Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 68
Offentligt
2123323_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Danida
DECEMBER 2019
EVALUERING
RESUMÉ
UNHCR og Udenrigsministeriets fælles
evaluering af den integrerede udviklingsplan
for Kalobeyei/Turkana i det nordlige Kenya
Kalobeyei Integrerede Socio-
økonomiske Udviklingsplan
(KISEDP) blev iværksat af FN’s
flygtningehøjkommissariat, UNHCR,
nationale myndigheder og andre
internationale aktører i 2018 i
Turkana i det nordvestlige Kenya.
Målet var at udvikle en ny model for
håndtering af en langvarig flygtnin-
gekrise til gavn for både flygtninge
og lokalbefolkning, og KISEDP viser
lovende takter, konkluderer denne
evaluering, der er bestilt af UNHCR
og Udenrigsministeriet og foretaget
af det internationale konsulentfirma
Analysis for Economic Decisions.
måde har KISEDP bidraget til fredelig
sameksistens mellem flygtninge
og lokalbefolkningen, konkluderer
evalueringen.
KISEDP-modellen har potentialet til at
blive det gode eksempel på, hvordan
principperne om flygtninge som et
fælles globalt ansvar kan efterleves
i praksis, konkluderer evalueringen,
der dog også understreger, at KISEDP
stadig er ny og står over for en række
udfordringer og uløste problemer.
F.eks. er det endnu ikke lykkedes at
skabe varige løsninger for de mange
flygtede og få afklaret, om de på et
tidspunkt skal vende hjem, skal blive
permanent i Kenya eller skal til et helt
andet land. Evalueringen kritiserer
også de donorlande, der ligger langt
fra nærområderne, for ikke at påtage
sig deres del af ansvaret for at hjælpe
flygtninge og deres midlertidige
værtslande.
mindst udviklede områder – 79 pct.
af befolkningen lever under fat-
tigdomsgrænsen. I 2015 blev presset
på lejren så stort, at en ny bosættelse,
Kalobeyei, blev etableret 20 km
vest for Kakuma. Området ligger i
Turkana West, der er et af seks amter
i Turkana-regionen. Turkana West har
en befolkning på 320.000 og har siden
2015 skullet huse 190.000 flygtninge.
Overordnede konklusioner
KISEDP-modellen er et meget lovende
forsøg på at håndtere en langvarig
flygtningekrise på en ny og bedre
måde, der sikrer bedre vilkår både
for flygtningene og for de lokale i de
nærområder, flygtningene søger til.
KISEDP bekræfter, at det gavner både
flygtninge og de lokalsamfund og
værtslande, der huser flygtningene,
at integrere flygtningene og give
dem mulighed for at arbejde i stedet
for at isolere dem i lejre. På den
Et hårdt belastet nærområde
Kenya er blandt de lande i Afrika
syd for Sahara, der huser allerflest
flygtninge, omkring 477.000. Ca.
190.000 af dem opholder sig i og
omkring Kakuma-flygtningelejren, der
blev etableret helt tilbage i 1992 tæt
på grænsen til Sydsudan i Turkana-
regionen i det nordvestlige Kenya,
der er blandt Kenyas allerfattigste og
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Offentliggørelse af UNHCR og Udenrigsministeriets fælles evaluering af den integrerede udviklingsplan for Kalobeyei/Turkana i det nordlige Kenya, fra ministeren for udviklingssamarbejde
2123323_0002.png
De fleste flygtninge kommer fra
Somalia og Sydsudan, men der er
også flygtninge fra DR Congo, Etio-
pien, Rwanda, Burundi og Eritrea.
KISEDP reelt har haft – og har – til
rådighed, bemærker evalueringen.
KISEDP er den første virkelighedstest
i stor skala af principperne i den
globale aftale om en koordineret og
integreret indsats, der ikke bare skal
sætte flygtninge bedre i stand til at
klare sig selv, men som også skal være
til gavn for den lokale befolkning i de
områder, flygtningene er søgt til, og
styrke samarbejdet mellem huma-
nitære aktører og udviklingsaktører.
