UDENRIGSMINISTERIET
Danida
NOVEMBER 2019
EVALUERING
RESUMÉ
Evaluering af de danske handlings
planer for FN’s Sikkerhedsråds resolu
tion 1325 om kvinder, fred og sikkerhed
FN’s sikkerhedsråd vedtog i år 2000
resolution 1325 om kvinder, fred og
sikkerhed for at beskytte kvinder
og piger i områder ramt af krige
og konflikter. Som det første land
i verden vedtog Danmark i 2005
en national handlingsplan for at
efterleve resolutionen. Den blev fulgt
op med handlingsplan to og tre i
henholdsvis 2008 og 2013. Denne
evaluering har fokus på de to nyeste
handlingsplaner og Danmarks ind
sats for kvinder, fred og sikkerhed i
perioden. Evalueringen er foretaget
af det britiske konsulentfirma Social
Development Direct i 2019.
på at sætte kvinder, fred og sikkerhed
på den globale dagsorden.
HVAD ER RESOLUTION
1325?
I oktober 2000 vedtog FN’s
Sikkerhedsråd resolution
1325 om kvinder, fred og
sikkerhed for at beskytte kvin-
der og piger i konflikt. Det
skete på en dyster baggrund:
1990ernes blodige konflikter
og borgerkrige i bl.a. Rwanda,
det tidligere Jugoslavien,
DR Congo, Sierra Leone
og Liberia bød på talrige
eksempler på systematisk
brug af voldtægt og andre
former for vold mod kvinder
som våben i konflikt. Sik-
kerhedsresolution 1325 blev
betragtet som en milepæl,
fordi den for første gang
anerkendte vigtigheden af
at gøre en særlig indsats for
kvinder og piger i forbindelse
med væbnede konflikter,
men også fordi den fastslog,
at kvinder og piger spiller en
vital rolle i bestræbelserne på
at forebygge og løse konflik-
ter. I 2018 havde 78 af FN’s
193 medlemslande vedtaget
nationale handlingsplaner for
resolution 1325.
Den glemte resolution
Evalueringen konkluderer dog, at
de to handlingsplaner har bidraget
til begrænsede konkrete resultater i
samarbejdslandene. Den viser også,
hvordan resolution 1325 i de senere
år næsten er gledet ud af danske
strategier og landeprogrammer, og
det på trods af at kvinder og ligestil-
ling fortsat er et af de tværgående
hensyn i det danske udviklings-
samarbejde. Den seneste danske
udviklingspolitiske strategi, ”Verden
2030”, fra 2016 nævner f.eks. slet ikke
resolution 1325.
Faktisk dokumenterer evalueringen
en egentlig nedprioritering af
1325-dagsordenen. Det er sket, fordi
andre og nye prioriteter har trængt
sig på, og fordi Udenrigsministeriet
har manglet ressourcer. Denne
eksplicitte, men uofficielle og interne
nedprioritering har naturligvis ført til
færre resultater på området.
Danmark var tidligt ude
Danmark spillede en aktiv rolle i det
forberedende arbejde med at få
vedtaget resolution 1325, og Danmark
var det første land, der vedtog en
national handlingsplan for at efterleve
resolutionen. Det skete i 2005, og dét
– kombineret med Danmarks stærke
fokus på ligestilling og på kvinder,
fred og sikkerhed i 2005-2006, hvor
Danmark havde sæde i FN’s Sikker-
hedsråd – betød, at Danmark i disse
år nød international anerkendelse for
at være helt i front i bestræbelserne
Efterlyses: Personale, res-
sourcer og ildsjæle
Evalueringen konkluderer, at hvis
Danmark igen vil være ledende i
indsatsen for kvinder, fred og sikker-
hed, så kræver det ekstra personale