Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 53
Offentligt
2110786_0001.png
18. november 2019
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) 5. december 2019
1) Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
KOM(2019)910, KOM(2019)912-913, KOM(2019)920-922
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Samlenotat vedr. ECOFIN 5/12-2019, fra finansministeren
Dagsordenspunkt 1:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
KOM(2019)910, KOM(2019)912-913, KOM(2019)920-922
1. Resume
ECOFIN ventes at behandle en pakke fra Kommissionen med vurderinger og forslag til skridt
under Stabilitets- og Vækstpagten (SGP) som led i den løbende overvågning af landenes finans-
politik.
Kommissionen vurderer konkret Ungarns og Rumæniens efterlevelse af Rådets MTO-henstillinger
fra 14. juni 2019 rettet til de to lande under den forebyggende del af Stabilitets- og Vækstpagten.
Kommissionen vurderer, at landene ikke efterlever deres respektive henstillinger og at stille forslag
om tildeling af nye, reviderede henstillinger til Ungarn og Rumænien.
Fra dansk side lægger man vægt på, at EU-landene
lever op til EU’s fælles regler om finanspoli-
tik, herunder at landene efterlever deres konkrete henstillinger, således at der sikres en sund øko-
nomisk udvikling til gavn for vækst og beskæftigelse i de enkelte lande og i EU som helhed. Det
væsentlige overordnede hensyn hermed er at forhindre og forebygge nye gældskriser og skadevirknin-
gerne heraf for beskæftigelse og velfærd.
Fra dansk side kan man støtte Kommissionens vurderinger og forslag om Rumænien og Ungarn.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde 20. november 2019 en pakke med vurderinger og
forslag til skridt under Stabilitets- og Vækstpagten (SGP) som led i den løbende
overvågning af landenes finanspolitik.
Pakken indeholder nye vurderinger og konkrete forslag om
Ungarn
og
Rumænien
under Stabilitets- og Vækstpagtens regler om landenes mellemfristede mål for den
strukturelle saldo, MTO (Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del). Begge
lande har en
MTO-henstilling
under den forebyggende del af Stabilitets- og Vækst-
pagten, der blev vedtaget af Rådet 14. juni 2019.
Der er ingen lande med henstillinger om at bringe de faktiske underskud under 3
pct. af BNP (Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del), efter at Rådet ophæ-
vede sin EDP-henstilling til Spanien 14. juni 2019, som følge af at Spanien bragte
underskuddet ned til 2,5 pct. af BNP i 2018, og at underskuddet skønnedes at for-
blive under 3 pct. af BNP i 2019 og 2020.
De konkrete forslag under Stabilitets- og Vækstpagten behandles på ECOFIN 5.
december 2019.
For baggrund om Stabilitets- og Vækstpagens forebyggende og korrigerende del
henvises til
bilag 1.
2
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Samlenotat vedr. ECOFIN 5/12-2019, fra finansministeren
2110786_0003.png
Hjemmel og stemmeregler
Forslag under Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del (herunder forslag vedr.
MTO-henstillinger) har hjemmel i TEUF artikel 121. I sager om utilstrækkelige til-
tag til efterlevelse af MTO-henstillinger og tildeling/revidering af MTO-henstillin-
ger under artikel 121 træffer Rådet afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslag under Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del (herunder tildeling af
henstillinger) har hjemmel i TEUF artikel 126. Ved rådsbeslutninger om uforholds-
mæssigt store underskud og tildeling af henstillinger under artikel 126 træffer Rådet
afgørelse med kvalificeret flertal.
I sager under Stabilitets- og Vækstpagten (både den forebyggende og den korrige-
rende del) stemmer landene ikke i deres egne sager. Desuden er det kun eurolande,
der stemmer i sager, som vedrører eurolande. Danmark har således stemmeret i
sager om andre ikke-eurolande, men ikke i sager om eurolande.
3. Formål og indhold
Kommissionen pakke af 20. november 2019 indeholder forslag vedrørende Rumæ-
nien og Ungarn under Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del.
Rumænien
Opfølgning på MTO-henstilling og tildeling af revideret MTO-henstilling
Rumænien blev tildelt en revideret MTO-henstilling i juni 2019 pba. manglende
efterlevelse af en MTO-henstilling fra december 2018
1
.
