Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 251
Offentligt
2234741_0001.png
ERHVERVSMINISTEREN
Folketingets Erhvervsudvalg
24. august 2020
Besvarelse af spørgsmål 459 alm. del stillet af udvalget den 10. august
2020 efter ønske fra Victoria Velasquez (EL)
Spørgsmål:
Vil ministeren give en status for de erhvervsrettede kompensations- og ga-
rantiordninger, herunder tal for hhv. hele perioden fra åbningen af ordnin-
gerne til d.d. og særskilt for de af virksomhederne, der har søgt kompensa-
tion, der rækker ind i forlængelsen?
Svar:
Tallene for de enkelte ordninger er opgjort mandag den 17. august 2020 for
tabel 1-5 samt 7-8 og fredag den 14. august 2020 for tabel 6.
For ordningerne for løn, selvstændige, freelancere med B-indkomst og
freelancere med A- og B-indkomst er tallene opgjort for hhv. hele perioden
og inden for tre kompensationsperioder, svarende til de perioder, hvor ord-
ningerne blev forlænget.
For ordningerne for hhv. faste omkostninger og arrangementer er tallene
opgjort for hele perioden og efter modtagelsestidspunkt, da det it-mæssigt
ikke er muligt at opgøre ansøgningerne efter hvilken periode kompensati-
onen dækker.
Garantiordningerne er oprindeligt etableret med udløb den 30. september
2020 og er efterfølgende forlænget til årets udgang. Der kan derfor ikke
rapporteres på ordningernes forlængelse endnu.
Med venlig hilsen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Simon Kollerup
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Orientering om status for de erhvervsrettede kompensations- og garantiordninger, jf. ERU alm. del - svar på spm. 459
2234741_0002.png
2/4
Bilag 1
Tallene for de enkelte ordninger er opgjort mandag den 17. august 2020 for
tabel 1-5 samt 7-8 og fredag den 14. august 2020 for tabel 6.
Tabel 1. Status for lønkompensationsordningen
Slutdato for
hjemsendelse
1. periode
(9/3 - 8/6)
Godkendte sager
Antal unikke ansøgninger
Antal personer
Antal virksomheder
Samlet kompensation (kr.)
2. periode
(9/6 - 8/7)
Antal ansøgninger
Antal personer
Antal virksomheder
Samlet kompensation (kr.)
3. periode
(9/7 - 29/8)
Antal ansøgninger
Antal personer
Antal virksomheder
Samlet kompensation (kr.)
Alle ansøgnin-
ger
Antal ansøgninger
Antal personer
Antal virksomheder
Samlet kompensation (kr.)
38.575
253.404
30.893
9.917.956.220
10.263
80.472
9.269
1.564.781.473
3.886
17.212
3.742
360.277.087
52.163
272.271
31.726
11.843.014.780
Igangværende sager
656
6.290
543
158.935.703
612
7.695
566
123.649.817
609
5.410
596
113.312.905
1.789
19.004
1.567
395.898.426
Afviste sager
7.738
46.712
6.345
1.872.415.127
708
20.016
620
475.317.126
152
2.804
141
84.142.985
8.501
67.429
6.838
2.431.875.238
Anm: Opdelingen i perioder er baseret på hvornår de ansøgte hjemsendelsesperioder slutter, og altså ikke hvornår
de starter.
Både for
antal personer
og
antal virksomheder
gælder det, at antallet af unikke forekomster er beregnet inden
for den pågældende periode og inden for de pågældende sagsafgørelser. Der kan altså være dubletter og derfor
kan tallene ikke kan lægges sammen på tværs af perioder eller sagsafgørelse.
For
antal personer,
er der i 1 pct. af tilfældene tale om, at virksomhed har ansøgt om nul kroner i kompensation
til en medarbejder, og at det bevilgede kompensationsbeløb derfor også er nul.
Tabel 2. Status for ordningen for selvstændige
Kompensati-
onsperiode
9/3
8/6
(3 md.)
Godkendte sager
Antal ansøgninger
Antal personer
Antal virksomheder
Samlet kompensation (kr.)
9/3 - 8/7
(4 md.)
Antal ansøgninger
Antal personer
Antal virksomheder
Samlet kompensation (kr.)
