Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 69
Offentligt
2123586_0001.png
December 2019
Rigsrevisionens notat om
beretning om
forsinkelsen af
Signalprogrammet
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Notat om forsinkelsen af Signalprogrammet, fra transportministeren
2123586_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om forsinkelsen af Signalprogrammet
(beretning nr. 9/2016)
27. november 2019
RN 1504/19
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om forsinkelsen af Signalprogram-
met, som blev indledt med en beretning i 2017. Vi har tidligere behandlet sagen i notat
til Statsrevisorerne af 3. maj 2017.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Transportministeriet har taget en række initiativer med henblik på at styrke styringen
af Signalprogrammet. Ministeriet har således i 2017 fået gennemført et eksternt review
af Signalprogrammets tidsplaner og økonomi fra oktober 2016, har styrket grundlaget
for at vurdere, om Signalprogrammets tidsplaner fremadrettet kan overholdes, og har
taget initiativer til at sikre, at oplysninger fra Banedanmark afspejler Signalprogrammets
aktuelle fremdrift.
Rigsrevisionen finder Transportministeriets, herunder Banedanmarks, initiativer til-
fredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes. Banedanmark forventer først at af-
slutte Signalprogrammet i 2030, og Rigsrevisionen skal derfor understrege, at selv om
der nu er gennemført initiativer til at forbedre styringen, er der fortsat væsentlige risici
i programmet.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Det eksterne reviews vurderinger af Signalprogrammets tidsplaner og økonomi fra
oktober 2016, herunder planerne for at reducere risikoen forbundet hermed, resul-
terede i, at Transportministeriet præsenterede en ny tidsplan for Signalprogrammet.
Banedanmark har styrket kontrollen af leverancerne fra Signalprogrammets leve-
randører og sikret, at opgørelsen af det økonomiske forbrug afspejler det betalte til
leverandøren. Banedanmark har desuden skabt sammenhæng mellem delprojek-
ternes tidsplaner og den samlede tidsplan for Signalprogrammet.
Transportministeriet har taget initiativer til at styrke departementets tilsyn med
Banedanmarks styring af Signalprogrammet. Herunder har ministeriet udviklet en
model til afrapportering af status for Signalprogrammet, som indebærer, at depar-
tementet månedligt gennemgår Banedanmarks skriftlige statusrapportering til Fol-
ketinget på et tilsynsmøde, før den sendes med eventuelle rettelser til Folketinget.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Notat om forsinkelsen af Signalprogrammet, fra transportministeren
2123586_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i januar 2017 en beretning om forsinkelsen af Signalprogram-
met. Beretningen handlede om Transport- og Boligministeriets (herefter Transport-
ministeriet) styring af Signalprogrammet, herunder tilsynet med Banedanmark, der
står for udførelsen af programmet. Transportministeriet havde siden 2015 oplyst Fol-
ketinget om mulige forsinkelser i Signalprogrammet, men har fastholdt den overord-
nede tidsplan for programmet. Formålet med beretningen var derfor at undersøge,
om Transportministeriet havde haft et tilstrækkeligt grundlag for at vurdere, om tids-
planen for Signalprogrammet kunne overholdes.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de, at Signalprogrammet
på daværende tidspunkt var blevet forsinket med op til 3 år og var blevet ca. 4,4 mia.
kr. dyrere end forventet. Statsrevisorerne bemærkede, at Banedanmark havde haft
en utilstrækkelig styring af Signalprogrammet. Statsrevisorerne fandt det også kriti-
sabelt, at Transportministeriet ikke i tide havde forholdt sig mere kritisk til Banedan-
marks oplysninger om programmets fremdrift. Statsrevisorerne bemærkede også, at
Transportministeriet og Banedanmark havde undervurderet kompleksiteten og opga-
verne i Signalprogrammet. Endelig bemærkede Statsrevisorerne, at de fortsatte sto-
re risici for fordyrelse og forsinkelse af Signalprogrammet nødvendiggjorde en stram
styring af programmet fremadrettet.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Resultaterne af Transport-, Bygnings- og Bolig-
ministeriets eksterne kvalitetssikring af Signalpro-
grammets nye tidsplaner og økonomi, herunder pla-
nerne for at reducere risikoen forbundet hermed.
