Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 78
Offentligt
2129033_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
17. december 2019
2019-7298
Notat om forhandlingerne i postforligskredsen
Under de foreløbige drøftelser i postforligskredsen, som startede den 3. decem-
ber 2019, er der bl.a. rejst spørgsmål om, hvorfor forhandlingerne ikke er ble-
vet indledt på et tidligere tidspunkt.
Det er oplyst til forligskredsen, at sagen har været under forberedelse gennem
længere tid. Regeringen har således efter sin tiltræden i juni 2019 haft behov
for at se grundigt på problemstillingerne, som er knyttet til varetagelsen af be-
fordringspligten.
Det er den 16. december 2019 blevet tilkendegivet, at Finansudvalget i et kom-
mende samråd ønsker en drøftelse af spørgsmålet:
Samrådsspørgsmål I
”Hvad
er ministerens begrundelse for at tilsidesætte den nuværende postaftale
vedrørende befordringspligten 2017-2019 og ikke som forudsat i aftalen, at
orientere og forhandle med aftalepartierne i god tid før udløbet af aftaleperio-
den?”
Hvorvidt man i forhold til
en sådan proces er ”i god tid” beror både på, hvornår
man starter på processen og på,
hvilke scenarier der er ”i spil” og ønskes be-
handlet.
Svar på dette spørgsmål vil derfor ske ved gennemgang af følgende tre punkter:
1)
Uændret videreførelse af aftale
Hvis det politisk var forventningen, at man skulle videreføre den
nugældende aftale med uændret serviceniveau uden kompensation
til Post Danmark ville det være tidsnok at tage drøftelserne i for-
ligskredsen i efteråret 2019. Det skyldes, at der i en sådan model ik-
ke ville være behov for lovgivning.
Det er imidlertid ikke muligt fremover at løfte befordringspligten
uden en kompensation, hvilket blev oplyst for forligskredsen i april
2019, jf. pkt. 2. Derfor er der behov for ny lovgivning, jf. pkt. 2.
2)
Behov for ekstern finansiering af befordringspligten
Allerede på et møde i forligskredsen den 2. april 2019 blev det bl.a.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 78: Notat om forhandlingerne i postforligskredsen, fra transportministeren
2129033_0002.png
oplyst, at en analyse udført af McKinsey havde vist, at der er behov
for ekstern finansiering til at løfte befordringspligten i Danmark
fremover.
Der blev desuden nævnt, at enten kan beløbet optages på finanslo-
ven som en skattefinansieret ordning eller ved, at nettoomkostnin-
gerne ved befordringspligten fordeles mellem postbefordrende
virksomheder og/eller brugerne (såkaldt udligningsordning). Der
henvises til vedlagte notat af 29. marts 2019, som blev udleveret i
forbindelse med mødet.
Tilvejebringelse af hjemmel til ekstern finansiering vil imidlertid
kræve ændring af lovgivningen, hvad enten der er tale om finans-
lovsfinansiering eller der er tale om at skaffe hjemmel til etablering
af en udligningsordning. Hvis denne skulle være plads tidsnok til, at
en ny ordning for finansiering af befordringspligten kunne have
virkning fra 1. januar 2020, så skulle der senest have været for-
handlinger i foråret 2019 og indgået aftale herom i postforligskred-
sen inden sommerferien med henblik på, at denne kunne omsættes
til ny lovgivning, som kunne sendes i høring over sommeren og be-
handles i Folketinget i efteråret 2019 til ikrafttrædelse 1. januar
2020. Ny lovgivning ville
foruden finansiering
også skulle ind-
befatte øvrige aspekter af postloven, hvor der kan være behov for
revision.
3)
Ny model for varetagelse af befordringspligten
Det kan konstateres, jf. de af partierne fremsatte ønsker til analyser,
der skal gennemføres, at flere af disse peger i retning af, at der øn-
skes en helt anden måde at varetage befordringspligten på, f.eks.
ved at tage udbudsinstrumentet i brug.
Ud fra ministeriets erfaringer på færge- og jernbaneområdet skulle
en sådan beslutning have været taget for ca. 3 år siden for at kunne
have virkning fra 1. januar 2020. Den seneste politiske aftale om
jernbaneudbud blev indgået i juni 2017 med henblik på trafik fra
december 2020.
Svaret på spørgsmålet om
”i god tid” vil
således være afhængig af, hvilken til-
gang man har til den fremadrettede varetagelse af befordringspligten og der-
med behovet for ændringer af den nugældende aftale. Jo mere grundlæggende
ændringer, der ønskes foretaget, jo mere tid vil der medgå til gennemførelsen.
I alle tilfælde kan det konstateres, at det er nødvendigt med ny lovgivning, idet
der er behov for ekstern finansiering, således som der blev redegjort for i april
2019. Med en aftale indgået før sommerferien 2019 ville et forslag til lovæn-
dring kunne være fremsat ved Folketingets åbning i oktober 2019.
På den baggrund har regeringen har valgt at foreslå at videreføre aftalen med
Post Danmark i en periode mod en delvis kompensation og med det vilkår, at
serviceniveauet er uændret. Hermed er der ro til at drøfte i postforligskredsen,
hvorledes befordringspligten bedst varetages i de kommende år.
Side 2/2