Hvordan det lykkes er derfor af stor
betydning for langsigtede flygtninge-
kriser over hele verden.
niveau er meget svag. Hvis modellen
skal lykkes, skal den lokale kapacitet
styrkes, og de lokale myndigheder
have tilført meget større midler.
Global aftale om fælles
ansvar
Flygtningelejre skal være en undta-
gelse og blot en midlertidig foranstalt-
ning. Det gav verdens lande hinanden
håndslag på ved FN’s generalforsam-
ling i 2016 i New York-deklarationen
om Flygtninge og Migranter. Den var
verdenssamfundets reaktion på de
tiltagende flygtningestrømme og det
faktum, at flygtninge og fordrevne
mange steder på kloden tilbringer
årtier i de lejre, der egentlig skulle
være midlertidige. Deklarationen
fastslog, at det er et fælles globalt
ansvar at beskytte flygtninge og
sikre dem en afklaring på deres
fremtid. Den byrde og det ansvar skal
befolkningerne i de nærområder, hvor
flygtningene søger hen, ikke stå alene
med. Deklarationen afstak også ram-
mer og principper for, hvordan alle de
mange aktører – lokale og nationale
myndigheder, FN-organisationer,
donorer, NGO’er – bør koordinere
deres indsats og sikre, at humanitær
bistand og udviklingsindsatser
supplerer hinanden.
Principperne om fælles ansvar blev
bekræftet i FN’s flygtningepagt (Global
Compact on Refugees) i december
2018.
Ros og ris til nationale myn-
digheder
Kenya har underskrevet Flygtninge-
konventionen fra 1951, og det er den
nationale regering, der har ansvaret
for flygtningemodtagelse. Regeringen
har da også arbejdet aktivt sammen
med UNHCR om KISEDP, ligesom
regeringen også var parat til at
stille et område på ca. 1.500 hektar
i Kalobeyei til rådighed, da flygtnin-
gepresset på Kakuma-lejren blev for
stort.
Men på andre områder modarbejder
Kenyas politik over for flygtninge
ideen i KISEDP, noterer evalueringen
og beskriver, hvordan Kenya prakti-
serer en restriktiv flygtningepolitik,
hvor de fleste flygtninge placeres i to
store flygtningelejre: Dadaab med ca.
210.000 flygtninge og Kakuma/Kalo-
beyei med 190.000. Det er forbudt for
flygtninge at bevæge sig ud af lejrene
uden særlig tilladelse. Forbuddet er
erklæret ulovligt af Kenyas højesteret,
men gælder fortsat.
Ros til lokale myndigheder
KISEDP er et forsøg på at gøre op med
den traditionelle model for flygt-
ningelejre, hvor en stribe eksterne,
humanitære aktører kommer ind og
forsyner flygtninge med vand, mad og
andre ydelser helt parallelt med det
eksisterende, lokale system. Målet er
i stedet at styrke det lokale system,
så det bliver i stand til at håndtere
den voldsomme ekstrabelastning fra
flygtningene. Samtidig vil den tilgang
komme lokalbefolkningen til gode.
Evalueringen konkluderer, at KISEDP-
tilgangen er rigtig, og det skyldes ikke
mindst, at de lokale myndigheder har
taget godt imod de mange flygtninge
og været meget lydhøre over for de
nye tanker. De har set KISEDP som
noget, der kan styrke deres kapacitet
og stimulere den lokale økonomi. Der-
med har de i praksis vist, at flygtninge
og migranter ikke blot repræsenterer
en byrde for det lokalsamfund, de
søger til, men også en ressource der
kan stimulere vækst og udvikling.