2. Hvorvidt Banedanmark etablerer et solidt grund-
lag for at vurdere, om Signalprogrammets tidspla-
ner fremadrettet kan overholdes, herunder sikrer
sammenhæng mellem aktiviteter, tid og økonomi.
3. Hvorvidt Transport-, Bygnings- og Boligministe-
riet sikrer, at oplysninger fra Banedanmark, herun-
der oplysninger til Folketinget, afspejler Signalpro-
grammets aktuelle fremdrift.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på punkterne.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Notat om forsinkelsen af Signalprogrammet, fra transportministeren
3
II. Transportministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Transportministeriets initiativer i forhold til de udestå-
ende opfølgningspunkter. Gennemgangen er baseret på materiale fra Banedanmark
og Transportministeriets departement. Endvidere har vi holdt møder og brevvekslet
med Banedanmark og Transportministeriets departement.
Resultaterne af Transportministeriets eksterne kvalitetssikring
7. Transportministeren oplyste i sin redegørelse, at ministeren havde taget initiativ til
en ekstern kvalitetssikring af tidsplaner og økonomi i forhold til den gennemførte gen-
planlægning af Signalprogrammet. Ifølge ministeren ville kvalitetssikringen omfatte et
review af Signalprogrammet med fokus på fremadrettede forbedringsforslag og be-
sparelsesmuligheder, der kunne bidrage til en projektreserve til eventuelle nye ufor-
udsete fordyrelser. Ministeren havde i den forbindelse bedt Banedanmark undersø-
ge, om man kunne gøre yderligere for at fjerne risici fra programmet.
8. Transportministeriet fik i 2017 foretaget et review af Signalprogrammets tidsplaner
og økonomi fra oktober 2016, herunder Banedanmarks planer for at reducere risikoen
forbundet med Signalprogrammets tidsplaner og økonomi.
Det fremgår af reviewet, at Banedanmark skulle arbejde videre med at styrke styrin-
gen af Signalprogrammets kontrakter, økonomi og risiko. I den forbindelse identifice-
rede reviewet en række tiltag, der kunne bidrage til at tilføre Signalprogrammet øget
robusthed og styrbarhed, herunder bidrage til at etablere en økonomisk reserve.
Det fremgår også af reviewet, at der selv med implementering af reviewets anbefalin-
ger var en risiko for, at det ikke ville være muligt at gennemføre Signalprogrammet
inden for den tidsplan og det budget, der blev fremlagt for Folketinget i 2016. Risiko-
en relaterede sig til planen for installationen af ombordudstyr. Her vurderede review-
et, at det var usikkert, om Signalprogrammet var i stand til at udruste togene med
ombordudstyr i samme takt, som de nye signaler blev udrullet på fjernbanen.
9. Banedanmark offentliggjorde derfor samtidig med reviewet i november 2017 en ny
tidsplan for Signalprogrammet. Tidsplanen strækker udrulningen af Signalprogram-
met – potentielt helt frem til 2030 – med det formål at sikre, at planen for installation
af ombordudstyr i tog og udrulning af de nye signaler er i overensstemmelse, og at
programmet ikke forsinker elektrificeringen og introduktionen af Fremtidens Tog.
Banedanmark har oplyst, at Banedanmarks arbejde med implementeringen af re-
viewets anbefalinger har resulteret i, at der er etableret en lille økonomisk reserve i
programmet.
10. Rigsrevisionens gennemgang viser, at reviewet vurderede, at rammen for tidspla-
nen fortsat rummer risici, men at den samlet set blev vurderet at være den bedst mu-
lige alternative tidsplan.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Notat om forsinkelsen af Signalprogrammet, fra transportministeren
4
11. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Transportministeriet har fået gennem-
ført et review af Signalprogrammets tidsplaner og økonomi, herunder planerne for at
reducere risikoen hermed. Rigsrevisionen konstaterer, at Banedanmark på den bag-
grund har udarbejdet en ny tidsplan for Signalprogrammet, som blev offentliggjort i
november 2017. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan
afsluttes.
