Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 98
Offentligt
2140419_0001.png
Notat
Skriftlig opfølgning på samråd i FIU om ØR december 2019
Til samrådet i Finansudvalget d. 16. december om Økonomisk Redegørelse, de-
cember 2019 blev det aftalt, at finansministeren skulle sende skriftlige svar på ne-
denstående spørgsmål.
1. Hvorfor stiger den faktiske arbejdsstyrke mindre end ventet i august (jf. tabel
1.2)?
2. Hvad ligger bag skønnet for udviklingen i den faktiske beskæftigelse, herunder
ift. udenlandsk arbejdskraft?
3. Hvad er baggrunden for ændringer i skønnene for udgifter til offentlige ind-
komstoverførsler (bilagstabel B.24), herunder særligt fokus på SU?
Svar
1. Hvorfor stiger den faktiske arbejdsstyrke mindre end ventet i august (jf. tabel 1.2)
I december-redegørelsen skønnes den faktiske arbejdsstyrke at stige med 29.000
personer i 2019 og 20.000 personer i 2020. Det er henholdsvis 5.000 og 4.000
færre end ventet i august.
Arbejdsstyrken består af personer i beskæftigelse samt ledige (der står til rådighed
for arbejdsmarkedet). Udviklingen i den faktiske arbejdsstyrke afhænger i progno-
seårene derfor af udviklingen i beskæftigelsen og ledigheden. Når arbejdsstyrken
nu ventes at stige mindre end ved august-redegørelsen, skyldes det justerede skøn
for beskæftigelse og ledighed.
Stigningen i beskæftigelsen er nedjusteret med 6.000 personer i 2019 og 7.000 per-
soner i 2020 i forhold til august-redegørelsen. Omvendt er ledigheden opjusteret
med 1.000 personer i 2019 og 3.000 personer i 2020 i forhold til samme,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Ændring i skønnet for arbejdsstyrken i forhold til august-redegørelsen
2019
1.000 personer
Ændring i beskæftigelsesskøn
Ændring i ledighedsskøn
Samlet ændring i arbejdsstyrkeskøn
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
24. januar 2020
2020
-6
+1
-5
-7
+3
-4
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Skriftlig opfølgning på samråd om Økonomisk Redegørelse december 2019, fra finansministeren
Side 2 af 3
Hovedparten af forskellen mellem udviklingen i arbejdsstyrken i august- og de-
cember-redegørelsen skyldes altså, at der er udsigt til lidt lavere beskæftigelses-
fremgang i de kommende år.
Udviklingen i arbejdsstyrken drives på sigt af strukturelle ændringer, der blandt
andet vedrører befolkningens størrelse og sammensætning med hensyn til fx alder
og uddannelse samt reformers virkning på arbejdsudbuddet. Forskellen mellem
den faktiske og den strukturelle arbejdsstyrke, arbejdsstyrkegabet, afspejler de
konjunkturbetingede udsving i arbejdsstyrken. Arbejdsstyrkegabet er fortsat posi-
tivt, men vurderes nu at være lavere, hvilket skal ses i lyset af, at konjunkturudsig-
terne som nævnt er en smule svagere end forventet i august.
2. Hvad ligger bag skønnet for udviklingen i den faktiske beskæftigelse, herunder ift. uden-
landsk arbejdskraft?
Beskæftigelsen ventes at stige med 33.000 personer i 2019, 19.000 personer i 2020
og 7.000 personer i 2021. Skønnet for den faktiske beskæftigelse er i konjunktur-
prognosen baseret på vurderinger af en række indikatorer, hvoraf de fleste vedrø-
rer arbejdsmarkedet specifikt. Eksempelvis indgår virksomhedernes beskæftigel-
sesforventninger, antallet af ledige stillinger, den seneste månedlige beskæftigelses-
udvikling i brancherne og virksomhedernes mulighed for at rekruttere, som blandt
andet baserer sig på omfanget af rapporteret mangel på arbejdskraft. Der inddra-
ges også information fra andre dele af økonomien, herunder forventninger til den
samlede produktion og produktivitet. Disse elementer udgør grundlaget for det
overordnede beskæftigelsesskøn.
Der indgår ikke et eksplicit del-skøn for antallet af udenlandske statsborgere i den
samlede beskæftigelse. Ligesom der fx heller ikke skønnes specifikt for beskæfti-
gelsen for forskellige aldersgrupper og personer med forskellig uddannelsesniveau.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Skriftlig opfølgning på samråd om Økonomisk Redegørelse december 2019, fra finansministeren
2140419_0003.png
Side 3 af 3
3. Hvad er baggrunden for ændringer i skønnene for udgifter til offentlige indkomstoverførsler
(bilagstabel B.24), herunder særligt fokus på SU?
De skønnede udgifter til indkomstoverførsler i 2019-20 fremgår af tabel 2 neden-
for. Ift. vurderingen i
Økonomisk Redegørelse,
august 2019 er de samlede udgiftsskøn
nedjusteret med ca. 1 mia. kr. i 2019 og opjusteret med ca. 4¾ mia. kr. i 2020.
Tabel 2
Skøn for udgifter til indkomstoverførsler 2019-2020
Mia. kr., løbende priser
Økonomisk Redegørelse, august 2019
Økonomisk Redegørelse, december 2019
Ændring
-heraf A-dagpenge (ekskl. aktiverede)
-heraf kontanthjælp (ekskl. aktiverede)
-heraf feriedagpenge
-heraf førtidspension
-heraf ressourceforløb
-heraf efterløn
-heraf revalideringsydelse
-heraf sygedagpenge
-heraf barselsdagpenge
-heraf boligydelse og boligsikring
-heraf børnefamilieydelse
-heraf øvrige overførsler
-heraf SU
-heraf folkepension
-heraf øvrige pensioner
2019
364,1
363,2
-0,9
2020
370,0
374,8
4,8
0,1
-0,4
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,6
-0,4
0,3
0,0
1,1
0,4
0,0
1,5
-0,5
-0,2
0,0
0,2
0,0
0,1
-0,1
1,1
-0,6
1,8
0,0
Anm.: Der er foretaget afrunding.
Kilde:
Økonomisk Redegørelse,
august 2019 og
Økonomisk Redegørelse,
december 2019.
Opjusteringen af udgifterne i 2020 kan navnlig henføres til højere skønnede
udgifter ledighedsrelaterede ydelser (arbejdsløshedsdagpenge og kontanthjælp)
som følge af et højere skøn for ledigheden. Hertil kommer forventede højere
udgifter til folkepension og førtidspension, der skal ses i sammenhæng med
ændrede forudsætninger om modtagergrundlaget samt indregningen af udgifter til
seniorpension i lyset af den indgåede Aftale om ret til seniorpension for nedslidte.
De forventede udgifter til SU er nedjusteret med ca. �½ mia. kr. i både 2019 og
2020. Nedjusteringen af udgiftsskønnene skal ses i lyset af et lavere forventet antal
stipendieårsværk. Hertil kommer en række modsatrettede bevægelser, bl.a. en min-
dre effekt af det forhøjede fribeløb end lagt til grund ved implementering på FL19
og afskaffelsen af uddannelsesloftet. Afskaffelsen af uddannelsesloftet medfører
isoleret set (umiddelbare) merudgifter til SU på 30,7 mio. kr. i 2020.