Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 255
Offentligt
2236493_0001.png
NOTAT
19. august 2020
20/08940-3
mokyhv-dep
Udgiftsskøn for Erhvervsministeriets kompensationsordninger
I notatet redegøres for de seneste prognoser bag Erhvervsministeriets kom-
pensationsordninger som udløber senest d. 31. august 2020,
jf. tabel 1.
Der
tages forbehold for eventuelle justeringer af udgiftsskøn som følge af poli-
tiske forhandlinger om videreførsel af ordninger.
Tabel 1
Bevillinger samt prognoser vedr. udbetaling af kompensation
Kompensations-
ordninger
Ansøgningsfrist
Bevilling til kompen-
sation
(mio. kr.)
12.420
14.100
65.300
2.151
200
200
94.371
Prognose for samlet
kompensation
(mio. kr.)
12.420
5.800
12.700
2.151
20
200
33.581
Forskel mellem bevil-
ling og prognose
(mio. kr./pct.)
0,0
8.300
52.600
-
180
-
60.790
20. september/20. no-
vember 2020
Kompensationsordningen for selvstændige og 31. august/30. septem-
freelancere
ber 2020
Kompensationsordningen for virksomheders fa-
30. september 2020
ste omkostninger
Kompensationsordning for arrangementer
31. december 2020
Kompensationsordning for freelancere med 31. august/30. septem-
både A- og B-indkomst
ber 2020
Kompensationsordning for sæsonarbejdere
30. september 2020
Lønkompensationsordning
I alt
Kompensationsordning for faste omkostninger
Kompensationsordningen for faste omkostninger blev etableret ved
Aftale
om COVID-19-initiativer
mellem alle Folketingets partier af 19. marts
2020 og åbnede for ansøgning den 8. april 2020. Der blev i den forbindelse
forudsat en økonomisk udgift på 40,0 mia. kr. Skønnet baserede sig på esti-
mater af virksomhedernes faste omkostninger samt antagelser om omsæt-
ningsnedgang på baggrund af nedlukningen på daværende tidspunkt. Det
var forventningen, at Erhvervsstyrelsen vil modtage ca. 60.000 ansøgnin-
ger.
Ved
Aftale om hjælpepakker til lønmodtagere og virksomheder mv. i for-
bindelse med gradvis genåbning af Danmark
mellem alle Folketingets par-
tier af 18. april 2020 blev ordningen justeret, så flere virksomheder fik mu-
lighed for at søge kompensation, og ordningen blev forlænget med en må-
ned frem til 8. juli 2020. Ovenstående skøn på 40 mia. kr. blev i den for-
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 255: Notat om udgiftsskøn- samt prognoser for Erhvervsministeriets forskellige kompensationsordninger
2236493_0002.png
2/4
bindelse opjusteret proportionelt, hvorfor der blev forudsat en samlet mer-
udgift på 65,3 mia. kr. Det var herefter forventningen, at Erhvervsstyrelsen
vil modtage ca. 70.000 ansøgninger.
Den 15. juni blev som led i
Aftale mellem regeringen og Venstre, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti
og Alternativet om udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og ek-
sportinitiativer
aftale at etablere en ny målrettet og midlertidig kompensa-
tionsordning for faste omkostninger for virksomheder omfattet af visse
COVID-19-relaterede restriktioner. Denne ordning gælder indtil d. 31. au-
gust 2020. Det skønnes, at ordningen vil medføre udgifter til kompensation
på 2,4 mia. kr. Udgifterne blev forudsat afholdt inden for de allerede afsatte
bevillinger på 65,3 mia. kr. til kompensation for faste omkostninger.
Aktuelt skøn
Der er aktuelt udbetalt ca. 4,3 mia. kr. under ordningen. Det aktuelle skøn
for prognosen er fastsat på baggrund af de foreløbige ansøgninger, dialog
med FSR
danske revisorer samt på baggrund af det forventede antal virk-
somheder, der kommer til at søge ordningen frem til september. Baseret på
de foreløbige erfaringer med ordningen og omfanget af modtagne genan-
søgninger for fjerde kompensationsmåned skønnes en samlet udbetaling på
8,8 mia. kr. (inklusiv efterudbetalinger).
Erhvervsstyrelsen har ikke data til at vurdere andelen af virksomheder, som
genansøger for den fjerde måned, men hvis det antages, at halvdelen af
virksomhederne vil gøre brug af muligheden, giver det en samlet udbeta-
ling på 10,3 mia. kr.
Hertil kommer, at det i forbindelse med etablering af en ny målrettet kom-
pensationsordning for faste omkostninger er skønnet merudgifter på 2,4
mia. kr. Da Erhvervsstyrelsen endnu ikke har modtaget et væsentligt antal
ansøgninger til disse udvidelser, er der ikke grundlag for en nærmere kva-
lificering af disse skøn. Det giver en samlet udbetaling på ca. 12,7 mia. kr.
Det opdaterede skøn er behæftet med stor usikkerhed.
Lønkompensation
Der er aktuelt udbetalt ca. 12,0 mia. kr. under ordningen.
Der blev med akt. 117 af d. 25. marts 2020 bevilget 3,92 mia. kr. til løn-
kompensationsordningen for perioden 9. marts til 9. juni 2020. Bevillingen
til ordningen er blevet hævet med bl.a. akt. 162
1
, både som følge af et større
træk på ordningen end ventet samt en forhøjelse af maksimale støttebeløb
1
Der er sket ændringer af de forudsatte udgifter til ordningen med akt. 108 af 17. marts 2020, akt.