Banedanmarks grundlag for at vurdere, om Signalprogrammets tids-
planer fremadrettet kan overholdes
12. Statsrevisorerne bemærkede, at Banedanmark ikke havde haft et solidt grundlag
for at vurdere, om Signalprogrammets tidsplaner kunne overholdes. Statsrevisorerne
bemærkede endvidere, at Banedanmarks styring havde været baseret på misvisen-
de og ukorrekte oplysninger om programmets fremdrift og økonomi. Statsrevisorer-
ne pegede endelig på, at der fortsat var store risici for fordyrelse og forsinkelse af
Signalprogrammet, hvilket nødvendiggjorde en ekstra stram styring af programmet.
13. Det fremgik af beretningen, at Banedanmark i styringen af Signalprogrammet hav-
de haft helt utilstrækkelige oplysninger om fremdriften i forhold til tidsplanen. Bl.a. hav-
de Banedanmarks oplysninger om fremdriften været baseret på leverandørernes eg-
ne opgørelser af værdien af arbejdet og på gennemførte betalinger for udført arbej-
de, hvor Banedanmark ikke altid havde kontrolleret leverancen, og dermed om tids-
planens milepæle var gennemført. Banedanmark vurderede selv, at det betød, at Ba-
nedanmarks betalinger til leverandørerne havde været forud for den reelle fremdrift.
Forbruget på Signalprogrammet kunne således ikke bruges til at opgøre program-
mets fremdrift. Det fremgik også af beretningen, at der fra igangsættelsen af Signal-
programmet havde været forsinkelser og siden 2014 været væsentlige indikationer
på, at programmet ikke kunne blive færdigt til tiden, uden at Banedanmark havde ud-
arbejdet nye tidsplaner for færdiggørelsen af projektet.
14. Transportministeren oplyste i sin redegørelse, at Banedanmark havde strammet
kontrollen af leverancerne fra leverandørerne og gennemførte en strammere økono-
mistyring, som sikrer den sammenhæng mellem aktiviteter, tid og økonomi, som Rigs-
revisionen efterspurgte i beretningen.
Endvidere oplyste transportministeren, at Banedanmark var i fuld gang med at rette
op på, at Signalprogrammets dokumentation ikke havde været tydelig nok og ikke
havde været på et tilstrækkeligt højt niveau til, at det havde været muligt at styre til-
strækkeligt effektivt på sammenhængen mellem aktiviteter, tid og økonomi. Bane-
danmark ville bl.a. sikre en tydelig sammenhæng mellem Signalprogrammets beta-
lingsplaner, tidsplaner og økonomistyringsmodel.
15. Vi har gennemgået Banedanmarks initiativer for at styrke grundlaget for at vur-
dere, om Signalprogrammets tidsplaner fremadrettet kan overholdes, herunder om
Banedanmark har sikret sammenhæng mellem aktiviteter, tid og økonomi.
16. Vi har undersøgt, om Banedanmark har overblik over og sikkerhed for leverandø-
rernes fremdrift i forhold til Signalprogrammets tidsplaner. Det har vi gjort ved at gen-
nemgå Banedanmarks dokumentation for leverancekontrol forud for betaling for en
stikprøve på 18 af de seneste leverancer på de 4 hovedkontrakter (Fjernbane Vest,
Fjernbane Øst, Fjernbane Ombordudrustning og S-banen).
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Notat om forsinkelsen af Signalprogrammet, fra transportministeren
5
Banedanmark har tidligere betalt leverandørerne ud fra betalingsplaner, som var
fastlagt i kontrakterne. Banedanmark har oplyst, at betalingerne nu sker, når leveran-
dørerne når Signalprogrammets milepæle, og Banedanmark har modtaget de leve-
rancer, som knytter sig til milepælene. Herunder skal Banedanmark have kontrolle-
ret, at det gennemførte arbejde faktisk er udført, og leverancen er modtaget.
Vores gennemgang viser, at Banedanmark har foretaget en leverancekontrol forud
for betaling af 17 af de 18 gennemgåede leverancer.
For den ene af de 18 gennemgåede leverancer har Banedanmark godkendt, at beta-
lingen til leverandøren kan gennemføres, selv om leverancen endnu ikke er modta-
get. Godkendelsen er givet med den begrundelse, at betalingen først vil finde sted ef-
ter datoen for den betalingsudløsende milepæl. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at
det indebærer en risiko for, at Banedanmark kan komme til at betale for en leveran-
ce, der ikke er modtaget, hvis leverandøren ikke overholder milepælen. Banedan-
mark har oplyst, at Banedanmark er enig i denne vurdering og har på den baggrund
indskærpet procedurerne.
