Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 92
Offentligt
2137568_0001.png
Statusrapportering om Næste generation
Digital Post for 4. kvartal 2019
Projektets status
Digitaliseringsstyrelsen indgik kontrakt med leverandøren Netcompany A/S
den 4. oktober 2019 om udvikling og drift af den fremtidige Digital Post-løs-
ning, Næste generation Digital Post.
Efter kontraktindgåelsen er der afholdt en række afklarende workshops med
leverandøren. Formålet var at skabe en fælles forståelse af kontraktens krav,
etablere en tæt samarbejdsorganisation samt afklare eventuelle udeståender.
Dette arbejde har mundet ud i en godkendt afklaringsfase med leverandøren.
Udviklingen af den nye Digital Post-løsning er påbegyndt. Løsningen idriftsæt-
tes efter den nye tidsplan i august 2021. Den næste leverance forventes efter
tidsplanen godkendt i marts 2020.
Efter kontraktindgåelsen har leverandøren præsteret at levere hidtidige leve-
rancer rettidigt. Udviklingsorganisationen og leverandørsamarbejdet er tæt for-
ankret og forløber tilfredsstillende.
Projektets fremdrift
Projektet følger den tidsmæssige og økonomiske baseline, der blev bevilliget af
Finansudvalget ved godkendelsen af aktstykke Æ den 26. september 2019.
Sideløbende med udviklingen af selve NgDP-løsningen arbejdes på at udvikle
brugergrænseflader inkl. app’s på borger.dk og Virk i samarbejde med Er-
hvervsstyrelsen.
Implementeringsindsatsen rettet mod myndigheder er iværksat, herunder ved
inddragelse af pilotmyndigheder der skal hjælpe til at teste og kvalificere løs-
ningen. Arbejdet forløber efter planen og bidrager til at nedbringe risici senere
i projektet.
Særlige opmærksomhedspunkter i det kommende kvartal
Fortsat tæt samarbejde med Netcompany i udviklingsfasen, herunder levering
af Proof of Concept-leverancen, der efter tidsplanen godkendes i marts 2020.
Tæt samarbejde med den afgivende leverandør e-Boks om datakonvertering
og dialog om muligheden for, at e-Boks fortsat kan vise den digitale post fra
offentlige myndigheder som ekstern visningsklient.
Fortsat implementeringsindsats rettet mod myndigheder samt forberedelse af
kommunikationsindsats rettet mod borgere og virksomheder.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 92: Kvartalsvis statusrapport for Næste generation Digital Post-projektet, fra finansministeren
2137568_0002.png
Side 2 af 3
Udvalgte økonomiske nøgletal
Tabel 1 - Udvalgte økonomiske nøgletal (mio. kr.)
Status
Forventning ved baseline
(oktober 2019)
4. kvartal 2019
Forventede samlede projektudgifter, ekskl. renter
Heraf udvikling
1
Heraf øvrige udgifter
(udbud, projektteam mv.)
Heraf risikopulje
Samlet forbrug pr. 31/12-2019
2
Heraf udvikling
1
277,5
89,1
159,0
29,4
101,0
4,4
90,7
5,9
272,6
89,3
159,6
23,7
91,0
1,6
89,4
-
Heraf øvrige udgifter
(udbud, projektteam mv.)
Heraf risikopulje
Anm.: Økonomiske nøgletal er angivet i 2019-PL.
1: ’Udvikling’ omfatter udgifter til udviklingen af den samlede NgDP-løsning,
herunder brugergrænseflader på
Virk.dk og borger.dk samt mobilapplikation.
2: Opgjort 6. januar 2020, inden Digitaliseringsstyrelsens regnskab for 2019 lukker. Derfor er tallene ikke endelige
regnskabstal. Endelige regnskabstal forventes tilgængelige ultimo januar.
Kilde: Projektets business case og regnskabstal.
Efter 4. kvartal 2019 er de forventede udgifter for hele projektet (samlede projektudgif-
ter) nedjusteret med 4,9 mio. kr. til 272,6 mio. kr., hvilket især skyldes, at risikopuljen
for 2019 (5,9 mio. kr.) ikke er anvendt.
Forbruget til og med den 31/12-2019 er 10,0 mio. kr. lavere end forventet ved baseline
(oktober 2019). Det skyldes som nævnt, at risikopuljen for 2019 ikke er anvendt (5,9
mio. kr.) samt, at der i 2. halvår 2019 er forbrugt færre midler på eksterne konsulenter
end forventet ved baseline (oktober 2019). En del af disse omkostninger vedrører ud-
viklingen af NgDP-løsningen og er forskudt tidsmæssigt frem i tid som følge af forsin-
ket kontraktindgåelse (2,6 mio. kr.). Den øvrige del vedrører udgifter til juridisk eller
teknisk bistand i 2. halvår 2019, hvor behovet har vist sig at være mindre end ventet (1,5
mio. kr.).
Det bemærkes, at regnskabet for 2019 ikke er endeligt lukket. Forbruget til og med den
31/12-2019 kan derfor afvige fra det angivne i bilag 1, når endelige regnskabstal forven-
tes tilgængelige ultimo januar.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 92: Kvartalsvis statusrapport for Næste generation Digital Post-projektet, fra finansministeren
2137568_0003.png
Side 3 af 3
Milepæle i projektets tidsplan
Tabel 2 - Milepæle i projektets tidsplan
Milepæle
Godkendt afklaringsfase
Godkendt Proof of Concept
Godkendt Delleverance 1
Godkendt Delleverance 2
Godkendt Overtagelsesprøve
Idriftsættelse af ny løsning
Projektafslutning
Planlagt tidspunkt
04-12-2019
10-03-2020
03-06-2020
05-08-2020
05-05-2021
05-08-2021
05-08-2022
Status
Realiseret til tiden
Forventes realiseret til tiden
Forventes realiseret til tiden
Forventes realiseret til tiden
Forventes realiseret til tiden
Forventes realiseret til tiden
Forventes realiseret til tiden
Der er ingen afvigelser i forhold til baseline, idet alle milepælene i projektets tids-
plan fortsat forventes realiseret til tiden.