands Brandvæsen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Ingen.
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Implementeringen af mobilbaseret
varsling vil medføre etableringsom-
kostninger på ca. 140 mio. kr. og årli-
ge driftsomkostninger på ca. 10 mio.
kr.
Ingen.
Økonomiske konse-
kvenser for stat,
kommuner og regi-
oner
Implementerings-
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konse-
kvenser for er-
hvervslivet
Ingen.
Ingen.
Ingen væsentlige.
Side 10 af 17
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Udkast til lovforslag om ændring af teleloven (Etablering af mobilbaseret varslingssystem), fra forsvarsministeren
2229046_0011.png
Administrative kon-
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon-
sekvenser for bor-
gerne
Miljømæssige kon-
sekvenser
Forholdet til EU-
retten
Ingen.
Ingen væsentlige.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Er i strid med de
fem principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering / Går
videre end mini-
mumskrav i EU-
regulering (sæt X)
Lovforslaget implementerer Europa-Parlamentet og Rådet direktiv
2018/1972/EU af 11. december 2018 om oprettelse af en fælleseuropæisk
kodeks for elektronisk kommunikation, for så vidt angår mobilbaseret vars-
ling.
Ja
Nej
X
Side 11 af 17
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Udkast til lovforslag om ændring af teleloven (Etablering af mobilbaseret varslingssystem), fra forsvarsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås med bestemmelsen, at der indsættes en ny § 61 a i lov om elektroniske kom-
munikationsnet og -tjenester.
Det foreslås i § 61 a,
stk. 1,
at udbydere af elektroniske kommunikationstjenester i mobilnet
og udbydere af mobilnet på vegne af beredskabsaktører skal udsende offentlige advarsler
om overhængende eller truende alvorlige nødsituationer og katastrofer til berørte
slutbrugere. Udbyderne skal udsende offentlige advarsler til de slutbrugere, der i varslings-
perioden opholder sig i nærmere angivne geografiske områder, straks efter modtagelse af
anmodning herom.
Det bemærkes, at beredskabsaktører, på vegne af hvilke der skal kunne udsendes advarsler,
vil omfatte beredskabsmyndigheder, institutioner og virksomheder, som skal bidrage til
opretholdelse af samfundets funktioner i beredskabssituationer og i andre ekstraordinære
situationer.
Bestemmelsen indebærer, at mobiloperatørerne vil være forpligtede til at indrette deres
netværk således, at der kan ske udsendelse af offentlige advarsler via den tekniske løsning,
som etableres. Det mobilbaserede varslingssystem skal i tilfælde af overhængende eller
truende alvorlige nødsituationer kunne anvendes til at varsle relevante berørte slutbrugere,
herunder slutbrugere fra andre lande, der alene har midlertidigt ophold i det berørte
område.
Mobiloperatørerne vil således skulle sikre, at netværket rent teknisk har den fornødne
funktionalitet, samt at der
i det omfang det måtte være nødvendigt
er det fornødne
personale til rådighed til at sikre, at de offentlige advarsler kan udsendes i
overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse. De berørte slutbrugere må ikke
pålægges udgifter i den forbindelse, ligesom mobilbaseret varsling ikke må forudsætte en
aktivt tilmelding ved mobiloperatøren fra slutbrugernes side.
Det vil være beredskabsaktørernes ansvar at sikre, at mobiloperatørerne modtager de
oplysninger, der er nødvendige for at udsende de offentlige advarsler, herunder en angivelse
af det geografiske område, hvor meddelelsen skal udsendes, og varigheden af varslings-
perioden.
Offentlige advarsler forudsættes primært udsendt i de situationer, hvor der i dag udsendes
beredskabsmeddelelser, d.v.s. ved hændelser, der medfører eller kan medføre akut fare for
et større antal mennesker. Det vil eksempelvis kunne være ved giftig røg fra brande, i
forbindelse med epidemier, kemikalieudslip, naturkatastrofer eller farligt vejr. Offentlige
advarsler vil f.eks. også kunne anvendes i forbindelse med angreb eller trusler herom, hvis
angrebet medfører eller potentielt kan medføre akut fare for et større antal mennesker. Der
vil normalt også skulle udsendes en offentlig advarsel, når faren er overstået, svarende til
den afvarsling, der sker i sirenevarslingssystemet, ligesom der inden afvarsling vil kunne
være behov for at udsende opfølgende meddelelser.
Side 12 af 17
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Udkast til lovforslag om ændring af teleloven (Etablering af mobilbaseret varslingssystem), fra forsvarsministeren
Der henvises i øvrigt til afsnit 3 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 61 a,
stk. 2,
at forsvarsministeren kan fastsætte nærmere regler om
udsendelsen af offentlige advarsler efter stk. 1. Der kan i den forbindelse blandt andet
fastsættes krav til den tekniske løsning, der anvendes til formidling af offentlige advarsler,
og regler om på hvilke beredskabsaktørers vegne, der skal udsendes offentlige advarsler,
hvornår udbyderne skal have etableret den tekniske løsning, proceduren for udsendelsen af
offentlige advarsler, varslingsperiodens længde samt udbydernes medvirken til arbejdet med
udvikling, etablering og drift af den tekniske løsning.
