Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 7
Offentligt
2086534_0001.png
Finansudvalget
Økonomiske sanktioner under stabilitets-
og vækstpagten samt mellemfristede
budgetmålsætninger (MTO’er)
Anvendelsen af sanktioner i stabilitets- og vækstpagten
EU’s budgetregler går tilbage til
Maastrichttraktaten, som blev vedtaget i 1992,
men de blev yderligere præciseret med stabilitets- og vækstpagten fra 1997.
Stabilitets- og vækstpagten består af to dele
en forebyggende del og en kor-
rigerende del. Den forebyggende del skal sikre, at medlemslandene ikke over-
skrider grænsen for budgetunderskud på de offentlige finanser på 3 pct. af
bruttonationalproduktet (BNP) og grænsen for den offentlige bruttogæld på 60
pct. af BNP. Den korrigerende del består af en procedure, der skal sikre, at
medlemslandene kommer tilbage på sporet igen, hvis de overskrider græn-
serne.
Der er mulighed for at idømme eurolande økonomiske sanktioner i form af en
deponering eller bod på op til 0,5 pct. af landets BNP, hvis de ikke efterlever
de henstillinger, som de modtager under stabilitets- og vækstpagten. Sanktio-
nerne har dog aldring været taget i brug, selvom det kom tæt på i 2016, hvor
Rådet formelt konstaterede, at Spanien og Portugal havde brudt budgetreg-
lerne. Kommissionen valgte dog at annullere sanktionerne i form af en bod på
0,2 pct. af landenes BNP, hvilket Rådet ikke modsatte sig. Det er nu også mu-
ligt at pålægge eurolande økonomiske sanktioner i den forebyggende del af
stabilitets- og vækstpagten. Det kan bl.a. ske, hvis landet vedvarende afviger
fra den mellemfristede budgetmålsætning for det strukturelle underskud, den
såkaldte MTO.
Den mellemfristede budgetmålsætning (MTO)
Landene skal fastsætte den mellemfristede budgetmålsætning (MTO)
1
, så den
lever op til en række kriterier, der bl.a. sikrer, at de offentlige finanser er hold-
bare og økonomierne kan tåle en lavkonjunktur uden at komme i karambolage
1
3. oktober 2019
Martin Jørgensen
EU-konsulent
[email protected]
33373622/61624307
EU-konsulentenheden
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
For eurolande og lande der deltager i Finanspagten skal MTO’en (målt som det strukturelle un-
derskud på den offentlige saldo) som udgangspunkt højest udgøre 0,5 pct. af BNP. Hvis gæl-
den er væsentlig under 60 pct. af BNP, og de offentlige finanser vurderes holdbare på langt
sigt, så kan MTO’en
udgøre ned til -1 pct. af BNP. Selve stabilitets- og vækstpagten sætter en
Side 1 | 2
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Notat om økonomiske sanktioner under stabilitets- og vækstpagten samt mellemfristede budgetmålsætninger (MTO’er)
2086534_0002.png
med underskudsgrænsen på de 3 pct. af BNP. EU-kravet til landenes mellem-
fristede budgetmålsætninger varierer derfor fra land til land. Landene melder
deres
MTO’er ind til Kommissionen i forbindelse med de årlige stabilitets-
eller
konvergensprogrammer.
Danmarks mellemfristede budgetmålsætning (MTO) er fastsat til et strukturelt
underskud på højest 0,5 pct. af BNP. Underskuddet på den strukturelle saldo
må for Danmarks vedkommende ifølge EU højest udgøre 1,0 pct. af BNP (mi-
nimumskrav til MTO). 17 andre medlemslande har som Danmark fastsat en
mere restriktiv mellemfristet budgetmålsætning i 2019 end EU kræver i 2019.
I tabellen herunder er landene med et mere restriktivt mellemfristet budgetmål
(MTO) for den strukturelle saldo i 2019 end EU kræver gengivet.
Medlemsland
Minimumskrav
2
MTO 2019
Difference
Danmark
-1,00
-0,50
0,50
Italien
-0,50
0,00
0,50
Belgien
-0,50
0,00
0,50
Malta
-0,50
0,00
0,50
Spanien
-1,00
0,00
1,00
Cypern
-1,00
0,00
1,00
Frankrig
-1,00
-0,40
0,60
Østrig
-0,75
-0,50
0,25
Luxembourg
-1,00
-0,50
0,50
Nederlandene
-1,00
-0,50
0,50
Estland
-1,00
-0,50
0,50
Slovakiet
-1,00
-0,50
0,50
Finland
-1,00
-0,50
0,50
Bulgarien
-2,25
-1,00
1,25
Tjekkiet
-1,50
-1,00
0,50
Sverige
-1,25
-1,00
0,25
Polen
-1,25
-1,00
0,25
Rumænien
-1,75
-1,00
0,75
Kilde: Kommissionen:
“Vade
Mecum on the Stability and Growth Pact”
grænse for MTO’en på
-1 pct. af BNP for eurolande og lande der deltager i fastkurssamarbejder
ERM II.
2
EU’s minimumskrav til medlemslandenes mellemfristede
budgetmålsætning (MTO) i perioden
2017-2019.
Side 2 | 2