Den reviderede MTO-henstilling fra juni 2019 medførte krav til Rumænien om en
forbedring
af den strukturelle saldo på 1 pct. af BNP i 2019 og 0,75 pct. af BNP i
2020.
Det svarer til, at nettoudgiftsvæksten målt ved EU’s udgiftsregel maksimalt
kan være 4,5 pct. i 2019 og 5,1 pct. i 2020.
I Kommissionen efterårsprognose af 7. november skønnes et underskud på den
strukturelle saldo på 3,5 pct. i 2019 i Rumænien, og dermed en svækkelse af den
strukturelle saldo med 0,8 pct. af BNP. Underskuddet på struktursaldoen ventes at
vokse yderligere til 4,4 pct. af BNP i 2020 og 5,9 pct. af BNP og 2021, jf. tabel 1.
Kommissionen vurderer derfor, at Rumænien ikke lever op til kravene i Rådets
MTO-henstilling fra juni 2019, og forslår på den baggrund en ny revideret henstil-
ling til Rumænien.
Kommissionen foreslår konkret, at Rumænien tildeles en reviderede henstilling med
krav om at forbedre den strukturelle saldo med 1,0 pct. af BNP i 2020. Det svarer
til, at nettoudgiftsvæksten maksimalt kan være 4,4 pct. i 2020.
Rumænien blev første gang tildelt en MTO-henstilling i juni 2017 pba. afvigelser fra MTO-reglerne. Den er siden forlænget
fire gange (vedtagelse af revideret henstilling pba. af manglende efterlevelse af en forudgående henstilling), senest i juni 2019.
1
3
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Samlenotat vedr. ECOFIN 5/12-2019, fra finansministeren
2110786_0004.png
Det bemærkes imidlertid, at Kommissionens efterårsprognose 2019 peger på en
risiko for, at Rumænien overskrider 3 pct.-grænsen i 2019 og frem. Kommissionen
oplyser, at tilpasningskravet til Rumænien i 2020 i den foreslåede reviderede MTO-
henstilling vil føre til, at Rumænien også efterlever 3 pct.-grænsen for det faktiske
overskud med en vis margin i 2020. På den baggrund foreslås ikke en EDP-henstil-
ling.
Tabel 1
Rumæniens offentlige finanser
Pct. af BNP
Faktisk saldo
Strukturel saldo
Ændring i strukturel saldo
- Krav i henstilling af juni 2019
- Krav i foreslået ny henstilling
Udgiftsvækst
(pct.)
- Krav i henstilling af juni 2019
- Krav i foreslået ny henstilling
Bruttogæld
35
35,5
11,8
12,8
Maks. 4,5
2018
-3,1
-2,7
0,0
2019
-3,7
-3,5
-0,8
Min. 1,0
2020
-4,4
-4,4
-0,8
Min. 0.75
Min. 1,0
11,1
Maks. 5,1
Maks. 4,4
37,2
2021
-6,1
-5,9
-
-
-
-
-
-
40,6
Anm.: Afrunding kan gøre, at tallene ikke summerer.
Kilde: Kommissionens efterårsprognose 2019 og Kommissionens rapport om Rumænien af 20. november 2019
Ungarn
Mulig opfølgning på MTO-henstilling
Ungarn blev tildelt en revideret MTO-henstilling i juni 2019 pba. manglende efter-
levelse af en MTO-henstilling fra december 2018
2
.
Den reviderede MTO-henstilling til Ungarn fra juni 2019 medførte krav om en
for-
bedring
af den strukturelle saldo på 1 pct. af BNP i 2019 og 0,75 pct. af BNP i 2020.
Det svarer til, at nettoudgiftsvæksten målt ved EU’s udgiftsregel maksimalt kan
være 3,3 pct. i 2019 og 4,7 pct. i 2020.
I Kommissionens efterårsprognose af 7. november 2019 skønnes et strukturelt un-
derskud i Ungarn på 3,3 pct. af BNP i 2019, hvilket kun svarer til en forbedring af
den strukturelle saldo på 0,5 pct. af BNP i 2019.