Evalueringen fremhæver, at KISEDP
nu er fuldstændig indarbejdet i de
lokale udviklings- og investerings-
planer, og at de lokale myndigheder
ligefrem indbød flygtningene til
høringen om planerne. Det kalder
evalueringen et eksempel på best
practise. Det viser, at det er lykkedes
KISEDP at undgå at opbygge en paral-
lelstruktur til det eksisterende, lokale
system, konkluderer evalueringen, der
dog også maner til besindighed: Den
lokale kapacitet på amts- og distrikts-
UNHCR påtog sig pionerrolle
Ét er at vedtage globale erklæringer
om nye og bedre måder at håndtere
øgede flygtningestrømme på. Noget
helt andet er at omsætte dem i
praksis, for hvem er det blandt de
mange forskellige aktører, der skal
tage ansvar for det? spørger evalu-
eringen og roser UNHCR for at have
taget de første modige og innovative
skridt med KISEDP, hvor UNHCR påtog
sig en koordinerende rolle og dermed
tog teten i forsøget på at omsætte
principperne fra FN’s flygtningepagt i
praksis.
UNHCR har vist vilje og evne til at
bryde med den traditionelle opdeling
mellem humanitær bistand på den
ene side og udviklingsbistand på den
anden, så den humanitære indsats
tænkes bedre ind i et udviklingsper-
spektiv. Men UNHCR kan ikke løfte
opgaven alene og har heller ikke
mandat til at gøre det på længere
Global aftale testet i Kenya
KISEDP er en forkortelse for Kalobeyei
Integrated Socio-Economic Develop-
ment Plan. Planen blev udviklet i
2016-2017 af FN’s flygtningehøjkom-
missariat, UNHCR, i samarbejde med
den kenyanske regering, de lokale
myndigheder og en række andre
aktører som WFP, FAO, UN Habitat,
UNICEF og Verdensbanken. Den blev
igangsat i 2018 med en første fase
frem til 2022 og en anden og tredje
fase frem til 2030.
Første fase havde et samlet budget
på 500 mio. dollar, men bidragene
kommer fra mange forskellige kilder,
og det er uklart, hvor mange penge
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Offentliggørelse af UNHCR og Udenrigsministeriets fælles evaluering af den integrerede udviklingsplan for Kalobeyei/Turkana i det nordlige Kenya, fra ministeren for udviklingssamarbejde
2123323_0003.png
sigt. Her skal de mange andre aktører
helt anderledes på banen, opfordrer
evalueringen.
– skal bære hele regningen for at lade
flygtninge få adgang til lokale skoler,
sundhedsklinikker og andre goder.
Desuden viser donorlandene stigende
modvilje mod at påtage sig deres del
af ansvaret for flygtningenes fremtid:
Der er lille og svindende appetit
blandt donorer for at støtte genhus-
ningen af flygtninge. Det gælder både
globalt, men især for de flygtninge,
som Kenya har givet asyl. Dermed
overlades hovedansvaret og byrden
til Kenya, advarer evalueringen og
beskriver, hvordan donorer synes at
forvente, at deres støtte til KISEDP
og Kenya vil hjælpe flygtninge til at
klare sig selv og derfor ikke flygte
videre. Det understreges af, at den
globale, humanitære bistand – især til
langvarige flygtningekriser – nærmest
er eksploderet de seneste 15 år. Men
denne støtte bliver mere og mere en
del af migrations- end udviklingspoli-
tikken, advarer evalueringen.
OM EVALUERINGEN
Evalueringen er sat i værk
af Danmark og UNHCR i
fællesskab for at undersøge
effekterne – både for flygtnin-
gene og for lokalbefolkningen –
af KISEDP-modellen, som ligger
i krydsfeltet mellem humanitær
bistand og udviklingsbistand.
Evalueringen er foretaget af
det internationale konsulent-
firma Analysis for Economic
Decisions. Evalueringsholdet
besøgte Kenya i marts
2019, hvor de blandt andet
gennemførte 24 fokusgruppe-
diskussioner i Turkana med
flygtninge og lokale i og
omkring Kakuma og Kalobeyei.