127 af 31. marts 2020, akt. 162 af 11. maj 2020, akt. 243 af 25. juni 2020 og akt. 258 af 25. juni
2020.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 255: Notat om udgiftsskøn- samt prognoser for Erhvervsministeriets forskellige kompensationsordninger
3/4
pr. måned samt en forlængelse af ordningen frem til 29. august 2020 (samt
længere for tvangslukkede virksomheder) og med akt. 243 af 25. juni 2020
som følge af yderligere forlængelse. Der er således aktuelt bevilget i alt
12,42 mia. kr. til ordningen.
For udbetaling af lønkompensation i perioden, der løber til og med den 29.
august 2020, inklusive den yderligere forlængelse for de virksomheder,
som vil være omfattet af forbud mod at holde åbent, ventes der inden for
den nuværende bevilling på 12,42 mia. kr. at være råderum til at udbetale
godt 0,1 mia. kr. mere end det aktuelt ansøgte beløb.
De endelige, samlede udbetalinger til virksomheder, der har ansøgt om løn-
kompensation, vil i løbet af efteråret 2020 formentlig blive reduceret som
følge af (delvise) tilbagebetalinger af lønkompensation som følge af, at
virksomhederne har valgt at genindkalde medarbejdere i takt med tidligere
genåbning.
Den samlede prognose er således fortsat på 12,42 mia. kr. svarende til be-
villingen.
Selvstændige og freelancere
Der blev bevilget 10 mia. kr. til den oprindelige ordning for selvstændige
og freelancere for tre måneder ved akt 122 af 27. marts 2020. Der er efter-
følgende bevilget yderligere 4,1 mia. kr. til udvidelser og forlængelser af
ordningerne. Der er således i alt bevilget 14,1 mia. kr. til ordningen.
Der er aktuelt udbetalt ca. 5,4 mia. kr. under kompensationsordningen for
selvstændige mv., inklusiv 0,1 mia. kr. til godkendte juli-ansøgninger. Der
forventes fremover kun et begrænset antal ansøgninger på i alt udgift på
400 mio. kr. for perioden 9. juli 2020 til og med 8. august 2020 svarende
til den resterende bevilling, der fremgik af akt. 242 af 25. juni 2020.
Den samlede prognose er således på 5,8 mia. kr.
Arrangementer
Der blev oprindeligt bevilget 91 mio. kr. til den ordning, der var gældende
alene for marts og for arrangementer med flere end 1000 deltagere ved akt
106 af 12. marts. Der er efterfølgende bevilget yderligere bevillinger ved
akt. 135 af 2. april 2020 og akt. 189 af 4. juni 2020 til ordningen i forbin-
delse med forlængelsen til og med 31. august 2020 samt justering af krav
til arrangementers deltagerantal til 350, således at der i alt samlet er forud-
sat udgifter på 2,15 mia. kr. til ordningen.
Der er foreløbig modtaget relativt få og overvejende små ansøgninger
ca.
267 ansøgninger svarende til udbetaling på over 81,5 mio. kr. Dialogen
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 255: Notat om udgiftsskøn- samt prognoser for Erhvervsministeriets forskellige kompensationsordninger
4/4
med brancheforeninger og interessenter indikerer imidlertid, at de fleste ar-
rangører af større arrangementer først vil indsende deres ansøgninger i ef-
teråret. Der er således endnu ingen af de store festivaler (herunder Roskilde
Festival), der har fremsendt ansøgninger.
Dialogen indikerer dertil, at mange arrangører er lykkedes med at begrænse
sine tab ved at aflyse arrangementer i god tid og/eller udskyde dem til efter
det nuværende forbud mod arrangementer, der gælder til den 31. august
2020. Disse arrangører har derfor et mindre behov for kompensation end
først antaget. En eventuel forlængelse af forbuddet vil dog i mange tilfælde
medføre større kompensationer til de oprindeligt udskudte arrangementer,
idet disse ofte oprindeligt vil være udskudt til et senere tidspunkt, hvor for-
buddet efterfølgende er blevet forlænget til, hvorfor der fx kan være behov
for at kompensere arrangører for aflysning af arrangementet.
Det forventes endvidere, at mange arrangører venter med at indsende en
ansøgning, indtil de har klarhed for, om de kan udskyde arrangementet til
senere på året frem for helt at aflyse det. Dette afhænger af udviklingen ift.
forsamlingsforbuddet.
Det er på den baggrund forsat en forventning om en samlet udgift på 2,15
mia. kr. svarende til den samlede forudsatte kompensation fra ordningen.
Freelancere med både A- og B-indkomst (kombinatører)
Der er i alt bevilget 200 mio. kr. til ordningen med akt. 150 af 24. april
2020. Forlængelsen af ordningen gav ikke anledning til opjustering af be-
villingen, da det blev vurderet, at udgifterne kunne holdes inden for den
oprindelige afsatte ramme.
Der var pr. 3. august 2020 udbetalt ca. 7,5 mio. kr. Prognosen er på den
baggrund fastsat til 20 mio. kr.
Sæsonarbejde
For ansøgninger til sæsonafhængige selvstændige og kunstnere mv. skøn-
nes en samlet udgift svarende til de 200 mio. kr., der blev afsat ved akt. 257
af 25. juni 2020 på Erhvervsstyrelsens område.