Kommissionen vurderer derfor, at Ungarn ikke lever op til kravene i Rådets MTO-
henstilling fra juni 2019, og forslår på den baggrund en ny revideret henstilling til
Ungarn.
2
Ungarn blev første gang tildelt en MTO-henstilling i juni 2018 pba. afvigelser fra MTO-reglerne. Den blev forlænget i
december 2018 og efterfølgende i juni 2019 (vedtagelse af en revideret henstilling pba. af manglende efterlevelse af en forud-
gående henstilling).
4
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Samlenotat vedr. ECOFIN 5/12-2019, fra finansministeren
2110786_0005.png
Kommissionen foreslår konkret, at Ungarn tildeles en reviderede henstilling med
krav om at forbedre den strukturelle saldo med 0,75 pct. af BNP i 2020. Det svarer
til, at nettoudgiftsvæksten maksimalt kan være 4,7 pct. i 2020.
Tabel 1
Ungarns offentlige finanser
Pct. af BNP
Faktisk saldo
Strukturel saldo
Ændring i strukturel saldo
- Krav i henstilling af juni 2019
- Krav i foreslået ny henstilling
Udgiftsvækst
- Krav i henstilling af juni 2019
- Krav i foreslået ny henstilling
Bruttogæld
2018
-2,3
-3,8
-0,3
-
-
6,3
-
-
70,2
2019
-1,8
-3,3
0,5
Min, 1,0
-
6,8
Maks. 3,3
-
68,2
2020
-1,0
-2,1
1,2
Min. 0,75
Min. 0,75
7,5
Maks. 4,7
Maks. 4,7
66,7
2021
-0,8
-1,5
-
-
-
-
-
-
64,4
Anm.: Afrunding kan gøre, at tallene ikke summerer.
Kilde: Kommissionens forårsprognose 2019 og Kommissionens rapport om Ungarn af 20. november 2019
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene generelt, herunder
efterlevelse af landenes henstillinger og dermed lavere underskud, gæld og renter,
vil understøtte stabilitet, vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
Andre EU-landes sikring af sunde og holdbare offentlige finanser har således posi-
tive effekter på den samlede økonomiske udvikling i Europa og dermed Danmark,
herunder tilliden til finanspolitikken og de offentlige finanser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes endnu ikke.
5
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Samlenotat vedr. ECOFIN 5/12-2019, fra finansministeren
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side lægger man vægt på, at EU-landene
lever op til EU’s fælles regler
om finanspolitik, herunder at landene efterlever deres konkrete henstillinger, såle-
des at der sikres en sund økonomisk udvikling til gavn for vækst og beskæftigelse i
de enkelte lande og i EU som helhed. Det væsentligste overordnede hensyn hermed
er at forhindre og forebygge nye gældskriser og skadevirkningerne heraf for beskæf-
tigelse og velfærd.
Fra dansk side kan man støtte Kommissionens vurderinger og forslag om henstil-
linger til Rumænien og Ungarn. Man finder det desuden vigtigt, at Rumænien re-
spekter 3 pct.-grænsen for det faktiske underskud.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sager under dagsordenspunktet
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
er løbende
forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN-møderne.
Ungarns og Rumæniens aktuelle MTO-henstillinger blev forelagt forud for ECO-
FIN 14. juni 2019.
6
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Samlenotat vedr. ECOFIN 5/12-2019, fra finansministeren
2110786_0007.png
Bilag 1
Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende og korrigerende arm
Baggrund om Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del
Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del består af reglerne om, at det faktiske
underskud ikke må overstige
3 pct. af BNP (”3
pct.-grænsen”),
og at den offentlige
bruttogæld ikke må overstige 60 pct. af BNP. Er gælden kommet over 60 pct. af
BNP skal landet sikre, at den nedbringes tilstrækkeligt hurtigt. Det indebærer over-
ordnet, at gælden årligt i gennemsnit skal reduceres med mindst 1/20 af den andel
af gælden, der ligger ud over 60 pct. af BNP, når man måler over en treårig periode
(”gældsreglen”).