17. Vi har undersøgt, om Banedanmarks opgørelse af forbruget på Signalprogrammet
afspejler leverandørernes aktuelle fremdrift. Det har vi gjort ved at gennemgå udtræk
af Banedanmarks betalingsoversigter til leverandørerne og opfølgningen på det øko-
nomiske forbrug i Signalprogrammet, som fremgår af ledelsesrapporteringen.
Banedanmark har oplyst, at de følger et regnskabsprincip, der indebærer, at Bane-
danmark udgiftsfører alle betalinger til leverandøren ved betaling, under forudsæt-
ning af at milepælen i kontrakten er passeret. Banedanmark har endvidere oplyst, at
den første betaling, der finder sted på Signalprogrammets delstrækninger, typisk ud-
gøres af en forudbetaling, som leverandøren bl.a. bruger til forberedende arbejder og
indkøb af materiel. Ved opnåelsen af de efterfølgende milepæle modtager Banedan-
mark leverancer fra Signalprogrammets leverandører, som giver Banedanmark et
grundlag for at vurdere den faktiske fremdrift i projektet.
Vores gennemgang viser, at det økonomiske forbrug på Signalprogrammet, som frem-
går af ledelsesrapporteringen, svarer til de gennemførte betalinger til Signalprogram-
mets leverandører.
18. Vi har undersøgt, om Banedanmark har overblik over og forholdt sig til fremdriften
i de enkelte projekter i Signalprogrammet i forhold til programmets overordnede tids-
plan. Det har vi gjort ved at gennemgå Banedanmarks månedlige statusrapporter til
Folketinget i perioden fra februar 2018 til september 2019 og Banedanmarks anlægs-
plan og dens opdateringer fra 2018 og 2019.
Vores gennemgang af de månedlige statusrapporter viser, at Banedanmark for hvert
projekt følger fremdriften i forhold til projektets kritiske vej, som er defineret i den se-
neste anlægsplan. Banedanmark oplyser
endvidere i statusrapporterne, hvis en for-
sinkelse på en strækning betyder, at ibrugtagningstidspunktet i anlægsplanen over-
skrides.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Notat om forsinkelsen af Signalprogrammet, fra transportministeren
6
I 2018 og 2019 har der været forsinkelser på strækninger på fjernbaneprojekterne og
S-banen, som bl.a. har haft betydning for, at dele af Signalprogrammet har været un-
der genplanlægning i længere perioder.
Det fremgår af de månedlige statusrapporter til Folketinget, at 4 strækninger på fjern-
baneprojekterne har været under genplanlægning i perioden. Det drejer sig om stræk-
ningerne Roskilde-Køge, Køge-Næstved, Vejle-Holstebro og Odense-Svendborg. Iføl-
ge statusrapporten for august 2019 har Banedanmark opnået enighed med leveran-
døren om en ny tidsplan for Roskilde-Køge. For de resterende 3 strækninger har Ba-
nedanmark ifølge statusrapporten for september 2019 endnu ikke opnået enighed
med leverandørerne om nye tidsplaner.
Det fremgår desuden af de månedlige statusrapporter til Folketinget, at hele S-banen
har været under genplanlægning siden august 2018. Ifølge statusrapporterne skyldes
det, at Banedanmark har problemer med at komme til enighed med leverandøren om
tidsplanen for S-banen. Banedanmark har på baggrund af forsinkelserne på S-banen
oplyst Folketinget om, at idriftsættelsen af S-banen forventes udskudt til 2022. Bane-
danmark har oplyst, at projektet arbejder efter en tidsplan, som forventes aftalt kon-
traktuelt med leverandøren i november 2019.
Derudover viser gennemgangen, at Banedanmark afspejler S-baneprojektets og fjern-
baneprojekternes tidsplaner i anlægsplanen. Vi kan dog ikke se det afspejlet i anlægs-
planen fra juni 2019, at strækningen Vejle-Holstebro forventes at overskride deadline
for ibrugtagning. Banedanmark har oplyst, at det er korrekt, at forsinkelsen af Vejle-
Holstebro ikke er afspejlet i Anlægsplanen fra juni 2019, men at forsinkelsen er afspej-
let i den seneste version af Anlægsstatus fra juli 2019, som blev oversendt til Folketin-
get ved samme lejlighed.
19. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Banedanmark har styrket grundlaget
for at vurdere, om Signalprogrammets tidsplaner fremadrettet kan overholdes, her-
under styrket sammenhængen mellem aktiviteter, tid og økonomi. Banedanmark har
styrket kontrollen af leverancerne fra Signalprogrammets leverandører og sikret, at
opgørelsen af det økonomiske forbrug afspejler det betalte til leverandøren. Bane-
danmark har desuden skabt sammenhæng mellem delprojekternes tidsplaner og den
samlede tidsplan for Signalprogrammet. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at
denne del af sagen kan afsluttes.
Transportministeriets oplysninger om Signalprogrammets aktuelle
fremdrift
20. Statsrevisorerne bemærkede, at Transportministeriets departement siden efter-
året 2014 havde vidst, at der var alvorlige problemer med Signalprogrammet, men at
departementet på trods heraf ikke i tilstrækkelig grad havde efterspurgt og sikret sig
informationer, der underbyggede eller sandsynliggjorde Banedanmarks vurderinger
af, at tidsplanen trods store forsinkelser stadig ville holde. Statsrevisorerne bemærke-
de, at disse vurderinger efterfølgende viste sig at være urealistiske.
21. Det fremgik af beretningen, at tidsplanerne ikke blev behandlet særligt ofte på til-
synsmøderne mellem departementet og Banedanmark, til trods for at den kritiske
milepæl for ibrugtagning af det nye signalsystem på S-banens teststrækning gentag-
ne gange blev udskudt.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Notat om forsinkelsen af Signalprogrammet, fra transportministeren
7
22. Transportministeren oplyste i sin redegørelse, at departementet havde taget en
række skridt til at styrke tilsynet med Banedanmark og Signalprogrammet, og at de-
partementet løbende ville se på, om der er behov for yderligere at skærpe tilsynet.
23. Vi har undersøgt, om Transportministeriet har taget initiativer, som sikrer, at op-
lysningerne fra Banedanmark er aktuelle, retvisende og underbyggede. Det har vi
gjort ved at gennemgå materialet fra departementets 3 seneste tilsynsmøder med
Banedanmark og det materiale, som efterfølgende er oversendt til orientering af Fol-
ketinget i form af de skriftlige statusrapporteringer og tilhørende præsentationer fra
Banedanmark.
24. Transportministeriet har oplyst, at ministeriet fra marts 2017 intensiverede varig-
heden og deltagerkredsen i de månedlige tilsynsmøder mellem departementet og
Banedanmark vedrørende Signalprogrammet. Ministeriet indførte desuden i februar
2018 en ny skabelon for afrapportering af status for Signalprogrammet. I den nye af-
rapportering udarbejder Banedanmark månedligt en skriftlig statusrapportering til
Folketinget, som gennemgås på et tilsynsmøde med departementet, før den sendes
med eventuelle rettelser til Folketinget. Statusrapporteringen suppleres med en op-
dateret præsentation fra Banedanmark.
Vores gennemgang af referaterne fra tilsynsmøderne mellem Banedanmark og
Transportministeriets departement viser, at ministeriet spørger ind til, hvordan for-
sinkelser påvirker programmets øvrige tidsplaner, udtrykker bekymringer over for-
sinkelser og understreger væsentligheden af at nå deadlines.
Vores gennemgang af de skriftlige statusrapporteringer til Transportministeriet og
Folketinget viser, at disse indeholder ajourførte oplysninger om status på Signalpro-
grammet. Gennemgangen viser også, at departementet enkelte steder har foretaget
tilføjelser i statusrapporteringen til Folketinget på baggrund af tilsynsmødet med Ba-
nedanmark.
25. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Transportministeriet har taget initia-
tiver til at styrke departementets tilsyn med Signalprogrammet og sikre, at oplysnin-
ger fra Banedanmark afspejler Signalprogrammets aktuelle fremdrift. Rigsrevisionen
vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm