Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 254
Offentligt
2236481_0001.png
Beløbsordningen og
de offentlige finanser
Økonomisk chefkonsulent Kathrine Lange
Folketinget
| 27. august 2020
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0002.png
Dagsorden
1.
2.
3.
4.
Beløbsordningen og introduktion
Hvor mange ekstra personer vil der komme?
Hvor meget vil de bidrage med pr. mand?
Hvad nu: Det videre arbejde
Folketinget
Side 2
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0003.png
Beløbsordningen
• Rettet mod borgere uden for Norden samt EU- og EØS-landene
• Årsløn på minimum 436.000 kroner (2020-niveau)
• Ansættelsen skal være i overensstemmelse med sædvanlige løn- og
ansættelsesvilkår
Folketinget
Side 3
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0004.png
I de erhvervsaktive år bidrager befolkningen
typisk til de offentlige finanser
Gennemsnitligt nettobidrag for person med dansk oprindelse til offentlig saldo i 2017
1.000 2017 kr.
300
200
100
0
-100
-200
-300
-400
0
Erhvervsaktive år
Illustration af gevinst ved
beløbsordningen
Alderdom
Barndom/ungdom
15
30
45
Alder
60
75
90
Side 4
Folketinget
Kilde: Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser 2017. Det gennemsnitlige bidrag til den offentlige saldo i 2017 fra en person med dansk
oprindelse.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0005.png
Hvordan påvirker en ændring af
beløbsgrænsen de offentlige finanser?
Folketingssvar 17 fra december 2019
Dansk Industris 2030-plan fra 2019
Folketinget
Side 5
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0006.png
Dansk Industris skøn er knap 5 gange
større end Finansministeriets
Finansministeriets vurdering af effekten for den offentlige saldo i 2025 af at sænke beløbsgrænsen med
100.000 kr. samt effekten ved anvendelse af Dansk Industris metode i 2025
Mia. 2019 kr.
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
Dansk Industris skøn
Finansministeriets
højeste skøn i FIU 17
Forskel på skøn i 2025
Side 6
Forskel genereret af,
hvor mange ekstra
personer der kommer
Forskel på
gennemsnitligt
nettobidrag pr. person
Folketinget
Se
Kilde:
figur 1 i bilag 229 FIU alm. del 23. juni 2020
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0007.png
Dagsorden
1.
2.
3.
4.
Beløbsordningen og introduktion
Hvor mange ekstra personer vil der komme?
Hvor meget vil de bidrage med pr. mand?
Hvad nu: Det videre arbejde
Folketinget
Side 7
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0008.png
Hvor mange ekstra
personer kommer der?
Antal på beløbsordningen og fast-track ordningens beløbsspor som andel
af samlet beskæftigelse
Pct.
1,8
1,6
1,4
1,2
1,0
0,8
0,6
0,4
0,2
0,0
Andel i intervallet, der ifølge FM, er på beløbsordningen
FM's beregningsforudsætning
DI's beregningsforudsætning
Illustration af
beregningsantagelser
Finansministeriet:
Dansk Industri:
350
400
450
500
550
600
650
700
750
800
850
900
950
1000
1050
1100
1150
1200
1250
1300
1350
1400
1450
1500
Over 1500
Lønindkomst, 2017-priser
Folketinget
Kilde: Se figur 2 i bilag 229 FIU alm. del 23. juni 2020
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0009.png
Dansk Industri forventer, at ordningen
bliver dobbelt så populær
Finansministeriets og Dansk Industris fremskrivninger af antallet af beløbsordningen og fast-track ordningens
beløbsspor under nuværende regler.
1.000 fuldtidsbeskæftigede
1.000 helårspersoner
20
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
DI historik (højre akse)
DI fremskrivning (højre akse)
FM historik (venstre akse)
FM fremskrivning (venstre akse)
20
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Kilde: ”Metodenotat – beregningerne af arbejdsmarkedsforslagene i DI’s 2030-plan”, DI 2019 samt svar til Finansudvalgets spørgsmål nr. 17 (Alm.
Folketinget
del) af 22. august 2019.
Side 9
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0010.png
Beløbsordningen er mere udbredt blandt
højtlønnede
Antal på beløbsordning og fast-track ordningens beløbsspor som andel af samlet beskæftigelse i 2017 samt
gennemsnitlig skat for en herboende samt en person, der opfylder kravene i forskerordningen
Promille.
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Lønindkomst, 2017-priser
Andel af beskæftigelse 1) (venstre akse)
Gennemsnitlig skat herboende (højre akse)
Gennemsnitlig skat udlænding 2) (højre akse)
Pct.
60
50
40
30
20
10
0
Kilde: Se figur 3 i bilag 229 FIU alm. del 23. juni 2020
Folketinget
Side 10
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0011.png
DI: Anden adfærd end lige
over beløbsgrænsen
Andel af beskæftigede på beløbsordningen
Pct.
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
Over
nuværende
grænse 1)
FM 2017
FM 2025
DI 2017
DI 2025
DI 2030
De effekter, som FM
lægger til grund for
skønnet,
forekommer mere
underbyggede end
DI’s
Dog også tekniske
problemer ved FM’s
metode
Andel i nyt indkomstinterval
Kilde: Se figur 8 i bilag 229 FIU alm. del 23. juni 2020
Folketinget
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0012.png
Dagsorden
1.
2.
3.
4.
Beløbsordningen og introduktion
Hvor mange ekstra personer vil der komme?
Hvor meget vil de bidrage med pr. mand?
Hvad nu: Det videre arbejde
Folketinget
Side 12
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0013.png
DI regner med et større
gennemsnitligt nettobidrag
Forudsætning om nettobidrag fra den enkelte
Gennemsnitligt
nettobidrag
Kr. 2019-priser
Øre pr. krones indkomst
FM
FM
lavt skøn højt skøn
86.000
23
168.000
45
DI
229.000
61
Nettobidrag til
offentlig saldo
=
Merindtægter
Merudgifter
Folketinget
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0014.png
Først ser vi på DI’s forudsætning
Folketinget
Side 14
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0015.png
De økonomiske
konsulenters beregninger
Indtægter – skatter og afgifter fra ekstra produktion
Øre pr. krones løn
70
60
50
40
30
20
10
0
Produktionskatter og
afgifter minus
produktionssubsidier
Selskabskat
Nettobidrag
= Indtægter – Udgifter
Indtægter udgør knap 60
øre pr. krone
Det betyder, at
nettobidraget
må være mindre end 60
øre pr. krone
Forbrugsskatter
Indkomstskat og grøn
check
300
310
320
330
340
350
360
370
380
390
400
410
420
430
440
Indkomst i 1.000 2019 kr.
Folketinget
Kilde: Se figur 11 i bilag 229 FIU alm. del 23. juni 2020
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0016.png
Så ser vi på FM’s metode
Folketinget
Side 16
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0017.png
FM tager udgangspunkt
i denne
De økonomiske
konsulenter:
Metoden kunne
korrigeres, når det er
en ændring af
beløbsgrænsen, der
skal ses på
Folketinget
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0018.png
Alle offentlige udgifter
og indtægter fordeles
på personer med bopæl
Saldo = Indtægter – Udgifter
MEN:
Ikke alle udgifter og
indtægter i et år kan
henføres til personer
(med bopæl) i året?
Nogle indtægter og
udgifter kommer
først senere
Folketinget
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0019.png
Fordelingsnøgler
Fordeling af moms og afgifter
Fordelingsnøgler
kunne korrigeres
Fordelingen af selskabsskat –
balancen mellem privat og offentlig
sektor forskydes
Folketinget
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0020.png
FM regner reelt set ikke
med en påvirkning
Praksis på området er, at der pga. betydelig
usikkerhed samt manglende empirisk grundlag ikke
indregnes
hverken
positive
eller
negative
beskæftigelsesvirkninger af ændringer i internationale
rekrutteringsordninger,
med
undtagelse
af
forskerordningen. Der blev således heller ikke medregnet
hverken mindre- eller merindtægter, da man sidst
forhøjede beløbsordningen
Kilde: svar på spørgsmål nr. 41 på L1, Finansudvalget 2019-20
De økonomiske
konsulenter:
Forskellige forslag
bør behandles på
samme måde
Det mest
sandsynlige er
ikke nul kr.
Folketinget
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0021.png
Dagsorden
1.
2.
3.
4.
Beløbsordningen og introduktion
Hvor mange ekstra personer vil der komme?
Hvor meget vil de bidrage med pr. mand?
Hvad nu: Det videre arbejde
Folketinget
Side 21
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0022.png
Ny rapport fra FM indikerer flere
problemer med FIU 17
Der var 5.967 helårspersoner
D
på beløbsordningen i 2017
Danmarks Statistik har siden beregning-
erne foretaget til FIU 17 trukket dette data-
sæt tilbage på grund af fejl, idet der for
nogle kategorier for opholdsgrundlag er
kategoriseret forkert
Der var 8.000 helårspersoner
D
på beløbsordningen i 2017
Kilde: E-mail til de økonomiske konsulenter d. 1. juli 2020
Folketinget
Side 22
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0023.png
Det videre arbejde
Ubesvarede spørgsmål:
• Hvor mange er der egentlig på beløbsordningen?
• Hvad er den samlede gevinst?
• Hvor mange er der omkring beløbsgrænsen – der skal tages hensyn til
pensionsindbetalinger
• Indtægter fra fremtidige pensionsudbetalinger
Folketinget
Side 23
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 254: Oplæg om beløbsordningen og de offentlige finanser
2236481_0024.png
Tak for ordet
Kathrine Lange
Økonomisk chefkonsulent
Tlf. 33 37 33 23
E-mail: [email protected]
Folketinget