Ris til multilaterale og
bilaterale donorer
Modsat UNHCR har andre multilate-
rale aktører som UNDP og Verdens-
banken foreløbigt været noget mere
fodslæbende og mindre parate til at
gøre op med vanetænkning og tra-
ditionelle måder at gøre tingene på,
konstaterer evalueringen. Ligeledes
har FN’s Udviklingsprogram, UNDP,
som er ansvarlig for koordination af
FNs øvrige organisationer i Kenya,
ikke haft megen kontakt til UNHCR
om KISEDP. Det er UNDP og ikke
UNHCR, der har mandat, kapacitet
og ekspertise til at løfte opgaven på
længere sigt, og det skal der snarest
findes en model for.
Der skal også findes en mere per-
manent model for finansieringen af
KISEDP, og her skal donorsamfundet
blive bedre til at tænke humanitær
bistand og udviklingsindsatser
sammen. Trods intentionerne om
at gøre det, kniber det nemlig
fortsat i praksis. Donorer ser stadig
indsatsen for flygtninge som noget,
der skal klares af den humanitære
bistand, noterer evalueringen og
nævner Danmark som eksempel.
Danmark har i mange år haft et stort
landeprogram i Kenya, men den
danske støtte til Kenya fastlægges
i 5-årige landeprogrammer og har
ikke indarbejdet flygtningeindsatsen
i Turkana. Den sorterer under den
humanitære bevilling.
Fortsat masser af dilemmaer
og udfordringer
Selv om KISEDP foreløbigt viser
mange lovende takter, så er der stadig
masser af udfordringer og dilem-
maer, understreger evalueringen og
advarer bl.a. mod at have alt for høje
og urealistiske forventninger til, at
flygtninge efter nogle års starthjælp
vil kunne klare sig selv økonomisk.
Disse forventninger skal afstemmes
efter forholdene i lokalområdet, i
dette tilfælde Turkana, der er fattigt
og dårligt udviklet.
På den baggrund er det positivt,
at flygtningene faktisk har skabt
øget aktivitet i lokalområdet. Det
er ikke mindst hjulpet på vej af de
små kontantbeløb, flygtningene får
udbetalt som et led i mere moderne
humanitær bistand. Det er dog ikke
en bæredygtig løsning, og man bør
derfor også sætte ind over for de
hindringer, flygtningene støder på,
hvis de vil være erhvervsaktive. I
Turkana må flygtningene f.eks. ikke
bevæge sig uden for lejrene, og de
har heller ikke de identitetspapirer,
der skal til for at låne penge eller bare
købe et simkort til en mobiltelefon på
legal vis.
Et andet uafklaret dilemma er
flygtningenes fremtid og status.
Kakuma-lejren blev etableret helt
tilbage i 1992 og bekræfter, at mange
flygtningelejre nærmest får karakter
af permanente løsninger, selv om der
er global enighed om, at de skal være
midlertidige. Hvis det skal efterleves,
kræver det politisk vilje, globalt og
nationalt, til at tage fat på det ømtå-
lelige spørgsmål om flygtningenes
fremtid: Skal de blive, skal de hjem,
eller skal de genhuses i et helt andet
land?
Endelig er der et uafklaret dilemma
i forhold til den lokale befolkning i
Turkana. Det er positivt, at området
har oplevet øget aktivitet som følge
af flygtningene og KISEDP, og at de
i kraft af KISEDP har fået adgang til
bedre ydelser. Men hvad sker der,
når den ekstraordinære humanitære
bistand til området stopper? Hvem
skal så føre indsatsen videre, og
hvordan håndteres overgangen i det
hele taget fra humanitær bistand til
mere langsigtede indsatser?
Det er nogle af nogle af de mange
dilemmaer og udfordringer, KISEDP
og de mange aktører bag KISEDP
må gå sammen om at finde svar på,
Donorerne påtager sig ikke
deres del af det fælles
ansvar
Evalueringen er i det hele taget
hård i sin kritik af donorlandenes
manglende vilje til at leve op til
principperne i FN’s flygtningepagt
som et fælles, globalt ansvar. Hverken
KISEDP eller de lokale myndigheder
har fået tilført ekstra midler, der
matcher den enorme opgave, det er
at tage hånd om 190.000 flygtninge.