Med bestemmelsen bemyndiges forsvarsministeren til at udstede en bekendtgørelse, som
fastsætter de mere detaljerede
og mere tekniske
regler om udviklingen, etableringen og
driften af det mobilbaserede varslingssystem.
Der vil i den forbindelse bl.a. kunne fastsættes nærmere regler om specifikationer for den
tekniske løsning. Endvidere vil der kunne fastsættes frister for, hvornår mobiloperatørerne
skal være i stand til at udsende offentlige advarsler. Det bemærkes i den forbindelse, at det
følger af direktivet, at det mobilbaserede varslingssystem senest skal være sat i drift den 21.
juni 2022.
Udviklingen af den tekniske løsning vil være teknisk kompliceret og med høje krav til drifts-
sikkerheden. Det forudsættes derfor, at der også fastsættes regler om, at mobiloperatørerne
skal indgå i et samarbejde med beredskabsmyndighederne om udviklingen, etableringen og
driften af systemet. Det forudsættes, at der etableres et samarbejde mellem beredskabs-
myndighederne og de berørte mobiloperatører eller disses brancheorgansiationer med
henblik på at gennemføre en behovsanalyse og fastlægge det overordnede design af det
mobile varslingssystem. Der vil herefter skulle ske en parallel anskaffelsesproces hos de
enkelte teleoperatører, installation og integration mod radioteknologierne, integration mod
myndighedernes varslingssystem (CBE) og derefter test af integrationer og afprøvning.
Der vil desuden i bekendtgørelsen kunne fastsættes regler om den nærmere procedure, der
vil gælde, når beredskabsaktørerne udsender offentlige advarsler, herunder f.eks. hvor læn-
ge advarslen skal udsendes, hvilke beredskabsaktører, der kan udsende advarsler, og hvilke
beredskabsmyndigheder, der skal inddrages i forbindelse med udsendelse af advarsler.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 61 a,
stk. 3,
at Forsvarsministeriet refunderer dokumenterede udgifter, som
udbyderne har afholdt i forbindelse med udvikling, etablering og drift af den tekniske
løsning, der anvendes til udsendelse af offentlige advarsler. Såfremt Forsvarsministeriet
vurderer, at en udbyder ikke har valgt den for staten økonomisk mest fordelagtige løsning,
kan Forsvarsministeriet træffe afgørelse om, at der alene refunderes en del af de
dokumenterede udgifter.
Kerneområdet for den foreslåede ordning er dækning af mobiloperatørernes udgifter til
anskaffelse af et geografisk redundant CBC, installation og integration mod alle
netværksteknologier, sikring af grænseflade mod CBE hos beredskabsmyndighederne samt
årlige driftsomkostninger i form af leverandørsupport, drift og afprøvning med myndig-
hederne.
Side 13 af 17
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Udkast til lovforslag om ændring af teleloven (Etablering af mobilbaseret varslingssystem), fra forsvarsministeren
Der vil ikke med ordningen ske dækning af udgifter, som ikke er direkte knyttet til det
mobilbaserede varslingssystem, f.eks. en forholdsmæssig andel af udgifter til husleje,
rengøring, sikkerhed og lignende samt mobiloperatørernes administrative udgifter. I det
omfang mobiloperatørerne afholder udgifter til løsninger, der også kan anvendes til andre af
operatørernes aktiviteter, refunderes alene den forholdsmæssige andel, der er knytet til det
mobilbaserede varslingssystem.
Det vil være en forudsætning for, at udgifter refunderes, at mobiloperatørerne fremsender
dokumentation for, at udgifterne er knyttet til
og nødvendige for
det mobilbaserede
varslingssystem.
Forsvarsministeriet forudsættes alene at refundere udgifter, der svarer til det for staten
økonomisk mest fordelagtige indkøb. Vurderer Forsvarsministeriet, at udgifterne til den
konkrete opgave, som er løst af mobiloperatøren, ikke er udtryk for, at der er valgt den
økonomisk mest fordelagtige løsning, vil Forsvarsministeriet træffe afgørelse om, at
refusionen reduceres til et niveau svarende til den økonomisk mest fordelagtige løsning. Det
forudsættes, at mobiloperatørerne forud for større økonomiske dispositioner kan have en
dialog med de relevante beredskabsmyndigheder med henblik på at afklare, om dispo-
sitionerne har en karakter, hvor der kan ydes refusion.
Det foreslås i § 61 a, stk.
4,
at den tekniske løsning, der etableres med henblik på udsendel-
se af offentlige advarsler, ikke må anvendes til andre formål.
Bestemmelsen indebærer, at den tekniske løsning, som skal etableres efter det foreslåede
stk. 1, vil skulle være dedikeret til udsendelsen af offentlige advarsler. Mobiloperatørerne vil
således ikke kunne anvende den tekniske løsning til udsendelse af beskeder fra andre aktø-
rer.
Bestemmelsen omfatter i praksis CBC’en og tilsvarende komponenter. De dele af udby-
dernes netværk, som i forvejen anvendes til andre formål, f.eks. RAN-controllere og master,
vil ikke være omfattet af bestemmelsen, uanset om de måtte blive ændret med henblik på
at understøtte udsendelsen af offentlige advarsler.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det foreslås med bestemmelsen, at mobiloperatører, der overtræder forpligtelserne i den
foreslåede § 61 a, stk. 1 og 4, kan straffes med bøde.
Med bestemmelsen vil der være mulighed for at straffe mobiloperatører, som ikke har
etableret den nødvendige tekniske løsning, således at de ikke er i stand til at udsende
offentlige advarsler. Tilsvarende vil mobiloperatører kunne straffes, såfremt advarslerne ikke
udsendes straks efter modtagelsen fra beredskabsaktørerne eller ikke udsendes til den
korrekte modtagergruppe.
Desuden vil der være mulighed for at straffe mobiloperatører, der anvender den tekniske
løsning, som etableres med henblik på udsendelse af offentlige advarsler, til andre formål.
Side 14 af 17
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Udkast til lovforslag om ændring af teleloven (Etablering af mobilbaseret varslingssystem), fra forsvarsministeren
Til nr. 3
Det foreslås med bestemmelsen, at der kan fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelserne i den bekendtgørelse, der ventes udstedt i medfør af bemyndigelsen i den
forslåede § 61 a, stk. 2.
Med bestemmelsen vil der bl.a. være mulighed for at straffe mobiloperatører, som ikke
medvirker til udvikling, etablering og drift af den tekniske løsning.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 21. december 2020, som er implementeringsfristen
for direktivet om oprettelse af en fælleseuropæisk kodeks for elektronisk kommunikation.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territorielle gyldighed og indebære, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Dette svarer til, hvad der gælder efter § 83, stk. 1, i lov om
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester.
Side 15 af 17
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Udkast til lovforslag om ændring af teleloven (Etablering af mobilbaseret varslingssystem), fra forsvarsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester, jf. lovbekendtgørelse nr. 128 af 7. fe-
bruar 2014, som ændret bl.a. ved § 16 i lov nr.
1567 af 15. december 2015 og senest ved lov
nr. 1531 af 18. december 2018, foretages føl-
gende ændringer:
1.
Efter § 61 indsættes:
Ȥ 61 a.
Udbydere af elektroniske kommuni-
kationstjenester i mobilnet og udbydere af mo-
bilnet skal på vegne af beredskabsaktører ud-
sende offentlige advarsler om overhængende
eller truende alvorlige nødsituationer og kata-
strofer til berørte slutbrugere.
Udbyderne skal
udsende offentlige advarsler til de slutbrugere, der i
varslingsperioden opholder sig i nærmere angivne
geografiske områder, straks efter modtagelse af
anmodning herom.
Stk. 2.
Forsvarsministeren kan fastsætte nær-
mere regler om udsendelsen af offentlige advars-
ler efter stk. 1. Der kan i den forbindelse blandt
andet fastsættes krav til den tekniske løsning,
der anvendes til udsendelse af offentlige advars-
ler,
og regler om på hvilke beredskabsaktørers
vegne, der skal udsendes offentlige advarsler
,
hvornår udbyderne skal have etableret den tek-
niske løsning, proceduren for udsendelsen af
offentlige advarsler, varslingsperiodens længde
samt udbydernes medvirken til at udvikle, etab-
lere og drive den tekniske løsning.
Stk. 3.
Forsvarsministeriet refunderer doku-
menterede udgifter, som udbyderne har afholdt i
forbindelse med udvikling, etablering og drift af
den tekniske løsning, der anvendes til udsendel-
se af offentlige advarsler. Såfremt Forsvarsmini-
steriet vurderer, at en udbyder ikke har valgt
den for staten økonomisk mest fordelagtige løs-
ning, kan Forsvarsministeriet træffe afgørelse
om, at der alene refunderes en del af de doku-
menterede udgifter.
Side 16 af 17
FOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Udkast til lovforslag om ændring af teleloven (Etablering af mobilbaseret varslingssystem), fra forsvarsministeren
Stk. 4.
Den tekniske løsning, der etableres med
henblik på udsendelse af offentlige advarsler, må
ikke anvendes til andre formål.
«
§ 81.
Med bøde straffes
1) den, der overtræder § 7, stk. 1, § 10, stk. 3
og 4, § 13, § 31, stk. 4-7, § 35 eller § 51 a,
stk. 1 og 4,
2-4)
---
Stk. 2.
I regler fastsat i medfør af § 3, § 8,
stk. 1, og §§ 9 og 61 kan der fastsættes straf
af bøde for overtrædelse af bestemmelserne i
forskrifterne.
Stk. 3-5. ---
2.
I
§ 81, stk. 1, nr. 1
ændres »§ 35 eller § 51
a, stk. 1 og 4« til: »§ 35, § 51 a, stk. 1 og 4,
eller § 61 a, stk. 1 og 4«.
3.
I
§ 81, stk. 2,
ændres »61« til: »61 og § 61
a, stk. 2,«.
Side 17 af 17