Hvis en af eller begge de numeriske regler i den korrigerende del er overskredet,
laver Kommissionen en vurderingsrapport. Her vurderes det, hvorvidt der skal til-
deles en
EDP-henstilling,
under inddragelse af alle relevante faktorer, herunder særligt
økonomiens udvikling, fremskridt hen imod landets mellemfristede mål for struk-
tursaldoen (MTO), den mellemfristede gældsudvikling og gennemførelse af struk-
turreformer. Fsva. overskridelser af 3 pct.-grænsen kan et land også undgå en hen-
stilling, hvis overskridelsen vurderes at være ”lille og midlertidig”
3
og exceptionel
(dvs. kan forklares af en usædvanlig begivenhed udenfor landets kontrol).
Hvis et
euroland,
der er blevet tildelt en EDP-henstilling, ikke efterlever denne, kan
den optrappes til et
pålæg,
som er en skærpet henstilling med mere udspecificerede
krav til finanspolitikken. Hvis et land ikke lever op til en henstilling, kan Rådet po-
tentielt suspendere midler fra EU’s struktur-
og investeringsfonde, jf. vilkårene for
adgang til disse fonde (gælder både euro- og ikke-eurolande). Der er desuden mu-
ligheder for at pålægge
eurolande
gradvise sanktioner i form af deponeringer af et
beløb eller bøder under Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del (gælder kun
for eurolande).
Betingelsen for at
ophæve en underskudsprocedure
er, at underskuddet er bragt under 3
pct. af BNP til fristen (det skal bekræftes af regnskabstal), at der er tale om en
varig
korrektion (dvs. at underskuddet ventes at forblive under 3 pct. af BNP i hele Kom-
missionens prognoseperiode), samt at gæld over 60 pct. af BNP samtidig nedbrin-
ges i et passende tempo.
Baggrund om Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del
Lande som ikke har EDP-henstillinger er underlagt Stabilitets og Vækstpagtens
fo-
rebyggende
regler og skal således sikre tilpasning hen imod deres nationalt fastsatte
mellemfristede mål for den strukturelle saldo (MTO) og sikre en offentlig nettoud-
giftsvækst (målt ved EU’s
udgiftsregel
4
), som er i overensstemmelse med den pågæl-
dende tilpasning af struktursaldoen.
3
I praksis normalt et underskud på højst 3,5 pct. af BNP, som bringes tilbage under 3 pct. indenfor ét eller to år
Udgiftsreglen sætter et benchmark for den vækst i et konkret mål for de offentlige udgifter (bl.a. justeret for renteudgifter
og konjunkturbetingede ledighedsudgifter), som er muligt, hvis der samtidig skal sikres tilpasning mod MTO. Hvis et land
4
7
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Samlenotat vedr. ECOFIN 5/12-2019, fra finansministeren
2110786_0008.png
Kommissionen foretager løbende vurderinger af, om disse krav er efterlevet. Der
er tale om en helhedsvurdering, som både omfatter struktursaldoen og udgiftsreglen
samt evt. andre relevante forhold. Med styrkelsen af EU’s finanspolitiske regler i
2011 (”six-packen”) blev det muligt for Rådet at åbne en procedure for væsentlige
afvigelser (”significant deviation procedure” –
SDP)
og tildele særlige forebyggende
henstillinger (”MTO-henstillinger”) til lande, som vurderes at have en "væsentlig over-
skridelse" af de forebyggende regler
5
. Sådanne henstillinger kan kun tildeles "ex
post", dvs. på baggrund af observerede overskridelser i de to senest afsluttede år.
Der er mulighed for at pålægge
eurolande,
der ikke efterlever en MTO-henstilling,
sanktioner i form af en deponering af et beløb.
gennemfører diskretionære tiltag, som øger indtægterne, kan udgifterne øges yderligere og fortsat være forenelige med tilpas-
ningen i struktursaldoen.
5
Der foreligger en "væsentlig afvigelse" (”significant deviation")”,
hvis der afviges mindst �½ pct. af BNP i et enkelt år eller
sammenlagt over to år fra MTO, fra tilpasningen hen imod MTO eller fra udgiftsbenchmarket.
8
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Samlenotat vedr. ECOFIN 5/12-2019, fra finansministeren
9