Evalueringen advarer ligefrem mod
donorernes stiltiende forventning om,
at værtslande – i dette tilfælde Kenya
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Offentliggørelse af UNHCR og Udenrigsministeriets fælles evaluering af den integrerede udviklingsplan for Kalobeyei/Turkana i det nordlige Kenya, fra ministeren for udviklingssamarbejde
2123323_0004.png
hvis de resultater, der er opnået med
den gode start, skal fastholdes og
udbygges.
Anbefalinger
Der er overvældende enighed blandt
alle involverede om behovet for at
udvikle nye og alternative tilgange til
at håndtere langvarige flygtningekri-
ser, og at KISEDP repræsenterer en
lovende start. Evalueringen indehol-
der en række anbefalinger, til hvordan
det videre arbejde kan foregå. Nogle
af dem lyder:
Sæt gang i en dialog på højt niveau
i Kenya mellem myndighederne
og donorerne for at udvikle en
langsigtet og fælles plan for,
hvordan flygtningekrisen i Turkana
håndteres, og hvordan KISEDP
føres videre og finansieres.
Styrk de lokale myndigheders
kapacitet, så de bliver i stand til
at koordinere, overvåge og afrap-
portere om KISEDP.
Andre aktører med specialviden,
som UNDP, UNICEF og Verdensban-
ken skal gå mere aktivt ind i KISEDP
og supplere UNHCR.
Udenrigsministeriets kommentarer til evalueringen
Udenrigsministeriet og UNHCR hilser
evalueringen af KISEDP velkommen.
Selv om KISEDP er et nyt program, og
det derfor er for tidligt at vurdere dets
resultater, konkluderer evalueringen,
at den nye model viser den rigtige vej
at gå i håndteringen af flygtninge og
fordrevne, men også at den rummer
store udfordringer. Evalueringen er
dermed et vigtigt bidrag til debatten
om, hvordan man bedst håndterer
overgangen mellem humanitær
bistand og udviklingsbistand til
langvarige flygtningekriser.
Eftersom formålet med evalueringen
var at lære om KISEDP som mulig
model for langvarige flygtningekriser,
giver den ikke konkrete anbefalinger
til selve indsatsen. Men den viser,
at mens humanitære aktører som
UNHCR har engageret sig positivt
i KISEDP, så har de traditionelle
udviklingsaktører svigtet. Det gælder
både UNDP og Verdensbanken,
men også EU og bilaterale donorer,
herunder Danmark. Evalueringen
konkluderer, at de ikke lever op til FN’s
flygtningepagt, som anbefaler mere
langsigtet bistand til både flygtninge
og lokalbefolkning i de nærområder,
flygtningene søger til.
Udenrigsministeriet noterer sig
evalueringens anbefalinger og vil
arbejde for at forbedre koordinerin-
gen af udviklingsbistanden og den
humanitære indsats i Danmarks nye
landeprogram i Kenya, som netop nu
er under udarbejdelse.
Udenrigsministeriet vil ikke kun bruge
evalueringens anbefalinger i Kenya,
men over alt hvor Danmark arbejder
i krydsfeltet mellem udvikling og
humanitær bistand. Udenrigsmini-
steriet vil undersøge muligheden for
at støtte modeller som KISEDP, der
kombinerer beskyttelse af flygtninge
med bistand til lokal udvikling, med
det formål at forbedre forholdene for
alle i det berørte område.
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Evalueringskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Foto: © UNHCR/Will Swanson
Den fulde evalueringsrapport kan
downloades fra internettet via
http://danida-publikationer.dk
eller evaluering.um.dk
For yderligere oplysninger,
kontakt venligst tlf. +45 33 92 10 83
eller [email protected]