9/7
8/8
(1 md.)
Antal ansøgninger
Antal personer
Antal virksomheder
Samlet kompensation (kr.)
Alle
ansøgninger
Antal ansøgninger
Antal personer
Antal virksomheder
Samlet kompensation (kr.)
59.411
65.244
59.150
4.010.770.892
24.358
27.272
24.347
1.106.939.969
3.828
4.313
3.828
90.994.659
87.597
73.198
66.259
5.208.705.520
Igangværende sager
512
542
508
30.200.286
669
752
667
46.291.701
1.221
1.335
1.221
28.199.805
2.402
2.545
2.321
104.691.793
Afviste sager
5.483
5.655
4.868
376.149.180
2.038
2.141
1.889
164.076.185
732
735
667
17.032.127
8.253
8.112
7.074
557.257.493
Anm: Opdelingen i perioder er baseret på, hvornår de ansøgte hjemsendelsesperioder slutter, og altså ikke hvor-
når de starter.
Både for
antal personer
og
antal virksomheder
gælder det, at antallet af unikke forekomster er beregnet inden
for den pågældende periode og inden for de pågældende sagsafgørelser. Der kan altså være dubletter, og derfor
kan tallene ikke kan lægges sammen på tværs af perioder eller sagsafgørelse.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Orientering om status for de erhvervsrettede kompensations- og garantiordninger, jf. ERU alm. del - svar på spm. 459
2234741_0003.png
3/4
Tabel 3. Status for ordningen for freelancere mv. med B-indkomst
Kompensations-
periode
9/3
8/6
(3 md.)
Godkendte sager
Antal ansøgninger
Antal personer
Samlet kompensationsbeløb (kr.)
9/3 - 8/7
(4 md.)
Antal ansøgninger
Antal personer
Samlet kompensationsbeløb (kr.)
9/7
8/8
(1 md.)
Antal ansøgninger
Antal personer
Samlet kompensationsbeløb (kr.)
Alle
ansøgninger
Antal ansøgninger
Antal personer
Samlet kompensationsbeløb (kr.)
777
774
35.403.649
666
666
36.226.226
191
191
3.656.470
1.634
1.187
75.286.345
Igangværende sager
8
8
391.432
42
42
2.055.918
47
47
801.985
97
90
3.249.334
Afviste sager
396
349
16.362.794
403
335
24.140.166
145
126
2.885.855
944
731
43.388.816
Anm:
For
antal personer
gælder det, at antallet af unikke forekomster er beregnet inden for den pågældende periode
og inden for de pågældende sagsafgørelser. Der kan altså være dubletter, og derfor kan tallene ikke kan lægges
sammen på tværs af perioder eller sagsafgørelse.
Tabel 4. Status for ordningen for freelancere mv. med både A- og B-indkomst
Kompensations-
periode
9/3
8/6
(3 md.)
Godkendte sager
Antal ansøgninger
Antal personer
Samlet kompensationsbeløb (kr.)
9/3 - 8/7
(4 md.)
Antal ansøgninger
Antal personer
Samlet kompensationsbeløb (kr.)
9/7
8/8
(1 md.)
Antal ansøgninger
Antal personer
Samlet kompensationsbeløb (kr.)
Alle
ansøgninger
Antal ansøgninger
Antal personer
Samlet kompensationsbeløb (kr.)
26
26
1.005.224
99
99
5.960.985
20
20
319.471
145
127
7.285.680
Igangværende sager
1
1
17.550
8
8
543.301
3
3
48.343
12
12
609.195
Afviste sager
48
39
1.691.369
206
174
11.617.403
11
11
145.140
265
211
13.453.913
Anm: For
antal personer
gælder det, at antallet af unikke forekomster er beregnet inden for den pågældende
periode og inden for de pågældende sagsafgørelser. Der kan altså være dubletter, og derfor kan tallene ikke kan
lægges sammen på tværs af perioder eller sagsafgørelse.
Tabel 5. Status for ordningen for faste omkostninger
Godkendte sager
Alle ansøgnin-
ger
Antal ansøgninger
Antal virksomheder
Samlet kompensation (kr.)
14.737
13.600
4.045.422.294
Sager under behandling
(med revisorerklæring)
1.682
1.679
627.541.723
Afviste sager
925
882
356.612.223
Anm: Erhvervsstyrelsen har modtaget ca. 800 flere ansøgninger end opgjort i tabellen (i alt 17.363 pr. 17. august
2020 kl. 08:00). Årsagen til at disse ikke medtaget er, at ansøgninger først indlæses i Erhvervsstyrelsens database,
når der også forelægger en revisorerklæring.
Samlet kompensation
omfatter den beregnede kompensation og tilkendt godtgørelse til revisor efter beløbet er
justeret i sagsbehandlingen.
For
antal virksomheder
gælder det, at antallet af unikke forekomster er beregnet inden for den pågældende peri-
ode og inden for de pågældende sagsafgørelser. Der kan altså være dubletter, og derfor kan tallene ikke kan
lægges sammen på tværs af perioder eller sagsafgørelse.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Orientering om status for de erhvervsrettede kompensations- og garantiordninger, jf. ERU alm. del - svar på spm. 459
2234741_0004.png
4/4
Tabel 6: Status for arrangementsordningen
Modtagelses-
tidspunkt for
ansøgningen
6/3 - 8/6
Godkendte sager
Antal ansøgninger
Antal virksomheder
Samlet kompensationsbeløb (kr.)
2. periode
(9/6
17/8)
Antal ansøgninger
Antal virksomheder
Samlet kompensationsbeløb (kr.)
Alle ansøgnin-
ger
Antal ansøgninger
Antal virksomheder
Samlet kompensationsbeløb (kr.)
58
47
24.225.780
94
94
30.017.665
152
135
54.243.446
Igangværende sager
3
3
386.504
45
45
69.528.382
48
48
69.914.886
Afviste eller tilbage-
trukne sager
24
22
3.698.115
20
20
3.186.902
44
42
6.885.017
Anm: For
antal virksomheder
gælder det, at antallet af unikke forekomster er beregnet inden for den pågældende
periode og inden for de pågældende sagsafgørelser. Der kan altså være dubletter, og derfor kan tallene ikke kan
lægges sammen på tværs af perioder eller sagsafgørelse.
Tabel 7. Status for garantiordningerne
Antal virksomheder
Status pr. 17.
august
Garantiordning for SMV'er
(Vækstfonden)
Garantiordning for større virksomheder
(Vækstfonden)
Garantiordning for SMV'er
(EKF Danmarks Eksportkredit)
Garantiordning for større virksomheder
(EKF Danmarks Eksportkredit)
267
28
81
18
Aktive garantier,
mio. kr.
597
4.275
429
1.108
Ordningens ramme,
mio. kr.
17.500
25.000
1.000
5.000
Anm: Garantiordningerne er oprindeligt etableret med udløb den 30. september 2020, hvilket med
aftale om
udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og eksportinitiativer
blev forlænget til årets udgang. Der kan derfor
ikke rapporteres på ordningernes forlængelse endnu.
Tabel 8. Status for ordningen for rejsegarantifonden
Kompensations-
periode
26/1
13/4
Godkendte sager
Antal ansøgninger
Samlet kompensationsbeløb
(mio. kr.)
Antal ansøgninger
Samlet kompensationsbeløb
(mio. kr.)
Antal ansøgninger
Samlet kompensationsbeløb
(mio. kr.)
Antal ansøgninger
Samlet kompensationsbeløb
(mio. kr.)
Antal ansøgninger
Samlet kompensationsbeløb
(mio. kr.)
296
449,4
96
179,3
4
10,0
29
84,1
425
772,8
Igangværende sager
0
0
1
0,1
0
0
0
0,1
1
0,2
Afviste sager
71
100,9
29
87,6
2
1,9
9
3,1
111
193,5
14/4 - 31/5
1/6
31/8
Afbrudte rejser
(tværgående)
Alle
ansøgninger
Anm: Den første periode er dækket af et tilskud, hvorfor dette beløb ikke medregnes i trækket på garantiordnin-
gen på 1,5 mia. kr.
Ansøgningsfristen for den tredje periode udløber den 22. september 2020, hvorfor der endnu ikke er nævnevær-
dige træk for denne periode.